En helt enkelt rister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Boheim
    Grøn bønne
    • Jun 2015
    • 36

    En helt enkelt rister

    Hey
    Jeg skal bruge en kafferister til vores madvogn som er omtalt i en anden tråd ( http://www.espressobar.dk/forums/sho...=lever+madvogn )

    Vi vil gerne riste selv af flere årsager: Bønnerne skal være friske, prisen på indkøb gør vi kan sælge kaffen billigere, vi synes det er sjovt, det giver højere frihed - og skulle nogle bønner ligge og blive for gamle, er det ikke så mange penge der går tabt. At det tager tid, er ikke noget problem. Så at riste selv, virker for os, som den eneste rigtige vej.

    Jeg har kigget lidt på tegninger - og "gør det selv" trådende herinde, og er nået frem til at et projekt med gasdreven 2 kg tromle, udsugning, køling og styring af det alt sammen, kunne være sjovt. Men det bliver altså ikke i år.

    Jeg ville gerne have penge til en huky 500 eller noget lignende - gerne noget endnu større, men har ikke råd - og jeg er bange for at jeg ikke vil være tilfreds med en behmor eller gene i længden.

    Men så faldt jeg over den her:

    Click image for larger version

Name:	rister.JPG
Views:	1
Size:	82,6 KB
ID:	235391



    Hvad siger i til sådan en rister? Det ligger indenfor rammerne af hvad jeg selv kan bikse sammen uden at bruge alt for meget tid og penge på det. Og med det rette håndelag (som jeg selvfølgelig ikke er tvivl om at jeg kan lære) kan den måske riste kaffen ligeså fint som alt muligt andet?

    Vil det håbløst at tænke i sådan en type rister - og satse på at kvaliteten kan komme på højde med alt muligt andet?

    Man kan måske forestille sig at det der går tabt i at det ikke er en tung probat - måske vindes ved at kaffen tilgengæld er friskristet, hver gang?

    Glæder mig til jeres input

    mvh Magnus
    Last edited by Boheim; 2. February 2016, 13:52.
  • kennethp
    Mørkristet
    • May 2011
    • 343

    #2
    Det kunne helt sikkert blive ganske udemærket, prøv at kig på http://coffeesnobs.com.au/ der er en del der har lavet små ristere.

    Lidt spørgsmål...
    Den rister du har billede af, er der nogen form for udsugning? Hvor stor er den?
    Hvor skal risteren stå? I madvognen?`Hvor mange kunder regner i med at skulle servicere?

    Hvis den ikke er så stor, og kan tage fx. 250g. bønner af gangen, så tror jeg hurtigt i bliver kede af at skulle bruge så meget tid på at riste.
    Hvis i sælgr 50 espressoer af 18g om dagen bruger i et lille kg. dagligt. og skal dermed riste lidt over 1 kg for at kunne levere. Hvis risteren ikke er så stor tager det hurtigt 1½-2 timer dagligt.
    I skal være rigtig gode til at multitaske hvis i skal servere kaffe og mad for kunder samtidig med at riste. Risteren kræver opmærksomhed og kunderne kan ikke lide at vente

    Hvis det jeg antager er korrekt, ville jeg alliere mig med et lille risteri og få jeres egne mærkater på kaffen. Og når der er mere overskud i budgettet så investere i min. en 1 kgs. rister.
    Men hvis i vil have jeres egen ristede kaffe, så kan alt lade sig gøre, så er det bare at klø på!

    Det er forresten et super fedt projekt du har gang i! Hvor i landet er du fra?
    Last edited by kennethp; 2. February 2016, 18:09.

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Bare du er klar over ... at riste kaffe er ikke lige så nemt som at bage sit brød selv eller lave sit eget syltetøj. Det kan nemt gå galt. Men måske er du ikke så kræsen med hvordan det smager ?
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
        Bare du er klar over ... at riste kaffe er ikke lige så nemt som at bage sit brød selv eller lave sit eget syltetøj. Det kan nemt gå galt. Men måske er du ikke så kræsen med hvordan det smager ?
        Det var også umiddelbart min tanke, og konsistens rist efter rist kræver noget øvelse og nogle informationer... Men hvis alternativet er supermarkedskaffe er det da et skridt i den rigtige retning.
        EDIT: En bager i liga med hvad spcialtry coffee risterne kan, bare med brød ville nok sige at det at riste kaffe ikke er lige så nemt som at bage et ordentligt brød

        Oprindeligt indsendt af Boheim Se indlæg
        ...
        Jeg ville gerne have penge til en huky 500 eller noget lignende - gerne noget endnu større, men har ikke råd - og jeg er bange for at jeg ikke vil være tilfreds med en behmor eller gene i længden.
        ...
        Vil det håbløst at tænke i sådan en type rister - og satse på at kvaliteten kan komme på højde med alt muligt andet?

        Man kan måske forestille sig at det der går tabt i at det ikke er en tung probat - måske vindes ved at kaffen tilgengæld er friskristet, hver gang?
        Jeg har tre pointer i forhold til dette (der er sakset groft). For det første: Det er hjemmeristere du taler om, hvor lang tid de holder i selv en lille kommerciel setting vil jeg ikke gætte på, men jeg vil tro de kommer til at give flere hovedpiner end glæder. Huky'en kan tage 500 g... men internettet påstår at den kører optimalt med 330 g. Det bliver mange riste for at holde et bare nogenlunde tempo. Jeg ville som minimum satse på Bullet R1 (der har en kapacitet på 1 kg), når den engang kommer på markedet eller en 1 kg sampleroaster. For det andet handler kvalitet ikke kun om rister, men om bønner og ristemesterens uddannelse og erfaring. Kurser kan være en genvej, litteratur det samme, men det er altså ikke noget man bare lige mestrer. For det tredje: Du er godt klar over at mere frisk ikke nødvendigvis er bedre. Espresso skal helst hvile en lille uges tid til 14 dage (er det ikke det man plejer at sige?) og sort kaffe som minimum en dag og i min optik gerne mere hvis man ikke er virkeligt skarp på hvad man gør. Indenfor den tidsramme kan I både bestille og modtage en ordre med et fragtfirma.

        Hvis I virkeligt brænder for at riste jeres egen kaffe ville jeg skaffe en 1 kg rister, tage kurser, læse teorien og prøve en helt masse praksis. Både at udvikle en rist og derefter at kunne gentage denne. Alt dette før jeg lancerer kaffen i vognen. Indtil da ville jeg lave en aftale med et fint risteri, Holy Bean og Clever Coffee er umiddelbart dem det falder mig ind at anbefale. Omvendt, er det Illy-og-PeterLarsen segmentet I taler til, så er det måske spildte kræfter.
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Jeg ville siger 4-5 dage for filter ... men det afhænger også af kaffen.

          Og så kender jeg det som 7-10 dage til espresso.

          Ellers enig med -E*.

          Man skal også lige vide på forhånd at bønner ikke er ens. Og selv om man skulle finde sin yndlingsbønne og gladeligt holdt sig kun til den, så er den kun års høst som er præcis sådan. Så man kan ikke bare købe fra samme kaffefarm hvert år og så ha samme risteprofil ... Men selv den samme høst, ja, så rister man gennem forskellig vejrforhold: rumtemperatur og luftfugtighed. Og bønnen ændrer sig under lagring.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • -E*
            Master Brewer
            • Apr 2013
            • 1949

            #6
            7-10 lyder meget rigtigt... Der er nogle ting der er gået lidt i glemmebogen for mig omkring espresso.
            -Sune

            Mahlkönig Kenia / OE Lido3
            Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
            Computerstyret Hottop
            Instagram

            Comment

            • Boheim
              Grøn bønne
              • Jun 2015
              • 36

              #7
              Jeg ved ærligt talt ikke hvor mange kunder vi regner med. Men tænker at der bliver en blanding af "få" kunder (markedsdage, på marinaen og hvor man ellers kan få lov at stå) - og "flere" kunder (festivaler, markeder..). Jeg er helt med på at det sagtens kan lade sig gøre at skaffe friskristet kaffe inden det bliver for gammelt - jeg vil bare hellere lave det selv (det er sjovere og billigere:-)).

              Jeg er helt med på (på trods af at jeg ikke har forsøgt mig med det) at kafferistning ikke er noget man bare lige gør. Det er også derfor jeg gerne vil have en rister der er så manuel som muligt - så jeg kan lære noget:-)

              Bullet r1 og de andre 1-2 kg modeller ligger desværre udenfor hvad pengene rækker til :-( - så skal det være, så skal jeg enten falde over noget virkelig billigt - eller bygge selv. Og skal jeg bygge selv, bliver det en simpel omgang:-)

              Så den på billedet (og linket - med flere billeder):
              Den tiltaler mig da det er den simpleste model jeg har set - hvor det stadig er til at tage en prøve undervejs - og hele tiden følge ristningen. Og så kan jeg lide at den kører på gas - det er nemt at styre og jeg er fan af gasblus:-) Den har ikke noget udsugning, men jeg regner med at riste i skuret alligevel - så det er vel ikke noget problem?

              Ud over at jeg ikke skal regne med at få verdens bedste kaffe lige med det samme - er ristning så ikke et håndværk - som kan tilpasses det maskiner der nu er til rådighed?

              Comment

              • act_dk
                Stamgæst
                • Jun 2013
                • 761

                #8
                Jo, men for at du kan lave noget nogenlunde seriøst skal du have noget udstyr til datalogning af diverse temperaturer. Spørgsmålet er hvor meget billigere det er i sidste ende, når kapaciteten er lav og mængden af grønne bønner i køber også er det? Medmindre i går på kompromis med bønnekvaliteten og køber noget skrammel :-) og køber i nok vil prisen hos et risteri jo alligevel være fornuftig nok. hvilken ristefilosofi tænker i at gå efter? Mørk/lys?

                Comment

                • act_dk
                  Stamgæst
                  • Jun 2013
                  • 761

                  #9
                  Tjek i øvrigt jacobwinds rister. Tænker det er noget i den stil du vil bygge..

                  Comment

                  • summer
                    Coffeeholic
                    • Jun 2011
                    • 1407

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Boheim Se indlæg
                    Den tiltaler mig da det er den simpleste model jeg har set - hvor det stadig er til at tage en prøve undervejs - og hele tiden følge ristningen. Og så kan jeg lide at den kører på gas - det er nemt at styre og jeg er fan af gasblus:-) Den har ikke noget udsugning, men jeg regner med at riste i skuret alligevel - så det er vel ikke noget problem?
                    Ud over at jeg ikke skal regne med at få verdens bedste kaffe lige med det samme - er ristning så ikke et håndværk - som kan tilpasses det maskiner der nu er til rådighed?
                    Jo. Og jeg er sikker på, at uanset hvilken rister du får fat i, så kommer du til at lave super kaffe!

                    Jeg har det lidt blandet med det at riste kaffe - på den ene side er det ret enkelt at fremtrylle noget der er bedre end supermarkedskaffe, på den anden side, så er det svært at trylle genial kaffe frem hver eneste gang...og hvis 10 batches skal være helt ens, så bliver det rigtig svært...
                    Forskellige kaffer kan være forskellige at riste - nogle er lette og smager godt næsten uanset hvad man gør - andre har et meget lille vindue hvor kaffen smager godt ... ellers smager den enten for bittert eller for underudviklet. Og billige kaffer synes jeg generelt er mere kedelige i smagen, end de dyre.

                    Men det kommer alt sammen an på hvor kræsen du er - både med smagen og overfor dine kunder.
                    Forestil dig at du har ristet 3xkaffe, og du har fået 3 poser ud af det: 400g god balanceret kaffe, de næste 400g er mere til den syrlige side, mens de sidste 400g er til den bitre side. Vi snakker samme bønne som er ristet en smule forskelligt (gassen fik en smule for lidt/meget i 1 minuts tid) - vil du så stå og dosere op og ned, og indstille kværn for at få det optimale ud af kaffen? Hvad siger dine kunder mon til kaffen? Det er det jeg mener med kræsenheden.

                    Jeg har ristet i en håndsvings-ristegryde over gas, og rister nu i en Huky500. Begge metoder har givet mig store kaffeoplevelser, men Huky'en er langt mere anvendelig for mig, da jeg kan følge temperaturerne på min pc-skærm hele vejen under ristning+jeg gemmer kurverne bagefter, så jeg kan sammenligne smagen og kurverne. Gryden egnede sig bedst til nogle typer bønner - Huky'en er mere fleksibel.
                    For tiden rister jeg 350g portioner i Huky'en, men jeg kan godt riste 500g. Jo mere jeg putter i, jo mere mister jeg manøvredygtighed - ligesom at køre 110 i en fuldt læsset varebil med ratslør. Jeg kommer frem, men det er med mindre overskud undervejs. Kaffen bliver ikke dårligere, og hvis det er en kaffe der kan ristes på mange måder og stadig smage godt, så er det fint med 500g.

                    Mit råd er nok: Få dig en rister og begynd - så vil mange ting give sig selv. Jo mere logning/noter/målinger du kan lave undervejs, jo bedre. Noter hvad du smager, og sammenlign smagen med riste-noterne.
                    Last edited by summer; 2. February 2016, 23:17.

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      Mit råd , rist til dig/jer selv for sjov og høst viden
                      og imens køb hos en rister der giver lidt mængde rabat

                      hvad ingen har nævnt er at de fleste espresso bønner i virkeligheden er en blend af flere forskellige slags
                      de skal typisk ristes for sig selv , og derefter blandes

                      nogle skal måske hvile længere end andre , så begynder det at blive svært at planlægge

                      billigt er det ikke at riste små portioner, mængden af gas i forhold til udbytte er katastrofalt
                      det er vi hjemme for sjov og hyggens skyld ristere fuldstændig kold i (beeep) over
                      men det bør man ikke være hvis det er til salg

                      den rister du viser , den har som de fleste ristere en egenvilje
                      nogle ristere er lettere at overtale til at ændre vilje , men det er den der ikke , netop udsugningen er en mega stor del af styringen af risten

                      Hvis ens ønske rist er indefor risterrens vilje, så er det let nok , men hvis ikke , så taber man
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • logskov
                        Grøn bønne
                        • Aug 2012
                        • 4

                        #12
                        Men hvorfor overhovedet stå og riste på stedet? Kaffen skal da helst have nogle dage til at modne efter ristning...

                        Comment

                        • Jens_Muff
                          Master Brewer
                          • Sep 2011
                          • 2615

                          #13
                          En helt enkelt rister

                          Det giver noget autencitet. Man behøver jo heller ikke smide den nyristedekaffe i kværnen. Det handler bare om at være et par dage foran.

                          Desuden sparer det lidt penge.. Meen.. Når man rister så små mængder er økonomien bestemt ikke et godt argument. Det er tidskrævende at riste. Tid er penge. Selv en mindre kaffebar kan købe bedre kaffe end 'amatørrist' til ikke mange flere kroner. Vil næsten sige man kan spare det samme ved at skifte til en billigere mælk til mælkedrikkene. Risteren er heller ikke gratis. Man kan få ret meget kaffe for de 10.000 kr en huky koster + prisen på råkaffen, gas, poser og arbejdstid.

                          Men hvis man synes det er hyggeligt, og man har tiden, og man mener det bidrager med noget, så skal man jo bare gøre det

                          Edit: Havde lige glemt OP jo gerne ville bygge risteren selv. Der hjælper selvfølgelig på prisen.
                          Last edited by Jens_Muff; 5. February 2016, 21:02.
                          - La Pavoni
                          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                          - Aillio Bullet R1
                          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                          Comment

                          • Boheim
                            Grøn bønne
                            • Jun 2015
                            • 36

                            #14
                            Logskov: Nu er det heller ikke givet at jeg vil stå og riste i campingvognen - jeg vil bare gerne selv være med hele vejen.

                            Nu nitter jeg i hvert fald noget sammen - ala den på billedet i første indlæg. Den bliver med store huller i tromlen (5 mm - lidt mere end der anbefales, men det var lige hvad jeg kunne få fingre i) som bliver med en diameter på 18 cmm og en længde på 22 cm. Den skulle give mig et rumfang på 6.6 liter - sikkert være god for at riste et kilo. Jeg forestiller mig at lave gasblusset varme en tyk jernbund, som vi give strålevarme og sikre en varmestabilitet. Sikkert kombineret med nogle huller i sidderne, hvor varmen kommer direkte ind til tromlen.

                            Scaff må så falde ned på støbejernspladen, og jeg må lave en slags skraber til at holde den ren.

                            Og så håber jeg at den passive udluftning, egenviljen - er med mig!

                            Det er i hvert fald en enkelt mekanik - og om ikke andet bliver jeg klogere:-)

                            Comment

                            • pingel
                              Coffeeholic
                              • Jan 2012
                              • 1007

                              #15
                              Efter at have fulgt lidt med i dine tråde synes jeg at kunne konkludere, at du ikke er meget for at følge de råd du efterspørger - men helst selv vil afprøve dine påfund... ( indsæt selv den smiley du ønsker ).

                              Men huller på 5mm vil jeg nu mene er problematiske ifht bønnstørrelse. Enten falder de ud, eller også sætter de sig fast og får brændmærker - det er noget jeg postulerer uden at have afprøvet det ;-) Men prøv selv at måle en kaffebønne...

                              Comment

                              Working...
                              X