Anmeldelse: Brasilien cerrado fazenda nossa senhora de fátima

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ms86
    Mellemristet
    • Nov 2015
    • 184

    Anmeldelse: Brasilien cerrado fazenda nossa senhora de fátima

    Kaffen fra gården Nossa senhora de Fátima, der oversat betyder vor frue af Fátima, er navngivet efter en engle-skikkelse der angiveligt skulle være blevet set ved tre lejligheder i 1917 af tre unge drenge.

    Beskrivelsen på KaffeMekka, hvor kaffen kan købes, lover smagsnuancer sammenlignelig med marcipan og pistacienød, og en lav syrlighed. Efter første espressoshot var jeg meget skeptisk, for stik imod beskrivelsen oplevede jeg bare at kaffen var sur, til trods for, at alle brygge parametrene lå indenfor hvad der kan kaldes et standard shot espresso. Bag surheden fornemmede nogle noter som jeg best kan beskrive som tobak og pebermynte. Lidt sært!

    I dag prøvede jeg at ændre parametrene. Jeg satte kværnen til at kværne en tand grovere, og øgede dosen lidt for at opnå samme timing.

    Ved denne simple justering var smagsoplevelsen markant forbedret. Jeg fornemmede nu forbavsende tydelige noter af marcipan og/eller pistacie. Uden tvivl! Der er desuden en fin sødme i kaffen, og en forsvindende lille syrlighed kan svagt anes, præcis som KaffeMekka havde angivet i beskrivelsen. Mit tamp var dog ikke perfekt, og væsken kom i første omgang ud tre steder førend det forenedes til en enkelt strøm. De der foretrækker en mere kraftigt smagende kaffe vil måske synes at den er lidt tam, men til folk som mig der ønsker en mild balanceret smag over i det søde er denne kaffe helt klart at anbefale. Jeg tenderer desuden til at tro, at jeg ville kunne presse lidt mere smag ud af den når jeg formår et bedre, homogent tamp, uden channeling effekter.

    Dette er min nye yndlings kaffe.

    Det skal siges at jeg forsøgte tre forskellige brew ratios fra en 18g dosering (45%, 48%, 50%), hvilket ikke havde nogen større effekt på smagsoplevelsen, andet end at øge styrken en smule. Personligt vil jeg nok fremover bruge en 50% ratio til denne kaffe.

    Mvh

    Martin
    Kværn: Quamar M80 EL fra 2014.
    Espressomaskine: NS Oscar årgang 2008 med OPV, Anti-vacuum ventil og no-burn steam arm.
  • Chancen
    Espresso
    • Jun 2015
    • 688

    #2
    Hej

    Har netop gang i samme bønne ligenu. Finder den noget bitter og tobaks agtig smag deri. Hvilken gennemløbstid sigtede du efter og hvor var den bedst? 18 gr - 36 ud?

    Mvh
    Christian

    Comment

    • ms86
      Mellemristet
      • Nov 2015
      • 184

      #3
      Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
      Hej

      Har netop gang i samme bønne ligenu. Finder den noget bitter og tobaks agtig smag deri. Hvilken gennemløbstid sigtede du efter og hvor var den bedst? 18 gr - 36 ud?

      Mvh
      Christian
      Er enig i den har meget kompleksitet (tobak mm... med den rette balance får man mere nød, pistacie)

      Jeg synes jeg får den bedste balance ved 17g -> 34g på omkring 34 sekunder, men har faktisk ikke kunne få det magiske skud frem igen. Burde lave en ekstra kommentar til mit første indtryk.
      Kværn: Quamar M80 EL fra 2014.
      Espressomaskine: NS Oscar årgang 2008 med OPV, Anti-vacuum ventil og no-burn steam arm.

      Comment

      Working...
      X