DM i Hjemmebarista 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    DM i Hjemmebarista 2016

    Som netop annonceret på EspressoBars forside, kommer Dansk Kaffeshow tilbage i 2016. EspressoBar håber meget, at vi kan genoptage den tidligere så populære konkurrence, DM i Hjemmebarista!

    I denne tråd kunne vi tænke os at vejre stemning for dette, og om vi kan samle tilstrækkeligt med deltagere (5-10) til at afholde konkurrencen.

    Samtidig vil vi gerne prøve at kaste hele konceptet op i luften og diskutere, om vi skal holde fast i en konkurrenceform, der som tidligere er en neddroslet udgave af WBC reglerne. Eller skal vi i stedet prøve at opfinde vores helt egen konkurrenceform? Gerne noget som er meget mere publikumsvenligt en den nuværende WBC konkurrence. Så kom gerne med gode idéer til, hvordan man kan udforme en måske bedre konkurrence, eller giv tilkende, hvis I helst ser den oprindelige form fortsat!

    Håber vi får en god dialog og masser af opbakning til konkurrencen
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • www.kaffeclausen.dk
    Mellemristet
    • Aug 2014
    • 240

    #2
    Lyder spændende. Jeg giver det lige lidt tanke.

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Så skal vi til at videre!

      Da vi ikke selv har fået en god idé til en helt alternativ konkurrence, vælger vi at videreføre den gamle konkurrenceform. Altså en konkurrence inspireret af WBC - bare meget mere simpel. Groft sagt handler det blot om at servere to espressoer, to cappuccinoer og to signaturdrikke - eller lade os bare kalde dem to favoritkaffer, som kan være alt mellem himmel og jord (indeholdende kaffe) og hvor en god kop sort kaffe kan score lige så højt som en kompliceret drik med 7 ingredienser!

      Stort set alle andre regler fra WBC reglementet skæres væk! Det handler ganske enkelt om at servere kaffe som man ville gøre det derhjemme. Og der er fokus på hygge, sjov og læring!!! Det handler ikke om lige tamping, pertentlig rengøring af maskinen, eller alt mulig andet, som vores gæster herhjemme er ligeglad med, når de får serveret en kop kaffe!

      Én ting, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at indføre, er direkte pointgivning! Jeg kunne forestille mig, at vi finder 5-10 pointkriterier, og for hvert af disse, giver dommerne en direkte score offentligt - i stil med Vild-med-dans. Jeg har altid syntes at pointhemmelighedskræmmeriet og lange dommerkalibreringer mellem baristaerne er meget lidt tilskuervenligt og det vil jeg gerne til livs i vores konkurrence Spørgsmålet er så, hvad pointkriterierne skal være for de tre drikke. Der skal være nok til at der bliver forskel på scorerne baristaerne imellem, og få nok til at det er overskueligt og gennemførligt.

      Et 1. forslag og oplæg til diskussion:

      Espresso:
      - Duft
      - Smag

      Cappuccino:
      - Smag
      - Visuelt udtryk

      Signaturdrik:
      - Smag
      - Balance

      Performance:
      - Samlede helhedsindtryk

      Nu håber jeg rigtig meget, at der bliver noget interesse om denne konkurrence, så vi igen kan få den op at køre. Det kunne være interessant at høre, om der overhovedet er nogen, som kunne have interesse i at stille op. Husk igen, at det er KUN for sjovt, men vi skal selvfølgelig nok sørge for professionelle dommere og præmier som i tidligere konkurrencer. Jeg er sikker på, at hver eneste, som har stillet op tidligere har fået en kæmpe oplevelse ud af det!
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • ChristianS
        Coffeeholic
        • Apr 2015
        • 1012

        #4
        Interesseret, ja. Intimideret, endnu mere ja.

        Jeg glæder mig i hvert fald til at følge med i udviklingen.
        Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

        Kværne: Niche Zero, Santos 01
        Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
        Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
          Intimideret, endnu mere ja.
          Hej Christian,

          Tak for besked. Jeg vil faktisk rigtig gerne høre mere om dette (både fra dig og alle andre). Jeg er nemlig bange for, at det netop er dette, der kan ende med at betyde aflysning. Hvordan kan vi pille "alvoren" ud af konkurrencen, så folk tør stille op?
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Premie for den grimmeste cappu ? ;o)

            nå halvspøg til side , hvor kommer det til at foregå ??

            og man er nok nød til at ta tiden med , selv derhjemme er for laaang tid ikke accepteret ;o)
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • ChristianS
              Coffeeholic
              • Apr 2015
              • 1012

              #7
              Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
              Hej Christian,

              Tak for besked. Jeg vil faktisk rigtig gerne høre mere om dette (både fra dig og alle andre). Jeg er nemlig bange for, at det netop er dette, der kan ende med at betyde aflysning. Hvordan kan vi pille "alvoren" ud af konkurrencen, så folk tør stille op?
              Det er et rigtigt godt spørgsmål. Det interessante er, at jeg normalt ikke har noget videre imod at stille mig op foran en større mængde mennesker.

              Men den dér usikkerhed som nybegynder (bryggede min første espresso i april) kan for mit vedkommende godt spille ind.

              Og så måske dét med, at jeg normalt serverer espresso/cappu'er for folk, der er helt uerfarne - og det derfor ikke føles som om, at der er helt så meget på spil.

              Hvis jeg lige umiddelbart skulle komme med et bud, så ville det være noget a la nogle trænings-/sparringsessions op til konkurrencen - det kunne jo være ganske uformelt. Det ville måske være med til at give en lidt større sikkerhed for, at man ikke er helt ude i skoven med brygningen.
              Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

              Kværne: Niche Zero, Santos 01
              Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
              Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

              Comment

              • Thier79dk
                Mørkristet
                • Aug 2014
                • 333

                #8
                DM i Hjemmebarista 2016

                Man kunne måske overveje at alle får samme bønne til øvelse 1 og 2. Så det alene er hvordan man vælger køre den på ens maskine og kværn.

                Så alene til sidste øvelse at da er det helt valgfri pga signatur drik.

                Tit er ting lettere i teams. Måske ikke man skal skiftet til at kværne, tampe osv og dog måske alligevel. Men at man er to sammen om det. Så man ikke står alene på scenen. I en eller anden form.

                Jeg vil gerne være behjælpelig på dagen hvis der er behov.

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                  Premie for den grimmeste cappu ? ;o)

                  nå halvspøg til side , hvor kommer det til at foregå ??

                  og man er nok nød til at ta tiden med , selv derhjemme er for laaang tid ikke accepteret ;o)
                  Det kommer til at foregå ved Dansk Kaffeshow i Aarhus 14. februar 2016.

                  Der er tid på. 15 min (+ 3 min hvis man kører singleboiler, som skal varmes op/køles ned imellem drikkene). Det er i hvert fald det vi har kørt med tidligere. Det plejer at være riiigeligt tid for de fleste.
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Thier79dk Se indlæg
                    Man kunne måske overveje at alle får samme bønne til øvelse 1 og 2. Så det alene er hvordan man vælger køre den på ens maskine og kværn.

                    Så alene til sidste øvelse at da er det helt valgfri pga signatur drik.
                    Personligt, synes jeg man skal være fri til at vælge den bønne, man vil. Det er man også derhjemme og idéen med konkurrencen er helt grundlæggende at lade folk vise hvad de kan servere derhjemme.

                    Det kunne selvfølgelig være smart at kræve at alle skal bruge vores nye EspressoBar kaffe fra HolyBean. Så sælger vi en masse af den til folks træning

                    Oprindeligt indsendt af Thier79dk Se indlæg
                    Tit er ting lettere i teams. Måske ikke man skal skiftet til at kværne, tampe osv og dog måske alligevel. Men at man er to sammen om det. Så man ikke står alene på scenen. I en eller anden form.
                    Vi har faktisk snakket om internt, at man måske skulle lade folk stille op i hold af to. Også fordi det netop er sådan, at mange af os nørder rundt sammen hjemme i køkkenet! Men vi kunne ikke helt selv finde ud af, om det ville fungere og om det er rimeligt at lade "hold" af 1 og 2 konkurrere mod hinanden. Input på denne del modtages gerne!

                    Oprindeligt indsendt af Thier79dk Se indlæg
                    Jeg vil gerne være behjælpelig på dagen hvis der er behov.
                    Fedt! Meget fornemt. Vi poster inden længe en tråd, hvor vi efterspørger frivillige, så dér ser vi frem til at høre fra dig igen
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • Thier79dk
                      Mørkristet
                      • Aug 2014
                      • 333

                      #11
                      DM i Hjemmebarista 2016

                      Jeg tror egentlig ikke det at være to nødvendigvis er en fordel.

                      Men det kan måske gøre at dem der er lidt nervøse om at stå alene, ville deltage. Bare så man på den måde kan sikre nok deltagere. Ville jo være dumt at miste én eller to pga det.

                      Du skriver selv at tiden er fin. Så tænker ikke der er en fordel ved det, andet end at føle sig bedre tilpas.

                      Kunne også være en "taler" for sig. Så man alene stod for håndværket, hvis man ikke har det godt med at "tale" på scenen. Men er en god håndværker.

                      Comment

                      • MoBak
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 3610

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
                        Hvis jeg lige umiddelbart skulle komme med et bud, så ville det være noget a la nogle trænings-/sparringsessions op til konkurrencen - det kunne jo være ganske uformelt. Det ville måske være med til at give en lidt større sikkerhed for, at man ikke er helt ude i skoven med brygningen.
                        Interessant idé. Lad os se, om ikke vi kan finde ud af det, såfremt vi får den nødvendige opbakning. Umiddelbart tænker jeg at én i Aarhus og én i Kbh burde kunne arrangeres!
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                        La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter


                        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                        Comment

                        • ChristianS
                          Coffeeholic
                          • Apr 2015
                          • 1012

                          #13
                          Personligt er det dog tvivlsomt, at jeg ville kunne deltage. Den weekend står nemlig i flytningens tegn.
                          Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                          Kværne: Niche Zero, Santos 01
                          Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                          Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                          Comment

                          • Jens_Muff
                            Master Brewer
                            • Sep 2011
                            • 2615

                            #14
                            Gad egentlig godt, men Aarhus er alt for langt væk. Jeg forestiller mig, at afstanden er en hindring for mange. Jeg tror man ville kunne samle et større deltagerfelt i hovedstaden. Men det rejser jo så en masse andre udfordringer

                            Intimiderende? Ja, meget. Men sådan er det jo at blive bedømt af folk, der ved hvad de taler om. Elsker at diskutere mad og kaffe, men jeg ryger totalt ud af comfort zone, når jeg har en kok til aftensmad, eller skal lave en kop kaffe, når en af nørderne er på visit. Kritik bliver ikke behagelig selvom det bliver sagt på en pæn måde. Når jeg ved, at et skud ikke var i skabet gør stilhed fra min kaffe-nørdede gæst ikke min ærgrelse mindre.

                            Smid så lidt publikum og ordet konkurrence oveni, og så er der totalt svedige håndflader. Men på den fede måde Jeg elsker konkurrencer!

                            Jeg synes "reglerne" er rigtig fine og alle kan være med. Det er perfekt, at præmissen er 'sådan som det foregår derhjemme', men også fedt, at det smager lidt af WBC. Jeg synes det virker som en god balance.
                            - La Pavoni
                            - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                            - Aillio Bullet R1
                            - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                            Comment

                            • movin
                              Espresso
                              • Aug 2013
                              • 630

                              #15
                              Jeg stiller ikke op, jeg er pt. For besat af sort, til at begynde at træne cappu og espresso. Men jeg syntes at regelsættet lyder rigtigt fint. I forhold til trænings sessions kan vi evt. her på siden aftale et pre event hvor folk kan møde op både deltagere og folk der har lyst til at drikke kaffe, hvor vi så kan snakke om deltagernes kaffe samt give tips osv. Måske både et pre event i hovedstaden og i Aarhus.

                              Jeg giver gerne seng morgenkaffe og transport til Aalborg for tre københavnere, så kan de tage fra Aalborg lufthavn til København dagen efter, mon ikke der er Århusianere der gør det samme.

                              Jeg vil også meget gerne være behjælpelig hvis der er andet jeg kan støtte op om.

                              Comment

                              Working...
                              X