Espressosmagning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Espressosmagning

    Hej,

    Jeg er begyndt at blande og riste selv, og derfor er jeg også blevet noget mere opmærksom på at smage rigtig godt på mine shots. Problemet er bare, at jeg er rigtig dårlig til det. Jeg kan ikke rigtigt finde ud af at definere, om mine shots er for bitre eller syrlige o.l. Jeg kan smage om de smager godt eller dårligt (i forskellig grad), og det er stort set dét. Jeg kan altså ikke definere hvad der er for nogle smage og aromaer der gør et shot godt eller dårligt.

    Det ville jo være rigtig dejligt, hvis jeg meget bedre kunne definere de forskellige smagsstoffer og aromaer i kaffen, da jeg så ville have meget bedre forudsætninger for at justere mine blends.

    Nu til spørgsmålene:

    - Er der en god måde at træne sin smags- og lugtesans til at blive bedre til at skelne de forskellige smags- og aromastoffer fra hinanden?

    - Hvordan smager man bedst på espresso, hvis man skal bruge det til at definere hvilke \"toner\", der er fremherskende. Normalt skal espresso jo selvfølgelig drikkes ASAP, men jeg synes det er svært at smage grundigt på en drik, der er i nærheden af 90 grader. Kan det være en fordel at lade den køle lidt af, så man bedre kan smage på den uden at brænde sig, eller ændrer det simpelthen smagen, så man ikke kan regne med det? Jeg har også tænkt på, om det kan være en fordel at fortynde espressoen med vand, da den meget stærke smag af ren espresso, måske kan gøre det svært at skelne de enkelte aromaer (lidt samme pricip som med whiskey).

    Er der nogle, der har nogle gode råd?

    Post edited by: MoBak, at: 2007/06/26 11:32
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • ChrZacho
    Master Brewer
    • May 2007
    • 1580

    #2
    Re:Espressosmagning

    Hmmm .. måske her ...

    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Re:Espressosmagning

      Rigtig fin artikel. Tak for linket.

      Spørgsmålet er så, om man kan bruge deres smageteknik til at smage sig frem til hvad der vil være godt at komme i en espressoblend? Det kan man jo nok i nogen grad, men bønnerne vil vel også ændre karakter alt efter om de forberedes som \"almindelig\" kaffe eller espresso, vil den ikke?
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • ChrZacho
        Master Brewer
        • May 2007
        • 1580

        #4
        Re:Espressosmagning

        Tjoo ... men fremgangsmåden kan vel snildt overføres.

        Men ellers er det vel bare at lave en opstilling ... så skal vi nok komme farende fra nær og fjern ... :evil:
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

        Comment

        • Roed
          Administrator
          • May 2007
          • 1016

          #5
          Re:Espressosmagning

          Ja, stil op med nogle smagsprøver, vi skal vel også se det nye hus :-)

          Men hvis du har svært ved at registerer hvor når en ting er sur og hvornår den er bitter, skal du prøve at fornæmme hvor på tungen smagen er...



          Selve smagssansen sidder på tungen. (Ja, ved godt at det kommer som en overraskelse for de fleste af jer ) Her er der smagsløg, der kan opfatte 5 forskellige smage: surt, sødt, salt, bittert og umami (aroma).
          Den sidste smag er der ikke så mange, der kender. Det er en smag, som især
          findes i kød og anden mad med meget protein.
          Smagsløgene sidder i en masse bittesmå huler. Indgangen til hulerne er de røde prikker, du kan se på tungen. I hver hule sidder mellem 1.500 og
          2.000 smagsløg. Ikke alle mennesker har lige mange smagsløg. Det er en af grundene til, at vi smager maden forskelligt.
          Antallet af smagsløg falder med alderen; derfor bliver din smagssans svækket, når du bliver ældre.

          Du kan smage de 5 smage overalt på tungen, men der er nogle steder, hvor du smager dem særlig kraftigt.
          Det er fordi, der er forskellige typer af smagsløg, som er gode til at smage forskellige ting. I nogle områder af tungen er der samlet mange smagsløg af den
          samme type.
          Det er forskelligt fra person til person, hvor de områder er. Som regel er tungespidsen bedst til at smage sødt. Forreste del af tungens sider er bedst
          til at smage salt, mens den bageste del af siderne er bedst til surt.
          Midt på lidt tilbage fanger du bedst den bitre smag.

          Umami smager du helt tilbage på tungen, næsten nede i halsen.
          Umami-smagskvaliteten er i forhold til de andre, mere velkendte smagstyper, svær at beskrive, men du kan måske danne dig et indtryk af hvilken smagsoplevelse den relaterer til, ved at se på hvilke stoffer den reagerer på. De kemikalier, der aktiverer umami-receptorerne er således glutamat og protein, altså stoffer vi først og fremmest, men ikke udelukkende, finder i kød. At vi besidder denne umami-smagskvalitet peger på, at vi mennesker har en medfødt tilbøjelighed til at spise kød. Dette hænger sammen med den store ernæringsmæssige fordel vores forfædre for godt 2 millioner år siden opnåede ved at gå fra at spise vegetabilsk kost til at spise kød... Derfor skal der også kød på grillen og ikke grøntsager, men det er en anden diskussion :whistle:

          Til lidt hjælp?
          Administator på espressobar
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino
          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

          Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:Espressosmagning

            Roed wrote:
            Til lidt hjælp?
            Det skal da prøves. Jeg smutter lige hen og laver en espresso :P
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Espressosmagning

              MoBak wrote:
              Det skal da prøves. Jeg smutter lige hen og laver en espresso :P
              Joh, nu har jeg prøvet og det giver faktisk lidt mening. Der var i hvert fald ingen tvivl om, at de største sanseindtryk kom fra bagerst på tungen - altså det sted, hvor bitre smagsstoffer skulle dominere. Og det er vel meget rimeligt for kaffe

              Jeg tror helt sikkert jeg kan lære noget ved at være opmærksom på dette...
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • KimH
                Espresso
                • May 2007
                • 547

                #8
                Re:Espressosmagning

                MoBak wrote:
                Er der nogle, der har nogle gode råd
                Proev denne guide:


                Haaber du kan bruge det til noget.

                Mvh
                KimH
                - La Spaziale S1 Dream
                - Bestmax S
                - Ceado E37S
                - Rancilio Rocky SD
                - Hottop B

                Comment

                • RuneL
                  Espresso
                  • Jun 2007
                  • 576

                  #9
                  Re:Espressosmagning

                  Halløjsa,

                  interessant tråd der er startet her. Der er meget begrebsforvirring når man læser engelsk litteratur og forsøger at oversætte til danske ord, især når det drejer sig om noget så subjektivt som smag.

                  Anyways, for at starte med mine grund-definitioner på smag, så kender de fleste jo nok surt, salt, sødt og bittert.

                  Salt og sødt gider jeg ikke beskrive, det ved man hvad er.
                  Surt deler jeg op i surt og syrligt, hvor surt er som f.eks. citronsaft, grape osv. Syrligt er en lidt lettere nuance af surt, den kan fornemmes som en svag prikken på tungen eller en \"høj tone\" i smagen, dvs noget der fornemmes let of luftigt og flygtigt.
                  Bittert tænker jeg altid på IPA øl eller på en go bitter gintonic. Det efterlader en tør smag i munden.

                  Det er bare mit bud på de grundliggende smage. Derudover kan man jo snakke om forskellige aromaer og teksturen på kaffen. Det er jo altsammen noget man skal lære sig ved at prøve nogen forskellige smage og drikke vin og øl og saft osv.
                  Good, fast, cheap... Pick two!

                  Comment

                  • KimH
                    Espresso
                    • May 2007
                    • 547

                    #10
                    Re:Espressosmagning

                    Jeg vækker lige lidt liv i denne tråd igen, da jeg mangler billedet af tungen fra Roed\'s indlæg.....Det må være gået tabt i forbindelse med en opdatering eller lignende :unsure:

                    Jeg husker det som et rimelig sjovt, men alligevel ret så godt til at vise hvor på tungen man smager de forskellige ting. vil Roed eller en anden uploade billedet igen?
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

                    Comment

                    • ChrZacho
                      Master Brewer
                      • May 2007
                      • 1580

                      #11
                      Re:Espressosmagning

                      Er det den her ...
                      Administrator på EspressoBar
                      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                      Mazzer Kony Electronic

                      Comment

                      • KimH
                        Espresso
                        • May 2007
                        • 547

                        #12
                        Re:Espressosmagning

                        Jeg husker det andet billede som ....øøøøhh... lidt mere underholdene. Men anyway.... budskabet er det samme. Tusind tak :kiss:
                        - La Spaziale S1 Dream
                        - Bestmax S
                        - Ceado E37S
                        - Rancilio Rocky SD
                        - Hottop B

                        Comment

                        • OleMar.
                          Mellemristet
                          • Mar 2008
                          • 162

                          #13
                          Re:Espressosmagning

                          Den her side...

                          ...er også god at få forstand af.
                          Og der er tungen igen :P
                          Mvh. Ole


                          Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

                          Comment

                          Working...
                          X