Newbie med Silvia + Rocky

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ice_fox
    Grøn bønne
    • Jun 2007
    • 4

    Newbie med Silvia + Rocky

    Hej hej

    Jeg er netop blevet indehaver af den klassiske Silvia + Rocky kombination, og har derfor brugt min weekend på at træne mine, forhåbentligt engang anstændige, bryggeevner.

    Jeg er dog løbet i det klassiske problem: Min espresso bliver simpelthen extracted for hurtigt. Såvidt jeg har kunnet læse mig til, er det optimale for double-filter ca. 20-25 sek. for 2-2.5 ounces (Dvs. ca. 6-7.4 cl.). Men jeg får extracted den mængde på ca. 14 sek. (Hvilket så også gør at resultatet ser lidt tyndere ud end det bør)

    Jeg har været igennem Rancilios vejledninger omkring indstilling af Rocky, og pt. kører den på 6. Jeg har generelt prøvet indstillinger fra 5-11 med samme resultat.

    Samtidig bruger jeg den medfølgende stamper (Jaja, jeg ved godt jeg skal have en anstændig stamper på sigt).

    Er der nogen der har nogle umiddelbare idéer til hvad der kan gå galt ?

    Jeg har set at Espro laver en stamper med indbygget \"klik\" når man når over de anbefalede 15 Kg. tryk, men jeg har ikke umiddelbart kunnet finde frem til en forhandler af dem i DK. Er det noget jeg bør overveje, for at sikre at min stampning er helt som den skal være ?

    Hjæææælp
  • Journey
    Espresso
    • May 2007
    • 502

    #2
    Re:Newbie med Silvia + Rocky

    Hej..

    Tillykke med din nye maskine.. Den skal du nok blive glad for..
    Du skal bare have tålmodighed.. Det lønner sig.. Miss Silvia er en lidt svær dame i starten.. ( Er de ikke alle det..)

    Har du fundet \"point-zero\" på din Rocky kværn.. Husk lige at der IKKE må være strøm til kværnen har der søges efter \"Point-Zero\"
    Hvis ikke gøres dette ved og pille låget af bønne beholderen. Derefter skruer du den finger beskytter af som sidder i bunden af bønne beholderen..
    Så stiller du kværnen på f.eks. 6 og drejer så rundt med akslen som kan ses i bunden af bønne beholderen.. Hvis den løber frit drejes der ned på trin 5.. Og prøver igen.. Dette gøres til du lige akkurat kan høre at knivene rør hinanden.. Så stiller du den en tand tilbage.. Dette er så dit \"point-zero\" Og du må aldrig komme under dette punkt når du kværner..

    Prøv så og stille din kværn på 8 over dit \"point-zero\"
    Så kværner du til der er 14 gram i filteret, altså hvis du bruger dobbeltfilteret..
    fordeler det jævnt i filteret og stamper det.. ca 15 kg.. Prøv evt med en badevægt..
    Og så prøver du igen.. Hvis det løber lige igennem, prøver du igen, men stiller kværnen en tand finere.. Indtil du har en gennemløbstid på ca 25 sek..

    Hvis det ikke kan lade sig gøre, Kan det godt skyldes din stamper.. Den er meget dårlig og jeg må anbefale dig og få en anden hurtigst muligt.. Og start med en Konveks tamper, det syntes jeg er bedst til miss silvia..
    Hilsen Johnny

    Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

    Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

    Comment

    • ChrZacho
      Master Brewer
      • May 2007
      • 1580

      #3
      Re:Newbie med Silvia + Rocky

      Først ... velkommen til.

      Næst .. er enig med Journey.

      Sidst ... havde det samme problem med min Giotto eller det vil sige at det ikke var Giotto\'en men \"barista wannabe\'en\" der var et prob. Det hele ligger i kværning og stampning.
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

      Comment

      • Søren Wolder
        Administrator
        • May 2007
        • 613

        #4
        Re:Newbie med Silvia + Rocky

        Hejsa

        Velkommen til herfra også!

        Vi er efterhånden en 4 stykker herinde, tror jeg, som er lykkelige ejere af den gode dame Miss Silvia, så spørg endelig løs på alle dine problemer du møder på din vej.

        Som Johnny siger, kan Miss. Silvia være en svær dame til at begynde med. Dine beskrivelser lyder fuldstændig som mine første erfaringer, men bare rolig - lige pludselig vender det og begynder at lykkedes.

        Som der allerede er blevet sagt, så få fat i en ordentlig tamper! Det gør en stor forskel! Hvis du er varm på den Espo tamper med klik, så snak lige med MoBak - han har en. Jeg ved den er købt udenlands, da den ikke lige kunne findes herhjemme.

        Derefter er det blot at øve, øveøve og øve. Koncentrerer sig om finheden af kværningen, tampningen, temperaturen og alle de andre faktorer ved espressobrygning :sick:

        Sidst men ikke mindst - køb et bundløst portafilter - det er magic og forbedrer ens shot betragteligt. Jeg tror flere herinde vil give mig ret i, at det har været et vigtigt instrument i deres udvikling.
        Administrator på EspressoBar

        Black coffee rules...

        Comment

        • ice_fox
          Grøn bønne
          • Jun 2007
          • 4

          #5
          Re:Newbie med Silvia + Rocky

          Tak for den hurtige respons og velkomsten

          Jeg har i mellemtiden fået fundet nulpunktet på min Rocky, der umiddelbart ligger på 3. Så jeg har umiddelbart min stampning mistænkt for at give problemer, da jeg har prøvet at kværne på 8-11, uden et bedre resultat.

          Jeg har derfor siddet og browset lidt rundt efter de ting jeg skal have investeret i (mælkekande, bedre stamper osv.), og såvidt jeg kan se har Kaffemekka noget, jeg måske kan bruge, istedet for at skulle investere i den tidligere nævnte Espro klik-stamper:



          .. der så kan indstilles til at reagere på 5-30 Kg. tryk

          Det er så selvfølgelig et ekstra stykke værktøj udover stamperen, men det er jo nok trods alt lettere end at kaste rundt med vores badevægt (plus at WAF-faktoren sikkert er højere ved den, end ved at have en hvid badevægt på køkkenbordet konstant)

          Mht. stamper, synes jeg det ser ud til at Reg Barber er det foretrukne mærke rundt omkring (Og den har fået glimrende anmeldelser på coffeegeek). Er der nogen af Jer Silvia-hajer, der har gode erfaringer med dem ?

          Comment

          • ChrZacho
            Master Brewer
            • May 2007
            • 1580

            #6
            Re:Newbie med Silvia + Rocky

            Tror osse det er en bedre ide med klikket i måtten ... så kan man da skifte stamper eller have fler og stadig have klik funktionen ... selvom jeg tror den kun er nødvendig til man har fået håndelaget ... det samme gælder vel for mælketermometer...

            Har fået en kande fra kaffeagenterne .... det var en god kvalitet med en tyk bund.

            Mht til stampere har jeg kun brugt den plastik dims der følger med maskinen ... totalt ubrugelig .. så fik jeg en stamper med stamper i begge ender .... dur ikke ligger dårligt i hånden ... nu bruger jeg Impod med conveks bund ... rigtig lækker ligger godt i hånden und alles .. :0)
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

            Comment

            • KimH
              Espresso
              • May 2007
              • 547

              #7
              Re:Newbie med Silvia + Rocky

              ice_fox wrote:
              http://www.kaffemekka.dk/default.asp...s&Item=397

              .. der så kan indstilles til at reagere på 5-30 Kg. tryk
              Den ser da smart og brugbar ud!\" Er der nogen der har erfaring med sådan en? Virker den? eller er det bare noget ubrugeligt skrammel?

              /KimH
              - La Spaziale S1 Dream
              - Bestmax S
              - Ceado E37S
              - Rancilio Rocky SD
              - Hottop B

              Comment

              • KimH
                Espresso
                • May 2007
                • 547

                #8
                Re:Newbie med Silvia + Rocky

                ice_fox wrote:
                http://www.kaffemekka.dk/default.asp...s&Item=397

                .. der så kan indstilles til at reagere på 5-30 Kg. tryk
                Den ser da smart og brugbar ud!\" Er der nogen der har erfaring med sådan en? Virker den? eller er det bare noget ubrugeligt skrammel?

                /KimH
                - La Spaziale S1 Dream
                - Bestmax S
                - Ceado E37S
                - Rancilio Rocky SD
                - Hottop B

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Re:Newbie med Silvia + Rocky

                  KimH wrote:
                  ice_fox wrote:
                  http://www.kaffemekka.dk/default.asp...s&Item=397

                  .. der så kan indstilles til at reagere på 5-30 Kg. tryk
                  Den ser da smart og brugbar ud!\" Er der nogen der har erfaring med sådan en? Virker den? eller er det bare noget ubrugeligt skrammel?

                  /KimH
                  Sidst jeg var derude, havde han endnu ikke fået dem hjem, og havde nogle leveringsproblemer fra leverandøren. Så det er måske en god idé lige at ringe og tjekke op på den, inden du bestiller online.
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • Søren Wolder
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 613

                    #10
                    Re:Newbie med Silvia + Rocky

                    Kanderne fra KaffeMekka kan i hvert fald anbefales. Jeg har et par stykker og de er rigtig lækre og til fornuftige priser.

                    Jeg har en Reg Barber tamper og er superglad for den. Den ligger lækkert i hånden og har en god vægt - og så er den jo flot Kan helt sikkert anbefales.
                    Administrator på EspressoBar

                    Black coffee rules...

                    Comment

                    • KimH
                      Espresso
                      • May 2007
                      • 547

                      #11
                      Re:Newbie med Silvia + Rocky

                      MoBak wrote:
                      Sidst jeg var derude, havde han endnu ikke fået dem hjem, og havde nogle leveringsproblemer fra leverandøren. Så det er måske en god idé lige at ringe og tjekke op på den, inden du bestiller online.
                      Det har de desværre stadig :-( Men mon ikke de snart kommer hjem.
                      - La Spaziale S1 Dream
                      - Bestmax S
                      - Ceado E37S
                      - Rancilio Rocky SD
                      - Hottop B

                      Comment

                      • ice_fox
                        Grøn bønne
                        • Jun 2007
                        • 4

                        #12
                        Re:Newbie med Silvia + Rocky

                        Jeg besluttede mig for at gå helt amok med det store, videnskabelige setup her til aften.

                        Så armeret med digital badevægt, stopur på mobilen og min Rocky, begyndte jeg forsøge mig frem fra en ende.

                        Jeg fik hurtigt styr på trykket, da de anbefalede 15 kg. kan opnåes ved at jeg blot læner mig på en speciel måde indover stamperen, og derfra var det bare at køre Rocky stille og rolig nedad.

                        Nu, efter 7 testshots, har jeg således opnået ~7.5 cl. herlig nektar på ~24 sek. Så lige pt. sidder jeg og nyder min første cappuccino (Det første ordentlige doubleshot blev drukket rent, naturligvis) .. Mmmmm

                        Jeg synes dog jeg har oplevet en lille ting, som sikkert skyldes det hav af variable der spiller ind: Min espresso har en bitter eftersmag. Så måske er der lige et par ekstra ting jeg lige skal efterforske lidt videre i

                        Derudover: Jeg synes at opleve at den kværnede espresso klumper en del når Rocky kommer ned i nærheden af hvor jeg kværner (Pt. 3 over nulpunktet). Er det normalt, eller er det et tegn på at jeg kværner for fint ?

                        Comment

                        • ChrZacho
                          Master Brewer
                          • May 2007
                          • 1580

                          #13
                          Re:Newbie med Silvia + Rocky

                          Nice at du har ramt the sweet spot ...

                          Bitter eftersmag ... kan være kaffen\'s ristningsgrad.

                          Klumper er meget normalt, men træls da der øger channcen for channeling.
                          Administrator på EspressoBar
                          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                          Mazzer Kony Electronic

                          Comment

                          • KimH
                            Espresso
                            • May 2007
                            • 547

                            #14
                            Re:Newbie med Silvia + Rocky

                            ChrZacho wrote:
                            Klumper er meget normalt, men træls da der øger channcen for channeling.
                            Tjaah, jeg får ihvertfald også klumper med min Rocky. Læs her hvordan du slipper af med klumperne mm.: http://www.home-barista.com/weiss-di...technique.html

                            /KimH
                            - La Spaziale S1 Dream
                            - Bestmax S
                            - Ceado E37S
                            - Rancilio Rocky SD
                            - Hottop B

                            Comment

                            • MoBak
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3610

                              #15
                              Re:Newbie med Silvia + Rocky

                              KimH wrote:
                              Læs her hvordan du slipper af med klumperne mm.: http://www.home-barista.com/weiss-di...technique.html

                              /KimH
                              Yes, WDT er genialt!! Men hvis du har lidt håndører (eller nærmere et par hundrede kroner) i overskud, så få købt et bundløst PF. Så kan du virkelig se, hvad WDT gør for dit shot!
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                              La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter


                              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                              Comment

                              Working...
                              X