Den hurtige vej til god stempelkaffe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Den hurtige vej til god stempelkaffe?

    Der er heldigvis ikke så mange parametre at skrue på, for at lave en god kande stempelkaffe. Men hvordan gør I, når først I har købt en god kaffe til formålet?

    - Hvor meget kaffe til hvor meget vand?
    - Hvor varmt vand?
    - Hvor lang trækketid?

    Andet der har relevans?
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • Roed
    Administrator
    • May 2007
    • 1016

    #2
    Reen hurtige vej til god stempelkaffe?

    Tja, jeg laver en del stempelkande, og her er min måde:

    Jeg bruger 7g pr 1,5 dl vand, - som er ca 94grader varmt, eller rettere ét minut efter kedlen har slukket.

    Hælder vandet over og rører rundt i kanden med en træske og giver blandingen 4 min. til at trække. (Bodums ur er perfekt til opgaven :-) )

    Bruger iøvrigt kun hjemmeristede single origin bønner til stempel, men blander gerne forskellige ristninggrader af samme bønne.

    Såån kan jeg bedst lide det.
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

    Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

    Comment

    • klaus
      Mørkristet
      • Oct 2007
      • 318

      #3
      Reen hurtige vej til god stempelkaffe?

      Glimrende oplæg.

      Jeg bruger følgende:
      -Kildevand (vandkvaliteten hvor jeg bor er ringe, så kr 4 for 2 liter i Netto er godt givet ud når man bruger rigtig god kaffe).
      -Lader det koge op og derefter køle ned i 3 minutter. - Min keddel holder meget på varmen, så bemærk at dette varierer meget fra elkedel til elkedel.
      -Afvejer 60 g. pr. liter vand. Dvs. 8 kops Bodum ~55 g og 12 kops Bodum ~85 g.
      -Kværner det groft.
      -Hælder vandet på kaffen.
      -Rører rundt med en ske i overfladen, så alt kaffen bliver blandet med vandet.
      -Sætter stemplet på lige under overfladen
      -Lader den trække i 4 minutter (og bruger selvfølgelig et ur til dette.
      -Stempler og nyder.

      Ja, måske lidt nørdet altid at bruge køkkenvægt til at afveje kaffen og ur til tiden, men det virker
      Hvis du har lyst til at prøve noget sjovt, så hæld kaffen gennem et almindeligt kaffefilter bagefter. Derved får du filtreret de største partikler fra og undergår det grums, der nogen gange kan være i stempelkaffe. Det giver en dejlig ren, men vel-ekstraheret kop.

      EDIT: Så lige at overskriften er Den hurtige vej til god stempelkaffe :whistle: Jeg tror ikke min version er specielt hurtig :P

      Post edited by: klaus, at: 2007/11/13 05:10
      Klaus Thomsen
      World Barista Champion 2006
      Kig ind på vores Blog her
      The Coffee Collective

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Reen hurtige vej til god stempelkaffe?

        klaus wrote:
        EDIT: Så lige at overskriften er Den hurtige vej til god stempelkaffe :whistle: Jeg tror ikke min version er specielt hurtig :P<br><br>Post edited by: klaus, at: 2007/11/13 05:10
        Hehe, du har ret. Den overskrift var ikke ret velovervejet i et entusiatforum. Det skulle naturligvis være "den rigtig", "den perfekte" eller lignende. Der er jo ingen af os der går efter den hurtige løsning

        Men tak for din vejledning. Din kaffemængde overrasker mig lidt. Jeg regnede - som Roed også beskriver - med ca. 7 gr. pr kop (1½ dl.) hvilket giver ca. 45 gr. pr liter. Du bruger 1/3 mere. Jeg må hjem og teste

        Lige et tillægsspørgsmål, så. Hvilken mængde bruger du til filterkaffe pr. liter? Det samme?
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • klaus
          Mørkristet
          • Oct 2007
          • 318

          #5
          Reen hurtige vej til god stempelkaffe?

          Det er et ganske godt generelt udgangspunkt med 60 g. per liter vand både til stempel og til filter. Man skal dog huske at kværne kaffen tilsvarende. Det var i mange efterkrigsår et rigtig husmor-trick at kværne lidt finere så man kunne bruge lidt mindre kaffe. Men det giver, som man nok kan regne ud, ikke den bedste smag.
          Klaus Thomsen
          World Barista Champion 2006
          Kig ind på vores Blog her
          The Coffee Collective

          Comment

          Working...
          X