Kildevand - bliver jeg snydt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RuneL
    Espresso
    • Jun 2007
    • 576

    #16
    Re:Kildevand - bliver jeg snydt?

    Hvis man så fattede noget af det der ellers stod i den FAQ kunne man komme frem til hvor ofte man skal afkalke sin maskine.
    Hvorfor er der ikke en tabel med til maskinerne der siger "hvis dit vand er XX hårdt skal du afkalke for hver YY liter gennem maskinen"
    Good, fast, cheap... Pick two!

    Comment

    • Xiburst
      Master Brewer
      • Feb 2012
      • 1762

      #17
      Kildevand - bliver jeg snydt?

      Jeg hiver lige denne relativt gamle tråd frem igen
      Jeg har mulighed for, at få noget ret billigt kildevand.
      Kalcium indholdet er en smule højere i det vand, end det jeg plejer at bruge (denice fra fakta).
      Jeg har prøvet at læse den lange vand faq, men det er ren vrøvl i hovedet på mig. Fatter det simpelthen ikke.
      Kan nogen svare mig på om de lidt højere værdier er for voldsomme ift det vand jeg normalt bruger ??

      Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1384887744.960546.jpg
Views:	1
Size:	58,7 KB
ID:	222587 mit nuværende denice vand


      Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1384887769.872381.jpg
Views:	1
Size:	35,6 KB
ID:	222588 det potentielt nye vand

      God aften
      Last edited by Xiburst; 19. November 2013, 20:06.
      Rocket Giotto
      Casadio Istantaneo
      Gene Café
      Aeropress
      V60

      Comment

      • WilliamSkov
        Mellemristet
        • Sep 2013
        • 273

        #18
        Ifølge TCC's bog er det vigtigste at karbonat (går ud fra de mener calcium/kalk) indholdet er under 50 mg/l. Det er sådan set det eneste jeg kigger efter.. Og det kan jeg se at de begge gør. Om springet fra 22 til 39 betyder meget for smagen skal jeg ikke kunne sige - Denice synes jeg klarer det meget fint.
        Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
        Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
        Ovn-rister

        William Skov Hansen

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #19
          Alt andet lige er der altså tale om en fordobling af kalkindholdet. Og er 22 mg/l i forvejen ikke lidt hårdt? Hvordan regnes hårdheden ud, ud fra indholdet af kalk pr liter?

          Comment

          • Xiburst
            Master Brewer
            • Feb 2012
            • 1762

            #20
            Ingen anelse skrev i denne tråd fordi, der tidligere er nogen der har udregnet fra faq tråden. Håbede nogen havde evnerne en gang til
            Men ift de 22 mg/l i denice vandet, så kan jeg ikke finde noget vand, der har et lavere indhold.

            Det er ca 3 måneder siden jeg sidst afkalkede, og hade for nyligt nogle rør a maskinen, der var ingen tegn på kalk i dem
            Rocket Giotto
            Casadio Istantaneo
            Gene Café
            Aeropress
            V60

            Comment

            • Dr. Jones
              Grøn bønne
              • Nov 2013
              • 31

              #21
              Tog lige dette billede af etiketten på Lidl's 'billige' mærke (1,5 liter for 3,95):

              Click image for larger version

Name:	DSC_0478.jpg
Views:	1
Size:	62,4 KB
ID:	222589

              97 mg Ca2+ svarer til en hårdhed på 13,5 °dH, altså postevand de fleste steder i Danmark.

              Så ja, man kan godt nok blive snydt, hvis man køber flaskevand for at spare på kalken!

              Jeg kan i øvrigt anbefale denne konverteringstabel mellem forskellige måder at angive hårdhed:

              Lelit PL60 Plus T
              Anfim K2-T

              Comment

              • WilliamSkov
                Mellemristet
                • Sep 2013
                • 273

                #22
                Oprindeligt indsendt af WilliamSkov Se indlæg
                Ifølge TCC's bog er det vigtigste at karbonat (går ud fra de mener calcium/kalk) indholdet er under 50 mg/l. Det er sådan set det eneste jeg kigger efter.. Og det kan jeg se at de begge gør. Om springet fra 22 til 39 betyder meget for smagen skal jeg ikke kunne sige - Denice synes jeg klarer det meget fint.
                Jeg retter lige mig selv.. Når TCC siger karbonater mener de vist Hydorgenkarbonat HCO-3 (ish) - og hverken Denice eller det andet vand du har kig på ligger under 50 mg/l der. Ifølge nedestående link har det danske postevand normalt omkring 200 mg/l, og man skal gerne ned på 100 og derunder. Denice har 140 mg/l og det andet vand du har kig på 120 mg/l.. Så det er i hvert fald bedre end postevand - men ikke godt nok til TCC

                This post will be in Danish since it specifically concerns water for coffee brewing in the danish context. Hvis du bare vil have det hurti...
                Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
                Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
                Ovn-rister

                William Skov Hansen

                Comment

                • Xiburst
                  Master Brewer
                  • Feb 2012
                  • 1762

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af WilliamSkov Se indlæg
                  Jeg retter lige mig selv.. Når TCC siger karbonater mener de vist Hydorgenkarbonat HCO-3 (ish) - og hverken Denice eller det andet vand du har kig på ligger under 50 mg/l der. Ifølge nedestående link har det danske postevand normalt omkring 200 mg/l, og man skal gerne ned på 100 og derunder. Denice har 140 mg/l og det andet vand du har kig på 120 mg/l.. Så det er i hvert fald bedre end postevand - men ikke godt nok til TCC

                  http://coffeecollective.blogspot.dk/...i-danmark.html
                  Som jeg forstår det, går deres bekymring på smagen og ikke så meget kalk vs espressomaskinen.
                  De nævner ikke at de 50 mg/l karbonat skåner maskiner for kalk, men at man får mest smag ud af bønnen ved at være der under.
                  Så er i tvivl om hvor vidt karbonat indhold har indflydelse på kalk der sætter sig i maskinen ??
                  Tcc nævner ikke rigtig kalcium grænser. Jeg tænker at kalcium indhold må være den vigtige faktor ift hvor hårdt det er ved maskinen !?
                  Rocket Giotto
                  Casadio Istantaneo
                  Gene Café
                  Aeropress
                  V60

                  Comment

                  • WilliamSkov
                    Mellemristet
                    • Sep 2013
                    • 273

                    #24
                    Det tror jeg bestemt! De nævner i bogen at Calcium har tendens til at fjerne rigtig mange aromaer og syrer - men de sætter ingen grænse. Og de siger intet om hvad det gør ved maskinen. Jeg oplever ingen kalk-aflejringer i min maskine og jeg kører på denice vand - kører lidt over 10 dobbelt shots om dagen.
                    Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
                    Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
                    Ovn-rister

                    William Skov Hansen

                    Comment

                    • Dr. Jones
                      Grøn bønne
                      • Nov 2013
                      • 31

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Dr. Jones Se indlæg
                      97 mg Ca2+ svarer til en hårdhed på 13,5 °dH, altså postevand de fleste steder i Danmark.
                      Lige en selv-korrektion: Kørte værdierne fra Lidl-vandet igennem denne lidt mere præcise beregner (som beregnet den reelle hårdhed inkl. magnesium):
                      This calculator helps you determine the total water hardness by using calcium and magnesium concentrations


                      Lidls vand har en hårdhed på 18,4 °dH - mere end postevandet i f.eks. Aarhus!!

                      Men det understreger bare, at man skal se sig for!
                      Lelit PL60 Plus T
                      Anfim K2-T

                      Comment

                      • KSinning
                        Lysristet
                        • Apr 2011
                        • 139

                        #26
                        Måske vedlagte kan bruges..,,

                        This post will be in Danish since it specifically concerns water for coffee brewing in the danish context. Hvis du bare vil have det hurti...

                        Comment

                        • Xiburst
                          Master Brewer
                          • Feb 2012
                          • 1762

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af KSinning Se indlæg
                          Det er den William også har linket til
                          Den henviser umiddelbart til vand indhold ift smag..
                          Rocket Giotto
                          Casadio Istantaneo
                          Gene Café
                          Aeropress
                          V60

                          Comment

                          • Xiburst
                            Master Brewer
                            • Feb 2012
                            • 1762

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af Xiburst Se indlæg
                            Jeg hiver lige denne relativt gamle tråd frem igen
                            Jeg har mulighed for, at få noget ret billigt kildevand.
                            Kalcium indholdet er en smule højere i det vand, end det jeg plejer at bruge (denice fra fakta).
                            Jeg har prøvet at læse den lange vand faq, men det er ren vrøvl i hovedet på mig. Fatter det simpelthen ikke.
                            Kan nogen svare mig på om de lidt højere værdier er for voldsomme ift det vand jeg normalt bruger ??

                            [ATTACH]2251[/ATTACH] mit nuværende denice vand


                            [ATTACH]2252[/ATTACH] det potentielt nye vand

                            God aften
                            Jeg fandt nu en meget nemmere tilgang til Jim Schulmans regnemetoder ift vandet..


                            Den er lidt kortere og konkret..

                            Efter udregningen kan jeg konkludere at begge slags vand dumper..

                            Ifølge Jim må vandets max værdier være

                            Alkalinitet 50
                            Hårdhed 80
                            Tørstoffer 130

                            Denice havde:
                            Alkalinitet 115
                            Hårdhed 109
                            Tørstoffer 150

                            Eden :
                            Alkalinitet 98
                            Hårdhed 106
                            Tørstoffer 155


                            Alkalinitet gør sig gældende ift udvikling af smagen og hårdheden hvor groft vandet er ved boileren.

                            Eden viser sig så at være bedre end denice.. Ikke god nok iflg Jim, men jeg har aldrig haft problemer med mit denice vand.. Så giver helt sikkert det nye Eden vand et forsøg
                            Rocket Giotto
                            Casadio Istantaneo
                            Gene Café
                            Aeropress
                            V60

                            Comment

                            • TurBo
                              Mellemristet
                              • May 2014
                              • 285

                              #29
                              er der nogen der kender til værdier for "Aqua" fra dansk supermarked a/s /netto? jeg kan se at det produceres af Aqua d'or firmaet. men på siden angives kun "mærkevarens" værdier. ved ikke om det er de samme for "Aqua" til ca. 4kr. for 1½L
                              Bo-- :-)
                              Izzo Alex Duetto mk1
                              Mahlkoenig Vario home

                              Comment

                              • Lineamanden
                                Stamgæst
                                • Apr 2014
                                • 965

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af TurBo Se indlæg
                                er der nogen der kender til værdier for "Aqua" fra dansk supermarked a/s /netto? jeg kan se at det produceres af Aqua d'or firmaet. men på siden angives kun "mærkevarens" værdier. ved ikke om det er de samme for "Aqua" til ca. 4kr. for 1½L
                                Hej Turbo, det skulle vist være ok vand, men vist nok ikke det bedste. Mener der står noget om det på side 1 i denne tråd.

                                /Uldall
                                Formerly Known As Uldall.
                                #espressotechnics
                                #lamarzoccodk

                                Comment

                                Working...
                                X