Skal damphanen være åben, når en varmevekslermaskine varmer op?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Muenster
    Lysristet
    • May 2019
    • 110

    Skal damphanen være åben, når en varmevekslermaskine varmer op?

    Jeg har lige fået min NS Musica til morgen og er så småt ved at pakke den ud. Desværre er det ikke helt let af finde ud af at montere BWT-filteret foran den med alle de slanger og fittings, der skal passe. Jeg skal desværre ud at købe nogle småting, før jeg kan montere den. Da jeg åbnede låget til vandbeholderen, som ikke er der, da maskinen er til ledningsvand, for at tage slangen op, kom jeg til at læse på indersiden af lågen. Der står, at man skal åbne damphanen, når man tænder maskinen og lader den varme op. Når der så kommer damp ud, skal man lukke hanen.

    Jeg kan faktisk godt huske, at jeg nogle gange er stødt på den instruks, når jeg har læst om espressomaskiner på nettet. Jeg kan bare ikke huske, at det stod i vejledningen til min Oscar II. Den har jeg haft i to år, og jeg har aldrig åbnet damphanen, når jeg tændte for den. Det er der mig bekendt ikke sket noget ved. Hvilken procedure er den rigtige ved en varmevekslermaskine? Og hvorfor skal man åbne damphanen? Jeg synes, det er en smule mere besværligt. Så skal man jo være i nærheden for at lukke damphanen, når der kommer damp ud. Man kan ikke bare gå ud i bad og tage sig god tid eller køre efter morgenbrød, mens maskinen varmer op.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
    Jeg synes, det er en smule mere besværligt. Så skal man jo være i nærheden for at lukke damphanen, når der kommer damp ud. Man kan ikke bare gå ud i bad og tage sig god tid eller køre efter morgenbrød, mens maskinen varmer op.
    Det tager altså ikke særligt længe at varme maskinen op, måske ca. 5 min, så kan du lukke igen :-) noget andet er at før maskinen er gennemvarm går der nok ca. 30 min

    Men ja det lyder underligt, da maskinen sikkert var vacuum breaker som Oscar II, måske har de bare ikke fået det rettet i manualen, men ja der sker ikke noget ved at følge anvisningen
    Last edited by Jack; 6. July 2019, 04:03.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Sinobi
      Mellemristet
      • Mar 2018
      • 188

      #3
      Er det ikke bare første gang man tænder for den? Sådan så den kan skubbe luften ud af tanken mens den fylder vand på?
      Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
      Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
      Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
      Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
      KitchenAid Cold Brew koldbrygger
      Brewista Smart Scale v2.0
      DIY Fluidbed 300 gr. rister

      Comment

      • KristianK
        Administrator
        • Aug 2009
        • 4365

        #4
        Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
        Er det ikke bare første gang man tænder for den? Sådan så den kan skubbe luften ud af tanken mens den fylder vand på?
        Det vil jeg også mene
        KristianK
        En del af EspressoBar


        Følg mig meget gerne på
        https://instagram.com/kristianskaffe.dk
        https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

        Hjemmeside
        www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

        Comment

        • Muenster
          Lysristet
          • May 2019
          • 110

          #5
          Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
          Er det ikke bare første gang man tænder for den? Sådan så den kan skubbe luften ud af tanken mens den fylder vand på?
          Der står på indersiden af låget: "Each time the machine is switched on, steam must be activated". Det lyder jo som om, det skal gøres hver gang. Der står så videre, at når der kommer damp ud, skal man lukke ventilen.
          Med venlig hilsen
          Henrik M., Esbjerg
          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
          Eureka Mignon Specialita

          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #6
            Den burde have vacuum breaker http://cloud.tapatalk.com/s/5d2135af...spareparts.pdf
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • Muenster
              Lysristet
              • May 2019
              • 110

              #7
              OK. Tak for info. Er der en, der kort kan forklare, hvad der kan gå galt, hvis damphanen ikke er åben under start (og maskinen ikke har en vacuum breaker)?
              Med venlig hilsen
              Henrik M., Esbjerg
              Nuova Simonelli Oscar II og Musica
              Eureka Mignon Specialita

              Comment

              • KristianK
                Administrator
                • Aug 2009
                • 4365

                #8
                Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
                OK. Tak for info. Er der en, der kort kan forklare, hvad der kan gå galt, hvis damphanen ikke er åben under start (og maskinen ikke har en vacuum breaker)?
                Der kan ikke gå noget galt, som sådan (så længe din pressostat virker)

                Vacuum breakeren er der for at lukke trykket ud, når din maskinen slukkes og bliver kold.

                Din maskines tryk i kedlen (og derved varmen), styres af din pressostat, og hvis ikke dit tryk udlignes, så vil der være et "falsk" tryk i din kedel, når du tænder den igen.

                Det vil betyde, at din pressostat slår fra, ganske kort tid efter, at du tænder den, for så er trykket højt igen. Problemet er bare, at din maskine slet ikke er varm, da det er "gammelt" tryk der er i kedlen.

                Hvis en hx-maskine ikke har en vacuum-breaker, så lukkes det "falske" tryk ud gennem steamarmen (kræver kun lige at der bliver lukket op og lukket igen) og din maskine vil varme op helt normalt.
                KristianK
                En del af EspressoBar


                Følg mig meget gerne på
                https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                Hjemmeside
                www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                Comment

                • Muenster
                  Lysristet
                  • May 2019
                  • 110

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                  Tak for svar. Så kan man i virkeligheden blot åbne hanen kortvarigt for at lukke tryk ud, og så ellers gå i bad eller gå efter morgenbrød, mens maskinen varmer op. Det er jo fint. Jeg har som sagt heller aldrig haft nogen problemer med min Oscar II.

                  Tillad mig et ekstra spørgsmål: De elektriske diagrammer er jo spændende læsning. Er det dig eget eksemplar, du har sendt? Jeg kan se, at pumpen til 230V 50Hz er streget ud med rødt. Der er kun en 115V 60Hz og en 230V 60Hz tilbage. Som jeg har skrevet i en anden tråd, er min helt nye Musica til 230V 60Hz, og jeg er jo bange for, at jeg har fået sendt en forkert version. Skal det tolkes sådan, at Nuova Simonelli er holdt op med at lave udgaven med 230V 50Hz pumpen, og blot bruger 230V 60Hz, fordi den også fungerer? Hvis Kaffemekka nu svarer på min forespørgsel og siger, at 60Hz versionen fungerer fint her i Danmark, vil jeg naturligt nok være lidt skeptisk. I hvert fald vil jeg gerne have det bekræftet et andet sted, før jeg tør tro på det.
                  Med venlig hilsen
                  Henrik M., Esbjerg
                  Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                  Eureka Mignon Specialita

                  Comment

                  • KristianK
                    Administrator
                    • Aug 2009
                    • 4365

                    #10
                    Ja, til udluftning.
                    Strøm, det er jeg ikke 100-meter mester i, men ved at der sidder nogle kloge hoveder derude.
                    Måske de lige skal vågne.
                    Jeg kan ikke forestille mig andet, end at det er som det skal være.
                    KristianK
                    En del af EspressoBar


                    Følg mig meget gerne på
                    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                    Hjemmeside
                    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                    Comment

                    • Joe_Black
                      Coffeeholic
                      • Feb 2012
                      • 1424

                      #11
                      Vakuum breakeren sidder der for at lufte kedlen ud under opvarmning. Det er en tryk kedel, og den er temperatur styret via en pressostat ,(trykmåler) og hvis den første damp der produceres ikke luftes ud får du falsk tryk i kedlen.
                      Det er ikke vigtigt at dampventilen står åben under hele opvarmningen, man kan også vælge at åbne den efter maskinen tror den er blevet varm. Vente 3-5 ,Min og så brygge sin kaffe.
                      Men hvis den "fiser" ca midtvejs under opvarmningen betyder det at der er Vakuumbreaker i og så kan du glemme alt om at åbne dampventilen. (På nær når du skal steame mælk)
                      Wega MiniNova
                      Mahlkönig K30
                      Moccamaster
                      Santos #4
                      AeroPress
                      Bodum Vakuum Brygger

                      Comment

                      • Muenster
                        Lysristet
                        • May 2019
                        • 110

                        #12
                        Tak for svarene. Jeg kan forstå, at jeg ikke skal være så bekymret for det. Det værste, der kan ske, er, at pressostaten slår fra, før kedlen er varm nok. Det går der jo ikke noget i stykker af. Jeg har aldrig bemærket den slags problem med min Oscar II. Jeg føler altid efter, om filterholderen føles varm nok, og jeg lukker altid et godt skud damp ud, før jeg begynder at lave kaffe. Skulle der være falsk tryk i kedlen, vil det jo blive lukket ud der.
                        Med venlig hilsen
                        Henrik M., Esbjerg
                        Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                        Eureka Mignon Specialita

                        Comment

                        • Lav
                          Coffeeholic
                          • Dec 2014
                          • 1213

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
                          .....Tillad mig et ekstra spørgsmål: De elektriske diagrammer er jo spændende læsning. Er det dig eget eksemplar, du har sendt? Jeg kan se, at pumpen til 230V 50Hz er streget ud med rødt. Der er kun en 115V 60Hz og en 230V 60Hz tilbage. Som jeg har skrevet i en anden tråd, er min helt nye Musica til 230V 60Hz, og jeg er jo bange for, at jeg har fået sendt en forkert version. Skal det tolkes sådan, at Nuova Simonelli er holdt op med at lave udgaven med 230V 50Hz pumpen, og blot bruger 230V 60Hz, fordi den også fungerer? Hvis Kaffemekka nu svarer på min forespørgsel og siger, at 60Hz versionen fungerer fint her i Danmark, vil jeg naturligt nok være lidt skeptisk. I hvert fald vil jeg gerne have det bekræftet et andet sted, før jeg tør tro på det.
                          Vibrationspumper kører på frekvensen. Dvs 50 pumpeslag pr sekund eller 60 afhængig af net frekvens. Med indbygget OPV over pressure valv så får du altid opbygget et tryk på 9 bar eller hvad den nu er indstillet til - uanset pumpen kører 50 eller 60 slag. Hvis ikke der var OPV i maskinen ville de fleste vibrationspumper levere op mod 16 bar. Så hvis en pumpe er rated til 60 hz men kun udsættes for 50 hz så leverer den stadig rigelig tryk. Men når det er sagt så burde der stå 230V 50/60hz på typeskiltet for lovligt at kunne sælges i dk [emoji6]



                          Sent from my iPad using Tapatalk
                          Venligste hilsner, Steffen

                          Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                          Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                          Sort:
                          Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                          Rister: 2x
                          Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                          Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                          Comment

                          • Muenster
                            Lysristet
                            • May 2019
                            • 110

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                            Vibrationspumper kører på frekvensen. Dvs 50 pumpeslag pr sekund eller 60 afhængig af net frekvens. Med indbygget OPV over pressure valv så får du altid opbygget et tryk på 9 bar eller hvad den nu er indstillet til - uanset pumpen kører 50 eller 60 slag. Hvis ikke der var OPV i maskinen ville de fleste vibrationspumper levere op mod 16 bar. Så hvis en pumpe er rated til 60 hz men kun udsættes for 50 hz så leverer den stadig rigelig tryk. Men når det er sagt så burde der stå 230V 50/60hz på typeskiltet for lovligt at kunne sælges i dk [emoji6]



                            Sent from my iPad using Tapatalk
                            Det var også det, der fik mig til at studse. Så kiggede jeg i maskinens "spare parts plan", og vibrationspumpen og en enkelt to-vejsventil findes faktisk i en speciel version på 220V 60Hz. Alle øvrige dele findes kun i to versioner til hhv. 110-120V og 220-240V. Men du har sikkert ret, at det gør ikke noget. Varmelegemet, som er meget væsentligt for damptrykket og hele maskinens funktion, virker ved både 50 og 60 Hz. Jeg var bare i tvivl om, hvor kraftig pumpen er. Hvis den har rigeligt med kraft, rammer den jo nemt OPV-ventilens tryk, uanset om den så yder 14, 15 eller 16 bar. Så hvis den falder fra f.eks. 16 til 14 bar i maks. tryk, er det jo ligemeget.

                            Gad vide om ikke fabrikken nogle gange bruger de dele, de har liggende. De har måske haft rigeligt med 60 Hz dele liggende. Der er jo ikke vildt mange lande, der har 220V 60 Hz i lysnettet. Måske har der været leveringsvanskeligheder for nogle 50 Hz dele. Hvis det kan være ligemeget for maskinens funktion, så sender de måske bare 60 Hz maskiner til os her i Danmark, hvis de fungerer lige så godt i praksis. Min Oscar II blev også leveret med en Sirai-pressostat, selv om det ellers er noget, folk modificerer den med bagefter. De har sikkert lige manglet de normale pressotater på fabrikken den dag. Gad vide hvor mange gange en butik har taget penge for at opgradere en Oscar II med en Sirai-pressostat, hvor maskinen i virkeligheden har været leveret fra fabrikken med en? ;-)
                            Med venlig hilsen
                            Henrik M., Esbjerg
                            Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                            Eureka Mignon Specialita

                            Comment

                            • Moe
                              Lysristet
                              • Sep 2011
                              • 116

                              #15
                              Jeg har også en Musica, og jeg åbner aldrig for damp når jeg tænder den... Mærker ingen problemer. Min gamle Oscar (model 1) der skulle jeg tænde for dampen, når jeg tændte maskinen, og slukke for dampen igen, når den begyndte at sprutte..

                              Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
                              Nuova Simonelli Oscar
                              Compak K6
                              Behmor 1600
                              Bodum French Press
                              ...og alt det løse!

                              Comment

                              Working...
                              X