Izzo Vivi våd damp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • bentpoulsen
    Grøn bønne
    • Jan 2018
    • 20

    Izzo Vivi våd damp

    Der kommer alt for meget vand ud af steameren fra min Vivi. Det hjælper kortvarigt, hvis jeg lukker vand ud, men efter et par minutter sprutter den igen temmelig våd damp. Jeg har prøvet at trykke vandsensoren helt ned, haft den ude og afkalke - samme resultat. Har I et bud på, hvor fejlen ligger? Jeg er ikke topfortrolig med ventiler og lignende, så forvent uddybende spørgsmål eller direkte opfordringer til hjælp, hvis det ikke giver mening
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    #2
    Hvis kedlen ellers bliver varm nok (check via manometer), ville jeg kontrollere to mulige årsager til overfyldning af kedlen:

    1) Er der dårlig stel-forbindelse til kedel? Vandstandsproben måler elektrisk i forhold til stel. Sæt evt en ekstra ledning

    2) Lukker to-vejs ventilen ikke helt tæt, f.eks. pga. kalk? Ellers fyldes kedlen, selvom vandstandsproben “siger” stop.

    Nu nævnte jeg godt nok ventiler men prøv at søge lidt på dette problem her og på andre fora. :-)
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

    Comment

    • bentpoulsen
      Grøn bønne
      • Jan 2018
      • 20

      #3
      Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
      Hvis kedlen ellers bliver varm nok (check via manometer), ville jeg kontrollere to mulige årsager til overfyldning af kedlen:
      Manometret viser 1,5 - er det ikke sådan, det skal være?

      1) Er der dårlig stel-forbindelse til kedel? Vandstandsproben måler elektrisk i forhold til stel. Sæt evt en ekstra ledning
      Mener du fra proben til kontrolenheden?

      2) Lukker to-vejs ventilen ikke helt tæt, f.eks. pga. kalk? Ellers fyldes kedlen, selvom vandstandsproben “siger” stop.
      Det kunne godt lyde rigtigt. Bare for opklaring: Er dette den tovejsventil, du omtaler? https://www.kaffemekka.dk/shop/1780-...ventil-2-vejs/

      Nu nævnte jeg godt nok ventiler men prøv at søge lidt på dette problem her og på andre fora. :-)
      Jeg synes, jeg har forsøgt, men nu har jeg nogle nye søgeord. Tak igen
      Last edited by bentpoulsen; 29. December 2018, 22:32.

      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #4
        Oprindeligt indsendt af bentpoulsen Se indlæg
        Manometret viser 1,5 - er det ikke sådan, det skal være?



        Mener du fra proben til kontrolenheden?



        Det kunne godt lyde rigtigt. Bare for opklaring: Er dette den tovejsventil, du omtaler? https://www.kaffemekka.dk/shop/1780-...ventil-2-vejs/



        Jeg synes, jeg har forsøgt, men nu har jeg nogle nye søgeord. Tak igen
        - Lyder fint mht tryk.
        - Kedlen skal have forbindelse til stel. Sæt evt en jordledning (gul-grøn PE) mellem kedeloverflade og et passende sted på stel inde i maskinen.
        - Ja, sådan ser en to-vejs ventil ud. Den skal normalt kun åbne, når der skal mere vand ind i kedlen. Hvis den ikke lukker helt tæt (på indersiden), fyldes kedlen utilsigtet helt op.
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • bentpoulsen
          Grøn bønne
          • Jan 2018
          • 20

          #5
          Jeg fandt en tråd på et australsk forum om returslangen og har afkortet denne, så den ikke kommer til at suge vand ind, når kedlen køles af. Det hjalp desværre ikke, så jeg må nok til at rode med tovejsventilen.

          I morges, da jeg bryggede den tredie espresso (da vi er tre kaffedrikkere i familien), røg trykke pludseligt fra 1,5 og helt op, hvorefter maskinen sagde 'POP!' og trykket faldt igen. Efterfølgende kunne jeg steame med vanligt våd damp.

          Kan den hændelse også være et symptom på overfyldt kedel?

          Comment

          • Hegnet
            Mørkristet
            • Sep 2017
            • 387

            #6
            Oprindeligt indsendt af bentpoulsen Se indlæg
            Jeg fandt en tråd på et australsk forum om returslangen og har afkortet denne, så den ikke kommer til at suge vand ind, når kedlen køles af. Det hjalp desværre ikke, så jeg må nok til at rode med tovejsventilen.

            I morges, da jeg bryggede den tredie espresso (da vi er tre kaffedrikkere i familien), røg trykke pludseligt fra 1,5 og helt op, hvorefter maskinen sagde 'POP!' og trykket faldt igen. Efterfølgende kunne jeg steame med vanligt våd damp.

            Kan den hændelse også være et symptom på overfyldt kedel?
            Hvis(!) tovejs-ventilen ikke lukker helt tæt, mens du brygger (dvs pumpen kører), fylder pumpen kedlen med et tryk på 9-10 bar. Når denne er ved at være fyldt, og der fortrinsvist er inkompressibel vand i kedlen, stiger trykket tilsvarende, hvilket er anseeligt over sikkerhedsventilens max tryk, typisk ca 1.8 bar. Denne udløses med et pop og måske en del damp afhængig af temperatur. Jeg ville forvente, at kaffen måske også er en del koldere end intentionen, men det kan være svært at måle og afgøre.

            Jeg ville kigge på denne tovejsventil, dvs afmontere den og inspicere den indvendigt. Det er simplere, end det måske lyder, og som du selv har fundet, kan man let finde erstatninger. Du vil nok også skulle lænse kedlen bagefter for at få sænket vandstanden. Brug evt en slange som hævert gennem en af de øverste gennemføringer, f.eks. ved at fjerne vandstandsproben.
            DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
            MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
            Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
            Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

            Comment

            • bentpoulsen
              Grøn bønne
              • Jan 2018
              • 20

              #7
              Det er fornemt - og jeg kaster mig ud i det. Skal nok rapportere tilbage, så andre evt. kan lære af erfaringerne

              Comment

              • bentpoulsen
                Grøn bønne
                • Jan 2018
                • 20

                #8
                Tovejsventilen så fin ud. Der var ikke noget at se inde i den, men den blev lagt i eddike for en sikkerheds skyld. Det så faktisk ud til at virke, for umiddelbart efter var dampen tør og fin, men i morges var den lige så våd som før. Nu har jeg bestilt en ny probe. Jeg vender tilbage.

                Comment

                • bentpoulsen
                  Grøn bønne
                  • Jan 2018
                  • 20

                  #9
                  Ny probe monteret. Den var mere end 1 cm længere end den gamle (!), og sidder således længere nede i kedlen. Det burde betyde, at kedlen ikke fyldes så meget op som før. Dampen er til gengæld stadig meget våd i starten, men bliver tør efter lidt udluftning. Lader jeg den stå lidt, skal jeg starte forfra med udluftningen - så den skal helst ske lige inden jeg steamer mælk. Hmm. Jeg har ikke prøvet stelforbindelsen endnu. Hvor på kedlen skal man sætte den fast - og kunne man teste med et par krokodillenæb?

                  Comment

                  • Hegnet
                    Mørkristet
                    • Sep 2017
                    • 387

                    #10
                    Ja, bare sæt en testledning mellem noget metal på kedlen og stel, ideelt hvor en gul-grøn PE leder er forbundet.
                    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                    Comment

                    • bentpoulsen
                      Grøn bønne
                      • Jan 2018
                      • 20

                      #11
                      Jeg satte krokodillenæb mellem udtaget til trykmåleren (som er forbundet direkte til kedlen, ser det ud til) og bunden af stellet. Absolut ingen effekt. Maskinen er ikke jordet, men. Nu har jeg købt en stikpropadapter, så jeg kan få jordet maskinen rigtigt. Vender tilbage, men er lettere mismodig..kedlen overfylder stadig

                      Comment

                      • Hegnet
                        Mørkristet
                        • Sep 2017
                        • 387

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af bentpoulsen Se indlæg
                        Jeg satte krokodillenæb mellem udtaget til trykmåleren (som er forbundet direkte til kedlen, ser det ud til) og bunden af stellet. Absolut ingen effekt. Maskinen er ikke jordet, men. Nu har jeg købt en stikpropadapter, så jeg kan få jordet maskinen rigtigt. Vender tilbage, men er lettere mismodig..kedlen overfylder stadig
                        Selve forbindelsen til husets PE er god praksis men har ikke indflydelse på dit problem. Se evt denne guide til at inspicere to-vejs ventilen lidt mere grundigt:
                        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                        Comment

                        • bentpoulsen
                          Grøn bønne
                          • Jan 2018
                          • 20

                          #13
                          Jeg vil mene, at jeg har været dér. Jeg havde ventilen helt ude og lagde den endda i eddike, men der var intet at se på den - ingen synlige tegn på utætheder. Det er selvfølgelig ikke det samme som at der ikke er nogen. Det er bare ikke min fornemmelse (hvad den så end er værd)

                          Comment

                          • jørn
                            Mellemristet
                            • Jan 2008
                            • 162

                            #14
                            Sådan tjekker du påfyldningsventilen om den er tæt.

                            blindfilter monteres i filterholder, start bryg og vent ............. hvis sikkerhedventil siger bang og åbner ( overfyldter) er ventilen utæt (eller vender forkert )

                            klemmen

                            Comment

                            • Husfar
                              Stamgæst
                              • Apr 2012
                              • 769

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af jørn Se indlæg
                              Sådan tjekker du påfyldningsventilen om den er tæt.

                              blindfilter monteres i filterholder, start bryg og vent ............. hvis sikkerhedventil siger bang og åbner ( overfyldter) er ventilen utæt (eller vender forkert )

                              klemmen
                              Heldigvis er det sjældent der sker noget virkelig spektakulært, dette billede (Elektra ?) har ikke mange konkurrenter på nettet.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_1117.JPG
Views:	1
Size:	108,7 KB
ID:	231174
                              Fluid-o-tech og vægtstang

                              Comment

                              Working...
                              X