Udskifte display, LCD -> OLED retrofit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    Udskifte display, LCD -> OLED retrofit

    Da jeg overtog en ældre K30 med LCD display med udbrændt baggrundsbelysning, gik jeg i gang med i større studie i mulighederne for at udskifte display. Jeg fandt en generisk OLED-baseret løsning, som også kan bruges i mange andre maskiner med et almindeligt LCD. Man kan f.eks. også opgradere/udskifte displayet i en La Marzocco GS/3, Linea PB, og sikkert mange andre. Jeg har fundet en lille gruppe af kompatible displays, der bruger HD44780 mekanisk og protokol interface, dvs. man skal ikke modificere maskinen på andre måder! Det er faktisk plug and play. Jeg nævnte det kort i en anden tråd på ebar, og flere har spurgt til løsning via PB.

    Resultat (subjektiv vurdering):
    • God kontrast og imponerende 160 grader view angle (jeg kan fint aflæse display uden at skulle bukke mig ned i displayets højde)
    • Det ser behageligt ud, tændt såvel som slukket, i forhold til et standard LCD display. OLED har god sort baggrund, mens LCD displays er kedeligt grå.
    • Displayet har fungeret perfekt siden installation og er let at aflæse, hurtigt, samt ganske nydeligt. Levetiden er estimeret til 50.000 timer (50% styrke), som med en LED i et LCD.
    • Kaffen smager (desværre) ikke bedre af dette mod, men min kone har lettere ved at acceptere en stor kværn midt i køkkenet, når den er gjort mere æstetisk appellerende.


    Kits
    Efter en række af prototyper er jeg nu ved at have nået et design med en løsning, der er tilpas robust, simpelt og æstetisk til, at jeg kan tilbyde salg af færdige kits:

    K30-kit, 500,-
    • OLED display (hvid, blå, rød, eller grøn skrift)
    • Special-kabel med nogle twistede ledere (for at få forbindelserne til at passe). Standard IDC 16p stik i begge ender.
    • Under installation bør man klippe en lille del af PCB-beslaget bag på dekoringen. Displayet er lidt for bredt til PCB-holderen i dekoringen. Det er meget let gjort med en skarp skævbider.


    GS/3-kit, 700,-
    • OLED display (hvid, blå, rød, eller grøn skrift). Blå skrift passer måske særligt godt til de oplyste knapper på maskinen
    • PCB med overgang til IDC 16p header. Alt leveres samlet og parat til installation.
    • Man slipper for det vilde lys fra det originale display.


    Både Midas, Winstar og Vishay laver disse alfanumeriske OLED displays. De er relativt dyre i indkøb, f.eks. hos Farnell, men et nyt Mahlkönig K30-display koster til sammenligning 70 euro hos SF-ersatsteile eller 875,- hos en kendt dansk leverandør. LM displays er sikkert meget dyrere! Her vil jeg tilføje, at på MKs Hantronix-display er fladkabel loddet direkte på stiftrække på PCB; en løsning der kan være lidt skrøbelig.
    Priserne kan ændre sig, hvis produktion eller handel bliver for bøvlet for mig. :-) Jeg installerer gerne på maskiner, der kommer til mig i Aarhus (Risskov) for en pose kaffe. ;-) I skrivende stund har jeg et hvid-på-sort kit til K30 på lager. I næste uge testes et GS/3 kit.
    Click image for larger version

Name:	2018-08-23 10.00.58.jpg
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	237875
    Click image for larger version

Name:	2018-08-23 10.03.36.jpg
Views:	1
Size:	38,9 KB
ID:	237878
    Click image for larger version

Name:	2018-08-23 10.02.03.jpg
Views:	1
Size:	27,1 KB
ID:	237876
    Click image for larger version

Name:	2018-08-23 10.02.19.jpg
Views:	1
Size:	28,8 KB
ID:	237877
    Click image for larger version

Name:	2018-08-23 10.04.52.jpg
Views:	1
Size:	24,1 KB
ID:	237879

    Teknisk løsning (K30 som eksempel)
    Jeg har lært meget på ebar og vil gerne bidrage til og advokere for den åbne ånd. Til de der kan lodde små ting selv og har adgang til alle de nødvendige dele, kommer her en kort opsummering af de potentielle faldgruber, når man sammensætter det selv:
    • Hvis man placerer en IDC 16pin header eller en vinklet dobbelt stiftrække på display PCB på modsatte side af display, skal hver anden leder-par flippes i én ende! IDC headeren vil nemlig være spejlvendt.
    • Kommunikationen er kun 4-bit (på K30), men forbind alle ledere. Ellers kan displayet finde på at skrive mange mystiske tegn, sikkert pga. svævende ledere.
    • Montering display på dekoring: jeg ville have display så tæt på dekoringens "rude" (for at udnytte den store view angle), så jeg klippede PCB-holderne af dekoringen med en skævbider. Det var meget let at klippe beslaget til uden at risikere skade på ringen. Forsøgsvist har jeg nu monteret PCB fast med stærk tape, men selvklæbende PCB standoffs kan også bruges.


    PS: Min dekoring har altid været flækket og er ikke et resultat af installationen. Ignorér også venligst lidt beskidte maskiner.
    PPS: Der kommer måske snart en flot sort K30 (ikke min) til salg med et sådan display, det nye kværnhus, samt ny firmware.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin
  • Morten Müller
    Administrator
    • Apr 2017
    • 208

    #2
    Rigt fin tråd. Tak for det [emoji106]


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Comment

    • Henrikaa
      Mellemristet
      • May 2014
      • 238

      #3
      Jeg glæder mig til at se GS/3 testen IRL

      Comment

      • Joe_Black
        Coffeeholic
        • Feb 2012
        • 1424

        #4
        Super lækker upgrade, det er en fantastisk forbedring i forhold til det originale.
        Wega MiniNova
        Mahlkönig K30
        Moccamaster
        Santos #4
        AeroPress
        Bodum Vakuum Brygger

        Comment

        • Kvaksalver
          Stamgæst
          • Jul 2012
          • 802

          #5
          Kan man lave noget lignende på Nuova Simonelli MDJ/Eureka Olympus? Kæft, jeg er træt af det display - bortset fra det, er kværnen perfekt...
          Bezzera Strega
          Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

          Comment

          • Hegnet
            Mørkristet
            • Sep 2017
            • 387

            #6
            Oprindeligt indsendt af Kvaksalver Se indlæg
            Kan man lave noget lignende på Nuova Simonelli MDJ/Eureka Olympus? Kæft, jeg er træt af det display - bortset fra det, er kværnen perfekt...
            Jeg er bange for, at det ikke er så let: MDJs display er ikke alfanumerisk men derimod grafisk. Man kan ikke løse det med lige denne slags OLED displays. Jeg kan dog godt forstå irritationen. Meget... blåt! :-)
            DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
            MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
            Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
            Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

            Comment

            • Hegnet
              Mørkristet
              • Sep 2017
              • 387

              #7
              Jeg bemærkede også NS Mythos One, som har et upassende blåt billigt display. Mærkeligt valg i en high-end kværn. I Victoria Arduino maskinen er det et lækkert OLED som i min kværn. Jeg vil gætte på, at GS/3 kittet passer perfekt i en NS Mythos One.
              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

              Comment

              Working...
              X