Hviletid til bedste smag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #16
    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Hviletid for Kenya bliver ved med at stige hos mig ... For år tilbage hørte jeg at Kenya skulle hvile 3-4 uger. Hvilket dengang var lang tid i forhold til hvad vi ellers gik og sagde for gode kaffe oplevelser. Der var det noget med 1-2 uger.

    Jeg har ikke drukket meget Kenya gennem årene. Primært fordi jeg syns syrligheden var for dominerende ... Men alligevel har jeg haft noget. Og så har jeg bemærket at det altid var det sidste i posen, som jeg syns smagte bedst.

    Så lod jeg Kenya hvile over en måned. Og hvis den ikke straks smagte godt, lagde jeg den til side og der ku gå et par uger mere.

    Nu har jeg lige haft det sidst i en pose, som var ristet sidst i september = 2 måneder fra rist. Jeg lavede espressoskud. Det er simpelthen den bedste Kenya espresso ever. Vildt :-)
    Jeg har lidt på fornemmelsen ændringen til en hvis grad skyldtes, at måden man rister på har ændret sig en del siden rådet om de 1-2 uger (10 dag) så dagens lys.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Birk
      Mellemristet
      • Jul 2012
      • 263

      #17
      Hvilke elementer i ristningen tænker du der har ændret sig?...DT? Rao Curve?
      ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
      masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #18
        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
        Jeg har lidt på fornemmelsen ændringen til en hvis grad skyldtes, at måden man rister på har ændret sig en del siden rådet om de 1-2 uger (10 dag) så dagens lys.
        Jeg tænker også at rådet om, at kaffen skal være meget friskristet, hænger sammen med de mørke rist ind i Andet Knæk.

        Sådan noget kaffe harsker efter 10-14 dage. Nogle foretrækker den endda indenfor 2 dage !

        Det lidt jeg har prøvet af det ultra-mørke underbygger det. Det lader til at bitterheden i mørk rist, udvikler sig under hviletiden. Når jeg har fået Second crack kaffe brygget direkte efter ristning - har det hverken været bittert eller haft grim eftersmag.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #19
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          What! jeg troede først du snakkede om filter, gætter på den var rimelig lyst ristet, hvordan var creamaen efter så længe på hylden?
          Den her kaffe har jeg både brygget som filter og espresso. Den var ristet af Kontra og en af deres allerdyreste bønner. Kontra plejer at være et nyk mørkere ristet (uden dog at nå 2.knæk), så hvis jeg har en af deres filterkaffer plejer at jeg bedre at ku li den som espresso.

          Da jeg for nylig fik det her superlækre espresso af den 2 måneder gamle rist, skrev jeg det til ristemesteren: Ida. Fordi som rister bliver man så glad når nogen får fantastiske kaffeoplevelser ud af ens rist. Og der er masser af besvær og frustration i at riste kaffe, så man har brug for det ;-)

          Anyway, jeg skrev til hende at efter 1-1,5 måned syns jeg den var for mørk, brygget på filter. Og for syrligt-domineret som espresso.

          Hun skrev tilbage: for mørk ? den havde kun fået 60% ind i FC.

          Selv kunne jeg finde på at riste en Kenya lidt mørkere end det. Så den kan ikke beskyldes for at være mørkristet, når FC ikke engang er slut.

          Og så skrev hun at hun selv også foretrak Kenyaer 1-2 måneder efter ristning. Så hun er også oppe på 2 mdr nogle gange.

          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          hvordan var creamaen efter så længe på hylden?
          Crema ? Jo, den havde crema. Jeg skummer det altid af. For mig er det ikke en kvalitetsparameter med meget crema.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #20
            Nu er jeg lige startet på at lave espresso af en anden kaffe, som er ristet sidst i sept = over 2 måneder.

            Det er et blend af Panama, Laos og en tredje. Det er fra ristekonkurrence, hvor alle deltagernes rist blev blandet sammen bagefter (fordi ingen må bagefter kunne kommenterer fx vinderens rist). Jeg tog en pose med. Gratis kaffe kan man altid udforske. Bønnerne er utrolig uens i farven. Og da jeg cuppede den efter et par uger, var den ingen fornøjelse. Fordi jeg før har oplevet at det kan ændrer sig siden hen, lod jeg det bare stå.

            Da det var en måned efter rist, prøvede jeg med espresso. Noget stram i det. Manglede fylde og sødme.

            Så har den stået en måned mere. Og nu har jeg lige checket ind på den. Laver lange skud: sødmen kommer først efter 30 gram i koppen og varer til de 60 gram (jeg smager med teske undervejs for at følge hvordan ekstraktionen løber, se https://www.youtube.com/watch?v=VCovMAG2LXM)

            Både god som ren espresso og med mælk (trods den er temmelig lys). Imponerende.

            Men det er ikke altid at lang lagring hjælper på en skæv rist - eller hvis de grønne bønner er kedelige til en start.
            Last edited by Kaffe T; 7. December 2018, 10:44.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Rudi Fidel
              Mellemristet
              • Jan 2015
              • 227

              #21
              Fedt, tak for rapport om hviletid KaffeT - spændende observationer!

              Jeg ved at La Cabra (der rister ultra-lyst) anbefaler 30-60 dages hviletid for espresso og 4-30 dage for filter.

              Og Jonas fra Prolog konkurrede til WBC med en meget lagret kaffe - tror det var 5 måneder efter rist? De opdagede ved et tilfælde at den var god, da de smagte nogle gamle poser de havde stående [emoji4]

              Så der er bestemt ved at værre opmærksomhed på det med hviletiden rundt omkring i kaffemiljøet.

              Sendt fra min FP2 med Tapatalk
              Min hobby er alt man kan smage på :-)

              Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #22
                Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                Den her kaffe har jeg både brygget som filter og espresso. Den var ristet af Kontra og en af deres allerdyreste bønner. Kontra plejer at være et nyk mørkere ristet (uden dog at nå 2.knæk), så hvis jeg har en af deres filterkaffer plejer at jeg bedre at ku li den som espresso.

                Da jeg for nylig fik det her superlækre espresso af den 2 måneder gamle rist, skrev jeg det til ristemesteren: Ida. Fordi som rister bliver man så glad når nogen får fantastiske kaffeoplevelser ud af ens rist. Og der er masser af besvær og frustration i at riste kaffe, så man har brug for det ;-)

                Anyway, jeg skrev til hende at efter 1-1,5 måned syns jeg den var for mørk, brygget på filter. Og for syrligt-domineret som espresso.

                Hun skrev tilbage: for mørk ? den havde kun fået 60% ind i FC.

                Selv kunne jeg finde på at riste en Kenya lidt mørkere end det. Så den kan ikke beskyldes for at være mørkristet, når FC ikke engang er slut.

                Og så skrev hun at hun selv også foretrak Kenyaer 1-2 måneder efter ristning. Så hun er også oppe på 2 mdr nogle gange.
                Spændende, så kan vi godt forsøge at gi nogen af bønnerne en second chance

                Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                Crema ? Jo, den havde crema. Jeg skummer det altid af. For mig er det ikke en kvalitetsparameter med meget crema.
                Jeg mest til mælk, syntes ikke rigtig man kan udnvære creamaen her..
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
                  Jeg ved at La Cabra (der rister ultra-lyst) anbefaler 30-60 dages hviletid for espresso og 4-30 dage for filter.
                  Jeg købte en 1 kg pose der fra i sommers (”Colombia” Munoz Silva) men da poserne var minst 14 dage over rist spurgte jeg om de ikke havde nogen friske, de sagde også til mig deres bønner var fin op til 60 dage efter rist, så jeg gav det chancen da jeg godt ved de rister meget lyst, men det holdt bare ikke i virkeligheden, den var rigtig god, men da bønnerne blev de 30 dage, var de bare ikke gode til mine espresso mere, jeg forsøgte igen og igen, men de blev desværre ikke bedre,

                  De skrev på posen. optimal brew, espresso 10 - 60 days, roast date 18/6/18


                  Så jeg er færdig med at købe 2 ugers rist, i hvert fald i 1 kg poser ;-)
                  Last edited by Jack; 8. December 2018, 00:03.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #24
                    Jack nogle bønner går døde hurtigere end andre efter du åbner posen, så havde den været åbnet efter d. 14 dag eller omk. d 30havde den måske været god.

                    En del bønner har ikke synderligt godt af at stå åbne i 14 dage, især ikke til espresso.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                      Jack nogle bønner går døde hurtigere end andre efter du åbner posen, så havde den været åbnet efter d. 14 dag eller omk. d 30havde den måske været god.

                      En del bønner har ikke synderligt godt af at stå åbne i 14 dage, især ikke til espresso.
                      Normalt køber når jeg køber bønner får jeg det til at passe med de er ca. 7dage når jeg skal bruge dem, de holder normalt næsten altid til de er 30 dage fra rist nogen gange en uge mere, dem som jeg købte i Aarhus var 15 dage fra riste dato, så de var nok 16 dage da jeg fik posen åbnet, de var bestemt gode, men det holdt kun til de 30 dage, så var de flade selv om de var opbevaret i en rigtig bønne dåse med ventil. så den med 60 dage som de sagde i butikken holder ikke, jeg tror heller ikke de havde været gode hvis posen var blevet åbnet 35 dage efter rist. det er i hvert fald min erfaring, men selvfølgelig er der forskel på bønner og ristning

                      Når man handler direkte i risteriets butik syntes jeg 15 dages ristedato er meget, men mindre det er 250 grams poser som vi kan nå at forbruge inde de rammer de 30 dage, men stadig så smager de fleste bønner bedst ca 7 dage efter rist, så det er der vi gerne vil drikke dem
                      Last edited by Jack; 8. December 2018, 14:53.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #26
                        Du har ikke helt forstået pointen, hvis du har åbnet posen, hvilket du klart gør rede for to gange, så vil du opleve at nogle bønner ikke kan holde smagen til dag 30. Nogle bønner bliver småkedelige efter blot 5-7 dage efter åbningen af posen og det er komplet ligegyldigt om du så smider dem i en dåse med ventil, bønnerne er ikke pakket i dåsen i et iltfrit miljø, ligeså snart du åbner kaffen op for eksponering af ilt holder de væsentligt kortere end i lukket tilstand. Du kan købe to identiske poser og så åbne en på 16 dagen lade noget være tilbage på 30 dagen og tag den uåbnede pose op og åben på 30 dagen, der er for mig en tydelig aroma og smags forskel.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                          Du har ikke helt forstået pointen, hvis du har åbnet posen, hvilket du klart gør rede for to gange, så vil du opleve at nogle bønner ikke kan holde smagen til dag 30. Nogle bønner bliver småkedelige efter blot 5-7 dage efter åbningen af posen og det er komplet ligegyldigt om du så smider dem i en dåse med ventil, bønnerne er ikke pakket i dåsen i et iltfrit miljø, ligeså snart du åbner kaffen op for eksponering af ilt holder de væsentligt kortere end i lukket tilstand. Du kan købe to identiske poser og så åbne en på 16 dagen lade noget være tilbage på 30 dagen og tag den uåbnede pose op og åben på 30 dagen, der er for mig en tydelig aroma og smags forskel.
                          jo jo jeg har forstået hvad som du skriver, også der for jeg skriver "det er min erfaring" jeg skriver ikke det er rigtigt ;-) køber jeg friske bønner og åbner dem på 6 / 7 dagen holder de normalt til de er 30 dage efter rist, køber jeg 16 dage efter rist holder de også kun til 30 dagen efter rist sådan cirka, der for syntes jeg det er træls hvis bønnerne er to uger gamle når jeg køber dem uanset om de er ultra lys ristede, jeg gav det en chance, men blev skuffet.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #28
                            Jo, hvor meget ilt der kommer til bønnerne har noget at sige ... selvom jeg ikke er sikker på at det er ens for alle bønner & rist.

                            Men hvordan en pose kaffe varierer over hviletiden afhænger nok også af typen af bønner og præcis hvordan risten er faldet ud ... og endelig afhænger det hvad man bemærker i smagen. Vi er så forskellige hvad vi hæfter os ved i smagen, hvad vi oplever. Så også her må man gøre sig sine egne erfaringer.

                            Min pointe her er bare: hvis du ikke lige kan få noget godt ud af kaffen i de første brygge-forsøg, så luk den tæt, tryk det sidste luft ud af posen og lad den stå noget tid. MÅSKE er den så bedre senere :-)
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • peterw
                              Lysristet
                              • Feb 2017
                              • 56

                              #29
                              Jeg kan bidrage med min erfaring ift. La Cabra-bønner i 1 kg.
                              Købte den relativt frisk, 6-7 dage efter rist, og de anbefalede igen 30+ dage for optimal espressobryg. Samtidig anbefalede de at tage fx halvdelen over i en anden pose med ventil med det samme og lukke den helt af, så den mængde ikke blev udsat for ilttilførsel igen og igen (når bønner løbende tilføjes bønnebeholderen). Jeg brugte kiloet på ca. en måned, og jeg synes helt klart - betydeligt - at de var bedst i den sidste del.

                              Comment

                              • Jack
                                Master Brewer
                                • Feb 2016
                                • 2575

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af peterw Se indlæg
                                Jeg kan bidrage med min erfaring ift. La Cabra-bønner i 1 kg.
                                Købte den relativt frisk, 6-7 dage efter rist, og de anbefalede igen 30+ dage for optimal espressobryg. Samtidig anbefalede de at tage fx halvdelen over i en anden pose med ventil med det samme og lukke den helt af, så den mængde ikke blev udsat for ilttilførsel igen og igen (når bønner løbende tilføjes bønnebeholderen). Jeg brugte kiloet på ca. en måned, og jeg synes helt klart - betydeligt - at de var bedst i den sidste del.
                                Jeg har til dato ikke oplevet bønner "som ikke har rubusta" som var bedre efter 30 dage til espresso, syntes de fleste topper på syvende dagen uanset rist.
                                Som KaffeT også er inde på er alle bønner ikke ens, her syntes jeg specielt Kenya, Etiopia of Geisha skiller sig ud, jeg må prøve med 30 - 60 dages Kenya en dag :-D
                                Last edited by Jack; 9. December 2018, 20:08.
                                Pictures (or it didn't happen)

                                Comment

                                Working...
                                X