Nye filtre fra Hario til v60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pingel
    Coffeeholic
    • Jan 2012
    • 1007

    #31

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #32
      Uiii, fundet !

      I en Emmery's bagerforretning, hvor de også sælger V60 tragt ... sørme om de så ikke stod der: de nye i tæt folie og med snip + V60-profil tryk ... Det var 02 størrelsen.

      De kostede 45 kr. Haps.

      Det er jo ingen garanti for at Emmerys bliver ved med at ha denne variant. Hos Risteriet var det jo en tilfældighed at de havde haft dem i en periode. Må bare være hvad de har fået fra forhandleren.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #33
        Hey, nu så jeg lige noget om det ... Check denne slide, hvor de lige frem har tal på gennemløbshastigheden ... Hermed verificeret at de nye (de specielle) har langsommere gennemløb. Det er fra et hollandsk firma, lader det til, Filtropa.

        Så vidt jeg forstår det der "Sensory analysis" handler det om off-flavour ... mon ikk det er papirsmag ?

        Click image for larger version

Name:	V60filtre.jpg
Views:	1
Size:	22,6 KB
ID:	227933
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #34
          Og her nogle flere observationer med hvordan de "nye" hollandske filtre er anderledes:

          Laura:
          "Reaaaaally slow extraction also when using a coarser grind. But the curious thing is that even though the extraction is slower, the coffee doesn't get as bitter as it would with the old filters. I mean, even with a 5 min steep (we used 2:30-3 min steep with the old ones) the ending result is lighter and cleaner, more similar to a coffee made with Chemex."

          Rob:
          "I found that the drain time will be minimized if you do not stir the slurry at any time during brewing."
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • SuneZA
            Mørkristet
            • Sep 2009
            • 331

            #35
            Det var præcis også det jeg oplevede; "Chemex-agtig" er en ret god beskrivelse. :-)

            Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk

            Comment

            • Benjoh
              Lysristet
              • May 2016
              • 143

              #36
              Lidt OT, hvordan er gennemløbstiden hvis man sammenligner de nye filtre mod 2x gamle filtre? Jeg hørte en gang en podcast med en af gutterne fra Prima coffee som sagde at man kunne eksperimentere med Chemex filtre i en v60'er, eller smide 2x Hario filtre i.

              Bare hvis en af jer har lyst til at være eventyrlystne Ellers må jeg selv lige tjekke gennemløbstid når jeg kommer hjem senere på dagen
              Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

              Comment

              • johnster
                Master Brewer
                • Jun 2011
                • 1756

                #37
                Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                Uiii, fundet !

                I en Emmery's bagerforretning, hvor de også sælger V60 tragt ... sørme om de så ikke stod der: de nye i tæt folie og med snip + V60-profil tryk ... Det var 02 størrelsen.

                De kostede 45 kr. Haps.

                Det er jo ingen garanti for at Emmerys bliver ved med at ha denne variant. Hos Risteriet var det jo en tilfældighed at de havde haft dem i en periode. Må bare være hvad de har fået fra forhandleren.
                Nye 02 set hos Estate Coffee på Gl. Kongevej.
                Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                Compak K10 Fresh
                Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                Philips Café Gourmet

                Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #38
                  Nu fandt jeg lige denne tråd frem. Her er info til Chokolade Compagniet om at vi er flere som har bemærket forskellen.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #39
                    Nyt V60 filter fra Hario - eller rettere: jeg havde ikke set dem før.

                    Er der nogen som har erfaring med dem ?

                    Jeg så dem hos KaffeMekka, da jeg alligevel bestilte noget andet. Og tog dem med. Tænkte at forskellen måske kun lå i at papiret ikke var bleget.

                    Nu har jeg lige prøvet dem første gang: wow, det løber hurtigt igennem. Jeg plejer at gå efter 4 min gennemløb (det er med 25 gram kaffe og omkring 420 gram vand afhængig af hvad dosering jeg går efter) ... Nu her var det 26 gram kaffe og 460 gram vand - og det løb igennem på 2,5 min. Al for hurtigt for mig. Det er ikke fordi smagen blev direkte underekstraheret. Bare for spinkel (men det er der jo nogen, som godt ka li).

                    Nå, det var bare en enkelt observation. Jeg bruger en anden el-kedel i disse dage. Men igår med de gamle filtre, tog det længere tid. Husker ikke, men vist 3,5 min.

                    Click image for larger version

Name:	V60filterbrunt.png
Views:	1
Size:	412,2 KB
ID:	231037

                    Først tænkte jeg at det var cirka samme pris som de gamle. Men så opdagede jeg at her er der kun 40 styk. Hvor der i den gamle pakke er 100 styk.


                    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    Nu fandt jeg lige denne tråd frem. Her er info til Chokolade Compagniet om at vi er flere som har bemærket forskellen.
                    I øvrigt: svar fra importør af V60 filtre i denne tråd: http://www.espressobar.dk/forums/sho...ght=v60+filtre
                    Last edited by Kaffe T; 27. August 2018, 08:08.
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • Sinobi
                      Mellemristet
                      • Mar 2018
                      • 188

                      #40
                      Har også lige købt de nye filtre (hos KaffeMekka), og var bekymret for hvilken type det var da de så vidt jeg forstår ikke ligner de oprindelige og heller ikke ligner ekstra produktionen fra den anden underleverandør.
                      De fungerer med de opskrifter der passer med de oprindelige filtre, altså de har hurtigt gennemløb.
                      Kan så ikke udtale mig særligt klogt ellers, da i går var første gang jeg forsøgte mig med V60 (fødselsdagsgave til konen).
                      Men med f.eks. Matt Pergers opskrift fra 2012 giver det en lidt tynd, og ellers elegant afbalanceret kop kaffe.
                      Primære sammenligningsgrundlag er samme bønne brygget som americano.
                      Har kun prøvet 12 gr. kaffe til 200 gr. vand på 2:20 (50 gr - 30 sek - 50 gr - 30 sek - 100 gr - 30 sek - Scott Rao swirvl - 50 sek -færdig).

                      Hvad gør man når man vil lave dobbelt så meget kaffe?
                      Jeg gætter på 24 gr kaffe og 400 gr vand.
                      Men skal gennemløbstiden være den samme (altså grovere kværning), eller dobbelt så lang tid (altså samme kværningsgrad)?

                      /Henrik
                      Last edited by Sinobi; 28. August 2018, 22:38.
                      Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                      Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                      Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                      Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                      KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                      Brewista Smart Scale v2.0
                      DIY Fluidbed 300 gr. rister

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #41
                        Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                        Hvad gør man når man vil lave dobbelt så meget kaffe?
                        Jeg gætter på 24 gr kaffe og 400 gr vand.
                        Men skal gennemløbstiden være den samme (altså grovere kværning), eller dobbelt så lang tid (altså samme kværningsgrad)?
                        Der er kun at prøve sig frem: hvad kværn-indstilling og hvad dosering, som rammer noget godt.

                        Det er forskelligt afhængig af hvordan man ka li' sin kaffe ... og hvilken kaffe, man har på hånden.

                        For mig er det en udforskning med hver ny pose kaffe. Jeg fortæller om variation i doseringen i dette podcast afsnit: http://smagefter.dk/podcast/afsnit-1...ng-x-dosering/

                        Jeg holder typisk mængden af kaffe ens hver gang til V60 bryg (25 gram), for at holde en parameter fast. Og varierer så i mængden af vand, kværnindstilling, typen af vand - og hældeteknik. Men typisk kun en parameter ad gangen.
                        Last edited by Kaffe T; 29. August 2018, 09:07.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • -E*
                          Master Brewer
                          • Apr 2013
                          • 1949

                          #42
                          Dog, uden at ville sige Therese for meget imod, er det nok et bedre sted at starte, at sigte på 3 minutters gennemløb, end 4:40...
                          -Sune

                          Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                          Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                          Computerstyret Hottop
                          Instagram

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #43
                            Jeg vil mene det kommer an på mængden, 400g på 3min vil jo give et temmeligt højt flow, 3min er ca. der jeg ligger som udgangspunkt med 240g bryg (men reelt ender på 2.30-3.30)

                            Jeg holder altid mængden konstant, men man kan i teorien også gøre som T med kaffemængden.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • Benjoh
                              Lysristet
                              • May 2016
                              • 143

                              #44
                              "Hvad gør man når man vil lave dobbelt så meget kaffe? Jeg gætter på 24 gr kaffe og 400 gr vand.
                              Men skal gennemløbstiden være den samme (altså grovere kværning), eller dobbelt så lang tid (altså samme kværningsgrad)?"
                              Nej, så simpelt er det ikke...

                              Det kommer an på hvor groft man kværner, ens teknik, vand, bønner, temperature mm. Og når du går op eller ned i mængde er det også en god ide at have et passende størrelse brygaggregat. Altså, en V60-01 brygger i min optik bedre 12g kaffe, end en V60-02 med 12g kaffe. Det samme gælder for kalitaer, i min optik.

                              Jeg vil foreslå du holder dig til samme mængde bønner og samme mængde vand, samme vand, samme temperatur, samme teknik. Derfra kan du prøve at ændre kværningsgraden. Købe 500g eller 1kg af den samme bønne, og så bare bryg løs. Skriv ned med hver ting du ændre, og smag dig frem. Smager kaffen bittert er den nok over-ekstraheret (eller du bruger en brændt bønne), kværn grovere og kortere tid, samt ikke røre efter 2 minutter! Smager den tynd og citronsyre-agtigt, med kort finish underekstraherer du, øg ekstration ved at bruge mere vand (eksempelvis 10ml mere). Smager koppen tynd skal du nok ændre på dosis, altså mere kaffe samme vand, samt sørge for at bibeholde ekstration.

                              Når jeg hælder 200ml vand over 12g kaffe tager det 2:20, med 2 pours, + bloom (som variere fra 20-40 sek. afhængig af bønne og alder). Når jeg hælder et pour med 360ml vand til 22g bønner tager det mellem 2.30 til 3.30. Jeg hælder ikke med samme flow for de to forskellige mængder! Jeg bruger også forskellige kværne... og forskellige grovheder. Til at starte med skal du nok kun bruge en kværn.

                              Jeg starter altid på min comandante C40. Her går jeg kun 2-4 trin op når bruger op til den dobbelte mængde kaffe - og det er altså ikke dobbelt så groft :P Comandanten har grove nok clicks at jeg intiutivt kan bestemme mig for hvor groft den skal kværne. Så kan jeg altid skifte til en trinløs kværn bagefter.
                              Last edited by Benjoh; 30. August 2018, 20:57.
                              Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

                              Comment

                              • Sinobi
                                Mellemristet
                                • Mar 2018
                                • 188

                                #45
                                Vores V60 er helt nyindkøbt, og jeg har ingen erfaring med filterbrygning, men er altid meget lærenem.
                                Jeg er dog ikke helt grøn (pun intended) hvad angår kaffe, idet jeg i ret stor udstrækning har forstået og brugt mekanismerne ved espressobrygning.
                                Fornemmer mellem svarene i denne tråd-hi-jack (som slutter nu, undskyld), at svaret på mit spørgsmål ligger i, at kværne lidt grovere men ikke så groft at 2:20 tiden holdes.
                                Jeg spurgte fordi de, for min hjerne, seriøse opskrifter på nettet jeg kunne finde, var på V60-01, og jeg har givet min bedre halvdel en V60-02 hvilket mængdemæssigt svarer bedre til hendes behov (+ at hun var helt vild med kobber udgaven som kun fås i -02).
                                Tak for svarene alle sammen. Eksperimenterne er i fuld gang.

                                /Henrik
                                Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                                Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                                Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                                Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                                KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                                Brewista Smart Scale v2.0
                                DIY Fluidbed 300 gr. rister

                                Comment

                                Working...
                                X