Nye filtre fra Hario til v60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #46
    Det bedste er at prøve og smage dig frem ved hvert et skridt, det er det der giver det største fremskridt ingen her kan fortælle dig hvad er rigtigt. Hvis du søger vil du hurtigt opdage der er de første 100 brygmetoder og teorier om den optimale kaffe på en v60/wave.

    Man skal nok her forstå det som at denne brygteknik passede til baristaens preferencer herunder valg af, vand, bønne, ristning, ekstraktion mm.

    Personligt benytter jeg langsomme påhældninger i cirkulær fra midt og ud i to påhældninger med interval på 30-45sek mellem start af påhældning (eksklusiv bloom i 30-40sek) dette fungere fint til lyse rist, med mørkere har jeg god erfaring med Tetsu 40/60 opskrift.

    Man kan så tilføje Rao spin, banke tragten mod serveren.

    Jeg vil råde til at benytte 100c varmt vand, ALTID, en mindre variabel at bekymre sig om!
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Benjoh
      Lysristet
      • May 2016
      • 143

      #47
      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
      Det bedste er at prøve og smage dig frem ved hvert et skridt, det er det der giver det største fremskridt ingen her kan fortælle dig hvad er rigtigt. Hvis du søger vil du hurtigt opdage der er de første 100 brygmetoder og teorier om den optimale kaffe på en v60/wave.

      Jeg vil råde til at benytte 100c varmt vand, ALTID, en mindre variabel at bekymre sig om!
      Fuldstændig enig med Malling! Prøv dig frem, og brug varmt vand. Manger bruger simpelthen for koldt vand og underekstraherer, temperaturen falder sindsygt hurtigt (check overfladearealet på din brygger), og endnu hurtigere hvis du bruger kobber, kontra at bruge plastik (plasten holder bedre på varmen, da det er en dårligere varmeleder).

      Hvis du er helt på bar bund så kan du prøve Scott Rao's singel pour metode. Den er mere simple, end mange andre opskrifter, og han giver en langsom introduktion omkring hvert step.
      Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #48
        Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
        Dog, uden at ville sige Therese for meget imod, er det nok et bedre sted at starte, at sigte på 3 minutters gennemløb, end 4:40...
        Efter en tid at ha været på de "hurtige" V60 filtre ... og på håndkværn eller Vario ... er jeg nu tilbage på de langsomme filtre og overdimensioneret kværn (EK).

        Med hurtige filtre + Vario fik jeg ikke gode resultater, hvis gennemløbstiden nærmede sig de 4 minutter (med 420 gram vand). I stedet blev det til 2,5-3 min. Og jeg fik oftere en skæv ekstraktion (overekstraheret).

        Mens på de langsomme filtre + åndsvag-dyr-og-stor-kværn-til-hjemmebrug kan gennemløb være på omkring 5 minutter og stadig smager det godt. Og jeg får de dybe noter, som jeg jagter i kaffe.

        Meget sundt ind imellem at komme ud af sine vante rammer. Og få bekræftet at åndsvag-dyr ikke var helt meningsløs-dyr ;-D og jeg har ikke engang SSP knive eller slibe-alignment.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #49
          James Hoffmann har lavet grundig test af de forskellige Hario filtre: https://www.youtube.com/watch?v=0uggibTY0AE

          Dog sammenligner han ikke smagen af kaffe brygget på de 3 filtre ... kun smagen af selve filtret, når det har ligget i blød 10 minutter i vand ... hvilket jeg ikke helt ser værdien i, når det nu er kotyme at skylde filtre først ... så ville det give mere mening at lave sammenligningen efter først at ha skyldet dem, og derefter lagt i blød.

          Og så er det heller ikke så smart den måde han smager på ... han vender ikke tilbage til den første ... Nogle smage tager tid at slå igennem i munden ... både astringende og nogle bitterstoffer kan tage noget tid ... så det han konkluderer om det 3. filter, han smager iblødsætnings-vandet fra, kan sagtens være påvirket af de tidligere.
          Last edited by Kaffe T; 25. December 2018, 20:07.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • summer
            Coffeeholic
            • Jun 2011
            • 1407

            #50
            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
            Og så er det heller ikke så smart den måde han smager på ... han vender ikke tilbage til den første ... Nogle smage tager tid at slå igennem i munden ... både astringende og nogle bitterstoffer kan tage noget tid ... så det han konkluderer om det 3. filter, han smager iblødsætnings-vandet fra, kan sagtens være påvirket af de tidligere.
            Jeps, det ser ud som om han kun smager en gang pr kop - men hans video er sat sammen af klip fra en længere smagssession - så for at tage den kære mand lidt i forsvar, så kunne han godt, i teorien, have tage flere små sip's fra alle kopperne i mellem og efter de smagsvideoklip som vi ser.
            Last edited by summer; 25. December 2018, 21:37.

            Comment

            • johnster
              Master Brewer
              • Jun 2011
              • 1756

              #51
              What summer said. Men jeg er da tilfreds med, at jeg har dem i midten.
              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
              Compak K10 Fresh
              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

              Philips Café Gourmet

              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #52
                Papirfiltrene til V60 findes i to kvaliteter: dem i stram plast er langsomere. Dem i løs pose er hurtigere.

                Jeg fortrækker de langsommere, men syns pludselig de er svære er at finde. Fx plejede Kontra at ha dem.

                Er der nogen som ved hvor de kan købes ? Eller er de helt væk fra markedet ?

                Click image for larger version

Name:	v60filtre.png
Views:	1
Size:	359,4 KB
ID:	231893
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Sinobi
                  Mellemristet
                  • Mar 2018
                  • 188

                  #53
                  Nye filtre fra Hario til v60

                  For et halvt års tid siden lagde jeg mærke til at filtrene i løs pose er en helt ny type. De løber igennem på samme tid, men de er markant mere stive med en kraftigere papir struktur. Det lykkedes mig ikke at finde noget om det på internettet.

                  Så et eller andet er ihvertfald blevet ændret med deres produktion. Måske er det derfor de langsomme filtre ikke længere er til at finde
                  Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                  Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                  Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                  Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                  KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                  Brewista Smart Scale v2.0
                  DIY Fluidbed 300 gr. rister

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #54
                    Nye filtre fra Hario til v60

                    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    Papirfiltrene til V60 findes i to kvaliteter: dem i stram plast er langsomere. Dem i løs pose er hurtigere.

                    Jeg fortrækker de langsommere, men syns pludselig de er svære er at finde. Fx plejede Kontra at ha dem.

                    Er der nogen som ved hvor de kan købes ? Eller er de helt væk fra markedet ?

                    [ATTACH=CONFIG]15607[/ATTACH]
                    Der eksistere tre officielle hario typer

                    De Originale japansk producerede uden tap som sælges i papæske, disse har det hurtigste gennemløb.

                    De japansk producerede i løs pose med kantede tap, disse har et gennemløb imellem ovenstående og nedestående udgave.

                    De europæisk/hollandsk producerede med rund tap i “vacuumpakket” plastik, disse har det klart længste gennemløb. Disse har mange forhandler fravalgt pga. utilfredshed over gennemløbstiden.

                    Oveni laver Sibarista også en ekstra hurtig filter, Tiamo laver vist en kopi og Timemore laver også en “v60” udgave.

                    Jeg foretrækker tabløse udgave.
                    Last edited by malling; 11. November 2020, 13:13.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • EmilMR
                      Lysristet
                      • Feb 2018
                      • 123

                      #55
                      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                      Der eksistere tre officielle hario typer

                      De Originale japansk producerede uden tap som sælges i papæske, disse har det hurtigste gennemløb.

                      De japansk producerede i løs pose med kantede tap, disse har et gennemløb imellem ovenstående og nedestående udgave.

                      De europæisk/hollandsk producerede med rund tap i “vacuumpakket” plastik, disse har det klart længste gennemløb. Disse har mange forhandler fravalgt pga. utilfredshed over gennemløbstiden.

                      Oveni laver Sibarista også en ekstra hurtig filter, Tiamo laver vist en kopi og Timemore laver også en “v60” udgave.

                      Jeg foretrækker tabløse udgave.
                      Hvor kan man skaffe de originale tapløse filtre? Har kun prøvet dem med tap
                      Wilfa Uniform m/ SSP knive
                      Comandante
                      Behmor 2020SR
                      Cafelat Robot

                      Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

                      Comment

                      • Sinobi
                        Mellemristet
                        • Mar 2018
                        • 188

                        #56
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        De japansk producerede i løs pose med kantede tap, disse har et gennemløb imellem ovenstående og nedestående udgave.
                        Det er netop disse jeg omtalte herover.
                        De bliver nu lavet af noget andet papir eller struktur.

                        Jeg foretrækker også de oprindelige filtre (i den brune udgave, jeg har aldrig prøvet den hvide).
                        Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                        Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                        Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                        Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                        KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                        Brewista Smart Scale v2.0
                        DIY Fluidbed 300 gr. rister

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #57
                          Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                          Det er netop disse jeg omtalte herover.
                          De bliver nu lavet af noget andet papir eller struktur.

                          Jeg foretrækker også de oprindelige filtre (i den brune udgave, jeg har aldrig prøvet den hvide).
                          De oprindelige er også de bedste, jeg bryder mig generelt ikke om at filtre laver for meget flow restriktion.

                          Jeg har altid brugt de afblegede, lige nu har jeg de nye japanske, jeg er ikke fan, men de er da bedre end de der fra holland som er frygtelig irriterende.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #58
                            Nye filtre fra Hario til v60

                            Oprindeligt indsendt af EmilMR Se indlæg
                            Hvor kan man skaffe de originale tapløse filtre? Har kun prøvet dem med tap
                            Gå på de forskellige web shops og led efter 40stk i æske de er de orginale. Der kan dog være lidt udfordringer med dette i disse tider.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • pingel
                              Coffeeholic
                              • Jan 2012
                              • 1007

                              #59
                              De har dem i Magasin, siger Google...

                              Comment

                              • Kaffe T
                                Master Brewer
                                • Nov 2013
                                • 2263

                                #60
                                Pingel - mener du de langsomme i tæt wrapping, som jeg leder efter ?

                                Jeg kan kun se at de har dem her: https://www.magasin.dk/hario-paper-f...wlw_color=Brun
                                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                                Comment

                                Working...
                                X