Steame mælk, hvilken steamtip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • madsagger
    Lysristet
    • Aug 2015
    • 110

    Steame mælk, hvilken steamtip

    Jeg har erhvervet mig en brugt Vibiemme Domobar Junior HX, købt i sidste uge. Er nu begyndt at steame lidt mælk på den og er løbet ind i lidt udfordringer .

    Den oprindelige steamtip sad på maskinen da jeg købte den, en 2-huls. Jeg var i Kaffemekka den anden dag og købte en 1-huls i stedet. Nu har jeg prøvet begge og kan ikke finde ud af hvilken jeg skal bruge. Jeg har indkøbt en større portion sødmælk til at øve mig på.

    1-huls:
    Jeg synes ikke jeg kan få luft nok i mælken. Jeg har prøvet at bruge den teknik som er angivet i videoen Jens Muff linkede til for lidt tid siden:
    https://vimeo.com/63338928.
    Jeg kan dog umiddelbart godt få mælken til at spinne, men hvad hjælper det når ikke der er luft i den .

    2-huls
    Her kan jeg godt få noget luft i mælken, men den bliver meget hurtig varm og er lidt sværere at styre.

    Er der nogle der har erfaring med ovenstående? Jeg ved godt at det primært bare er at øve og øve, men vil gerne have det bedste udgangspunkt.

    /Mads
    Izzo Alex Duetto III
    Nuova Simonelli MDJ On Demand
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Steame mælk, hvilken steamtip

    Kedlen er en af de mindre, så du bør gå efter, at tippen har i alt så lidt areal som muligt (til en hvis grænse naturligvis)

    En anden mulighed er at skrue op for kedeltrykket. Kan du se hvad det står på nu.

    Du kan evt gøre begge dele eller bare starte med det ene.

    En sidste ting er træning.. Men det er selvfølgelig svært for mig at sige, om det er udstyret eller evnerne, der skal justeres, når jeg ikke har set dig og maskinen i aktion.

    Jeg kan dog sige, af den steamtip, der fulgte med min vibiemme domobar Dual boiler junior (0,75 liter dedikeret steamkedel) var en tohullers med for store huller. Den var decideret umulig at få ordentlig skum på indtil jeg skiftede tip.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • Jens_Muff
      Master Brewer
      • Sep 2011
      • 2615

      #3
      Du kan evt poste en lille video af din teknik hvis du tør Inkluder gerne hvor du hælder op, så man kan se konsistensen.
      - La Pavoni
      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
      - Aillio Bullet R1
      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

      Comment

      • madsagger
        Lysristet
        • Aug 2015
        • 110

        #4
        Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
        Kedlen er en af de mindre, så du bør gå efter, at tippen har i alt så lidt areal som muligt (til en hvis grænse naturligvis)

        En anden mulighed er at skrue op for kedeltrykket. Kan du se hvad det står på nu.

        Du kan evt gøre begge dele eller bare starte med det ene.

        En sidste ting er træning.. Men det er selvfølgelig svært for mig at sige, om det er udstyret eller evnerne, der skal justeres, når jeg ikke har set dig og maskinen i aktion.

        Jeg kan dog sige, af den steamtip, der fulgte med min vibiemme domobar Dual boiler junior (0,75 liter dedikeret steamkedel) var en tohullers med for store huller. Den var decideret umulig at få ordentlig skum på indtil jeg skiftede tip.
        Da jeg fik maskinen, stod kedeltrykket meget højt. Jeg justerede det til 1,1 bar, men synes jeg havde svært ved at få en høj nok temperatur i gruppehovedet. Jeg har derfor justeret det op til 1,3 bar, men kan godt se der skal flushes lidt nu, når maskinen har stået lidt. Måske den skal ned omkring 1,2 bar.

        Jeg har i løbet af dagen trænet lidt mere og det går bedre med den 1-huls tip og har slet ikke problemer med manglende kapacitet, trods kedelstørrelsen. Jeg tror jeg har holdt tippen for langt nede i mælken i starten.
        2-huls tippen, synes jeg har store huller og det går meget stærkt med at mælken bliver varm. Jeg tror bare jeg skal træne lidt mere og se lidt mere YouTube.

        Jeg tror ikke jeg på nuværende tidspunkt skal have en video op på forrummet [emoji1]
        Izzo Alex Duetto III
        Nuova Simonelli MDJ On Demand

        Comment

        • Jens_Muff
          Master Brewer
          • Sep 2011
          • 2615

          #5
          Haha Jeg vil også gætte på at du med 1-hulstippen og et tryk på 1,2 eller derover burde være safe. Træning træning
          - La Pavoni
          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
          - Aillio Bullet R1
          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

          Comment

          • Anders1
            Mellemristet
            • Feb 2010
            • 150

            #6
            Oprindeligt indsendt af madsagger Se indlæg
            Jeg har erhvervet mig en brugt Vibiemme Domobar Junior HX, købt i sidste uge. Er nu begyndt at steame lidt mælk på den og er løbet ind i lidt udfordringer .

            Den oprindelige steamtip sad på maskinen da jeg købte den, en 2-huls. Jeg var i Kaffemekka den anden dag og købte en 1-huls i stedet. Nu har jeg prøvet begge og kan ikke finde ud af hvilken jeg skal bruge. Jeg har indkøbt en større portion sødmælk til at øve mig på.

            1-huls:
            Jeg synes ikke jeg kan få luft nok i mælken. Jeg har prøvet at bruge den teknik som er angivet i videoen Jens Muff linkede til for lidt tid siden:
            https://vimeo.com/63338928.
            Jeg kan dog umiddelbart godt få mælken til at spinne, men hvad hjælper det når ikke der er luft i den .

            2-huls
            Her kan jeg godt få noget luft i mælken, men den bliver meget hurtig varm og er lidt sværere at styre.

            Er der nogle der har erfaring med ovenstående? Jeg ved godt at det primært bare er at øve og øve, men vil gerne have det bedste udgangspunkt.

            /Mads
            Hej Mads,

            Måske lidt OT, men mange tak for videoen - den var virkelig en stor hjælp. Jeg har også kæmpet lidt med min steamtips på duetto'en. Jeg er endt på en 4 huls @ 0,9 mm.
            Venlig Hilsen
            Anders

            Espresso: Alex Duetto (tidl. Silvia)
            Kværn: Mazzer Mini Electronic A (tidl. Rocky)
            Sort: Kalita Wave 185, Aeropress & Frenchpress + Lido 2
            Brewista: Smart Kettle + Smart Scale

            Comment

            • Wilier
              Grøn bønne
              • Jan 2017
              • 32

              #7
              Super video.. har selv "store" problemer, med at få den rigtige fylde, på min Rocket, med den 2 huls tip. Får den også alt for hurtig varm. Så måske jeg skal have en 1-huls istedet for ?

              Comment

              • Riis87
                Lysristet
                • May 2018
                • 125

                #8
                Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                Du kan evt poste en lille video af din teknik hvis du tør Inkluder gerne hvor du hælder op, så man kan se konsistensen.
                Hej Jens,

                Er du lykkes med at steame mælk tilfredsstillende på din La Pavoni?
                Venligst
                Riis87

                Comment

                • texas
                  Lysristet
                  • Jun 2019
                  • 98

                  #9
                  Jeg tillader mig lige at vække denne gamle tråd.

                  Jeg har en Vibiemme Domobar single boiler. Steam tip med to huller. Jeg oplever (også), at mælken bliver for hurtig varm. Jeg opnå masser af skum på toppen, men det bliver ikke rigtigt til micro foam. Bruger minimælk, men også med sødmælk og latte art mælk bliver den største del af den steamede mælk uden micro foam.

                  Når jeg åbner fuldt op for steam arm sprøjter der en hel del vand med (når jeg tester i et tomt glas). Vil det være en god idé at købe en ny steam tip. Kan læse, at jeg skal gå efter så små huller i steam tip som muligt. Er det typisk sådan, at fire huller er lig med mindre huller? (og er fire huller at foretrække)

                  Comment

                  • texas
                    Lysristet
                    • Jun 2019
                    • 98

                    #10
                    Jeg har nu købt nye 4-huls tips, men er stadig ikke i stand til at opnå tilstrækkeligt micro foam.

                    Kan jeg styre tryk, når det er en singleboiler? Altså uden at temperaturen ifm alm shot espresso påvirkes.

                    Lige nu rammer temperatur ifm espresso ret fint 93c. Når jeg så tænder for steam produktion, kan jeg efterfølgende trække shots ved 110 grader (hvilket jeg naturligvis ikke gør). Men jeg kan ikke måle mit tryk ifm steaming?

                    Comment

                    Working...
                    X