Mælken bliver for varm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • TCE
    Mellemristet
    • Sep 2012
    • 183

    Mælken bliver for varm

    Nu er jeg ikke selv den store fan af mælk i kaffen, men det er min hustru til gengæld.....
    Derfor laver jeg hver morgen en macchiato (eller noget der ligner) til hende. Jeg steamer direkte i en kop med ca. 0,6 dl sødmælk, men har svært ved at opnå den rigtige microskum før mælken bliver for varm. På ca. 10 sekunder får jeg perfekt skum, men til gengæld er mælken så oppe på 75 grader.

    Tænker at problemet kunne løses ved at steame en større mængde mælk (i en kande), da jeg så vil få længere tid til at arbejde med at få det rigtige microskum. Men jeg har ikke tænkt mig at steame 2 dl mælk for at smide 3/4 ud bagefter.

    Jeg har prøvet at lukke det ene hul i dampdysen med en tandstik, men det gør ingen mærkbar forskel. Steam tippen er den originale to-huls, som min ECM Classika kom med.

    Kan mit problem løses ved at skifte til en anden tip? Vil flere eller færre huller i tippen løse problemet?

    Hvordan løser jeg mit problem?

    /Thomas
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Jeg tror det er svært at steame så lidt mælk med gode resultater. Jeg steamer ned til 1,1-1,2 dl uden problemer. Det giver selvfølgelig et spild når der en gang imellem laves cortado eller mindre, men det er ikke såå meget.

    Men en mulighed er som du er inde på at finde en steamtip med meget små huller og helst kun et eller to af dem.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • www.kaffeclausen.dk
      Mellemristet
      • Aug 2014
      • 240

      #3
      Du kan også forsøge at smide din steamkande i fryseren om aftenen så den er meget kold om morgenen. Det kan muligvis give dig nok tid til det. Steamtip skifte virker ofte også, men med så lidt mælk skal der nok lidt mere end et skifte til. Kender ikke din maskine så ved ikke hvad der ville kunne hjælpe for dig der.

      Comment

      • Alex:-)
        Lysristet
        • Dec 2013
        • 72

        #4
        Hvis det er rigtigt forstået at du steamer direkte i en kop og ikke en steamer kande, så prøv det. Den mindste mælkekande jeg har held med er en 35cl, hvor jeg steamer ca 1,5dl, men jeg har også meget kraftig damp. Hvis du kan finde en endnu mindre kande, så går det måske bedre?��

        Comment

        Working...
        X