Jeres Chemex opskrift

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Juul-Andersen
    Stamgæst
    • Apr 2014
    • 772

    #16
    Jeg prøvede idag med 6g pr 100 g vand (48g/800g).
    Blom 45 sek.
    Stoppede brygningen ved 4.30 (der var stadig lidt i filteret, 50g vil jeg skyde på)
    Bønner: 50/50

    Kaffen var væsentlig bedre, og slet ikke med den ubehagelige bitterhed jeg oplevede igår, dog stadig for meget i følge min smag. Jeg vil prøve at bevæge mig tættere på min fransk press indstilling i morgen, og se om jeg ikke kan fjerne det sidste ubehagelige bitterhed med en lavere brygtid
    Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
    I’ve been told I like tea
    I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

    Plans stuff in my spare time ☕️👌

    Comment

    • movin
      Espresso
      • Aug 2013
      • 630

      #17
      Bruger du en espressokværn? Jeg syntes at du skal prøve at kværne grovere. Jeg ligger altid under 4 min

      Comment

      • Juul-Andersen
        Stamgæst
        • Apr 2014
        • 772

        #18
        Oprindeligt indsendt af movin Se indlæg
        Bruger du en espressokværn? Jeg syntes at du skal prøve at kværne grovere. Jeg ligger altid under 4 min
        Jeg bruger en Wilfa.

        Jeg har læst mig til, at bønnerne skal kværnes finere end fransk press, det er hvad jeg har forsøgt. Jeg tror dog jeg har ramt det lidt for fint, og vil derfor forsøge at kværne lidt grovere ja

        Jeg har læst mig til en del der sigter efter tider mellem 4-6 mins bryggetid, aldrig under 4. Men det giver vel god mening at jeg skal i hvert fald presse tiden omkring 4 min, da jeg oplever koppen som overekstrakteret nu (y)
        Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
        I’ve been told I like tea
        I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

        Plans stuff in my spare time ☕️👌

        Comment

        • aero
          Mørkristet
          • Nov 2014
          • 466

          #19
          Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
          Brew ratioen lægger alligevel en del under det de fleste anbefaler rundt omkring. Er det fordi de er en 3 kops? Kværner du "meget" fint?
          Kværner fint, lidt finere end den klassiske supermarkeds kaffe.
          Jeg har ikke prøvet andre Chemex størrelser end 3 kops, og har tit haft for hurtig gennemløbs tid ved grovere kværnet.
          Har ikke tænkt det skulle være meget under anbefalinger. Chemex egen siger 7 g per cup, som er ca 150 ml mener jeg.
          /Claus

          Espresso
          Oscar, Obel Mito M64

          Sort
          Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

          Comment

          • Juul-Andersen
            Stamgæst
            • Apr 2014
            • 772

            #20
            Oprindeligt indsendt af aero Se indlæg
            Kværner fint, lidt finere end den klassiske supermarkeds kaffe.
            Jeg har ikke prøvet andre Chemex størrelser end 3 kops, og har tit haft for hurtig gennemløbs tid ved grovere kværnet.
            Har ikke tænkt det skulle være meget under anbefalinger. Chemex egen siger 7 g per cup, som er ca 150 ml mener jeg.
            Det har du selvfølgelig ret i!!
            Det er alligevel nogle voldsomme spring der er i de forskellige anbefalinger rundt omkring på nettet.. Nogen der kan fortælle mig hvad det umiddelbart ville betyde i koppen, hvis man opjusterer gram, men kværner grovere kontra nedjustering af gram men kværner finere? Alt andet lige
            Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
            I’ve been told I like tea
            I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

            Plans stuff in my spare time ☕️👌

            Comment

            • ChristianS
              Coffeeholic
              • Apr 2015
              • 1012

              #21
              Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
              Nogen der kan fortælle mig hvad det umiddelbart ville betyde i koppen, hvis man opjusterer gram, men kværner grovere kontra nedjustering af gram men kværner finere? Alt andet lige
              Det kommer, så vidt jeg ved, an på flere ting.

              Men hvis 'styrken' er den samme i koppen, så vil den, hvor der er anvendt mindre kaffe have en højere ekstraktion - og derfor sandsynligvis være mere bitter og træagtig i smagen.

              Den anden, med mere kaffe vil sandsynligvis være mere til den syrlige side og afhængig af rist have flere frugtagtige noter.
              Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

              Kværne: Niche Zero, Santos 01
              Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
              Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

              Comment

              • aero
                Mørkristet
                • Nov 2014
                • 466

                #22
                Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                Det har du selvfølgelig ret i!!
                Det er alligevel nogle voldsomme spring der er i de forskellige anbefalinger rundt omkring på nettet.. Nogen der kan fortælle mig hvad det umiddelbart ville betyde i koppen, hvis man opjusterer gram, men kværner grovere kontra nedjustering af gram men kværner finere? Alt andet lige
                Det er i sidste ende et spørgsmål om smag og behag. Hvor nogen bedst kan lide den kraftige bryg med en hvis portion bitterhed er andre mere til den lyse, måske lettere under ekstraherede.
                Personligt syntes jeg for meget kaffe giver en for kraftig krop/fylde i kaffen, mens en for tynd bryg kan virke næsten kvalmende.

                Ofte syntes jeg at læse at 60g kaffe per 1.000 g vand er et godt udgangspunkt. Når jeg doserer 24 g kaffe per 450 g vand, svarer det til ca. 56 g kaffe per 1.000 g.
                Last edited by aero; 4. September 2015, 08:08.
                /Claus

                Espresso
                Oscar, Obel Mito M64

                Sort
                Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

                Comment

                • frachlitz
                  Stamgæst
                  • Jul 2013
                  • 936

                  #23
                  Som Jens skriver er meget mørkt ristet kaffe (som det meste almindelige espresso kaffe er) meget bitter brygget som filter.

                  Det skyldes sukkerstofferne i kaffen, der når de karamelliseres og brankes udvikler sig fra at være sød, til bitter.

                  (Prøv at smage på brændt sukker, det er meget bittert og ikke sødt)
                  LMWDP #422
                  La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                  Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                  Aillio Bulet R1 Pre-order
                  BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                  Comment

                  • SuneZA
                    Mørkristet
                    • Sep 2009
                    • 331

                    #24
                    Den her opskrift kan jeg sige god for:



                    Basalt set George Howell, men med lidt lavere dosering af kaffe, hvilket formentlig giver en højere ekstraktion.

                    Deres bønner kan jeg også varmt anbefale, især til Chemex, men så skal du have dem sendt fra Århus. Jeg regner dog med at skulle have bønner derfra snart, så sig lige til hvis vi skal splitte forsendelsen!

                    Comment

                    • SuneZA
                      Mørkristet
                      • Sep 2009
                      • 331

                      #25
                      Og da jeg ikke har bemærket andre komme ind på det er jeg lige nød til at spørge: Hvilket vand bruger du til at brygge med?

                      Postevand i KBH er jo som bekendt meget hårdt, hvilket gør det meget nemt at overekstrahere kaffen, især ved lange brygtider. Man kan enten købe kildevand, og her vil jeg helt klart anbefale Denice (Fakta, Superbrugsen) over de fleste andre mærker der kan fås i DK. Og hvis man synes det er for langt at gå for en kop kaffe, så kan lidt friskt citronsaft eller citronsyre (MEGET lidt) i brygvandet også hjælpe på det.

                      Nå ja, jeg glemte da lige Kontra! De har også nogle rigtig lækre riste pt., og er generelt bedre egnede til det vand man kan få i DK end f.eks. TCC's bønner, synes jeg. De ligger omkring 70-75 kr for en pose, mener jeg.

                      Comment

                      • Juul-Andersen
                        Stamgæst
                        • Apr 2014
                        • 772

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
                        Og da jeg ikke har bemærket andre komme ind på det er jeg lige nød til at spørge: Hvilket vand bruger du til at brygge med?

                        Postevand i KBH er jo som bekendt meget hårdt, hvilket gør det meget nemt at overekstrahere kaffen, især ved lange brygtider. Man kan enten købe kildevand, og her vil jeg helt klart anbefale Denice (Fakta, Superbrugsen) over de fleste andre mærker der kan fås i DK. Og hvis man synes det er for langt at gå for en kop kaffe, så kan lidt friskt citronsaft eller citronsyre (MEGET lidt) i brygvandet også hjælpe på det.

                        Nå ja, jeg glemte da lige Kontra! De har også nogle rigtig lækre riste pt., og er generelt bedre egnede til det vand man kan få i DK end f.eks. TCC's bønner, synes jeg. De ligger omkring 70-75 kr for en pose, mener jeg.
                        Jeg bruger københavnervand direkte fra hanen, og ja jeg vidste faktisk godt at dette ikke var helt godt... Jeg har fulgt en tråd hvor der bliver snakket om en let måde at doserer citronsyre på, når der er en endelig løsning, så hopper jeg nok på der. Men jeg må da hellere forsøge at putte en lille knivspids i fremover.

                        Jeg bruger ligenu kildevand fra døgnnetto til min Oscar, det virker som om vandet der er acceptabelt. Ved sidste afkalkning var der ikke nævneværdigt kalk i systemet umiddelbart. Men jeg har for tiden bil, så jeg kunne da købe en bunke vand i fakta

                        Oprindeligt indsendt af Den her opskrift kan jeg sige god for:

                        [url
                        http://clevercoffee.dk/brygguides/br...chemex-6-kops/[/url]

                        Basalt set George Howell, men med lidt lavere dosering af kaffe, hvilket formentlig giver en højere ekstraktion.

                        Deres bønner kan jeg også varmt anbefale, især til Chemex, men så skal du have dem sendt fra Århus. Jeg regner dog med at skulle have bønner derfra snart, så sig lige til hvis vi skal splitte forsendelsen!
                        Den tror jeg jeg vil give et skud idag, og å må vi se hvad der kommer i koppen. Imens jeg eksperimenterer forsøger jeg at holde det til samme bønne, så jeg har det bedst muligt sammenligningsgrundlag, men bagefter bestiller jeg helt sikkert en omgang fra Clever!! Jeg synes ikke fragten er uoverkommelig, så jeg tror bare jeg bestiller derfra når tid er, men jeg kan da lige sende dig en besked inden

                        Hvilken af deres kaffer er i den lysere ende vil du sige? Jeg ser at der er enkelte de anbefaler til både espresso og chemex, det tiltaler mig en del, men hvad siger i til at bruge den samme bønne til de to ting?

                        Tak for alle svarene, det er super lækkert!! Som altid bliver man positivt overrasket over E-Bars hjælpsomhed
                        Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                        I’ve been told I like tea
                        I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                        Plans stuff in my spare time ☕️👌

                        Comment

                        • Juul-Andersen
                          Stamgæst
                          • Apr 2014
                          • 772

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
                          Det kommer, så vidt jeg ved, an på flere ting.

                          Men hvis 'styrken' er den samme i koppen, så vil den, hvor der er anvendt mindre kaffe have en højere ekstraktion - og derfor sandsynligvis være mere bitter og træagtig i smagen.

                          Den anden, med mere kaffe vil sandsynligvis være mere til den syrlige side og afhængig af rist have flere frugtagtige noter.
                          Så må det klart være den lavere dosering jeg skal gå efter. Jeg prøver Clevers metode, så bliver det spændene at se hvad mine smagsløg siger til det
                          Tak for forklaringen, som ved nærmere eftertanke giver god mening (y)
                          Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                          I’ve been told I like tea
                          I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                          Plans stuff in my spare time ☕️👌

                          Comment

                          • ChristianS
                            Coffeeholic
                            • Apr 2015
                            • 1012

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                            Så må det klart være den lavere dosering jeg skal gå efter. Jeg prøver Clevers metode, så bliver det spændene at se hvad mine smagsløg siger til det
                            Tak for forklaringen, som ved nærmere eftertanke giver god mening (y)
                            Altså, hvis du vil undgå bitterheden, skal du snarere opdosere og kværne lidt grovere.
                            Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                            Kværne: Niche Zero, Santos 01
                            Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                            Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                            Comment

                            • -E*
                              Master Brewer
                              • Apr 2013
                              • 1949

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                              Jeg bruger københavnervand direkte fra hanen, og ja jeg vidste faktisk godt at dette ikke var helt godt... Jeg har fulgt en tråd hvor der bliver snakket om en let måde at doserer citronsyre på, når der er en endelig løsning, så hopper jeg nok på der. Men jeg må da hellere forsøge at putte en lille knivspids i fremover.

                              Jeg bruger ligenu kildevand fra døgnnetto til min Oscar, det virker som om vandet der er acceptabelt. Ved sidste afkalkning var der ikke nævneværdigt kalk i systemet umiddelbart. Men jeg har for tiden bil, så jeg kunne da købe en bunke vand i fakta
                              Uden i praksis at have brugt københavnervand, jeg er tværtimod ret priviligeret når det kommer til vand, så ville min tanke være at kaffe, kværning og brygtid gik forud... Men det er bare en overvejelse.

                              Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                              ... Imens jeg eksperimenterer forsøger jeg at holde det til samme bønne, så jeg har det bedst muligt sammenligningsgrundlag, men bagefter bestiller jeg helt sikkert en omgang fra Clever!! ...
                              ...Hvorfor? Hvis det nu skulle vise sig at risten være den primære årsag til bitterheden? Du skal alligevel justere kværnsetting, hvis du går fra en mørk rist til en mærkbart lysere...
                              -Sune

                              Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                              Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                              Computerstyret Hottop
                              Instagram

                              Comment

                              • Juul-Andersen
                                Stamgæst
                                • Apr 2014
                                • 772

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
                                Uden i praksis at have brugt københavnervand, jeg er tværtimod ret priviligeret når det kommer til vand, så ville min tanke være at kaffe, kværning og brygtid gik forud... Men det er bare en overvejelse.


                                ...Hvorfor? Hvis det nu skulle vise sig at risten være den primære årsag til bitterheden? Du skal alligevel justere kværnsetting, hvis du går fra en mørk rist til en mærkbart lysere...
                                Du har ret, jeg køber bønner
                                Skal du have noget med Sune?

                                Var der nogle i kunne anbefale i den lyse ende, gerne både til espresso og chemex?

                                Jeg tænker heller ikke vandet er den væsentligste parameter, men det skal da afprøves
                                Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                                I’ve been told I like tea
                                I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                                Plans stuff in my spare time ☕️👌

                                Comment

                                Working...
                                X