En lille forklaring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • erikit
    Lysristet
    • May 2015
    • 138

    En lille forklaring

    Jeg har indset hvad en virkelig god kværn betyder.
    Som tidligere nævnt har jeg en Gaggia mdf kværn. Generelt er jeg rimelig tilfreds med den, men jeg har lige opdaget et lille problem.
    Jeg har købt Espresso 2 fra The Coffee Collective.
    Hvis jeg kværner den på 4 skal skuddet vare 33 sek for at nå den rette mængde. Hvis jeg kværner på 5, så skal skuddet vare 19 sek. for at opnå den rette mængde.
    Jeg ved godt det er et lille problem, men jeg vil jo gerne have det så perfekt som muligt.
    Jeg vejer kaffen og skuddet for at få det så perfekt som muligt.
    Kværner jeg på 4 smager kaffen lidt tynd og har ikke den "rigtige" smag
    Kværner jeg på 5 mangler der noget i smagen syntes jeg.

    Vil en bedre kværn hjælpe på dette problem?
  • movin
    Espresso
    • Aug 2013
    • 630

    #2
    Ja en stepless har ingen trin og kan derfor altid ramme den ønskede ratio

    Comment

    • TurBo
      Mellemristet
      • May 2014
      • 285

      #3
      Prøv at ændre med 1-2 gram kaffe bønner mere i filtret, og se hvad det gør?
      Bo-- :-)
      Izzo Alex Duetto mk1
      Mahlkoenig Vario home

      Comment

      • erikit
        Lysristet
        • May 2015
        • 138

        #4
        Oprindeligt indsendt af TurBo Se indlæg
        Prøv at ændre med 1-2 gram kaffe bønner mere i filtret, og se hvad det gør?
        Det gjorte ingen forskel.

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Det undrer godt nok mig ?? og sikert også andre , det burde gi en mærkbar forskel

          Men der findes vist en trick der kan gøre din kværn steples ,
          men da du jo allerede går med opgraderings tannker , var en anden kværn måske den bedre løsning

          men du kan også lave et tamp hvor du laver den der rullende bevægelse som en mønt kan lave på en borplade, du skal IKKE trykke hårdt
          bare skubbe det sammen af et par omgange, og så slutte af med et normalt tamp , det vil gi en markant langsommere genneløbstid , måske endad kvæle skuddet
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • erikit
            Lysristet
            • May 2015
            • 138

            #6
            Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
            men du kan også lave et tamp hvor du laver den der rullende bevægelse som en mønt kan lave på en borplade, du skal IKKE trykke hårdt
            bare skubbe det sammen af et par omgange, og så slutte af med et normalt tamp , det vil gi en markant langsommere genneløbstid , måske endad kvæle skuddet
            Yes! Hvis jeg kværner på 5 og laver dit lille trick virker det. Gennemløbstid 24 sek. og vægten passer.
            Tak for det. Jeg venter på en god brugt kværn, men jeg kommer for sent hver gang.

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Hvad er dine ønsker til kværnen ??og budgettet ?

              hvad skal den kunne , og hvad må den ikke ha osv ??
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • TurBo
                Mellemristet
                • May 2014
                • 285

                #8
                Hvor mange gram kværnet kaffe har du i filtret?
                Bo-- :-)
                Izzo Alex Duetto mk1
                Mahlkoenig Vario home

                Comment

                • Joe_Black
                  Coffeeholic
                  • Feb 2012
                  • 1424

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af erikit Se indlæg
                  Jeg venter på en god brugt kværn, men jeg kommer for sent hver gang.
                  Hvis du skynder dig at kontakte KristianK kan det tænkes han kan lokkes til at sælge sin Casadio...
                  Wega MiniNova
                  Mahlkönig K30
                  Moccamaster
                  Santos #4
                  AeroPress
                  Bodum Vakuum Brygger

                  Comment

                  • erikit
                    Lysristet
                    • May 2015
                    • 138

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                    Hvad er dine ønsker til kværnen ??og budgettet ?

                    hvad skal den kunne , og hvad må den ikke ha osv ??
                    Der er ingen tvivl om den skal være stepless og kun være til espresso.
                    Den behøver ikke at være til sort kaffe, da jeg har en kværn (wilfa) der kværner til sort kaffe.

                    Jeg regner med at bruge op til kr. 15.000 - 17.000 til ny kværn og maskine. Jeg er folkepensionist og har pt ikke råd til at købe kværn og maskine, men jeg er i gang med et større it projekt som forventes at være færdig i slutningen af året, hvor jeg vil få udbetalt et større beløb.
                    Jeg havde ellers tænkt på at købe en kværn nu, men jeg har fået en del rigtig gode råd om hvordan jeg får min Gaggia mdf kværn bedre. Jeg er i stand til at lave en udmærket espresso og vil derfor vente med at købe kværn til slutningen af året.

                    Comment

                    • erikit
                      Lysristet
                      • May 2015
                      • 138

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af TurBo Se indlæg
                      Hvor mange gram kværnet kaffe har du i filtret?
                      Jeg startede med 14-16 gram da jeg startede med at lave espresso. Da jeg nu har smagt en del forskellige kaffearomaer liger jeg mellem 18-20 gram lidt afhængig af kaffesorten.

                      Comment

                      • Coffee makes the world go
                        Master Brewer
                        • Jan 2010
                        • 5082

                        #12
                        Når man skal gøre et godt køb , er det bedste råd at sætte sig på hænderne ;o)

                        med ny kværn og maskine , mener du da ubrugt =ny , eller anden maskine=ny for dig ??

                        for det beløb kan du købe rigtig meget godt udstyr ,både nyt og brugt

                        Hvis Kristian havde en Casadio til salg til en rimelig pris med ok knive , kunne det være en ide at købe den ,de er sjældne , og du kan typisk sælge den igen med næsten til ingen tab (afhængig af købs pris )

                        Jeg har kun en Fiorenzato , det er i samme klasse som en Major , og den bruger de samme knive (bogstavelig talt) dog med doser ;o(

                        har også en K30 men med steps , og så en del andet som vil være under det som dit buget tillader
                        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                        Comment

                        • erikit
                          Lysristet
                          • May 2015
                          • 138

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                          Når man skal gøre et godt køb , er det bedste råd at sætte sig på hænderne ;o)

                          med ny kværn og maskine , mener du da ubrugt =ny , eller anden maskine=ny for dig ??

                          for det beløb kan du købe rigtig meget godt udstyr ,både nyt og brugt

                          Hvis Kristian havde en Casadio til salg til en rimelig pris med ok knive , kunne det være en ide at købe den ,de er sjældne , og du kan typisk sælge den igen med næsten til ingen tab (afhængig af købs pris )

                          Jeg har kun en Fiorenzato , det er i samme klasse som en Major , og den bruger de samme knive (bogstavelig talt) dog med doser ;o(

                          har også en K30 men med steps , og så en del andet som vil være under det som dit buget tillader
                          Jeg har regnet mig frem til beløbet for ny kværn og maskine, men jeg vil da gerne spare penge, så brugt kunne da også være interessant. Dog skal begge ting være som nye, da jeg ikke selv (tror jeg ikke) kan reparere tingene, hvis der opstår problemer.

                          Jeg venter til slutningen af året med at købe maskine og kværn.

                          Comment

                          • KristianK
                            Administrator
                            • Aug 2009
                            • 4365

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af erikit Se indlæg
                            Dog skal begge ting være som nye, da jeg ikke selv (tror jeg ikke) kan reparere tingene, hvis der opstår problemer.
                            Kære Erik,

                            Der har vi vist alle været, og jeg tror at jeg taler på de flestes vegne når jeg siger, at selvfølgelig kan du finde ud af det.
                            Det er bemærkelsesværdigt, så stor berøringsangst der er omkring vores kære maskiner (generelt, ikke kun dig) , men det er altså virkelig ikke raketvidenskab. Snarere tværtimod! Derfor, men hovedet skruet godt på og hænderne ligeså, så går det nemt.

                            Og det er altså sjovere at købe noget virkelig lækkert for den sum penge du har afsat. Du kan altså komme ret langt for de penge. Jeg siger jo ikke at du skal købe noget der skal repareres men snarere at skulle det ske, så er det ikke verdens undergang.

                            Og så glemmer du det vigtigste! Du er jo nu medlem af en kaffefamilie, som vil slå ret store folder, for at en bruger i knibe får sin maskine klar til morgenkaffe, skulle det forfærdelige ske, at den går i stykker. Der er mange eksempler på folk der har startet bilen og sprunget til. Alternativt "fjerndiagnosticeret"og hjulpet så godt man nu kunne.

                            Så ro på og hold du godt øje med det brugte Den rigtige maskine kan dukke op får du tror det

                            God vind!

                            Mvh
                            Kristian
                            KristianK
                            En del af EspressoBar


                            Følg mig meget gerne på
                            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                            Hjemmeside
                            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                            Comment

                            • TurBo
                              Mellemristet
                              • May 2014
                              • 285

                              #15
                              Hej Erik
                              Jeg købte for et år siden en 3-4 år gammel silvia v3 og for 1 mdr. Siden købte jeg en pakke bestående af en dual boiler -izzo alex duetto mk1 anno 2006-2009, Dva afkalkningsfilter og en kæmpe kværn. Dette bragte mig blot 1-2 dage med almindelig rengøring og nusseri som lærte mig noget om mit nye grej. Ingen fejl fundet. Og i tilgift en dual boiler til ca. 35% af prisen for samme maskine koster fra ny.
                              Min erfaring er blevet at maskiner brugt af forumet's brugere, minder lidt om motorcykler(som jeg også har haft flere af). de kan let være 10 år gamle, men fremstår både mekanisk og af udseendet som nye/let brugte. Og på en espresso maskine er der blot ganske få bevægelige dele, så det er sparsomt med slitage. Det er primært kalk og utætheder der skal kigges efter. Og det er let at se oftest. Spørg her i gruppen når du søger viden.
                              Ejerne passer simpelthen bare godt på dem.
                              Men nye maskiner er da også fede, men der kan det jo desværre ske at der er produktions fejl, som giver en ny ejer frustrationer. Så ny er ikke=fejl fri desværre.
                              Last edited by TurBo; 6. July 2015, 21:41.
                              Bo-- :-)
                              Izzo Alex Duetto mk1
                              Mahlkoenig Vario home

                              Comment

                              Working...
                              X