Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 16 af 16

Emne: Cupping af Kenya til jam

Lysristet erikit's avatar
    Registreringsdato
    May 2015
    Sted
    Hundested
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Lige efter at ha brygget Summers kaffe, bryggede jeg Jacob Winds kaffe. På posen står der batch3 og ristet 31. maj.

Den har lidt mere bitterhed (uden at være slemt bitter). Rammer bagerst i munden. Men har stadig citrus syrligheden, dog mindre end Summers ... Jeg er ikke til citrussyrlighed i kaffe, så den rister jeg helst væk (hvis man tør sige det offentlig om dyre Nordic Approach bønner). Men jeg ved mange værdsætter den.

Denne her mere af de dybe/fyldige noter, som jeg søger i kaffe.
    Er det muligt at få en link til Summers kaffe og Jacob Winds kaffe?
    Jeg har søgt på internettet, men fandt desværre ikke noget.

Coffeeholic summer's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Kbh
    Hej Erik
    Jacob og jeg har ristet Kenya kaffen i hver vores hjemmerister, derfor fandt du intet på nettet.

3. De følgende 2 brugere siger tak til summer for denne post:

erikit (10. June 2015),Kaffe T (10. June 2015)

Coffeeholic Lav's avatar
    Registreringsdato
    Dec 2014
    Sted
    Mørkhøj/Kbh
    Citer Oprindeligt indsendt af erikit Se indlæg
    Er det muligt at få en link til Summers kaffe og Jacob Winds kaffe?
    Jeg har søgt på internettet, men fandt desværre ikke noget.
    Det var samme bønne - en "Githiga AB Kenya" fra 2014 købt gennem Nordic Approach. Den er fra Kirinyaga regionen og har følgende profil: Bright, zesty, balanced and juicy, grapefruit and citrus sweetness
    Senest redigeret af Lav : 10. June 2015 kl. 17:04
    Venligste hilsner, Steffen
    kafferist.dk

Espresso: Decent DE1PRO+, La Spaziale Vivaldi II m. web-styring og baristalys, La Pavoni Stradivari STH​, Mahlkönig PEAK, Lido E-T
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, Bruer ColdBrew, MK EK43, MK Guatemala, Santos #4, Feldgrind
    Rister:
    Aillio Bullet R1 m. aktiv røgrensning, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar, SKALE2, Brewista smart scale, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

5. De følgende brugere har takket Lav for denne post:

erikit (10. June 2015)

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
    Og jeg bliver helt nysgerrig efter at smage noget kaffe som du synes det skal smage når det er godt.
    Ku også være godt ind imellem at mødes i bønneklubben og sammenligne rist af samme bønne.

I øvrigt rigtig interessant emne forskellen på hvad vi går efter i kaffe.

Og jeg bliver helt nysgerrig efter at smage noget kaffe som du synes det skal smage når det er godt. Hvad er i øvrigt din metode til "at riste syrligheden væk"? Rister du bare længere efter FC, eller skal der også gøres noget i tiden op til også?
    Indtil nu har min metode primært været at riste længere efter FC start. Bare 10 sek kan gøre forskellen. Man skulle så tro at jeg rister til efter FC er slut, men FC knæk er aldrig ovre, når jeg stopper ristningen. Jeg aner ikke hvordan SC lyder, for jeg når aldrig så langt.

Engang får jeg nok en rister, hvor jeg kan styre varmen og så kan "strække" risten til sidst ... Det vil sige lave langsommere temperaturstigning i længere tid. Det skulle riste syrerne væk (sådan har jeg forstået at man gør til en espressorist).

Indtil nu er det eneste jeg kan gøre at åbne låget til risteren, når FC er startet, for på den måde at lukke varme ud. Men jeg har arbejdet i blinde, da jeg ikke har haft nogen temp måling på ... Men det har Steffen netop sat i min rister. Al fald måling af bønnetemp. Får se om den er hurtigtreagerende nok til at vise virkning at at lette på låget.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

7. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

SuneZA (11. June 2015)

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Hehe, ja det er da faktisk modigt at indrømme at man ikke kan li syrlighed i sine fine Kenyanske bønner! Men lige med dig tror jeg ikke der er nogen der er i tvivl om at du har taget den beslutning på et oplyst grundlag, så at sige.
    Jeg tænker også det er fordi vi har forskellige grænser for syrlighed. For nogen skal der meget lidt syrlighed til, før de kan smage det. Mens andre har en højere tærskel. Og så er der hvor godt man kan li det.

Jeg oplevede tydeligt forskellen på et ristekursus i november, hvor vi var 12 fra bønneklubben på Refshaleøen. Ristemesteren havde lavet 3 rist af sammen bønne. Alle lysristede, men strukket forskelligt under FC, så det tog forskellig tid under FC at nå en bestemt temperatur (så vidt jeg husker).

Vi blev bedt om at sige vores favorit. Tror nærmest 10 var på en rist ... Den ristning havde en syrlighed, som for mig var som et projektørlys: jeg ku ikke ænse andet i smagen, fordi syrligheden tog al min opmærksomhed. Ikke rart.

Den jeg bedst ku li, var den med lavest syrlighed. Og den syns de andre var tam og kedeligt.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

9. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

SuneZA (11. June 2015)

Espresso jacobwind's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2013
    Sted
    Malmø
    Jeg har været optaget af familie og arbejde, men her kommer mine ristegrafer:

Første Batch: Ristet som jeg plejer. 700g ind. Fuld rulle og så forsøge at trække risten efter FC. Det tager ca 13 min. med den mængde.
    Navn:  Batch 1.png
Visninger: 117
Størrelse:  91,0 KB

Anden Batch: Forsøgt at efterligne Summer. 350g ind. Fuld rulle mod FC. Trække risten efter FC til de 24%RAO. 7:20min.
    Navn:  Batch 2.png
Visninger: 116
Størrelse:  85,4 KB

Tredje Batch: Forsøgt med en mellemting i hastighed. 350g ind. 11:20min.
    Navn:  Batch 3.png
Visninger: 116
Størrelse:  86,1 KB

Som det kan ses på graferne er min rister ikke optimal med så små mængder. Jeg skal helst op på 500g før turningpoint bliver fornuftigt. Jeg synes det har været enormt spændende at teste forskellige ristninger. Det er næste skridt mod godt ristet kaffe.
    Hjemmebygget er velbygget.
    Hjemmebrygget er velbrygget.

11. De følgende brugere har takket jacobwind for denne post:

summer (14. June 2015)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •