Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 16

Emne: Cupping af Kenya til jam

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København

Cupping af Kenya til jam

Til jam hos Kristian K den 7. juni sammenlignede vi hjemmeristninger af samme Kenya bønne (Githiga købt hos Nordic Approach), se tråden hvor vi planlagde det http://www.espressobar.dk/forums/sho...d-7-juni/page6

Navn:  Billede 07-06-15 18.13.42.jpg
Visninger: 213
Størrelse:  62,6 KB
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Jacob Wind havde ristet på tre forskellige måde. Alle hvor slutfasen efter første knæk startede udgjorde 24% af den samlede ristede tid (som Scott Rao anbefaler).

Summer havde givet os hans optimerede risteprofil på samme bønne - trods han selv var forhindret i at deltage.

Mette havde fået ristet, men blev forhindret i at komme med.

Vi lavede dem som klassisk cupping: 12 gram kaffe til 200 gram vand. Stå 4 minutter og trække. Så "break the crust" og skumme.

Vi duftede til grindet. Vi duftede til kaffen. Og så startede vi først med at smage til de var kølet ned til 60 C.
    Senest redigeret af Kaffe T : 8. June 2015 kl. 22:01

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Der var klart forskel på de 4 kaffer ... Skal lige sige at vi smagte på dem ved 18 tiden, efter hele dagen at ha drukket al mulig kaffe, spist chili og alt muligt ... Vi var 6 som smagte ... En enkelt erklærede at han slet ikke kunne smage forskel.

Summers kaffe var den mest lette og perlende i syrligheden, vil jeg sige.

På Jacobs kaffer var de mindre syrlige jo højere sluttemperatur, de var nået op på. Deltagerne til denne cupping havde vist mest hang til lavere syrlighed og fyldigere noter, som kommer ved højere sluttemperatur ... Eller hvordan var det ? I andre må godt hjælpe mig her med beskrivelserne - jeg ville bare nå at skrive noget, før end der var gået for lang tid.

Det var en skøn eftersmag, som hang ved bagefter. God kaffe :-)
    Senest redigeret af Kaffe T : 8. June 2015 kl. 22:09

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Jacob Wind: vil du ikke skrive hvordan dine var forskellige ?

Summer: har du en sluttemperatur på din ? Nu ikke sikkert at jeres terperaturmålinger kan sammenlignes, afhænger jo af proben .. Men måske kan du regne Scott Rao-procenten ud for din til sammenligning.

Coffeeholic summer's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Kbh
    Her er grafen for Kenyaristen. Jeg stoppede 10 grader efter 1.knæk. Udvikling 22%.

Tak fordi I fandt tid til at sammenligne ristene, det er altid spændende at høre andres meninger.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder  

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jun 2013
    Sted
    Aarhus
    Du får ikke problemer med tipping eller scorching, når du er oppe på så høje temperaturer?

http://genioroasters.co.za/project/t...scorching-wtf/

Coffeeholic summer's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Kbh
    Citer Oprindeligt indsendt af act_dk Se indlæg
    Du får ikke problemer med tipping eller scorching, når du er oppe på så høje temperaturer?
    Det synes jeg ikke - men vi kan jo høre dem ad, der har smagt/vurderet bønnerne.

Jeg rister i en perforeret tromle med gasblus, og den røde kurve er en slags udluftningstemperatur (proben sidder øverst i risteren, udenfor tromlen nær udluftningen).
    Det er svært at sammenligne ristetemperaturer mellem ristere. Ved en mængde på 300-400g plejer jeg at have BT 230-245 som starttemp (afhængigt af bønnetype), men de tal er ikke engang sammenlignlige for andre Huky ristere, da vi bruger forskellige gasblus, tromler, skorstene osv...
    Udluftning og hvor meget varme der kan 'gemmes' i risteren har meget at sige.

8. De følgende 2 brugere siger tak til summer for denne post:

act_dk (9. June 2015),SuneZA (10. June 2015)

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Til Summer: nu sidder jeg og drikker din Kenya rist.

På posen står der: ristet 30. maj, svind 12,8%, FC startede ved 6:30, Slut tid: 8:21

Brygget på Aeropress: 12 gram og 200 gram vand. Trækketid ialt: 2 min.

Nu har jeg bedre ro og overskud til at smage og beskrive hvad jeg smager i den:
    - let krop/fyldighed
    - elegant syrlighed: ligger sådan øverst i munden, ikke en krads syrlighed, minder sådan om citronsaft i vand.
    - aroma: rammer ikke mig så meget. Men har også opdaget at jeg er blind for nogle af aromaerne i lysristet kaffe. Jeg mangler noget fyldigere/tungere.

Utroligt at den kan smage så anderledes end når jeg selv har ristet samme bønne. Til start ristede jeg den for lyst og syrligheden blev for skarp. Så forsigtigt har jeg ristet en smule mørkere - og så fået de mørkere/fyldigere noter, som jeg kan li, uden at få brændthed eller stærk bitterhed.

Al fald, nu ved jeg hvad du går efter i kaffe. Vi har jo forskellige præferencer.
    Senest redigeret af Kaffe T : 9. June 2015 kl. 18:41

10. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

summer (9. June 2015)

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Lige efter at ha brygget Summers kaffe, bryggede jeg Jacob Winds kaffe. På posen står der batch3 og ristet 31. maj.

Den har lidt mere bitterhed (uden at være slemt bitter). Rammer bagerst i munden. Men har stadig citrus syrligheden, dog mindre end Summers ... Jeg er ikke til citrussyrlighed i kaffe, så den rister jeg helst væk (hvis man tør sige det offentlig om dyre Nordic Approach bønner). Men jeg ved mange værdsætter den.

Denne her mere af de dybe/fyldige noter, som jeg søger i kaffe.

12. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

summer (9. June 2015)

Mørkristet
    Registreringsdato
    Sep 2009
    Sted
    København NV
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Lige efter at ha brygget Summers kaffe, bryggede jeg Jacob Winds kaffe. På posen står der batch3 og ristet 31. maj.

Den har lidt mere bitterhed (uden at være slemt bitter). Rammer bagerst i munden. Men har stadig citrus syrligheden, dog mindre end Summers ... Jeg er ikke til citrussyrlighed i kaffe, så den rister jeg helst væk (hvis man tør sige det offentlig om dyre Nordic Approach bønner). Men jeg ved mange værdsætter den.

Denne her mere af de dybe/fyldige noter, som jeg søger i kaffe.
    Hehe, ja det er da faktisk modigt at indrømme at man ikke kan li syrlighed i sine fine Kenyanske bønner! Men lige med dig tror jeg ikke der er nogen der er i tvivl om at du har taget den beslutning på et oplyst grundlag, så at sige. Og jeg bliver helt nysgerrig efter at smage noget kaffe som du synes det skal smage når det er godt. Hvad er i øvrigt din metode til "at riste syrligheden væk"? Rister du bare længere efter FC, eller skal der også gøres noget i tiden op til også?
    Senest redigeret af SuneZA : 10. June 2015 kl. 14:16

14. De følgende brugere har takket SuneZA for denne post:

Kaffe T (10. June 2015)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •