Cupping af Kenya til jam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Cupping af Kenya til jam

    Til jam hos Kristian K den 7. juni sammenlignede vi hjemmeristninger af samme Kenya bønne (Githiga købt hos Nordic Approach), se tråden hvor vi planlagde det http://www.espressobar.dk/forums/sho...d-7-juni/page6

    Click image for larger version

Name:	Billede 07-06-15 18.13.42.jpg
Views:	2
Size:	62,6 KB
ID:	234763
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Jacob Wind havde ristet på tre forskellige måde. Alle hvor slutfasen efter første knæk startede udgjorde 24% af den samlede ristede tid (som Scott Rao anbefaler).

    Summer havde givet os hans optimerede risteprofil på samme bønne - trods han selv var forhindret i at deltage.

    Mette havde fået ristet, men blev forhindret i at komme med.

    Vi lavede dem som klassisk cupping: 12 gram kaffe til 200 gram vand. Stå 4 minutter og trække. Så "break the crust" og skumme.

    Vi duftede til grindet. Vi duftede til kaffen. Og så startede vi først med at smage til de var kølet ned til 60 C.
    Last edited by Kaffe T; 8. June 2015, 22:01.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Der var klart forskel på de 4 kaffer ... Skal lige sige at vi smagte på dem ved 18 tiden, efter hele dagen at ha drukket al mulig kaffe, spist chili og alt muligt ... Vi var 6 som smagte ... En enkelt erklærede at han slet ikke kunne smage forskel.

      Summers kaffe var den mest lette og perlende i syrligheden, vil jeg sige.

      På Jacobs kaffer var de mindre syrlige jo højere sluttemperatur, de var nået op på. Deltagerne til denne cupping havde vist mest hang til lavere syrlighed og fyldigere noter, som kommer ved højere sluttemperatur ... Eller hvordan var det ? I andre må godt hjælpe mig her med beskrivelserne - jeg ville bare nå at skrive noget, før end der var gået for lang tid.

      Det var en skøn eftersmag, som hang ved bagefter. God kaffe :-)
      Last edited by Kaffe T; 8. June 2015, 22:09.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        Jacob Wind: vil du ikke skrive hvordan dine var forskellige ?

        Summer: har du en sluttemperatur på din ? Nu ikke sikkert at jeres terperaturmålinger kan sammenlignes, afhænger jo af proben .. Men måske kan du regne Scott Rao-procenten ud for din til sammenligning.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • summer
          Coffeeholic
          • Jun 2011
          • 1407

          #5
          Her er grafen for Kenyaristen. Jeg stoppede 10 grader efter 1.knæk. Udvikling 22%.

          Tak fordi I fandt tid til at sammenligne ristene, det er altid spændende at høre andres meninger.
          Vedhæftede filer

          Comment

          • act_dk
            Stamgæst
            • Jun 2013
            • 761

            #6
            Du får ikke problemer med tipping eller scorching, når du er oppe på så høje temperaturer?

            Genio Roasters designs and manufactures coffee roasting machines for the specialty coffee roaster industry. We work with new and experienced coffee roasters to provide them with the best coffee roasting equipment, SCA roasting training and coffee roastery advice. Build or Grow your specialty Coffee Roastery now.

            Comment

            • summer
              Coffeeholic
              • Jun 2011
              • 1407

              #7
              Oprindeligt indsendt af act_dk Se indlæg
              Du får ikke problemer med tipping eller scorching, når du er oppe på så høje temperaturer?
              Det synes jeg ikke - men vi kan jo høre dem ad, der har smagt/vurderet bønnerne.

              Jeg rister i en perforeret tromle med gasblus, og den røde kurve er en slags udluftningstemperatur (proben sidder øverst i risteren, udenfor tromlen nær udluftningen).
              Det er svært at sammenligne ristetemperaturer mellem ristere. Ved en mængde på 300-400g plejer jeg at have BT 230-245 som starttemp (afhængigt af bønnetype), men de tal er ikke engang sammenlignlige for andre Huky ristere, da vi bruger forskellige gasblus, tromler, skorstene osv...
              Udluftning og hvor meget varme der kan 'gemmes' i risteren har meget at sige.

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Til Summer: nu sidder jeg og drikker din Kenya rist.

                På posen står der: ristet 30. maj, svind 12,8%, FC startede ved 6:30, Slut tid: 8:21

                Brygget på Aeropress: 12 gram og 200 gram vand. Trækketid ialt: 2 min.

                Nu har jeg bedre ro og overskud til at smage og beskrive hvad jeg smager i den:
                - let krop/fyldighed
                - elegant syrlighed: ligger sådan øverst i munden, ikke en krads syrlighed, minder sådan om citronsaft i vand.
                - aroma: rammer ikke mig så meget. Men har også opdaget at jeg er blind for nogle af aromaerne i lysristet kaffe. Jeg mangler noget fyldigere/tungere.

                Utroligt at den kan smage så anderledes end når jeg selv har ristet samme bønne. Til start ristede jeg den for lyst og syrligheden blev for skarp. Så forsigtigt har jeg ristet en smule mørkere - og så fået de mørkere/fyldigere noter, som jeg kan li, uden at få brændthed eller stærk bitterhed.

                Al fald, nu ved jeg hvad du går efter i kaffe. Vi har jo forskellige præferencer.
                Last edited by Kaffe T; 9. June 2015, 18:41.
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #9
                  Lige efter at ha brygget Summers kaffe, bryggede jeg Jacob Winds kaffe. På posen står der batch3 og ristet 31. maj.

                  Den har lidt mere bitterhed (uden at være slemt bitter). Rammer bagerst i munden. Men har stadig citrus syrligheden, dog mindre end Summers ... Jeg er ikke til citrussyrlighed i kaffe, så den rister jeg helst væk (hvis man tør sige det offentlig om dyre Nordic Approach bønner). Men jeg ved mange værdsætter den.

                  Denne her mere af de dybe/fyldige noter, som jeg søger i kaffe.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • SuneZA
                    Mørkristet
                    • Sep 2009
                    • 331

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    Lige efter at ha brygget Summers kaffe, bryggede jeg Jacob Winds kaffe. På posen står der batch3 og ristet 31. maj.

                    Den har lidt mere bitterhed (uden at være slemt bitter). Rammer bagerst i munden. Men har stadig citrus syrligheden, dog mindre end Summers ... Jeg er ikke til citrussyrlighed i kaffe, så den rister jeg helst væk (hvis man tør sige det offentlig om dyre Nordic Approach bønner). Men jeg ved mange værdsætter den.

                    Denne her mere af de dybe/fyldige noter, som jeg søger i kaffe.
                    Hehe, ja det er da faktisk modigt at indrømme at man ikke kan li syrlighed i sine fine Kenyanske bønner! Men lige med dig tror jeg ikke der er nogen der er i tvivl om at du har taget den beslutning på et oplyst grundlag, så at sige. Og jeg bliver helt nysgerrig efter at smage noget kaffe som du synes det skal smage når det er godt. Hvad er i øvrigt din metode til "at riste syrligheden væk"? Rister du bare længere efter FC, eller skal der også gøres noget i tiden op til også?
                    Last edited by SuneZA; 10. June 2015, 14:16.

                    Comment

                    • erikit
                      Lysristet
                      • May 2015
                      • 138

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                      Lige efter at ha brygget Summers kaffe, bryggede jeg Jacob Winds kaffe. På posen står der batch3 og ristet 31. maj.

                      Den har lidt mere bitterhed (uden at være slemt bitter). Rammer bagerst i munden. Men har stadig citrus syrligheden, dog mindre end Summers ... Jeg er ikke til citrussyrlighed i kaffe, så den rister jeg helst væk (hvis man tør sige det offentlig om dyre Nordic Approach bønner). Men jeg ved mange værdsætter den.

                      Denne her mere af de dybe/fyldige noter, som jeg søger i kaffe.
                      Er det muligt at få en link til Summers kaffe og Jacob Winds kaffe?
                      Jeg har søgt på internettet, men fandt desværre ikke noget.

                      Comment

                      • summer
                        Coffeeholic
                        • Jun 2011
                        • 1407

                        #12
                        Hej Erik
                        Jacob og jeg har ristet Kenya kaffen i hver vores hjemmerister, derfor fandt du intet på nettet.

                        Comment

                        • Lav
                          Coffeeholic
                          • Dec 2014
                          • 1213

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af erikit Se indlæg
                          Er det muligt at få en link til Summers kaffe og Jacob Winds kaffe?
                          Jeg har søgt på internettet, men fandt desværre ikke noget.
                          Det var samme bønne - en "Githiga AB Kenya" fra 2014 købt gennem Nordic Approach. Den er fra Kirinyaga regionen og har følgende profil: Bright, zesty, balanced and juicy, grapefruit and citrus sweetness
                          Last edited by Lav; 10. June 2015, 16:04.
                          Venligste hilsner, Steffen

                          Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                          Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                          Sort:
                          Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                          Rister: 2x
                          Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                          Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
                            Og jeg bliver helt nysgerrig efter at smage noget kaffe som du synes det skal smage når det er godt.
                            Ku også være godt ind imellem at mødes i bønneklubben og sammenligne rist af samme bønne.

                            I øvrigt rigtig interessant emne forskellen på hvad vi går efter i kaffe.

                            Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
                            Og jeg bliver helt nysgerrig efter at smage noget kaffe som du synes det skal smage når det er godt. Hvad er i øvrigt din metode til "at riste syrligheden væk"? Rister du bare længere efter FC, eller skal der også gøres noget i tiden op til også?
                            Indtil nu har min metode primært været at riste længere efter FC start. Bare 10 sek kan gøre forskellen. Man skulle så tro at jeg rister til efter FC er slut, men FC knæk er aldrig ovre, når jeg stopper ristningen. Jeg aner ikke hvordan SC lyder, for jeg når aldrig så langt.

                            Engang får jeg nok en rister, hvor jeg kan styre varmen og så kan "strække" risten til sidst ... Det vil sige lave langsommere temperaturstigning i længere tid. Det skulle riste syrerne væk (sådan har jeg forstået at man gør til en espressorist).

                            Indtil nu er det eneste jeg kan gøre at åbne låget til risteren, når FC er startet, for på den måde at lukke varme ud. Men jeg har arbejdet i blinde, da jeg ikke har haft nogen temp måling på ... Men det har Steffen netop sat i min rister. Al fald måling af bønnetemp. Får se om den er hurtigtreagerende nok til at vise virkning at at lette på låget.
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • Kaffe T
                              Master Brewer
                              • Nov 2013
                              • 2263

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
                              Hehe, ja det er da faktisk modigt at indrømme at man ikke kan li syrlighed i sine fine Kenyanske bønner! Men lige med dig tror jeg ikke der er nogen der er i tvivl om at du har taget den beslutning på et oplyst grundlag, så at sige.
                              Jeg tænker også det er fordi vi har forskellige grænser for syrlighed. For nogen skal der meget lidt syrlighed til, før de kan smage det. Mens andre har en højere tærskel. Og så er der hvor godt man kan li det.

                              Jeg oplevede tydeligt forskellen på et ristekursus i november, hvor vi var 12 fra bønneklubben på Refshaleøen. Ristemesteren havde lavet 3 rist af sammen bønne. Alle lysristede, men strukket forskelligt under FC, så det tog forskellig tid under FC at nå en bestemt temperatur (så vidt jeg husker).

                              Vi blev bedt om at sige vores favorit. Tror nærmest 10 var på en rist ... Den ristning havde en syrlighed, som for mig var som et projektørlys: jeg ku ikke ænse andet i smagen, fordi syrligheden tog al min opmærksomhed. Ikke rart.

                              Den jeg bedst ku li, var den med lavest syrlighed. Og den syns de andre var tam og kedeligt.
                              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                              Comment

                              Working...
                              X