Varm kop / kold kop påhældning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #31
    Alså jeg kan nu godt genopvarme kaffe i mikroen, man må bare ikke varme det for meget , og skal gøre det af flere gange og røre i koppen immellem opvarmningerne

    ikke ligeså godt som frisk kaffe , men har haft god kaffe tilovers som jeg BARE IKKE VIILE SMIDE ud ;o)

    Cold brew kaffe skal jo også varmes hvis man ønsker den varm

    i alle tilfælde må kaffen bare ikke blive for varm på noget tidspunkt
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • frachlitz
      Stamgæst
      • Jul 2013
      • 936

      #32
      Varm kop / kold kop påhældning

      Så er jeg klar til testen. Kalita Wave. 32g / 500g vand. 3:25 med pulse pour.
      Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1432447130.362550.jpg
Views:	1
Size:	50,4 KB
ID:	226453
      Last edited by frachlitz; 24. May 2015, 08:02.
      LMWDP #422
      La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
      Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
      Aillio Bulet R1 Pre-order
      BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

      Comment

      • Rocco
        Espresso
        • Jan 2009
        • 503

        #33
        Der er nu ret spændene den her. Jeg plejer selv altid at bruge kold kop til sort for at temperaturen falder hurtigt. Spændene at temperaturen ikke faldere mere end den gør og også at det alligevel i det korte nedkølende "chok" kan smages igennem. Det interessante er så også at til Køles kaffe hvor jeg altid har hørt at kaffen skal køles hurtigst muligt med is for at bibeholde syrligheden. Om det så er det samme ved jeg ikke helt. Jeg må også sige jeg altid bedst har kunne lide smages af islatte med isterninger til sidst da det har givet mere fylde og sødme at køle espressoen med kold mælk og ikke isterninger. Det har så nok også mere skyldes at der ikke har været så meget vand i drikken da isen ikke har været smeltet og den øget mængde mælk har bevirket den har været mere cremet.
        Izzo Alex Duetto III
        Mazzer Major E

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #34
          Oprindeligt indsendt af Rocco Se indlæg
          Der er nu ret spændene den her. Jeg plejer selv altid at bruge kold kop til sort for at temperaturen falder hurtigt.
          Har du selv prøvet at smage på forskellen i kold kop og varm kop ? Hælder du fortsat op i kold kop ?
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Rocco
            Espresso
            • Jan 2009
            • 503

            #35
            Jeg har ikke haft mulighed for at følge på på det da jeg ikke rigtig har været hjemme pga ferie (var heller ikke med til smagsgruppe pga det) men som udgangspunkt betvivler jeg ikke hvad i kommer frem til.

            I den forbindelse er jeg begyndt at varme kanden jeg brygger i ved v60 og kalita mere op.

            PS. jeg bryder mig aldrig helt om når man sakser så meget i folks citater da man hurtigt kan fange hvad folk siger uden for kontekst og i virkeligheden få dem til at sige neget helt andet end hvad de sagde. Det er ikke det store problem her men jeg har før oplevede at blive taget så meget ud fra et citat så jeg ligepludselig fremstod som om jeg sagde noget helt andet end jeg gjorde. well mindre detalje og lidt et sidespor.

            jeg har lige købt en lido 3 så jeg håber også jeg kan øge kvaliteten lidt på sort der hjemme hvor jeg normalt har kørt med wilfa. Der var desværre ikke penge til en EK43
            Izzo Alex Duetto III
            Mazzer Major E

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #36
              Oprindeligt indsendt af Rocco Se indlæg
              PS. jeg bryder mig aldrig helt om når man sakser så meget i folks citater da man hurtigt kan fange hvad folk siger uden for kontekst og i virkeligheden få dem til at sige neget helt andet end hvad de sagde.
              Det er noteret :-) Jeg sakser i indlægget for overskuelighedens skyld - så det er nemt at se hvad jeg skriver noget til ... Ups, nu saksede jeg igen :-x

              I see your point med hensyn til fare for forvrængning.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              Working...
              X