Varm kop / kold kop påhældning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #16
    Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
    Meget spændende (som alt kaffe er). Min kraftigste overbevisning er dog stadig et det er temperaturforskellen der gør det.

    Altså at man smager den samme kaffe ved 2 forskellige temperaturer.

    Jeg kan mærke at jeg må sætte en test op med en af vores Master Blendere...

    Hvad med at prøve selv, Frank ?

    Vi har testet for at det ikke er temperaturforskellen. 1) Smagsforskellen holder hele vejen ned i afkøling, 2) Da vi afprøvede det tirsdag på filterkaffekurset, målte vi nøje temperaturer - der mellem 50 og 60 C var der kun 2 C forskel på kaffen i de to kopper. Og hele vejen igennem havde den i varm kop mere syrlighed og var elegant, mens den i kold kop nærmest ingen syrlighed havde og var flad og mere bitter.

    Nå, men prøv prøv :-D
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • movin
      Espresso
      • Aug 2013
      • 630

      #17
      Jeg prøvede lige. Jeg bryggede med v60 i en forvarmet hario kande og hældte kaffen på en forvarmet og en ikke forvarmet kop. Bønnen var en lidt for frisk Økologisk honduras comsa shg. Jeg oplevede det modsatte, kaffen i den ikke forvarmede kop, var mildere og mere harmonisk en den i den forvarmede, hvor i jeg smagte en mere intens bitterhed.

      Jeg var nok lidt for hurtig om at drikke kopperne, hvorfor den forskellige temperatur helt sikkert også har haft en effekt. Forskellen på de to kopper er nemligt for mig meget identisk med forskellen på en varm og en mindre varm kop ellers ville være.

      Næste gang vil jeg tage mig lidt bedre tid om at drikke kaffen.

      Comment

      • act_dk
        Stamgæst
        • Jun 2013
        • 761

        #18
        Tænker man kunne lave forsøget ved at stille begge kopper i varmeskab (eller god ovn) efter kaffen er hældt op, så de når samme temperatur rimelig hurtigt?

        Comment

        • movin
          Espresso
          • Aug 2013
          • 630

          #19
          God ide, jeg prøver at stille begge kopper i en 60 grader varm sovs vide

          Comment

          • frachlitz
            Stamgæst
            • Jul 2013
            • 936

            #20
            Jeg er hjemme fra ferie imorgen, så hopper jeg med i forsøget :-)

            (Har en super lækker Brasilien fra The Factory med noter a la en uvasket Etiopien, den mest interessante brasilianer jeg har prøvet... :-))
            LMWDP #422
            La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
            Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
            Aillio Bulet R1 Pre-order
            BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #21
              Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
              (Har en super lækker Brasilien fra The Factory med noter a la en uvasket Etiopien, den mest interessante brasilianer jeg har prøvet... :-))
              Muligvis er det den samme brasil, som jeg smagte ud hos dem som espresso for 1,5 uge siden ... Jens spurgte om vi ku gætte hvor den var fra ... Jeg vovede mig ud i at sige noget afrikansk (ku dog også smage chokolade, men da vi lige havde smagt på chokolade, turde jeg ikke tro det) ... Men det var en helt særlig brasiliansk. Husker ikke nærmere ... Ja, meget atypisk brasil.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • aero
                Mørkristet
                • Nov 2014
                • 466

                #22
                Prøvede i morges at dele et dobbeltskud espresso i to kopper, den ene opvarmet som vanlig på kop varmeren, den anden på bordet ved siden af.
                Sjovt så tydelig en smags forskel på trods af det var en skidt bønne. I den kolde kop smagte jeg også klart mest bitterhed.
                /Claus

                Espresso
                Oscar, Obel Mito M64

                Sort
                Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af aero Se indlæg
                  Prøvede i morges at dele et dobbeltskud espresso i to kopper, den ene opvarmet som vanlig på kop varmeren, den anden på bordet ved siden af.
                  Sjovt så tydelig en smags forskel på trods af det var en skidt bønne. I den kolde kop smagte jeg også klart mest bitterhed.
                  Jeg mangler endnu at teste det med espresso .... Sjovt nok skriver Matt Perger jo, at med espresso foretrækker han kold kop - mens han med filterkaffe foretrækker varm kop. Da jeg læste det, tænkte jeg, at det måske var fordi espresso er så lille en mængde, at det giver hurtig nedkøling .... så det fungerer hen ad at hælde på is ... meeen tvivler på at den teori holder.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • Kleen™
                    Espresso
                    • Jan 2009
                    • 511

                    #24
                    Et dobbeltshot direkte i en skålfuld god hjemmelavet vanilleis er klasse....men der er syrligheden også ønskværdig...
                    Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                    Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                    Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                    Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

                    Comment

                    • aero
                      Mørkristet
                      • Nov 2014
                      • 466

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Kleen™ Se indlæg
                      Et dobbeltshot direkte i en skålfuld god hjemmelavet vanilleis er klasse....men der er syrligheden også ønskværdig...
                      Mmmmm ja en affogato kalder italienerne det vist, skal klart spises til sommer
                      /Claus

                      Espresso
                      Oscar, Obel Mito M64

                      Sort
                      Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

                      Comment

                      • aero
                        Mørkristet
                        • Nov 2014
                        • 466

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                        Jeg mangler endnu at teste det med espresso .... Sjovt nok skriver Matt Perger jo, at med espresso foretrækker han kold kop - mens han med filterkaffe foretrækker varm kop. Da jeg læste det, tænkte jeg, at det måske var fordi espresso er så lille en mængde, at det giver hurtig nedkøling .... så det fungerer hen ad at hælde på is ... meeen tvivler på at den teori holder.
                        Jeg har fået en lidt bedre bønne "monteret" med noget mindre bitterhed, og overvejer at prøve en decideret kølet kop vs varmet for at se om det bliver mere udtalt den vej. Sjovt at eksperimentere med variabler
                        /Claus

                        Espresso
                        Oscar, Obel Mito M64

                        Sort
                        Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

                        Comment

                        • Kleen™
                          Espresso
                          • Jan 2009
                          • 511

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af aero Se indlæg
                          Mmmmm ja en affogato kalder italienerne det vist, skal klart spises til sommer
                          Ja, det er vist rigtigt...det kan næsten smage næsten helt maltwhiskey-agtigt...
                          Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                          Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                          Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                          Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

                          Comment

                          • movin
                            Espresso
                            • Aug 2013
                            • 630

                            #28
                            Haha.. Jeg prøvede lige at komme kopperne i sous viden ved 55 grader efter endt bryg. Da jeg igen åbnede havde jeg glemt hvilken der var forvarmet og hvilken der ikke var. Til gengæld syntes jeg at de var utroligt ens i smagen dog var den ene nok en smule mere bitter.

                            Jeg prøver igen imorgen.

                            Comment

                            • Kaffe T
                              Master Brewer
                              • Nov 2013
                              • 2263

                              #29
                              ;-)

                              Bare pas på at der ikke kommer ske en opvarmning af kaffen ... Det skulle smage grumt .... Har ikke rigtig selv udforsket det - men det er jo heller ikk et eksperiment som rigtig frister
                              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                              Comment

                              • Kaffe T
                                Master Brewer
                                • Nov 2013
                                • 2263

                                #30
                                Ang genopvarmning af kaffe ... det er nok for mig at læse her: http://cooking.stackexchange.com/que...microwave-oven
                                Last edited by Kaffe T; 23. May 2015, 15:16.
                                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                                Comment

                                Working...
                                X