God kage, afskyelig kaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kamadojoe
    Lysristet
    • Oct 2013
    • 149

    God kage, afskyelig kaffe

    Ja, kunne have sagt mig det selv. Var i Kbh for at arbejde og tog på Bertels Kager på Frederiksberg med en kollega for at sludre. Ganske dejlige cheesecakes (gid de var de var der, da jeg boede lige ved siden af), men kaffen var som man altid oplever det på diverse cafeer; afskyelig! Og det desværre tilskrives det hele nok betjening og brygrutinen.

    Hvornår lærer jeg bare at holde mig til vand [emoji3]
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Hi hi ;o)

    Jeg gør det nu ind imellem: vover mig ud i noget kaffe, selvom jeg har en forhåndsfornemmelse af at den vil være grum ... men jeg syns egentlig det er meget godt en gang imellem at blive mindet om hvordan kaffe ellers kan være. Så værdsætter man jo sine egne frembringelser desto mere :-)
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Kamadojoe
      Lysristet
      • Oct 2013
      • 149

      #3
      Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
      Hi hi ;o)

      Så værdsætter man jo sine egne frembringelser desto mere :-)
      Ja, i den grad[emoji3].

      Men positive takter at de bedre restauranter efterhånden gør noget ud af kaffen.

      Fik hæderlig espresso på Formel b for ikke så længe siden og frederikshøj i Århus er sg også godt med med kaffe (og supervision) fra la cabra

      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        Oprindeligt indsendt af Kamadojoe Se indlæg
        Ja, i den grad[emoji3].

        Men positive takter at de bedre restauranter efterhånden gør noget ud af kaffen.

        Fik hæderlig espresso på Formel b for ikke så længe siden og frederikshøj i Århus er sg også godt med med kaffe (og supervision) fra la cabra
        Skal på frederikshøj igen til sommer, glæder mig helt sindsygt. Anyways, i Århus serverer Mefisto en hæderlig sort kaffe og en ikke-så-hæderlig espresso og stift mælk. Søren Stiller skrev i forbindelse med Michelinguidens indtog i Århus: "This month and past passing through....Restaurant Substans got a Michelin star, Restaurant Hærværk & Restaurant Møf to be recommended in the booklet - all of them serving GreatCoffee." Så de serverer også en god kaffe må man antage...
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Ja deres cheesecakes fejler så absolut intet, men tak for påmindelsen om at man skal holde sig fra deres kaffe. Men sådan er det nu de fleste steder, meget lidt har forandret sig, det er vel nærmest kun hos nogle af de fine/dyre steder (heriblandt Michelin) der levere noget der kan defineres som udemærket.

          Normalt når jeg har fået derfra så plejer jeg også at tage det med hjem, så slipper man for at drikke det sorte stads de kalder kaffe
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Kamadojoe
            Lysristet
            • Oct 2013
            • 149

            #6
            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
            Men sådan er det nu de fleste steder, meget lidt har forandret sig, det er vel nærmest kun hos nogle af de fine/dyre steder (heriblandt Michelin) der levere noget der kan defineres som udemærket.
            "Udmærket" er vist kendetegnet. Nu er det nogle år siden jeg flyttede fra hovedstaden, og det var først sidste år at jeg smagte hæderlig kaffe på Formel b. Var på Noma i '12, og det var kedelig kaffe, geranium i '11 var "standard" og ellers pænt skuffende kaffe på andre Michelin restauranter i Kbh. Egentlig trist når det på mad- og vinsiden er så fuldendt. Men det ser ud til at det er ved at vende lidt, så man også kan gå derfra med en god afsluttende kaffe [emoji3] nu om stunder.

            Comment

            • johnster
              Master Brewer
              • Jun 2011
              • 1756

              #7
              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
              Hi hi ;o)

              Jeg gør det nu ind imellem: vover mig ud i noget kaffe, selvom jeg har en forhåndsfornemmelse af at den vil være grum ... men jeg syns egentlig det er meget godt en gang imellem at blive mindet om hvordan kaffe ellers kan være. Så værdsætter man jo sine egne frembringelser desto mere :-)
              En kollega prøvede at overbevise mig om, at jeg skulle drikke noget dårlig kaffe engang imellem for bedre at kunne sætte pris på den gode kaffe.

              Da jeg så spurgte om jeg også skal se endårlig film eller høre en dårlig plade for at kunne sætte mere pris på de gode oplevelser, så kunne han godt se at den ikke helt holdt.
              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
              Compak K10 Fresh
              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

              Philips Café Gourmet

              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

              Comment

              • Rudi Fidel
                Mellemristet
                • Jan 2015
                • 227

                #8
                Nu er det nogle år siden jeg flyttede fra hovedstaden, og det var først sidste år at jeg smagte hæderlig kaffe på Formel b. Var på Noma i '12, og det var kedelig kaffe
                Noma har lave en del om på kaffesiden de sidste par år. De serverer nu Tim Wendelboes kaffer og han har også været inde over som konsulent, så mon ikke også man kan få sig en glimrende kop der nutildags ;-)?
                Min hobby er alt man kan smage på :-)

                Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                Comment

                • johnster
                  Master Brewer
                  • Jun 2011
                  • 1756

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
                  Noma har lave en del om på kaffesiden de sidste par år. De serverer nu Tim Wendelboes kaffer og han har også været inde over som konsulent, så mon ikke også man kan få sig en glimrende kop der nutildags ;-)?
                  Jeg var ikke imponeret sidste gang. Den forekom mig at være underekstraheret.
                  Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                  Compak K10 Fresh
                  Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                  Philips Café Gourmet

                  Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                  Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                  Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                  Comment

                  • Rudi Fidel
                    Mellemristet
                    • Jan 2015
                    • 227

                    #10
                    Jeg var ikke imponeret sidste gang. Den forekom mig at være underekstraheret.
                    Øv, hvor trist! Første og eneste gang jeg har været på noma er vist 4-5 år siden, så jeg har ikke prøvet deres nye kaffe selv. Det bør bare ikke forekomme med deres ambitionsniveau at servere en underekstraheret kop.
                    Min hobby er alt man kan smage på :-)

                    Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                    Comment

                    Working...
                    X