Indstille tryk på ECM Classika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • TCE
    Mellemristet
    • Sep 2012
    • 183

    Indstille tryk på ECM Classika?

    Jeg har købt mig en brugt ECM Classika fra 2009, men vil gerne stille på trykket.
    Når jeg brygger mig en kop espresso ryger trykket - ifølge indbygget manometer - op på 12,5 bar. Det vil jeg gerne justere ned til omkring 9 bar.

    På nyere udgaver af denne maskine (Classika II & Classika Pid) kan man let justere tryk på toppen af maskinen. Dette ser ikke ud til at være tilfældet med 2009-udgaven.

    Hvad gør jeg?

    /Thomas
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #2
    Finder en der har et manometer til dit gruppehovede så du kan måle det der.
    Det indbyggede behøver jo ikke nødvendigvis at vise korrekt.
    Jeg har haft et der viste 1,5 forkert

    Herefter kig i maskinen om ikke du har en OPV gemt et andet sted inde omkring pumpen.

    Mvh.
    Kristian
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • TCE
      Mellemristet
      • Sep 2012
      • 183

      #3
      Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
      Finder en der har et manometer til dit gruppehovede så du kan måle det der.
      Det indbyggede behøver jo ikke nødvendigvis at vise korrekt.
      Jeg har haft et der viste 1,5 forkert

      Herefter kig i maskinen om ikke du har en OPV gemt et andet sted inde omkring pumpen.

      Mvh.
      Kristian
      Ok. Må starte med at måle om det indbyggede manometer viser forkert.
      Køber nok dette manometer til at teste: http://www.ebay.com/itm/Portafilter-...item4188a3cf65

      Mht. at finde OPV nær pumpen - har ingen idé om hvad jeg leder efter andet end 'noget som kan skrues på', og det kunne for mig at se måske bare være en samling eller lignende.

      /Thomas

      Comment

      • TCE
        Mellemristet
        • Sep 2012
        • 183

        #5
        Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
        Tak. Jeg er åbenbart ikke ene om at ECM og tryk måske ikke er som det bør være.

        Her er billedet fra tråden du henviser til - Jeg ser 4 muligheder for 'noget man kan skrue på' og måske en af dem er til at stille tryk på OPV?

        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	99,8 KB
ID:	225838

        Comment

        • KristianK
          Administrator
          • Aug 2009
          • 4365

          #6
          Nr. 4 vil jeg mene
          De andre er sammenkoblinger.
          KristianK
          En del af EspressoBar


          Følg mig meget gerne på
          https://instagram.com/kristianskaffe.dk
          https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

          Hjemmeside
          www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #7
            Husk at holde fast på T stykket for at undgå at du vrider noget i stykker ;o(

            Brug evt en papegøje tang
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • TCE
              Mellemristet
              • Sep 2012
              • 183

              #8
              Tak for input!

              Nu har jeg bestilt det omtalte manometer og må i første omgang finde ud af om det indbyggede i det hele taget viser rigtigt. Så tager jeg den der fra

              Comment

              • TCE
                Mellemristet
                • Sep 2012
                • 183

                #9
                Manometeret kom med posten i går. Det viste samme bryggetryk som maskinens indbyggede manometer - 12,5 bar.

                Så er der lidt at hygge med i weekenden. Tryk skal justeres ned til 9,5 bar og så snart kåben er af maskinen, giver det hele sikkert sig selv. Om en justering så også giver en (for mig) smagbar forskel på mine shots og da også lidt spændende.

                Comment

                • KristianK
                  Administrator
                  • Aug 2009
                  • 4365

                  #10
                  Husk at du skal have justeret lidt på kværnen i samme omgang... men det giver nok så selv, hvis det løber lidt trægt
                  Altid dejligt med en opklaring.

                  Det er ikke svært at justere OPV´en så bare rolig Ellers råb op!
                  KristianK
                  En del af EspressoBar


                  Følg mig meget gerne på
                  https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                  https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                  Hjemmeside
                  www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                  Comment

                  • TCE
                    Mellemristet
                    • Sep 2012
                    • 183

                    #11
                    Ikke alle rider samme dag, man sadler.... I går aftes fik jeg et anfald af overskudsenergi og tog mig sammen til få justeret på OPV'en i min Classika.

                    Som Kristian skriver, er det nr. 4, der skal justeres på. Jeg drejede den ca 1,5 omgang mod uret for at ramme 9,5 bar. Tryk blev checket med både det indbyggede manometer og et manometer på gruppehovedet.
                    Der blev ikke brug for papegøjetang - der kunne skrues med fingrene.

                    /Thomas

                    Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                    Nr. 4 vil jeg mene
                    De andre er sammenkoblinger.

                    Comment

                    • ChristianNord
                      Grøn bønne
                      • Dec 2018
                      • 3

                      #12
                      Jeg har fået mig en Classika og som dig Kristian så er jeg gået igang med at indstille trykket til 9-10 bar istedet for 14 som den viser nu.
                      Jeg kan dog ikke skrue med en finger og bliver nød til at bruge værktøj. Men, set på nr 4 på billedet der er der 2 mulighed at skrue på. Nogle som har et fif til hvordan dette gøres uden at skrue på det forkerte?


                      Oprindeligt indsendt af TCE Se indlæg
                      Ikke alle rider samme dag, man sadler.... I går aftes fik jeg et anfald af overskudsenergi og tog mig sammen til få justeret på OPV'en i min Classika.

                      Som Kristian skriver, er det nr. 4, der skal justeres på. Jeg drejede den ca 1,5 omgang mod uret for at ramme 9,5 bar. Tryk blev checket med både det indbyggede manometer og et manometer på gruppehovedet.
                      Der blev ikke brug for papegøjetang - der kunne skrues med fingrene.

                      /Thomas
                      Vedhæftede filer

                      Comment

                      • Hegnet
                        Mørkristet
                        • Sep 2017
                        • 387

                        #13
                        Oprindeligt indsendt af ChristianNord Se indlæg
                        Jeg har fået mig en Classika og som dig Kristian så er jeg gået igang med at indstille trykket til 9-10 bar istedet for 14 som den viser nu.
                        Jeg kan dog ikke skrue med en finger og bliver nød til at bruge værktøj. Men, set på nr 4 på billedet der er der 2 mulighed at skrue på. Nogle som har et fif til hvordan dette gøres uden at skrue på det forkerte?
                        Afløbet fra OPV, hvor du skal justere, er let genkendeligt ved at benytte en blød slange, dvs ikke beregnet til tryk.
                        Det er lidt svært at afgøre på dit foto, men måske taler du om, at der kan sidde en låsemøtrik tættest på “kroppen” af OPVen? Du skal løsne en sådan først, og for at komme ned i tryk, skal slangestudsen derefter skrues væk fra kroppen (mod slangen), så den indvendige fjeder er mindre spændt. Når du er tilfreds, kan du låse indstillingen med møtrikken.
                        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                        Comment

                        • ChristianNord
                          Grøn bønne
                          • Dec 2018
                          • 3

                          #14
                          Okay og det er så den (efter jeg har fjernet imod slangen) at jeg kan indstille med fingrene?


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Comment

                          • Hegnet
                            Mørkristet
                            • Sep 2017
                            • 387

                            #15
                            Oprindeligt indsendt af ChristianNord Se indlæg
                            Okay og det er så den (efter jeg har fjernet imod slangen) at jeg kan indstille med fingrene?


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Jeg tror, at du får brug for et værktøj, f.eks. en fastnøgle.
                            DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                            MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                            Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                            Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                            Comment

                            Working...
                            X