Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emne: Dalla Corte nykker?

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København

Dalla Corte nykker?

Umiddelbart fungerer min Dalla Corte fint nok. Der er bare et par detaljer som undrer mig.

Når den har stået og varmet op og jeg skal til at bruge den, så ligger der vand på kop-hylden på toppen. Som om meget damp har ramt kopperne og så er kondenseret. Sådan ligger vandet på kop-hylden.

Det syns jeg ikke altid der har gjort.

Normalt er jeg ikke ved siden af den hele vejen, mens den varmer op ... men fornylig var jeg ... Når steam-tanke varmer op, kommer på et tidspunkt damp ud og så en zip-lyd, hvorefter dampen stopper. En ventil lukker (kan ikke huske hvad den hedder). Helt normalt. Men denne gang kom der en puf-lyd sådan 3-5 minutter efter. Det undrede mig. Det havde jeg ikke hørt før, så jeg slukkede maskinen. Tændte lidt senere igen. Den fungerede som normalt. Steffen sagde det ku være lidt vand, som pludselig fordampede. Jo, det ku lyden godt passe med.

Er de her ting noget problem ? Jer andre som har Dalla Corte ... er jeres også sådan ?

Det er en mini, købt brugt, på maskinen står der Anno 2011.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Mellemristet Hegnet's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Det lyder som damp fra sikkerhedsventilen, som slet ikke er usædvanligt på denne maskine. Det skyldes typisk, at T-stykket til manometer og pstat sidder lige i vandspejlets højde i dampkedlen, dvs de ophobede mineraler giver anledning til tilkalkning ved pstat. Kedlen skal regelmæssigt tømmes og skyldes for at undgå dette.

Hvor højt kommer trykket op på manometeret under opvarmning? Hvis det kommer tæt på 1.8 bar (normalt 1.5 bar eller lavere), skyldes det tilkalket eller defekt pstat. Jeg ville afmontere pstat lige over T-stykket (dvs med s-formet kobberrør) og inspicere + afkalke. Tag billeder af ledninger før afmontering.

Hvis pstat lader til at fungere (skru evt ned på setpoint og observér, at tryk på manometer ligeledes falder), ville jeg gætte på defekt sikkerhedsventil. Det er let at finde en ny til 1.8 bar (eller højere) med 3/8” gevind.

Under alle omstændigheder ville jeg fjerne den lille plade til venstre under kop-bakken og lave en opvarmning. Så kan du se, om det kommer fra sikkerheds- eller antivac-ventil. Jeg ville gerne give en hånd, hvis jeg var tættere på. :-)
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    MK K22S: Retention-reduced (Bidstrup)
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

Lysristet
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Min Rocket skyder også en gang fin damp op af sikkerhedsventilen ved opstart. Det ligner den karakteristiske fontæne fra en hval der ligger i havoverfladen. Det sker ikke altid. Nogle gange "hvæser" den blot lidt. Den gør det når den nærmer sig driftstemperatur og kun én gang. Det har den gjort fra dag 1.

Hvis der stod kopper på toppen tror jeg dog ikke der ville ligge en decideret vand mængde - men blot en lille dråbe eller to.

Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Citer Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
    Min Rocket skyder også en gang fin damp op af sikkerhedsventilen ved opstart. Det ligner den karakteristiske fontæne fra en hval der ligger i havoverfladen. Det sker ikke altid. Nogle gange "hvæser" den blot lidt. Den gør det når den nærmer sig driftstemperatur og kun én gang. Det har den gjort fra dag 1.

Hvis der stod kopper på toppen tror jeg dog ikke der ville ligge en decideret vand mængde - men blot en lille dråbe eller to.
    Kommer det virkeligt fra sikkerhedsventilen og ikke antivacuum-ventilen? Sidstnævnte _skal_ opføre sig sådan og matcher, hvad T beskriver som den normale lyd under opvarmning. Denne skal åbne og lukke ved nedkøling og opvarmning. Sikkerhedsventilen skal _kun_ åbne ved overtryk i kedlen.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet

Lysristet
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Citer Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
    Kommer det virkeligt fra sikkerhedsventilen og ikke antivacuum-ventilen? Sidstnævnte _skal_ opføre sig sådan og matcher, hvad T beskriver som den normale lyd under opvarmning. Denne skal åbne og lukke ved nedkøling og opvarmning. Sikkerhedsventilen skal _kun_ åbne ved overtryk i kedlen.
    Jeg antog det var sikkerhedsventilen fordi vandet udvider sig ved opvarmning og dermed skal ventilen lukke lidt damp ud.

Det kommer fra denne ventil:
    Navn:  Udklidp.JPG
Visninger: 188
Størrelse:  53,9 KB

Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Citer Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
    Jeg antog det var sikkerhedsventilen fordi vandet udvider sig ved opvarmning og dermed skal ventilen lukke lidt damp ud.

Det kommer fra denne ventil:
    Navn:  Udklidp.JPG
Visninger: 188
Størrelse:  53,9 KB
    OK, det ligner en antivac-ventil, som har en lille bevægelig del i toppen. Når damptrykket stiger, bliver den blæst op og lukker kedlen tæt.

https://www.elektros.it/dk/en/coffee...uum-valve.html

Sikkerhedsventiler er typisk en del større, idet de indeholder en stor, stærk fjeder, som er spændt til et fast udligningtryk. Det kan være voldsomt, hvis disse åbner i tilfælde af overtryk (ganske stor dampsky).
    https://www.elektros.it/dk/en/coffee...a_7452510.html

Lysristet
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Så er det lige præcis en antivac-ventil - tak for den ikke uvæsentlige præcisering.

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Det lyder som damp fra sikkerhedsventilen, som slet ikke er usædvanligt på denne maskine. Det skyldes typisk, at T-stykket til manometer og pstat sidder lige i vandspejlets højde i dampkedlen, dvs de ophobede mineraler giver anledning til tilkalkning ved pstat. Kedlen skal regelmæssigt tømmes og skyldes for at undgå dette.
    Aha ! Jeg tømte faktisk steam-kedlen, da jeg fik den. Og så igen for et par siden ... Eller det vil sige ... Summer gjorde det for mig :-)

Hmm, sku jeg køre lidt citronsyre igennem, før næste tømning af kedlen ?

Hvor højt kommer trykket op på manometeret under opvarmning? Hvis det kommer tæt på 1.8 bar (normalt 1.5 bar eller lavere), skyldes det tilkalket eller defekt pstat.
    Uha, det kigger jeg aldrig på. Må jeg kigge efter næste gang.

Jeg ville afmontere pstat lige over T-stykket (dvs med s-formet kobberrør) og inspicere + afkalke. Tag billeder af ledninger før afmontering.
    Hvis pstat lader til at fungere (skru evt ned på setpoint og observér, at tryk på manometer ligeledes falder), ville jeg gætte på defekt sikkerhedsventil. Det er let at finde en ny til 1.8 bar (eller højere) med 3/8” gevind.

Under alle omstændigheder ville jeg fjerne den lille plade til venstre under kop-bakken og lave en opvarmning. Så kan du se, om det kommer fra sikkerheds- eller antivac-ventil. Jeg ville gerne give en hånd, hvis jeg var tættere på. :-)
    Ja, her kommer jeg nok til at trække på assistance fra en ebar-bruger. Kan godt se der er lidt langt for dig til KBH. Men ellers tak for tilbuddet :-)

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Under alle omstændigheder ville jeg fjerne den lille plade til venstre under kop-bakken og lave en opvarmning. Så kan du se, om det kommer fra sikkerheds- eller antivac-ventil.
    Den plade skruede jeg af da det her sket før nytår:
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    ... Når steam-tanke varmer op, kommer på et tidspunkt damp ud og så en zip-lyd, hvorefter dampen stopper. En ventil lukker (kan ikke huske hvad den hedder). Helt normalt. Men denne gang kom der en puf-lyd sådan 3-5 minutter efter. Det undrede mig. Det havde jeg ikke hørt før, så jeg slukkede maskinen. Tændte lidt senere igen. Den fungerede som normalt. Steffen sagde det ku være lidt vand, som pludselig fordampede. Jo, det ku lyden godt passe med.
    .
    Og jeg tog dette billede ... der er lissom to ventiler ... hvilken er sikkerhedsventil og hvilken er antivacuum ventil ? aij, jeg er på dybt vand her med fagudtryk.

Navn:  IMG_4241.jpg
Visninger: 164
Størrelse:  41,5 KB

Anyway, her er jo lissom to kopper ... fordybninger ... hvor vand kan ligge og varmes op ... og pludselig blive så varmt at det fordamper.

Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Den plade skruede jeg af da det her sket før nytår:

Og jeg tog dette billede ... der er lissom to ventiler ... hvilken er sikkerhedsventil og hvilken er antivacuum ventil ? aij, jeg er på dybt vand her med fagudtryk.

Navn:  IMG_4241.jpg
Visninger: 164
Størrelse:  41,5 KB

Anyway, her er jo lissom to kopper ... fordybninger ... hvor vand kan ligge og varmes op ... og pludselig blive så varmt at det fordamper.
    Højre er antivac. Dér skal komme lidt vand og syden herfra under opvarmning. Måske er det bare dét, der lød lidt anderledes, end du er vant til. Som sagt ville jeg lave 1-2 opvarmninger, hvor du kan holde øje med dette område.

11. De følgende brugere har takket Hegnet for denne post:

Kaffe T (6. January 2019)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •