Test: Izzo Alex \"Duetto\"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • PREbaristabrisse
    Lysristet
    • Jul 2008
    • 114

    #16
    Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

    Jeg har talt med Kaffemekka om temperaturfaldet under et dobbeltshot. Det forlyder at målinger viser Izzo Alex Duetto har et temperaturfald på 1,7 - 1,9 på et dobbeltshot - og vi taler naturligvis celsius målt i bryghovedet.

    VBM Super PID skulle ved samme måling ligge på et temperaturfald på 1,6 C - 1,8 C. Til sammenligning skulle GS3´er som vi alle vel har et ret godt øje til have et fald på ca. 0,5 C. Kaffemekkas erfaringer viser at det er meget svært for ikke at sige umuligt at smage forskel på espressoen hvis faldet (i ekstraktionen slutfase) var under 2 C. Det vil altså sige om faldet var 1,8 C eller 0,5 C var nærmest umuligt at smage.

    Endvidere kunne man måske hævde at det ikke nødvendigvis er en fordel med en 100 procent konstant temperatur gennem hele shottet, da der sidst i ekstraktionen frigives flest af de bitre nuancer som man til en vis grad gerne vil dæmpe.

    Duettoens omtalte fald på 4-5 C på PID´en under et dobbeltshot måtte skyldes at der enten ikke var tændt for steamkedlen eller at maskinen ikke havde stået tændt lang nok tid, og dermed ikke var helt varm mente Kaffemekka. Det er senere blevet afvist af Mobak.

    Man kommer nok ikke uden om at en SCACE er et vigtigt redskab til at få be- og afkræftet forskellige teorier. Nu er den slags måleudstyr jo ikke helt gratis, og det er jo nok også forklaringen på at man ikke har brugt dette værktøj i anmeldelsen. En standard test med tilhørende målinger vil nok være en god ide hvis man vil lave superliga-anmeldelse. Ellers synes jeg Mobak har gjort et fint stykke arbejde. Tak for det.
    Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
    Eureka Mignon
    Hottop P
    Bumper gear
    Zassenhaus 154
    Bodum gear

    Comment

    • Roed
      Administrator
      • May 2007
      • 1016

      #17
      Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

      Vi har besluttet at anskaffe os et SCACE, og når det bliver leveret vil vi foretage kontrol målinger, både på Duetto\'en samt på VBM\'en.
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

      Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

      Comment

      • PREbaristabrisse
        Lysristet
        • Jul 2008
        • 114

        #18
        Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

        Jamen det er simpelthen en fantastisk beslutning:laugh:
        Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
        Eureka Mignon
        Hottop P
        Bumper gear
        Zassenhaus 154
        Bodum gear

        Comment

        • Wolff
          Master Brewer
          • Oct 2007
          • 1577

          #19
          Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

          At skulle have steamboileren tændt 5-10 min. inden et dobbeltshot for at undgå et temperaturfald på 4-5 grader er virkelig smart:laugh:
          Fortid
          La Marzocco GS3
          Casadio Macinadosatore Istantaneo
          Hottop KN8828-P

          BWM S M/LCD på vandværket
          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
          Pullman/Synesso ridgeless
          Bumper TS
          Motta Knockbox
          Nutid
          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
          French Press-Bodum 4 cup

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #20
            Re:Test: Izzo Alex

            Wolff wrote:
            At skulle have steamboileren tændt 5-10 min. inden et dobbeltshot for at undgå et temperaturfald på 4-5 grader er virkelig smart:laugh:
            Jeg kan ikke helt finde ud af om din smiley indikerer ironi?

            Jeg synes faktisk det er smart. Alternativet er jo, at dampkedlen skal stå tændt hele tiden. Ønsker man ikke at vente de 5-10 min, lader man jo bare være med at slukke den B)
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • Wolff
              Master Brewer
              • Oct 2007
              • 1577

              #21
              Re:Test: Izzo Alex

              MoBak wrote:
              Wolff wrote:
              At skulle have steamboileren tændt 5-10 min. inden et dobbeltshot for at undgå et temperaturfald på 4-5 grader er virkelig smart:laugh:
              Jeg kan ikke helt finde ud af om din smiley indikerer ironi?

              Jeg synes faktisk det er smart. Alternativet er jo, at dampkedlen skal stå tændt hele tiden. Ønsker man ikke at vente de 5-10 min, lader man jo bare være med at slukke den B)
              På Vibiemmen skal man ikke have steamboileren tændt for at lave et dobbeltshot , se det er smart

              Men hvis Duettoens temperaturfald kan løses med og have steamboileren tændt 5-10min. inden man laver sit dobbeltshot så er det da fint nokB)
              Fortid
              La Marzocco GS3
              Casadio Macinadosatore Istantaneo
              Hottop KN8828-P

              BWM S M/LCD på vandværket
              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
              Pullman/Synesso ridgeless
              Bumper TS
              Motta Knockbox
              Nutid
              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
              French Press-Bodum 4 cup

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #22
                Re:Test: Izzo Alex

                Wolff wrote:
                På Vibiemmen skal man ikke have steamboileren tændt for at lave et dobbeltshot , se det er smart
                Jeg mindes slet ikke at man kan slukke for dampkedlen alene på VBM, men det er nok alderen, der trykker

                Men det er klart, at dampkedlen på VBM ikke har indflydelse på brygningen, da brygkedlen og dampkedlen ikke er forbundet på nogen måde. På Izzo har man jo valgt at bruge pladsen inde i maskinen på en kæmpe dampkedel og en lille brygkedel. Den lille brygkedel kompenserer man så for, ved at forvarme vandet igennem dampkedlen.
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • PREbaristabrisse
                  Lysristet
                  • Jul 2008
                  • 114

                  #23
                  Re:Test: Izzo Alex

                  MoBak wrote:
                  Wolff wrote:
                  På Vibiemmen skal man ikke have steamboileren tændt for at lave et dobbeltshot , se det er smart
                  Jeg mindes slet ikke at man kan slukke for dampkedlen alene på VBM, men det er nok alderen, der trykker

                  Men det er klart, at dampkedlen på VBM ikke har indflydelse på brygningen, da brygkedlen og dampkedlen ikke er forbundet på nogen måde. På Izzo har man jo valgt at bruge pladsen inde i maskinen på en kæmpe dampkedel og en lille brygkedel. Den lille brygkedel kompenserer man så for, ved at forvarme vandet igennem dampkedlen.
                  Jeg synes faktisk Duettoens valg af kæmpe steamkedel er ret fin. Når jeg skal lave kaffe til vennerne er det nærmest altid med mælk. Jeg vil være svært tilfreds med en stearmkedel der er nærmest ustoppelig.

                  Så havde man jo lige besluttet sig for en Duetto....så er der udsolgt. :angry:
                  Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
                  Eureka Mignon
                  Hottop P
                  Bumper gear
                  Zassenhaus 154
                  Bodum gear

                  Comment

                  • Wolff
                    Master Brewer
                    • Oct 2007
                    • 1577

                    #24
                    Re:Test: Izzo Alex

                    PREbaristabrisse wrote:
                    MoBak wrote:
                    Wolff wrote:
                    På Vibiemmen skal man ikke have steamboileren tændt for at lave et dobbeltshot , se det er smart
                    Jeg mindes slet ikke at man kan slukke for dampkedlen alene på VBM, men det er nok alderen, der trykker

                    Men det er klart, at dampkedlen på VBM ikke har indflydelse på brygningen, da brygkedlen og dampkedlen ikke er forbundet på nogen måde. På Izzo har man jo valgt at bruge pladsen inde i maskinen på en kæmpe dampkedel og en lille brygkedel. Den lille brygkedel kompenserer man så for, ved at forvarme vandet igennem dampkedlen.
                    Jeg synes faktisk Duettoens valg af kæmpe steamkedel er ret fin. Når jeg skal lave kaffe til vennerne er det nærmest altid med mælk. Jeg vil være svært tilfreds med en stearmkedel der er nærmest ustoppelig.

                    Så havde man jo lige besluttet sig for en Duetto....så er der udsolgt. :angry:
                    Hey , Stoll har dem på lager hvis du ikke kan vente længere http://www.stoll-espresso.de/index.p...0edbbc567bc680 evt. snak med Markus Schollmayer , han kan også fortælle dig en masse om maskinen lidt ala mekka herhjemme
                    Fortid
                    La Marzocco GS3
                    Casadio Macinadosatore Istantaneo
                    Hottop KN8828-P

                    BWM S M/LCD på vandværket
                    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                    Pullman/Synesso ridgeless
                    Bumper TS
                    Motta Knockbox
                    Nutid
                    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                    French Press-Bodum 4 cup

                    Comment

                    • PREbaristabrisse
                      Lysristet
                      • Jul 2008
                      • 114

                      #25
                      Re:Test: Izzo Alex

                      Orv ja der er den jo...tak. Er der nogen forslag til hvordan man undgår man dansk moms?:dry:
                      Vibiemme Domobar Super PID m/rotation Electronica 2008
                      Eureka Mignon
                      Hottop P
                      Bumper gear
                      Zassenhaus 154
                      Bodum gear

                      Comment

                      • hjalle
                        Espresso
                        • Dec 2007
                        • 546

                        #26
                        Re:Test: Izzo Alex

                        PREbaristabrisse wrote:
                        Orv ja der er den jo...tak. Er der nogen forslag til hvordan man undgår man dansk moms?:dry:
                        Du skal ikke betale dansk moms hvis du bestiller den i tyskland !!
                        Miss Silvia m. Manometer & PID
                        Rocky SD
                        Xpressivo Barista stamper
                        Behmor 1600

                        Comment

                        • Hobzon
                          Coffeeholic
                          • Dec 2007
                          • 1426

                          #27
                          Re:Test: Izzo Alex

                          PREbaristabrisse wrote:
                          Det forlyder at målinger viser Izzo Alex Duetto har et temperaturfald på 1,7 - 1,9 på et dobbeltshot
                          og...

                          VBM Super PID skulle ved samme måling ligge på et temperaturfald på 1,6 C - 1,8 C.
                          Ja - der er sikker mange der vil kalde mig perfid - men temperaturfald i denne størrelsesorden mener jeg stadig er bekymrende (også selvom leverandører og producenter siger det er uden betydning). Hvorfor? Fordi jeg bilder mig ind, at jeg på min Silvia kan smage forskel på, om jeg tænder for dampknappen 12-14 sekunder inde i skuddet, eller om jeg lader være. Nu KAN der naturligvis være andre forhold der er gældende, men det irriterer mig alligevel. Jeg har fået målt min Silvia - og den taber temperatur i løbet af et dobbeltskud, men mindre hvis jeg tænder for damp-knappen i løbet af skuddet.

                          Er der nogen der har læst mere om dette på de udenlandske sider? Hvad jeg IKKE forstår er nemlig hvad der skal få temperaturen til at droppe, for PID\'en burde vel tage højde for at tænde for varmen, når den fornemmer at et fald er på vej. Er det blot et spørgsmål om at få programmeret PID\'en korrekt?

                          Skal man leve med det, kan man PID programmere sig ud af det, eller vente til man har sparet sammen til en GS3 eller en Synesso Cyncra?

                          Jeg har svært ved at se argumentet for PID, hvis ikke det OGSÅ skal være med til at sikre temperaturstabilitet under hele skuddet. Hvis det blot handler om at undgå cooling flushes... så kan det i min bog være lige meget.
                          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                          Østerbro

                          La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario


                          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                          Comment

                          • ChrZacho
                            Master Brewer
                            • May 2007
                            • 1580

                            #28
                            Re:Test: Izzo Alex

                            Hobzon wrote:
                            Jeg har svært ved at se argumentet for PID, hvis ikke det OGSÅ skal være med til at sikre temperaturstabilitet under hele skuddet. Hvis det blot handler om at undgå cooling flushes... så kan det i min bog være lige meget.
                            Det er vel et samspil mellem reaktionstid, her skulle din PID hjælpe, kedelens kapacitet og varmelegmets kapacitet.
                            Administrator på EspressoBar
                            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                            Mazzer Kony Electronic

                            Comment

                            • Hobzon
                              Coffeeholic
                              • Dec 2007
                              • 1426

                              #29
                              Re:Test: Izzo Alex

                              Yeps - jeg er bare forbløffet. Det skyldes nok uvidenhed fra min side, men jeg havde bare troet at PID resulterede i større temperaturstabilitet ;-)
                              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                              Østerbro

                              La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario


                              Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                              Comment

                              • kennethh
                                Grøn bønne
                                • Aug 2008
                                • 9

                                #30
                                Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

                                Hobzon wrote:
                                Yeps - jeg er bare forbløffet. Det skyldes nok uvidenhed fra min side, men jeg havde bare troet at PID resulterede i større temperaturstabilitet
                                Et af de sanser jeg bruger, når jeg vurderer en espresso, er den visuelle sans. Jeg vil til enhver tid hævde, at man kan se om maskinen er i stand til at levere et temperaturstabilt shot udfra farven på crema\'en.

                                På min gamle Izzo Vivi HX-maskine, brugte jeg meget energi (og vand) på at stabilisere temperaturen i kedelen og ikke mindst bryghovedet, før jeg skød espresso\'en. Problemet med temperatursurfing er størst, hvis maskinen har stået ubenyttet i en periode. Dvs. temperaturen i bryghovedet er langt over de 93 grader som brygvandet bør have.
                                Når man har \"surfet\" temperaturen ned på omkring de 93 grader, begynder man at skyde shot\'et. Men med en vægt på 4-5 kg. messing på Izzo\'ernes bryghoveder, siger det næsten sig selv at man ikke kan nå at stabilisere temperaturen så nøjagtigt som man kunne ønske sig. Dette ses i farveforskelle i selve cremaen.

                                Med Duetto\'ens seperate kedel til brygvandet, er selve bryghovedets temperatur den samme som den brygvandet har. Dette har efter min overbevisning, langt højere betydning for en ensartet temperatur af brygvandet, end at kedeltemperaturen måske svinger 1-1 1/2 grad.. Vandet skal trods alt ud igennem det tunge (læs temperaturstabile) bryghovede, inden det når bønnerne. Dvs. vandets temperatur stabiliseres gennem bryghovedet.
                                Dette ses på bedste vis på de shots jeg nu kan skyde. Cremaen er fuldstændig ensfarvet, hver gang.

                                Men jeg vil gi\' dig ret i at brygvandets temperatur er meget mere afhængig af kedeltemperaturens stabilitet på en maskine som Silvia\'en. Der stiller fysikken begrænsningen på temperaturstabiliteten. Dette vil selvfølgelig kunne kompenseres ved, i slutningen af shot\'et, at hæve kedeltemperaturen vha. dampfunktionen.
                                Bodum stempelkander
                                Diverse Hario drippere
                                Bialetti kande
                                Mahlkönig Vario
                                Gene Café CBR-101 rister

                                Comment

                                Working...
                                X