Test: Izzo Alex \"Duetto\"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Test: Izzo Alex \"Duetto\"

    Kommentarer og spørgsmål til testartiklen Izzo Alex \"Duetto\" er velkomne her
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • Wolff
    Master Brewer
    • Oct 2007
    • 1577

    #2
    Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

    Flot arbejde Mobak
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

    BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

    Comment

    • Sonne
      Master Brewer
      • Jul 2007
      • 1641

      #3
      Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

      Super godt arbejde, MoBak. Fornøjelig læsning!
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

      Comment

      • EPO
        Coffeeholic
        • Oct 2007
        • 1151

        #4
        Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

        Som altid godt arb. MoBak hvad skulle vi andre dog gøre uden dit kæmpe engagement, tak!!
        Michael EPO Rasmussen

        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

        Comment

        • ordo.dk
          Espresso
          • Dec 2007
          • 514

          #5
          Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

          God artikel Jeg har et spørgsmål. Du skriver

          \"Man behøver altså ikke at udføre de såkaldte \"cooling flushes\", som man skal på en HX maskine\"...

          og

          ...\"umiddelbart kunne man måske frygte, at Izzo ikke har lavet HX funktionen effektiv nok til at kompensere for den lille brygkedel\"...

          Og vi kan jo se at det er en dual boiler - Har den en custom HX eller hvordan?
          Sort som en panter, sort som slanter
          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
          Sort som piloten I en Tie Fighter
          Sort som pletterne på Pongo
          Sort som alle andre end Tintin I Congo
          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

          Comment

          • Gunde
            Espresso
            • Mar 2008
            • 689

            #6
            Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

            Og ros herfra. Eneste problem er vel, at opgraderingen af mit stereoanlæg, bliver mere og mere teoretisk.
            Mvh Morten

            --------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Test: Izzo Alex

              ordo.dk wrote:
              God artikel Jeg har et spørgsmål. Du skriver

              \"Man behøver altså ikke at udføre de såkaldte \"cooling flushes\", som man skal på en HX maskine\"...

              og

              ...\"umiddelbart kunne man måske frygte, at Izzo ikke har lavet HX funktionen effektiv nok til at kompensere for den lille brygkedel\"...

              Og vi kan jo se at det er en dual boiler - Har den en custom HX eller hvordan?
              Hej ordo,

              Traditionelt HX maskiner har en HX som går fra vandindtaget og direkte til bryghovedet. I Duettoen er der også en (meget mindre, vil jeg antage) hx. Men denne sidder mellem vandindtaget og brygkedlen. Dennes formål er at undgå at få helt koldt vand ind i brygkedlen, da dette ville få temperaturen heri til at falde relativt meget. Jeg vil dog tro (uden at jeg har nogen chance for at vide det), at HX\'en i Duettoen bare går lige igennem dampkedlen, hvorimod den rigtige HX på en \"HX-maskine\" løber snoet - og dermed længere - igennem dampkedlen.
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • APK
                Mellemristet
                • Aug 2007
                • 192

                #8
                Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

                Fremragende test, Mobak.
                Jeg har en mærkelig fornemmelse af, at der snart kommer en meget velholdt Izzo Alex 2 til salg her på siden..... :-)

                mvh
                APK
                La Marzocco GS/3
                Casadio Istantaneo
                Gene Café
                Aeropress
                Hario V60

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Re:Test: Izzo Alex

                  APK wrote:
                  Fremragende test, Mobak.
                  Jeg har en mærkelig fornemmelse af, at der snart kommer en meget velholdt Izzo Alex 2 til salg her på siden..... :-)

                  mvh
                  APK
                  Tak skal du have, APK. Nu har jeg jo testet dem sammen med Casadio kværnen. Og de to er rigtig gode venner
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • ordo.dk
                    Espresso
                    • Dec 2007
                    • 514

                    #10
                    Re:Test: Izzo Alex

                    MoBak wrote:
                    Traditionelt HX maskiner har en HX som går fra vandindtaget og direkte til bryghovedet. I Duettoen er der også en (meget mindre, vil jeg antage) hx. Men denne sidder mellem vandindtaget og brygkedlen. Dennes formål er at undgå at få helt koldt vand ind i brygkedlen, da dette ville få temperaturen heri til at falde relativt meget. Jeg vil dog tro (uden at jeg har nogen chance for at vide det), at HX\'en i Duettoen bare går lige igennem dampkedlen, hvorimod den rigtige HX på en \"HX-maskine\" løber snoet - og dermed længere - igennem dampkedlen.
                    Yes, det anede mig
                    Sort som en panter, sort som slanter
                    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                    Sort som piloten I en Tie Fighter
                    Sort som pletterne på Pongo
                    Sort som alle andre end Tintin I Congo
                    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                    Comment

                    • kennethh
                      Grøn bønne
                      • Aug 2008
                      • 9

                      #11
                      Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

                      Hej Mads-Ole,

                      Fin og saglig anmeldelse. Jeg har selv indenfor de seneste dage modtaget mit eksemplar af denne super dejlige maskine. Dine iagtagelser omkring maskinen, stemmer fuldt ud overens med mine oplevelser.

                      Da det gik op for mig at Izzo havde begået en maskine med disse specs, var jeg ikke i tvivl om at det nu var tid til at udskifte min tro følgesvend gennem de sidste knap 2 år. Min dejlige og pålidelige Izzo Vivi havde mødt sin overmand.

                      Spændt til bristepunktet fik jeg gang i maskinen. De store forventninger til isenkrammet, levede dette flotte \"apperatur\" til fulde op til. Det er utrolig let at arbejde med maskinen. Resultatet er forudsigeligt godt og - ikke mindst - ensartet. Det er rigtig dejligt at være fri for den evindelige temperatur surfing man er tvunget til med almindelige HX maskiner.

                      Angående din iagtagelse omkring temperatur-dykket ved dobbelt shot\'s, har det undret mig lidt. Er du sikker på at der har været tændt for dampkedlen ved disse målinger? Mit eksemplar falder højest 1 grad, når jeg skyder et dobbelt shot. Jeg har forsøgt det adskillige gange, og den holder hver gang. Hvis der derimod er slukket for dampkedelen, falder temperaturen på mit eksemplar ca. 3-4 grader de sidste sekunder af dobbelt shot\'et.

                      Maskinen har nogle få kosmetiske fejlkonstruktioner samt en enkelt brugsmæssig fejl. Først og fremmest fødderne og navneskiltet. Jeg skal lige ha\' fundet ud af hvilke muligheder der er, men et sæt neutrale metalfødder ville bestemt klæ\' maskinen. Navne skiltet piller jeg af (som på min gamle Vivi).
                      Den eneste konstruktionsmæssige fejl, efter min opfattelse, er problemet med at kopperne skal tages af maskinen for at efterfylde vand. Det skal osse nævnes at jeg kun bruger det halve vand, da jeg slipper for temperatur surfingen, hvilket selvfølgelig gør problemet med kopperne der skal fjernes, langt mindre end på de gamle modeller.
                      Når det er sagt, har jeg kun roser til overs for maskinen. Dens sagte og potente rotations pumpe er bare alle pengene værd. Det er simpelthen sød musik i mine ører.

                      Jeg håber at jeg bliver mindst ligeså glad for min nye maskine, som jeg har været for min gamle.

                      Kan kun sige det kort og enkelt - KØB DEN !


                      Kenneth Holm
                      Bodum stempelkander
                      Diverse Hario drippere
                      Bialetti kande
                      Mahlkönig Vario
                      Gene Café CBR-101 rister

                      Comment

                      • Hobzon
                        Coffeeholic
                        • Dec 2007
                        • 1426

                        #12
                        Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

                        Tak for en informativ test af Izzo Alex Duetoo, som jeg (i det mindste indtil videre) bliver mere og mere overbevist om, skal være min næste maskine.

                        Jeg har med spænding læst artiklen på Coffeetime om justeringen af PID controlleren på Duetto, og synes det er lovende at man rent faktisk kan lave andre profiler, der tilsyneladende virker bedre end den fra fabrikken leverede.

                        Det bekymrer dog en smule med temperaturfaldet på 4° som du nævner. Skyldes dette at damp-kedlen var slukket på dette tidspunkt? For mig lyder det nemlig MEGET dramatisk - og jeg vil meget gerne høre mere om dette. Var det et rent espressoskud, eller steamede du på samme tid? Havde du lige steamet forinden? Kan det tilskrives den profil der var på PIDen, eller hvad kunne årsagen ellers være? Var det en enlig svale?
                        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                        Østerbro

                        La Marzocco GS3
                        Mahlkönig K30 Vario


                        Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                        Comment

                        • Roed
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 1016

                          #13
                          Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

                          Åhh MoBak, tak for testen, super arbejde (igen igen)

                          Jeg har, som flere sikkert ved, haft en Duetto i 14 dage nu, og er super glad for maskinen, opgraderede fra en Alex MK II, som nåede at fylde 8mdr inden den blev skiftet.

                          Jeg er fuldt enig i dine udsagn om bygge kvaliteten, sammenlignet med andre maskiner på markedet, den er bare mere solidt bygget. (Dog undtagen de latterlige fødder...)

                          Mht. temp udsvinget, kan jeg desværre ikke helt genkende dine iagttagelser. Jeg har efter du nævnte problemet for mig, kørt adskillelige skud på min egen Duetto, hvor jeg har holdt et vågent øje med temperaturen, og det er indtil videre kun lykkedes mig at få den til at svinge 1 grad i løbet af et flush/shot.

                          Mine anbefalinger er (som andres)køb køb køb, men overvej nu at få lagt direkte vand på maskinen, det er bare tusind gange nemmere i dagligdagen...Pladen (kopvarmeren) bliver altså også super varm, så den er ikke nogen fornøjelse at tage af for at fylde vand på.
                          Og det kan heller ikke være de par tusind for direkte vand løsningen der kan gøre udslaget ved investering i maskinen.
                          Administator på espressobar
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino
                          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                          Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                          Comment

                          • MoBak
                            Administrator
                            • May 2007
                            • 3610

                            #14
                            Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

                            Hej,

                            Tak for roserne. Dejligt, at I har kunnet bruge anmeldelsen.

                            Der er flere der har spurgt interesseret til det temperaturfald, jeg nævner i artiklen. Jeg har kun lavet shots med dampkedlen tændt og varmet op til varmelegemet er slukket. (Det var egentlgi meningen at jeg også ville prøve at lave shots med dampkedlen slukket for forsøgets skyld, men nåede det ikke).

                            Det er heldigvis ikke noget andre Duetto ejere har kunne genkende, så måske har testmaskinen haft en forkert profil indstillet i PID controlleren? Jeg ved det ikke, men jeg har oplevet det som beskrevet. I samme forbindelse har jeg fået følgende kommentar fra Niels, KaffeMekka:
                            Omkring temperaturstabiliteten er det vigtigt at dampkedlen er opvarmet/tændt når der brygges. Temperaturen falder i løbet af en brygning med små 2 grader og jeg kan skaffe grafer med målinger fra Izzo når de kommer fra ferie. Temperaturtabet i slutningen af ekstraktionen betyder ikke det store for smagen.
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                            La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter


                            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                            Comment

                            • Wolff
                              Master Brewer
                              • Oct 2007
                              • 1577

                              #15
                              Re:Test: Izzo Alex \"Duetto\"

                              (For at få det hele i EN tråd.....)


                              Hej EspressoManiac , for at afhjælpe dit kop bøvl eller gøre det lidt nemmere/praktisk kunne man evt. tage Duettoen med i Ikea , det er en billig løsning og kræver ikke det store værktøj lidt ala minien her.

                              Fortid
                              La Marzocco GS3
                              Casadio Macinadosatore Istantaneo
                              Hottop KN8828-P

                              BWM S M/LCD på vandværket
                              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                              Pullman/Synesso ridgeless
                              Bumper TS
                              Motta Knockbox
                              Nutid
                              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                              French Press-Bodum 4 cup

                              Comment

                              Working...
                              X