Spørgsmål til en god latte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mortengf1
    Lysristet
    • Aug 2014
    • 103

    Spørgsmål til en god latte

    Hvordan er jeres latte? Når jeg laver mine herhjemme så får jeg lidt skum på toppen og ellers synes jeg den er flad neden under men kan godt lave lidt mønstre med mælken( Bob bob), men da jeg var en tur i Empire bio fik jeg en latter godt nok to go og med låg på men den smagte rigtig godt og det føltes som om at mælken var cremet mikroskum hele vejen igennem. ??? Så en god oplevelse der
  • -E*
    Master Brewer
    • Apr 2013
    • 1949

    #2
    Jeg laver ikke latter men som regel cortadoer og en sjælden gang i mellem en cappuccino. Intentionen er da hver gang at lave mikroskum hele vejen igennem, ikke noget lavdelt... Men jeg er ikke helt sikker på hvad du faktisk spørger om.
    -Sune

    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

    Comment

    • act_dk
      Stamgæst
      • Jun 2013
      • 761

      #3
      Foretrækker også en cap fremfor en latte - synes mængden af mælk bliver for stor. Så kan man også tillade sig at bruge sødmælk i stedet, hvilket sikkert er forklaringen på på den lidt tynde oplevelse..

      Comment

      • Kamadojoe
        Lysristet
        • Oct 2013
        • 149

        #4
        Bruger du sødmælk? Mælken skulle gerne have en viskositet som minder lidt om maling hele vejen igennem, Men så snart du er færdig med at steame vil din mælk forsøge at skille så du har ikke oceaner af tid til at hælde din mælk - særligt hvis du ikke har fået steamet mælken konsistent igennem.

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Med hvilket udstyr steamer du ?

          den typiske fejl er at man får formeget luft ind i forløbet , og bruger for lidt tid på at blande den lille smule der egentlig er nok

          der skal være tid nok til at igen og igen banke boblerne mindre og mindre , ellers skiller de sig for let ud

          Får man ikke blandet det ,,så har man varm mælk med noget tørt skum på toppen

          Luften skal helst ind i mælken inden den bliver over 30 grader , noget med protein bindingerne , og der burde mælken ha forøget volumen med ca 30%
          når mælken så blir varmere , UDEN yderlige lufttilførsel,vil boblerne udvide mælken endnu mere

          vi havde en tråd hvor det vises i vand
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • Lineamanden
            Stamgæst
            • Apr 2014
            • 965

            #6
            Oprindeligt indsendt af act_dk Se indlæg
            Foretrækker også en cap fremfor en latte - synes mængden af mælk bliver for stor. Så kan man også tillade sig at bruge sødmælk i stedet, hvilket sikkert er forklaringen på på den lidt tynde oplevelse..
            +1

            /Uldall
            Formerly Known As Uldall.
            #espressotechnics
            #lamarzoccodk

            Comment

            • Kølle
              Grøn bønne
              • Jul 2014
              • 5

              #7
              Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
              Med hvilket udstyr steamer du ?

              den typiske fejl er at man får formeget luft ind i forløbet , og bruger for lidt tid på at blande den lille smule der egentlig er nok

              der skal være tid nok til at igen og igen banke boblerne mindre og mindre , ellers skiller de sig for let ud

              Får man ikke blandet det ,,så har man varm mælk med noget tørt skum på toppen

              Luften skal helst ind i mælken inden den bliver over 30 grader , noget med protein bindingerne , og der burde mælken ha forøget volumen med ca 30%
              når mælken så blir varmere , UDEN yderlige lufttilførsel,vil boblerne udvide mælken endnu mere

              vi havde en tråd hvor det vises i vand


              Hvor findes den? Jeg har nemlig lige præcis det problem du kommer med der.. Findes der en idiotsikker guide til at steame mælken så den bliver lækker creamy?..

              Pft

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Oprindeligt indsendt af Kølle Se indlæg
                Hvor findes den? Jeg har nemlig lige præcis det problem du kommer med der.. Findes der en idiotsikker guide til at steame mælken så den bliver lækker creamy?..

                Pft
                Træn, træn og træn og jo mere du træner hver dag jo kortere bliver læringsperioden. I perioden bør man så ikke skifte pitcher, steamtip eller for den sags skyld maskine da man blot trækker læringsperioden ud.

                Hvordan man holder pitcher, samt i hvilken vinkel steam arm og pitcher er i, handler i høj grad om individuel præference og teknik, især på de maskiner med kugleleje, især hvis man også kigger på at man i dag kan få forskellige tip.

                der eksistere mange guides, men problemet er at de ikke nødvendigvis er brugbare med dit udstyr.
                Last edited by malling; 16. February 2016, 21:58.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                Working...
                X