Træne-smagssansen-gruppe i København

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Træne-smagssansen-gruppe i København

    Jeg vil gerne starte en gruppe, hvor vi træner smagssansen sammen. Sådan ved at mødes en gang om måneden.

    Formålet er at blive bedre til at smage på kaffe og sætte beskrivelser på smagsnoterne. Træningen skal både omfatte at smage på kaffer og på referenceprøver (det er sådan noget som: ristet brød, solbær, tobak, gran osv.). Jeg syns kaffe smager enormt forskelligt. Jeg registrerer en masse, når jeg smager på kaffe, men er ikke særlig god til at beskrive det.

    Der er flere fordele ved at træne sammen:
    1. Man får det gjort (det får jeg ikke i det daglige)
    2. Man drives nye steder hen, når man hører hvad andre kan smage,
    3. Man lærer hvordan ens egen smagssans er anderledes end andres
    4. Når man er flere sammen, kan man lave ”blinde udfordringer” til hinanden, hvor man skal dufte til noget, man ikke ved hvad er. Det træner ens evne til at genkende.


    Jeg er uddannet i sensorik (som del af min levnedsmiddelvidenskab-uddannelse). Og er ind imellem trænet smagsdommer på kaffe til forskningsprojekter på Landbohøjskolen.

    Eksempel: Jeg havde aldrig tænkt over, at der kan være lakridssmag i kaffe. Til kaffebedømmelserne hørte jeg fra andre, at de ku smage lakrids i kaffen, og da jeg så leder efter det i smagen: bum, så kan jeg pludselig smage det. På den måde træner man at spotte og ku sætte ord på hvad man smager i kaffen.

    Jeg forestiller mig, at vi laver det på skift hjemme hos hinanden. Derfor søger jeg folk, som også bor i København. Tror vi max skal være 5-6 stykker. Hvis du bor udenfor København og er interesseret, kan vi nok finde ud af noget med at jeg sender øvelser/instruktioner og vi erfaringsudveksler. Og måske er I nogen som kan finde sammen i dit område.

    Hvis du interesseret, skriv til mig med din mailadresse og hvor du bor. Du må også gerne skrive, om du er nybegynder ud i at sætte ord på kaffesmagen eller har trænet det.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • martinmic
    Espresso
    • Jun 2012
    • 629

    #2
    Øv at det kun er til dem i kbh. Hvis der er plads vil jeg meget meget gerne være med. Det er lige sådan noget jeg står og mangler.
    - Promac Club ME
    - Casadio Istantaneo
    - Gene Cafe

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #3
      Årh det ville jeg gerne... Men jeg bor vidst lidt for langt udenfor København...
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        Martin: Det er noteret :-)

        Sune: Måske der er nogen nær dig som vil etablere en gruppe ... Bor du ikke på Århus-Silkeborg kanten ?
        Last edited by Kaffe T; 31. January 2015, 15:03.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Rocco
          Espresso
          • Jan 2009
          • 503

          #5
          Jeg kunne egentligt godt tænke mig at prøve det af for at se hvad om det ville give mening for mig.
          Jeg har arbejdet med kaffe og arbejder som kok pt. I det arbejde savner jeg den smagssøgen der er i fx en cupping og den dyrkelse af smagene der kommer af det. Jeg tror der kunne være et godt redskab til at holde nogle ting ved lige og for at viderudvikle mine smagsløg.
          Jeg kan bidrage med en praktisk erfaring som barista og min håndværks erfaring som kok hvis det kunne være interessant.

          Jeg bor København
          [email protected]
          Izzo Alex Duetto III
          Mazzer Major E

          Comment

          • martinmic
            Espresso
            • Jun 2012
            • 629

            #6
            Hvis det kan gøre nogen forskel, så kan jeg tilbyde at holde det på min arbejdsplads i Roskilde når det er "min tur" til at afholde noget. Vi har da sofagruppe og bord. , og det ligger lige ved siden af stationen
            - Promac Club ME
            - Casadio Istantaneo
            - Gene Cafe

            Comment

            • johnster
              Master Brewer
              • Jun 2011
              • 1756

              #7
              Dang, så er Vestegnen vel for langt ude for jer byrotter?
              Men jeg er nu også ret ringe til at finde de oplyste smagsnoter.
              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
              Compak K10 Fresh
              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

              Philips Café Gourmet

              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

              Comment

              • frachlitz
                Stamgæst
                • Jul 2013
                • 936

                #8
                Jeg vel også gerne være med, men bor dog i det mørke Jylland (Kolding).

                Dog kan jeg måske byde ind med et arrangement i Middelfart hvor jeg kan få vores Master Blender til at tage et par timer med os - han har over 40 års erfaring som blender og kvalitetskontrol med kaffe, og er en eminet smager
                LMWDP #422
                La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                Aillio Bulet R1 Pre-order
                BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                Comment

                • CoffeeNewbie
                  Mellemristet
                  • Oct 2013
                  • 158

                  #9
                  Super godt initiativ, Therese. Som skrevet andet steds, så er jeg også på
                  Jeg bor lige lidt nord for Kbh, men tæt på station (Brede). Hvis det er for langt væk for byfolket, kan mine smagninger foregå på arbejdsplads (Landbohøjskolen, Frederiksberg).
                  Silvia m. PID
                  Mahlkönig Vario / Wilfa cgr-1
                  V60 / Aeropress / Espropress
                  Behmor 1600

                  Comment

                  • MarcM
                    Grøn bønne
                    • Mar 2014
                    • 11

                    #10
                    Suverænt initiativ Therese!

                    Som vi også har snakket om nogle gange, er jeg super frisk :-)

                    Comment

                    • superpronker
                      Grøn bønne
                      • Sep 2013
                      • 43

                      #11
                      Fedt initiativ, jeg er også frisk!

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #12
                        Herligt at der er så mange interesserede :-)

                        Så vidt jeg kan tælle, så er vi indtil nu 11 i Københavnsområdet (som her regnes for heeelt ud til Johnster ;o) ) ... og 3 længere væk (1 på Sydsjælland/Roskilde og 2 i Jylland). Jeg har også slået det op i den københavnske bønneklub, hvor folk også har meldt sig.

                        Syns det er helt synd at skære nogen fra. Måske vi sku starte med et kick-off møde på en søndag, hvor folk fra hele landet kan komme med. Og så kan vi danne mindre smagegrupper derefter.

                        Med hensyn til smags-træningen en gang om måneden i København: Så kan det jo også godt være et fast sted, hvor der er plads til 10 (jeg tænker endda at det ville være overkommeligt at lægge 50 kr til lokale, så har vi 500 kr, hvis vi er 10). Måske bor nogen i ejendom med fælleslokale.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #13
                          Jeg mangler stadig mailadresser på nogle af jer ... Johnster og Sune, skriv mig en pm :-)

                          Tror jeg har fat i alle hvor I bor.

                          Jeg er ved at lave en liste over alle interesserede.
                          Last edited by Kaffe T; 1. February 2015, 12:07.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • Djursland
                            Grøn bønne
                            • Feb 2015
                            • 43

                            #14
                            det kunne være fedt at det kunne startes op i Århus også

                            jeg vil nemlig også gerne lære meget mere om kaffe og dens smag

                            Mvh Flemming

                            Comment

                            • WilliamSkov
                              Mellemristet
                              • Sep 2013
                              • 273

                              #15
                              Århus kunne jeg måske også være helt frisk på! Men du kan jo evt. slå det op på den jyske bønneklubs facebook-side Flemming
                              Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
                              Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
                              Ovn-rister

                              William Skov Hansen

                              Comment

                              Working...
                              X