Aeropress

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • martinmic
    Espresso
    • Jun 2012
    • 629

    Aeropress

    Jeg kunne godt tænke mig at høre folks "opskrifter" på hvordan i brugere jeres Aeropress.

    Jeg selv bruger p.t. 17g kaffe til 230g vand. Kværnet på en Wilfa CG2 lidt grovere en Aeropress mærket på den.
    - Promac Club ME
    - Casadio Istantaneo
    - Gene Cafe
  • Overlund
    Lysristet
    • Jan 2014
    • 78

    #2
    Det er lidt siden jeg sidst har brugt min aeropress.
    Til at starte med brugte jeg upside Down, og lod den trække 1-1,5 min inden let omrøring og Press.
    Malede bønnerne finere end stempel men ikke allerfinest. Kværnen er cousin art, så kan ikke give en tilsvarede indstilling til din. 15g til 220g vand.

    I slutningen begyndte jeg at male rigtigt fint, næsten det fineste som den kværn kan, samme mængde vand og kaffe, men med aeropressen med udløb direkte i koppen. Vandet trak omkring 30 sek, så let omrøring for at få de flyder bønner ned, og så standard Press med vægten af 2 hænder. Synes resultatet var godt og arbejdstiden lidt kortere.

    Må erkende jeg ikke har fået den brugt meget efter køb af espressomaskine.

    Thomas

    Comment

    • fotografikeren
      Mørkristet
      • Dec 2011
      • 480

      #3
      Jeg bruger 16 gram kaffe til 170 gram vand, samme kværn og indstilling som du selv bruger. Trækker 2 minutter, rører og presser roligt. TCC anbefaler at man kværner groft, men jeg synes ikke det giver en positiv smagsforskel på den kaffe jeg har brugt indtil videre.
      Mazzer Robur Electronic
      Nuova Simonelli Appia II
      BWT Bestmax Premium
      Aeropress
      Wilfa kværn
      Håndkværn og et par stempelkander

      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        For tiden bruger jeg 14g lyst ristet til ca 200g vand, relativt fint kværnet.
        Jeg bruger den omvendt, ca 90 grader varmt vand, 45sek bloom + 45sek trækketid. IMS filter.
        Last edited by summer; 9. January 2015, 07:17.

        Comment

        • -E*
          Master Brewer
          • Apr 2013
          • 1949

          #5
          Jeg bruger 12 g til 160 g vand, kværnet mellem v60 01 og 3 kopper chemex. Et-pat-og-halvfems grader varmt vand, rør rundt i 10 sekunder ca midtvejs, ikke alverden i trækketid, omkring 30-60 sekunder. Fint ablefilter.
          Foretrækker ap'en (frem for chemex/v60) til kenyakaffe, det er som om den understreger den frugtsødme der er i kaffen.
          -Sune

          Mahlkönig Kenia / OE Lido3
          Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
          Computerstyret Hottop
          Instagram

          Comment

          • Sulfo
            Webmaster
            • Jul 2014
            • 93

            #6
            Benytter fuldkommen det samme som fotografikeren, eller TCC gør. Har svært ved at kværne den helt så groft, som de gør, men køre den på groveste funktion på Vario'en. :-)

            Comment

            • dauv
              Lysristet
              • Oct 2014
              • 128

              #7
              Jeg bruger 12g kaffe, kværnet på Wilfa ca. mellem 3/4 mellem French press & Filter.
              Fylder Aeropress'en med vand, rører rundt et par og lader det trække 1-1,5 min. Derefter rører jeg rundt og presser kaffen ud gennem et normalt Able filter.

              Comment

              • martinmic
                Espresso
                • Jun 2012
                • 629

                #8
                Oprindeligt indsendt af fotografikeren Se indlæg
                Jeg bruger 16 gram kaffe til 170 gram vand, samme kværn og indstilling som du selv bruger. Trækker 2 minutter, rører og presser roligt. TCC anbefaler at man kværner groft, men jeg synes ikke det giver en positiv smagsforskel på den kaffe jeg har brugt indtil videre.
                Fedt med alle de forskellige metoder!! Har lige forsøgt denne, og fik klart en bedre kop... Mit problemer ligger nok også i at jeg ikke aner hvilke bønner der egner sig bedst til at blive ristet til filter/aeropres. Den jeg har ristet lige nu er en Malawi GEISHA AB. Den synes jeg ikke rigtigt jeg kan få til at smage super godt i Aeropress. Men hvis jeg rister den til espresso er den super.
                - Promac Club ME
                - Casadio Istantaneo
                - Gene Cafe

                Comment

                • mr jakob
                  Lysristet
                  • Jan 2013
                  • 76

                  #9
                  Jeg vil da også godt dele min bryggemetode på Aeropress.

                  Jeg anvender primært kun lysristede kaffer, da de virkelig, i følge min smag, kommer til deres ret i en Aeropress.

                  Jeg bruger 16-17 gr. bønner kværnet på en formalingsgrad lidt finere end til stempelkande.

                  Jeg bruger 220 gr. vand med en temp. på ca. 96 gr. - lader vandet stå i kedlen ca. 1 minuts tid efter kogepunktet før jeg hælder det over kaffen.

                  Trækketiden som jeg anvender er 45 sekunder og så ca. 15-20 sekunders pres - så hele seancen tager omkring 1 minut - resultatet heraf er altid, i følge min smag, rigtig lækkert og slår meget sjældent fejl.

                  Jeg brygger via up-side-Down metoden.

                  - Godnat:-)

                  Mvh

                  J.
                  Espresso:
                  Rocket Cellini V3 m. IMS Shower screen og IMS Precision filterkurv
                  Anfim K2-T

                  Sort bryg:
                  Hario Woodneck
                  Aeropress m. Metalfilter
                  Hario V60, 1- og 2-kops
                  Kalita Wave 185, 2-kops
                  ChemeX, 3-kops
                  Wilfa kværn + Kitchen Aid kværn
                  Håndkværn: Porlex Mini Grinder

                  Comment

                  • Rocco
                    Espresso
                    • Jan 2009
                    • 503

                    #10
                    har brygget på mange forskellige måder og alle har deres egen kvalitet. Den jeg bruger til hjemme brug er:
                    Up side down
                    15 gram bønner kværnet som til v60/kalita så lidt grovere end normalt.
                    putter bønner i og hælder vandet langsomt på, som at hælde en kalita.
                    Ialt 230 gram vand ca 92 grader.
                    når der er gået 1.40 min vender jeg den og pressen den igennem så den er ude på 2.00 min
                    Jeg stopper presset nåe den hvisler for at undgå urenheder og grums

                    jeg bruger http://www.kaffeologie.com/shop/s-fi...-coffee-makers filtre de er langt finer end Able brew og giver en meget renere kop, men samtidig fylden fra metal
                    Izzo Alex Duetto III
                    Mazzer Major E

                    Comment

                    • dauv
                      Lysristet
                      • Oct 2014
                      • 128

                      #11
                      Når jeg brygger kaffe på min Aeropress med Able filteret, så kan jeg nogle gange presse kaffen igennem uden problemer, hvorimod andre gange skal jeg lægge meget tryk i.

                      Jeg har ikke helt kunne gennemskue hvad der gør, at der er så stor forskel på det? Er der nogen der har én idé om hvorfor det er?
                      Synes nemlig ofte kaffen bliver bedre de gange, hvor jeg kan presse kaffen nemt igennem, men måske er det bare noget jeg bilder mig ind..

                      Comment

                      • -E*
                        Master Brewer
                        • Apr 2013
                        • 1949

                        #12
                        Samme kværn antager jeg? Måske kaffen er mere i bevægelse (kortere tid efter du har rørt i kaffen), så grums ikke har samlet sig på bunden?
                        -Sune

                        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                        Computerstyret Hottop
                        Instagram

                        Comment

                        • act_dk
                          Stamgæst
                          • Jun 2013
                          • 761

                          #13
                          Nu skriver du ikke noget om hvorvidt du vejer mængden af kaffe og kværner ens, men ellers er der nok noget der, som E er inde på.

                          Har også oplevet der kan være lidt med hvor stramt du får spændt bunden på.

                          Comment

                          • WilliamSkov
                            Mellemristet
                            • Sep 2013
                            • 273

                            #14
                            Bruger 21-23 g kaffe, kværnet et par klik finere end stempel på min Wilfa, fylder AP op (ca. 210 g vand), lader trække i ca. 15 sek, hvorefter jeg rører meget stille og presser sså ca. 30 sek efter. Smager helt udemærket
                            Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
                            Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
                            Ovn-rister

                            William Skov Hansen

                            Comment

                            • dauv
                              Lysristet
                              • Oct 2014
                              • 128

                              #15
                              Ja jeg vejer bønnerne og bruger samme kværn (Wilfa wscg-2, dog har jeg oplevet samme afvigelse når jeg bruger Porlex Mini).

                              Jeg rører i kaffen i starten af brygningen, samt lige inden jeg presser. Men kan være jeg skal prøve at stramme bunden mindre og se om det gør en forskel!

                              Comment

                              Working...
                              X