Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 18 af 18

Emne: Aeropress

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2014
    Sted
    København NV
    Når jeg brygger kaffe på min Aeropress med Able filteret, så kan jeg nogle gange presse kaffen igennem uden problemer, hvorimod andre gange skal jeg lægge meget tryk i.

Jeg har ikke helt kunne gennemskue hvad der gør, at der er så stor forskel på det? Er der nogen der har én idé om hvorfor det er?
    Synes nemlig ofte kaffen bliver bedre de gange, hvor jeg kan presse kaffen nemt igennem, men måske er det bare noget jeg bilder mig ind..

Master Brewer -E*'s avatar
    Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Ry
    Samme kværn antager jeg? Måske kaffen er mere i bevægelse (kortere tid efter du har rørt i kaffen), så grums ikke har samlet sig på bunden?
    -Sune

Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jun 2013
    Sted
    Aarhus
    Nu skriver du ikke noget om hvorvidt du vejer mængden af kaffe og kværner ens, men ellers er der nok noget der, som E er inde på.

Har også oplevet der kan være lidt med hvor stramt du får spændt bunden på.

Mellemristet WilliamSkov's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2013
    Sted
    Danmark, Sønderjylland, Haderslev
    Bruger 21-23 g kaffe, kværnet et par klik finere end stempel på min Wilfa, fylder AP op (ca. 210 g vand), lader trække i ca. 15 sek, hvorefter jeg rører meget stille og presser sså ca. 30 sek efter. Smager helt udemærket
    Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
    Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
    Ovn-rister

William Skov Hansen

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2014
    Sted
    København NV
    Ja jeg vejer bønnerne og bruger samme kværn (Wilfa wscg-2, dog har jeg oplevet samme afvigelse når jeg bruger Porlex Mini).

Jeg rører i kaffen i starten af brygningen, samt lige inden jeg presser. Men kan være jeg skal prøve at stramme bunden mindre og se om det gør en forskel!

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Her er opskrifter fra det nyligt afholdte World Aeropress Championship:

http://worldaeropresschampionship.com/recipes/

Desværre var vores danske deltager fra CPH Coffee Lab ikke med på podiet.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

7. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

Lhenrik (1. August 2018)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Apr 2015
    Jeg har brygget på AeroPress i 2-3 år nu, og jeg synes ikke man kan tale om én opskrift til alle bønner. Mit råd er derfor kort fortalt, at prøve forskellige metoder, for hver ny bønne i får fat i, da der kan opnås væsentlige forskelle i resultatet.

Jeg benytter næsten altid bønner fra enten TCC, Great Coffee eller La Cabra.

La Cabra lægger ikke skjul på at de gerne vil riste lyst, og med deres bønner har jeg som regel gode resultater med at kværne så groft som min Vario tillader mig, og så ellers bruge 14 g kaffe til 180 g vand ved ca. 90 grader. Jeg bruger inverted brew metoden, hæller alt vand på, ladder det trække et kort øjeblik, hvorefter jeg forsigtig røre 2-3 gange frem og tilbage med den medfølgende "pind". Så er det på med filter, og et stille og roligt press, ca. 30 sek. Hele processen, fra jeg hælder vand på, til pres er færdig, tager ca. 1 min. Det er de anvisninger jeg har fået de gange jeg har spurgt deres baristaer, og de virker helt fantastisk synes jeg. Dog kan jeg ikke lave samme bryg derhjemme, som de kan på kaffebaren - jeg tror det primært skyldes de har en langt bedre kværn, samt bedre vand.

Har haft rigtig gode resultater med at anvende Lukas Zahradnik's opskrift, som han vandt "world aeropress championship" med (se T's link ovenfor). Om det skyldes at han rister mørkere end La Cabra ved jeg ikke - måske, jeg får i hvert fald ikke samme smag trukket ud af bønnerne, hvis jeg forsøger mig med ovenstående "La Cabra-metode". Det er også en ret "sjov" måde at brygge på, når man laver den der "wiggle" - i skal se videoen for instrukser.

TCC's kaffer synes jeg som regel det bedste resultat opnås på v60/wave.

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Apr 2016
    Jeg bruger inverted brev metoden, med 15 g kaffe, 200 g vand og en trækketid på 1 min og 20. Kværningsgraden ligger lige lidt grovere end aeropress mærket på min wilfa kværn.
    Om sommeren kan man evt. lave en iced aeropress ved at tilsætte lidt sukker og isterninger lige som de gøre på RS28

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •