Silkeborg - langt om længe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BigBen
    Mellemristet
    • Apr 2013
    • 160

    Silkeborg - langt om længe

    Nærmest ved en tilfældighed - jeg kommer ikke så ofte i Silkeborg midtby - så jeg i dag, at der er kommet en ny kaffeforretning i Nygade 27 (Latinerkvarteret). Risteriet Silkeborg er navnet. Fik mig en hurtig cappucino og den var ikke ueffen.

    Der brygges på en 2-gruppes Aurelia. Kværnen en MS Mythos Barista.

    Man rister selv efter individuelle profiler men domineret af Stillers skole. Der føres et pænt udvalg af såvel espresso som sort.

    Betjeningen høflig og velinformeret.
    Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
    Baratza Forte Brew Grinder
    Hario v60
    Bodum 8 kops stempel
  • kjuul
    Mellemristet
    • Feb 2011
    • 256

    #2
    Så blev der endelig noget for os i Silkeborg 😄
    Må snarrest forbi og kigge
    Rocket R58 ver. 2
    Mazzer Super Jolly
    ECM tamper
    Aeropress
    Syphon
    Chemex
    Wilfa kværn

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #3
      Så kom jeg forbi - jeg må indrømme jeg ikke helt har samme oplevelse som BigBen.

      Vi bestilte en cortado og en sort bryg (chemex). Man får meget sort kaffe for pengene, 3 kopper tror jeg der var (brygget på en 3 kops chemex, så det passer vel meget godt). Jeg spurgte til hvad de kunne byde på og blev præsenteret for en "syrlig, lidt lysere ristet" Rwanda og en lidt mørkere, sødere Honduras. Under præsentationen fik jeg mulighed for at lugte til bønnerne, hvilket jeg synes er en god tilgang. Jeg valgte Rwandaen på baggrund af personlige præferencer, men synes dog begge rist så temmeligt mørke ud. Ikke min præference men, well, fair. Jeg lægger mærke til arbejdsgange og synes de (lige som la cabra) har en del renden frem og tilbage for at producere en sort kaffe. Kværnen stod ude bag ved, hvor det eneste afløb til at tømme chemexen (efter filteret var skyllet) også var. Ikke mit problem, jeg arbejder der ikke.
      Henriettes cortado var et dobbeltskud espresso med stift mælkeskum på (tilføjet med ske). I vores uvidenhed tænkte vi på machiato, og spurgte om det nu også passede. Den søde pige (ejerens søster, der holdt hus imens vi var der) forklarede at det var det og tilbød at lave noget andet. Henriette fik tilføjet lidt mælk og mente at det var godt nok. Lidt googlen afslørede at det skam er en cortado, dog efter traditionel skole. Efter lidt samtale, lød det som om det var deres generelle tilgang - altså stift skum og varm mælk, ikke mikroskum. Ikke min foretrukne tilgang, men så længe folk nu tager et valg i deres forretning...

      Smagen - chemexen blev helt udemærket da den kølede lidt længere end jeg er vant til. Lidt bitterbrændt smag, igen, ikke min foretrukne, men resten af smagspaletten havde en fin sødme. Henriettes cortado var i min optik meget bitter (også i hendes) - overdøvende for smagen. Min erfaring med mørk rist er ret begrænset, men jeg tænker umiddelbart at der må have været noget galt med kværnindstillingen.

      Og så kommer jeg lige tilbage til det med valg... At man vælger en traditionel tilgang til espressodrikke kan ikke genere mig sønderligt, men da jeg kom til at snakke mikroskum (ikke bare termen, men en beskrivelse til opklaring for hele misforståelsen med cortadoen) så vidste pigen ikke hvad jeg snakkede om. Så virker en traditionel tilgang ikke så meget som et reflekteret valg. Jeg fandt ingen ristedato på poserne, det var klart at smage at kaffen stadig var frisk, omvendt udbrød en anden kunde i butikken en begejstring over at kaffen var ristet i dag, uden at blive rådet til at lade den hvile et par dage. De fodfejl får mig til at tvivle på, hvor meget de egentlig ved om den niche de er gået ind i.

      Kilopriser varierede mellem 275 og 325 kr (55-65 kr for 200 g efter hukommelsen). Sætter man det op imod Stillers billigere kaffer ligger på 75-80 kr for 250g (eller en billigste kilopris på 300) ville jeg nok overveje kraftigt om turen til Århus er så meget længere... Boede jeg i Silkeborg eller på den anden side af byen, ville de være et bud når hjemmeristrutinen fejlede.

      Så, hvor efterlader det os? Ville jeg komme der igen? Stedet var super hyggeligt, betjeningen var noget af det høfligste jeg har oplevet længe og jeg synes et risteri i silkeborg er en god ting, så ja, efter sort bryg. Jeg ville dog stærkt overveje Cafe Evald, skulle valget falde på espressodrikke, de har TCC kaffe, mikroskum og har altid en uddannet barista på arbejde (lover de). Desværre var min oplevelse en blandet fornøjelse.
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • Lineamanden
        Stamgæst
        • Apr 2014
        • 965

        #4
        Tak Sune.

        Du altid meget velformuleret og har en god skrive stil

        /Uldall
        Formerly Known As Uldall.
        #espressotechnics
        #lamarzoccodk

        Comment

        • -E*
          Master Brewer
          • Apr 2013
          • 1949

          #5
          Takker. Føler egentlig også jeg duer til det...
          -Sune

          Mahlkönig Kenia / OE Lido3
          Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
          Computerstyret Hottop
          Instagram

          Comment

          • Fast_80
            Lysristet
            • Feb 2009
            • 81

            #6
            Kan desværre pt. kun tilslutte mig -E*. Jeg har købt en Rwanda til filter og en pose espresso jeg ikke lige husker hvor kom fra. Begge kaffer var lidt for mørke til min smag - men det er jo lidt svært hvis ejeren rister til den smag han har! Så må vi med præference for lysere riste jo drible ind til Stiller

            Comment

            • Lineamanden
              Stamgæst
              • Apr 2014
              • 965

              #7
              Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
              Takker. Føler egentlig også jeg duer til det...
              Det gør du bestemt Sune Du burde være kaffebar`s anmelder

              /Uldall
              Formerly Known As Uldall.
              #espressotechnics
              #lamarzoccodk

              Comment

              • kjuul
                Mellemristet
                • Feb 2011
                • 256

                #8
                Jeg har også været forbi nu. Som -E* skriver manglede der intet hvad betjeningen angår! Ejeren er en rar og stille/rolig type. Jeg fik kun sort kaffe i form af Syphon. Det er jo noget der tager tid at lave - specielt når de vælger at starte det op på koldt vand med den originale brænder under. Dvs lampeolie.
                Jeg har intet imod at vente på en god kop kaffe og imens kunne sønnike så tømme deres skål for pebernødder. Desværre levede kaffen ikke helt op til mine forventninger. Med en oliebrænder er det svært (efter min erfaring) at styre temperaturen på vandet i øverste kolbe. Jeg tror derfor at den blev brændt af. Lidt en skam. Det skal siges at det var en ung fyr der lavede den til mig. Han var vist ikke 100% oplært endnu så håber han kommer efter det.
                Jeg købte dog en pose El Salvador med hjem som jeg har brygget på min Mokka Master. Den var god uden at være på højde med Stillers.
                I denne uge var jeg så forbi og hente en pose Rwanda. Har ikke smagt den endnu så venter i spænding. Den skal i en Chemex juleaften.

                Min konklusion er, at jeg synes det er fantastisk at vi har fået vores eget risteri i Silkeborg. Dig vil jeg nok fortsætte lidt med at købe mine espressobønner hos Cafe Evald (TCC) for en stund endnu. Men skal da prøve deres en dag. En ting er sikker - Risteriet Silkeborg er et super hyggeligt sted og et sted I bør besøge hvis I kommer på disse kanter. En kafferister i selve butikken er altid et dejligt syn 😉
                Rocket R58 ver. 2
                Mazzer Super Jolly
                ECM tamper
                Aeropress
                Syphon
                Chemex
                Wilfa kværn

                Comment

                • -E*
                  Master Brewer
                  • Apr 2013
                  • 1949

                  #9
                  En lille update herfra. Sidder nu og drikker chemex igen herinde og kan konkludere at indholdet i poserne er steget til 250g og prisen er faldet til et-par-og-halvtreds kroner, så kiloprisen er mere spiselig. Desuden er der ristedatoer på poserne.
                  -Sune

                  Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                  Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                  Computerstyret Hottop
                  Instagram

                  Comment

                  • -E*
                    Master Brewer
                    • Apr 2013
                    • 1949

                    #10
                    Deres monsoon malabar er dog ikke særligt spændende, smager meget af brændt og bitter, ikke særligt meget af andet.
                    -Sune

                    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                    Computerstyret Hottop
                    Instagram

                    Comment

                    • JAU
                      Grøn bønne
                      • Mar 2010
                      • 30

                      #11
                      Hej med jer,
                      Jeg vil lige give et kort besyv med. Jeg er én af dem, der er meget begejstret for at vi endelig har fået et risteri i Silkeborg og næsten alene af den grund benytter det.
                      Jeg har dog haft samme Cortado-oplevelse som Sune hvor det var en pige, der lavede kaffen. Samme dag købte jeg 200 g kaffe til esprosso, som jeg nu har glemt hvad var og pigen var relativt blank omkring de forskellige kaffer på hylderne. På det tidspunkt var der 200 g i poserne og ingen ristedato, det er nu ændret.
                      Sidst jeg var forbi fik jeg en snak med ejeren og vi talte om forskellig kaffe til bl.a. mælkedrikke. Han anbefalede en, lavede et dobbelt skud espresso, steamede mælk og satte begge dele på disken, så kunne jeg hælde mælk efter egen smag og selv bedømme om kaffen var noget for mig - det synes jeg var virkelig god service og dejligt, at tage sig den tid for et relativ begrænset salg. Jeg valgte hans Sweetblend (kr. 55,- for 250 g), der var ristet et par dage før.
                      Jeg har nu to gange købt kaffe til espresso, men synes ikke helt de lever op til hvad jeg forventer - desværre. Nu er mit kendskab indenfor ristning utroligt lille, så jeg udtaler mig lidt som lægmand på dette område. Jeg syntes egentligt det var en god kop kaffe han fik lavet i butikken, men ikke helt samme oplevelse med den pose jeg fik med hjem.

                      Jeg vil slutte af med, at gentage hvad jeg startede med - det er utroligt dejligt med et risteri i Silkeborg og mon ikke det bliver bedre efter indkøring og ordentlig uddannelse af personalet?
                      Jacob A

                      ECM Technika IV Profi
                      ECM S-Automatik 64

                      Handpresso Wild dome, når jeg er på farten, Aeropress og adskellige stempelkander.

                      Comment

                      • JAU
                        Grøn bønne
                        • Mar 2010
                        • 30

                        #12
                        Her er jeg igen.
                        Jeg følger ovenstående kaffebar på Facebook og undrede mig over meget tale om Coffee Collective og Marley Coffee.
                        Jeg tog ned for at undersøge sagen og det viser sig imidlertid, at de er holdt op med at riste selv grundet en defekt rister (sagde den unge pige bag disken - hun vidste ikke helt hvorfor den ikke var repareret).
                        Så KaffeRisteriet Silkeborg er altså ikke længere et risteri, men "bare" en kaffebar
                        Jacob A

                        ECM Technika IV Profi
                        ECM S-Automatik 64

                        Handpresso Wild dome, når jeg er på farten, Aeropress og adskellige stempelkander.

                        Comment

                        • www.kaffeclausen.dk
                          Mellemristet
                          • Aug 2014
                          • 240

                          #13
                          Personligt har det undret mig en del at Silkeborg ikke har et risteri og en god kaffebar. Jeg har også prøvet ovenstående og synes desværre det var en flad kop kaffe, nok både grundet uddannelsen af personalet, men også f.eks. opbevaring af bønnerne.

                          Jeg har selv overvejet mulighederne i at starte et sted op i Silkeborg, men i tvivl om jeg er interesseret i transporten. Så hvis/når jeg skal starte noget op bliver det nok et sted i Aarhus.

                          Comment

                          • kjuul
                            Mellemristet
                            • Feb 2011
                            • 256

                            #14
                            Bedste kop fås på Café Evald efter min mening. TCC kaffe og de ansatte kommer på uddannelse derovre ind imellem


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Rocket R58 ver. 2
                            Mazzer Super Jolly
                            ECM tamper
                            Aeropress
                            Syphon
                            Chemex
                            Wilfa kværn

                            Comment

                            • -E*
                              Master Brewer
                              • Apr 2013
                              • 1949

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af kjuul Se indlæg
                              Bedste kop fås på Café Evald efter min mening. TCC kaffe og de ansatte kommer på uddannelse derovre ind imellem


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Enig.
                              -Sune

                              Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                              Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                              Computerstyret Hottop
                              Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X