Hvad gjorde du for din espressomaskine i dag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • peter_il
    Espresso
    • Sep 2011
    • 714

    #31
    Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
    Sejt vi har brugere fra den anden side af kloden!
    Ahhh, nu er jeg med. Der gik lige lidt (for lang) tid, inden tiøren faldt ;-0
    La Marzocco Linea 1GR AV, Mazzer Major E, Bullet rister

    Comment

    • Thebat18
      Stamgæst
      • Dec 2009
      • 990

      #32
      Fik skiftet vandet i min steamkeddel. Jeg havde lagt mærke til en underligt lugt i steamen og vandet var FÆLT og gult.
      En tømning og 4 gange skyl, så var der lækker damp i hanen og delikat lækker mælkeskum.
      Dalla Corte Mini Special...
      Mahlkönig K30 Vario'er
      Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #33
        En Pavoni Pro kom forbi til service. Afkalkning samt skift af pakninger i gruppen og damparmen. Et par timers hyggeligt arbejde.
        Vedhæftede filer

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #34
          Skiftede batteri på mit Bat-device. Vildt ubehageligt at skyde i blinde. Heldigvis er der styr på det igen - min datter havde en lommelygte liggende med passende batterier ;-) #hvemslukkedelyset

          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #35
            Skilte Casadioen for at se om jeg kunne komme en irriterende lyd til livs.
            Den lyder som om at knivene går mod hinanden men jeg kan simpelthen ikke se hvor hvor.
            Der var en smule slør i gevindet, så det fik noget paktape. Jeg skruede den så langt ned som jeg kunne og troede at jeg havde ramt nulpunktet.

            Det havde jeg desværre ikke og det viste sig, at den stadig har den irriterende lyd.

            Well, fik den renset og alt så fint ud. Jeg tror den er en lille ujævnhed et sted, som jeg lige skal have fundet.
            Den kværner stadig glimrende
            Vedhæftede filer
            Last edited by KristianK; 8. February 2015, 20:51.
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • summer
              Coffeeholic
              • Jun 2011
              • 1407

              #36
              Jeg har 2 flexrør koblet til min rister - til udluftningen, samt til min bønnekøler. Flexrørene er 1,5m, altså lange nok til at nå ud af vinduet, og lidt ned af ydervæggen.
              Det fungerer ok - men det kom til at fungere endnu bedre idag, fordi jeg pludselig huskede, at varm lufts naturlige retning er op, og ikke ned.

              Jeg lavede en krog som jeg kunne hejse flexrøret op i - dvs nu hænger røret ikke længere ned langs ydervæggen, men ud af vinduet og op til overkanten af vinduet.
              Kæmpe forskel, meget mere sug!
              Note til mig selv: Skorstene med varm luft føres med fordel vandret og opad, og ikke nedad.

              Comment

              • summer
                Coffeeholic
                • Jun 2011
                • 1407

                #37
                Skift af pakninger, nu med farver.
                Dyrk det stempel, centrum i espressomaskinen - det er 50år+ gammelt, og det står og skinner som var det nyt.
                Mon ikke det kan klare yderligere 50 års espresso.
                Vedhæftede filer

                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  #38
                  Og så kan jeg jo af god grund ;o) godt vide om der egentligt var behov for et skift ??

                  Stemplet må IKKE glide for let

                  Når man løfter det , så åbnes ventilen i midten af stemplet , og det er godt , for det forhindrer at der suges luft igennem pukken

                  Men man skal kunne gi slip på håndtaget i top stilling , og vægten af håndtaget vil lukke ventilen igen , det gør at vandet ikke løber tilbage i kedelen
                  vel og mærke hvis man ikke venter for længe

                  Glider stemplet for let , så kan det ikke blive i topstilling og lade vandet ind , uden at folk holder håndtaget , men det medfører at ventilen er åben ;o(
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • summer
                    Coffeeholic
                    • Jun 2011
                    • 1407

                    #39
                    Tak for påmindelse af teknikken Det var ikke nødvendigt med skift - jeg har gemt de gamle pakninger, de kan stadig.
                    Det var udelukkende af nysgerrighed (og måske også fordi jeg kan lide at pille + farver ser flottere ud..?) at jeg skiftede - stemplet kørte godt før, og nu har det en lidt mere fast fornemmelse med de nye - men maskinen var god før, og den er stadig god!

                    Comment

                    • aspedersen
                      Master Brewer
                      • Jan 2014
                      • 1555

                      #40
                      Så fik jeg endelig givet dryp bakken et hjemmebakset dræn og tank under baren.

                      Click image for larger version

Name:	fotodfvbd.JPG
Views:	1
Size:	102,3 KB
ID:	226915
                      /Anders

                      La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                      https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                      https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #41
                        Jeg fik skilt det mest af bryghovedet ad. Cam og ventiler blev rengjort og smurt og så blev pakningen på brygventilen og fjederen i den øverste del skiftet ud, selvom en ny fjeder ikke var streng nødvendig.

                        men hvorfor fan benytter de threadlock, hold op et bøvl at få skruet den yderste del af ventilen. Så strammer producent af E61 kopi hovedet jo samlingerne helt unødvendig meget.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • madsagger
                          Lysristet
                          • Aug 2015
                          • 110

                          #42
                          Skal delene i bryghovedet smøres ved adskillelse? Hvis ja, hvilket produkt anvendes så?
                          Izzo Alex Duetto III
                          Nuova Simonelli MDJ On Demand

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #43
                            Oprindeligt indsendt af madsagger Se indlæg
                            Skal delene i bryghovedet smøres ved adskillelse? Hvis ja, hvilket produkt anvendes så?
                            Jeg har gjort det på ventilerne og cam, det er det jeg har læst mig til er de steder der har behov for det.

                            Fødevaregodkendt silikone der kan tåle høje temperature såsom Molykote 111. Den koster ca. 130-170,- for en tube på 100ml. Men man kan også bruge billigere.

                            Molykote 111 er dog renere ud fra hvad jeg har fået at vide, og er vist godkendt til medicinal industrien. Hvilket måske også forklare en merpris på 100-200% i forhold til andre produkter.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • Lineamanden
                              Stamgæst
                              • Apr 2014
                              • 965

                              #44
                              Før morgen hugget.

                              Lige et stemnings billede. Lovede vist et :-)
                              so here comes. Linea 92 EE & La marzocco MDL70. Køre som en drøm.
                              Mmm der er nu noget over en stor conical. :-)
                              god weekend derude.
                              Så det tilbage i værkstedet. ;-) David 😜



                              /Uldall
                              Vedhæftede filer
                              Last edited by Lineamanden; 3. October 2015, 07:52. Årsag: Stavefejl og glemte ting.
                              Formerly Known As Uldall.
                              #espressotechnics
                              #lamarzoccodk

                              Comment

                              • malling
                                Master Brewer
                                • Apr 2011
                                • 4545

                                #45
                                Ser godt ud Uldall.

                                Stor er vist det helt rigtige ord, i denne sammenhæng
                                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                                Comment

                                Working...
                                X