Hvad gjorde du for din espressomaskine i dag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • aspedersen
    Master Brewer
    • Jan 2014
    • 1555

    Så blev jeg færdig med Vivaldi'en her til aften. Det er som at få en helt ny maskine igen og så blev den også forkælet med lidt Bling fra min sidste tur i Staterne (50 cal)...plus en plade så dampen ikke kommer ned i bunden.

    Click image for larger version

Name:	20200124_213609.jpg
Views:	1
Size:	26,1 KB
ID:	231503

    Click image for larger version

Name:	20200124_213547.jpg
Views:	1
Size:	24,9 KB
ID:	231502
    Last edited by aspedersen; 24. January 2020, 22:04.
    /Anders

    La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
    https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
    https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

    Comment

    • KristianK
      Administrator
      • Aug 2009
      • 4365

      Oprindeligt indsendt af aspedersen Se indlæg
      Så blev jeg færdig med Vivaldi'en her til aften. Det er som at få en helt ny maskine igen og så blev den også forkælet med lidt Bling fra min sidste tur i Staterne (50 cal)...plus en plade så dampen ikke kommer ned i bunden.

      [ATTACH=CONFIG]14869[/ATTACH]

      [ATTACH=CONFIG]14868[/ATTACH]
      Det er fedt!
      KristianK
      En del af EspressoBar


      Følg mig meget gerne på
      https://instagram.com/kristianskaffe.dk
      https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

      Hjemmeside
      www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

      Comment

      • JohanS
        Lysristet
        • Dec 2016
        • 70

        It's alive!
        Har haft den her Oscar I skilt ad i hoveddele. Overtog den i december med utæt pumpe, og lidt generelle utætheder rundt omkring. Har nu fået renset kedel og pakket forbindelser i teflontape m.m.
        Den har fået ny brugt pumpe, ny gruppepakning (den gamle var bagt hårdere end beskøjter) og har kørt de første skud her til morgen.
        Kører helt standard indtil videre. Har ikke haft espressomaskine privat i nogle år, men rart at have når man nu skal arbejde hjemme.
        Så ser jeg hen ad vejen om den skal have en større tur med OPV osv. Indtil videre har det været på helt skrabet budget med dele herindefra.
        Jeg laver mest espresso, men steameren kunne godt trænge til lidt kærlighed, hvis jeg kommer til at lave flere mælkedrikke. Piver lidt og kører lidt trægt, men har ellers den karakteristiske Oscar-dampkanon med masser af kræfter.

        Click image for larger version

Name:	IMG_3990.jpg
Views:	1
Size:	33,2 KB
ID:	231707Click image for larger version

Name:	IMG_4012.JPG
Views:	1
Size:	583,3 KB
ID:	231708Click image for larger version

Name:	IMG_4014.JPG
Views:	1
Size:	418,2 KB
ID:	231709Click image for larger version

Name:	IMG_4020.JPG
Views:	1
Size:	568,9 KB
ID:	231710Click image for larger version

Name:	IMG_4021.JPG
Views:	1
Size:	618,0 KB
ID:	231711
        Last edited by JohanS; 13. April 2020, 13:05.
        The quintessential expression of coffee is espresso.
        – Ernesto Illy


        Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

        Comment

        • JohanS
          Lysristet
          • Dec 2016
          • 70

          Og et par billeder mere
          Click image for larger version

Name:	IMG_4069.jpg
Views:	1
Size:	44,1 KB
ID:	231713Click image for larger version

Name:	IMG_4063.jpg
Views:	1
Size:	36,4 KB
ID:	231712Click image for larger version

Name:	IMG_4457.jpg
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	231714Click image for larger version

Name:	IMG_4458.JPG
Views:	1
Size:	413,0 KB
ID:	231715
          The quintessential expression of coffee is espresso.
          – Ernesto Illy


          Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            Så fik datterens Oscar (2015) den store upgrade

            afkalkalkning
            OPV
            Vacuumbreaker
            2x Gigler M8x8 F. 3, M8x8 F. 3,2
            ny gruppehoved pakning
            wbc 4 huls steam tip


            Nu mangler hun bare en fornuftig "lille" kværn (piger )

            Købes.: Niche Zero eller evt. noget Eureka Migon / nuova simonelli mci



            Click image for larger version

Name:	1 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	30,2 KB
ID:	231772 Click image for larger version

Name:	2 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	27,6 KB
ID:	231773

            Click image for larger version

Name:	3 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	109,9 KB
ID:	231774

            Click image for larger version

Name:	4 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	82,3 KB
ID:	231775
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              i ånden af en tidligere tråd d;o) ;o)

              Hvis hun er single, skal hun bare finde en kæreste der har en ordenlig kværn ;o)
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • JohanS
                Lysristet
                • Dec 2016
                • 70

                Det ser vildt godt ud. Stumper fra Elektro's? Synes hans kits så ud som de var udsolgt. Men måske kun til Version I.
                The quintessential expression of coffee is espresso.
                – Ernesto Illy


                Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  Oprindeligt indsendt af JohanS Se indlæg
                  Det ser vildt godt ud. Stumper fra Elektro's? Synes hans kits så ud som de var udsolgt. Men måske kun til Version I.
                  Yes, han siger der ikke er så meget efterspørgsel på stumperne til v1 mere, men da vi var flere som ville købe, lavede han 10 sæt og smed på shoppen, de var væk med det samme
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Donkaffe
                    Grøn bønne
                    • Apr 2014
                    • 42

                    Har lige købt en Oscar simonelli 2, som værdig afløser for miss Silvia over en længere årrække.

                    Maskinen var påstået 1,5 gl, men reelt produceret i 3 md 2017.


                    Afrensning og genåbning af alle huller i damparm
                    Afkalkning af kedel ( heldigvis stort set ingen kalk)
                    Ny Ulka pumpe (havde en liggende som ikke kom i brug i min silvia) larmer stort set det samme som den fra 2017
                    Afsindigt mange backflushes med cafisa, indtil trevejs ventil kører helt stabilt, med et hurtigt blop ved aktivering
                    Ny silikone gruppehoved pakning (gl var hård som sten, og ikke til at få ud)
                    IMF gruppehoved skærm
                    Fladskue i gruppehoved
                    Bundløst portafilter
                    Afrensning og polering af rustfrit stål samt plast.
                    Tilslutning til wifi kontakt, timed vha. google home til at tænde og slukke på de rigtige tider ugen rundt :-)
                    Tillægsgevinst:
                    Knokbox
                    La motta distributor

                    Da jeg kun laver kaffe latte, er det en genial maskine, der laver den ene konsistente latte efter den anden. Har programmeret 1 kop knappen til 3 sek flush, som pre bryg, og 2 kopper knappen til 30 sek. Kan godt se at den primer kedlen før brygningen, og det tager tid, men bliver volumen for lille så er det nemt at tilrette..

                    Har kontaktet elektros.it for et OPV kit, da prisen er mere rimelig (32Euro + forsendelse). Svaret var at de var ved at lave 300 sæt! til en retailer, og når de er klar, vil de give besked. Havde kontaktet David simonelli, men da han tager 700 kr, kittet, kan jeg godt vendte lidt endnu.

                    Iøvrigt er designet af maskinen ikke ligefrem æstetisk. MEN, når man arbejder med den, er det af rengørings årsager genialt at fronten er enkel udformet uden en masse kroge og krom genstande, blot en fugtig klud og den fremstår helt clean..

                    Alt i alt et super køb af en yderst kompetent espressomaskine, i forhold til prisen (3500kr). I varm stand, er den hurtig som en ninja at fremtrylle en stor dobbelt latte... Hvis man er hurtig, et par minutter incl mælke steaming..

                    Comment

                    • summer
                      Coffeeholic
                      • Jun 2011
                      • 1407

                      Pavoni Europiccola fra 1971 (1.generation) sat i stand.
                      Alle pakninger skiftet, kabler/ledninger skiftet, basen maling er fjernet og slebet ned til rent aluminium.
                      Det er den ældste Pavoni jeg har arbejdet med, men ikke den værste, slet ikke. :-)
                      Vedhæftede filer

                      Comment

                      • Husfar
                        Stamgæst
                        • Apr 2012
                        • 769

                        Fineste klassiker !
                        Lille spørgsmål om teknik, kan man holde temperaturen stabil i kedlen ? — der er jo ikke nogen pressostat i syne....
                        Fluid-o-tech og vægtstang

                        Comment

                        • summer
                          Coffeeholic
                          • Jun 2011
                          • 1407

                          Der er fin stabilitet i kedlen - den bygget op ligesom Faema Faemina: To elementer (200w+600w) og en simpel overtryksventil (en metalkugle+ en fjeder).
                          Overtryksventilen sidder monteret i toppen af kedlen ved siden af damparmen, samme sted hvor de nyere Pavonier har deres antivacuum ventil.

                          Man så vælge mellem tre indstillinger, lille effekt (200w), stor effekt (200+600=800w) eller off (hiv stikket ud af stikkontakten).
                          800w bruges til hurtig opvarmning og damp, 200w bruger jeg under fintuning af gruppeopvarmningen og brygning.

                          Så snart kedlen er over kogepunktet begynder ventilen at ventilere damp ud, afhængigt af effekten og hvor stram fjederen er.
                          Kedlen stabiliserer sig helt automatisk - fjederen lukker mere damp ud jo varmere kedlen bliver.

                          En udmærket, hyggelig og simpel mekanik. :-)
                          (Altså, det larmer lidt fra ventilen og man skal heller ikke gå for længe fra maskinen når den er tændt, for så koger den tør - men ellers...)
                          Vedhæftede filer

                          Comment

                          • Husfar
                            Stamgæst
                            • Apr 2012
                            • 769

                            Aha, ganske simpel løsning.
                            Så man tænder, lytter, omskifter til lav kraft, skyder og slukker.. trækker stikket ud og forlader maskinen. FEDT!
                            Fluid-o-tech og vægtstang

                            Comment

                            • TurBo
                              Mellemristet
                              • May 2014
                              • 285

                              i weekenden blev der fyldt salt på anlægget, og det kostede nogle dage uden espresso. Jeg skulle lige tætne rør samlingerne på ny, med paktape, før det spillede og var helt tæt igen. Det blev så fejret med en ny tamper, da jeg alligevel var ude og shoppe friske bønner :-)
                              God dag

                              Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
                              Bo-- :-)
                              Izzo Alex Duetto mk1
                              Mahlkoenig Vario home

                              Comment

                              • Spam
                                Mellemristet
                                • May 2012
                                • 171

                                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                                Så fik datterens Oscar (2015) den store upgrade

                                afkalkalkning
                                OPV
                                Vacuumbreaker
                                2x Gigler M8x8 F. 3, M8x8 F. 3,2
                                ny gruppehoved pakning
                                wbc 4 huls steam tip

                                <KLIP - billeder m.m.>
                                Nu svarer jeg på en godt to år gammel post i håbet om at få lidt live i tråden igen. Jeg har nemlig selv en Oscar, med stort set samme mods som ovenfor.
                                Afkalkning og skiftning af gruppehovedpakning sker regelmæssigt, så det er ikke med i listen.
                                Her en (forhåbentlig nogenlunde komplet) liste af permanente mods:
                                • OPV
                                • Vacuumbreaker (den med slange på. Der er ændret lidt på kablingen, så vandet ryger i drypbakken).
                                • Gicleurs / Restriktors (3mm, tror jeg?)
                                • WBC tip (og en (ikke-WBC) ethuls tip i skabet, som kan bruges med den helt lille mælkekande til espresso macchiato / cortado).
                                • Kraftigere varmelegeme (desværre uden varmesikring).
                                • Dobbelt keddelisolering (både Musica og Oscar isolering).
                                • Kontraventil (forbedret metal-version. Den plastikversion, der følger med, stod af).

                                Alt i alt, er jeg godt tilfreds, men der er to-tre mods jeg stadig overvejer. Jeg så et eller andet sted, at der var en, der havde fjernet drejeknappen til damp, og i stedet sat et dobbelt manometer på. Tænd og sluk knappen blev så indraget som damp-knap, hvis jeg husker rigtgt. En anden ting er flow-meter, med styring så man kan styre hvor meget vand der er i et shot. Folk bruger det også til preinfusion, men da jeg har den originale vibrationspumpe, tror jeg ikke jeg vinder meget ved preinfusion.

                                Her er en ønskeliste. Det er nok ikke alle ting, der bliver til noget:
                                • Flow-meter - evt. med blue-tooth eller display. Lyd er andet alternativ.
                                • Manometer til at vise tryk. Gerne dobbelt manometer. Mest blær tror jeg.
                                • Sirai pressurestat - hvis der er plads. Jeg ved ikke om jeg vinder noget ved det, eller om det kun bør gøres, hvis den gamle går i stykker?
                                • Damp-hane med on/off funktion. Det bedste will nok være noget i stil med Aurelia, men bare at bruge on/off knap er nok en forbedring.
                                • Shottimer. Jeg har en ekstern shottimer, (der dog pt. ikke er sluttet til), men hvis flowmeter-delen bliver implementeret, kan elektronikken nok tage over.
                                Så fik jeg vist lavet en pæn ønskeliste. Jeg er nysgerrig efter om noget er tæt på at have hele listen af mods og ønskelisten samlet. Jeg har også mange spørgsmål, jeg skal have opklaret inden jeg går igang.

                                Et spørgsmål, der hele tiden vender tilbage, når jeg ser på flowkontrol, er dette:
                                Er der nogen grund til, at folk ikke bruger Musica flowmeter? Er det pris, eller er den ikke god?

                                mvh
                                Spam .
                                Last edited by Spam; 2. September 2022, 21:20. Årsag: Rette slåfejl og pudse formatering og formulering af.
                                --
                                Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
                                Mahlkönig Vario

                                Comment

                                Working...
                                X