Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 16 af 16

Emne: Om at smage kaffe...

Master Brewer -E*'s avatar
    Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Ry
    Takker, så vil jeg ikke forfølge aromasættet mere, det er simpelthen for dyrt i forhold til holdbarheden...
    -Sune

Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

Mellemristet
    Registreringsdato
    May 2014
    Sted
    Avedøre - kbh.syd
    Vildt - 80 forskellige smør aroma'er. Specielt for mig som ikke kan oplever at kan smage forskel på lurpak og becel. .
    Bo-- :-)
    Izzo Alex Duetto mk1
    Mahlkoenig Vario home

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2013
    Sted
    Århus omegn
    Jeg går ret meget op i vin og fik for mange år siden nez vin sættet da interessen startede...og jeg har måske brugt det to gange. Smagshjulet bruger jeg i højere grad og jeg mener at det er et bedre værktøj...særligt når du øver smage. Prøv at brug det lidt omvendt. Efter jeg flyttede tilbage til Jylland med kæmpe have og frugtlund, har jeg haft smagshjul med ud i haven og gået fra solbærbusk til stikkelsbær til blommetræ til æbler osv. Det at kroppen og øvrige sanser er aktiveret i "træningen" har givet mig virkelig meget. De der smagsæt fanger kun en snæver nuance af den reference som de ønsker at kopiere. Et solbær smager jo slet ikke som det dufter; syre, sukker, salt får også noget helt andet frem i solbærret. I sættet rammer solbær aromaen f.eks primært duften fra skallen og en eller anden billig solbærmarmelade - nærmest blot en tiendedel af oplevelsen af at stå foran en busk i august.

Min pointe er nok lidt rodet, men den er sådan set bare at jeg synes at de der sæt oversælger sig selv som "træningsredskab". Let systematiseret træning med de rigtige varer giver et bedre resultat og smaghjulene er rigtige gode til at hjælpe på vej - særligt med at kunne formulere oplevelsen

Espresso Kleen™'s avatar
    Registreringsdato
    Jan 2009
    Sted
    Risskov
    Citer Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
    Hey folks,
    Jeg har forsøgt mig frem med at smage de forskellige toner i kaffe, og kan efterhånden pinpointe nogle stykker, jeg synes dog det er en svær opgave. Derfor ville jeg lige dele, hvis andre sidder med samme fornemmelse, jeg faldt over det her på nettet. Jeg har ikke brugt det endnu, men det kunne virke som noget der kunne gøre verden lidt nemmere...
    Sune, har du evt et link til hvor du fandt dette smagshjul...jeg ku' godt tænke mig det i en højere opløsning..:-)
    Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
    Mario: Mahlkönig Vario, the Third
    Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
    Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Master Brewer -E*'s avatar
    Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Ry
    Ahhh ja, husk altid kildeangivelse... Jeg kan huske den er fra SquareMileCoffeeRoasters, men jeg kan simpelthen ikke genfinde den. Billedegoogler du, dukker der nogle stykker op, men om de er god nok opløsning ved jeg ikke.
    Beklager den begrænsede hjælp.

Edit: Jeg har forresten selv printet den i a4 størrelse, det er ikke heeeelt vildt kønt, men det går an. Jeg tror a5 ville være at foretrække (eller et sted derimellem).
    Senest redigeret af -E* : 19. December 2014 kl. 09:54
    -Sune

Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af Kleen™ Se indlæg
    Sune, har du evt et link til hvor du fandt dette smagshjul...jeg ku' godt tænke mig det i en højere opløsning..:-)
    Hvis du billed-googler "Coffee flavour wheel", så får du et kæmpe udvalg af dem. Og så kan man vælge hvilket man syns bedst om.

https://www.google.dk/search?q=coffe...ed=0CAYQ_AUoAQ
    Senest redigeret af Kaffe T : 1. January 2015 kl. 22:12
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •