ECM Giotto mister trykket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Javauser
    Lysristet
    • Jan 2013
    • 116

    ECM Giotto mister trykket

    Hej,
    jeg har en ældre (2001) ECM Giotto, hvor trykket pludselig forsvinder. Jeg tænder maskinen og lader den stå i en halv times tid, og kan mærke at den bliver nogenlunde varm, men der er ikke tryk på og jeg kan ikke aktivere nogen af hanerne. Efter at have slukket/tændt et par gange og aktiveret det hele kommer der somme tider tryk på, og jeg kan være heldig at nå og gøre noget. Jeg kan også være heldig at den starter op normalt og har tryk på, men ofte forsvinder trykket blot igen, inden jeg får min kaffe :-)
    Jeg har naturligvis googlet fejlen for at se om det var noget jeg selv kunne gøre noget ved. Det er en rimelig udbredt holdning at fejlen kan skyldes manglende afkalkning. Jeg har derfor prøvet at afkalke maskinen jvf. guiden fra Seatle Coffee Gear, men det har desværre ikke båret frugt. Jeg har også skiftet pressostaten som også tit får skylden for denne type fejl, men det hjalp heller ikke.
    Nogen der har nud på hvad der kan være galt eller er det bedre at lade kaffe mekka kigge på den ?

    VH
    Poul
    Astoria CMA Compact CKXE, Rancilio Kryo 65 OD, Grohe Blue Pure, Swissmar Alpenröst
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #2
    Så vidt jeg er orienteret, er det ret svært at afkalke en maskine, hvis ikke den er varm. Kalkopløsningen sker vist først ved høje temperaturer og det virker som om du ikke opnår det?

    Jeg har haft en maskine en gang, som opførte sig underligt og alle gode forsøg på at fejlfinde slog fejl. Nogle gange virkede den, andre ikke.
    Det viste sig, at varmelegemet var flækket og nogle gange rørte varmetrådene hinanden, andre ikke. Det vil sige, at hvis jeg flyttede på den, så kunne det gå den ene eller anden vej.

    Hvis du tjekker varmelegemet, så opnår du også en anden ting, nemlig at du får kigget ind i kedlen og ved selvsyn kan kontrollere om den reelt er tilkalket (i hvert fald i kedlen). Der kan ligge nogle ret grimme ting i bunden af sådan en kedel som du så også kan få skyllet ud.

    Du skal bruge en ret stor svensknøgle men ellers er det ret ligetil hvis du tager toppen af maskinen af

    Et varmelegeme koster vist ikke mere end et par hundrede, hvis det skulle vise dig at være det.

    Mvh.
    Kristian
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • davidsarinelli
      Coffeeholic
      • May 2009
      • 1484

      #3
      Oprindeligt indsendt af Javauser Se indlæg
      Hej,
      jeg har en ældre (2001) ECM Giotto, hvor trykket pludselig forsvinder. Jeg tænder maskinen og lader den stå i en halv times tid, og kan mærke at den bliver nogenlunde varm, men der er ikke tryk på og jeg kan ikke aktivere nogen af hanerne. Efter at have slukket/tændt et par gange og aktiveret det hele kommer der somme tider tryk på, og jeg kan være heldig at nå og gøre noget. Jeg kan også være heldig at den starter op normalt og har tryk på, men ofte forsvinder trykket blot igen, inden jeg får min kaffe :-)
      Jeg har naturligvis googlet fejlen for at se om det var noget jeg selv kunne gøre noget ved. Det er en rimelig udbredt holdning at fejlen kan skyldes manglende afkalkning. Jeg har derfor prøvet at afkalke maskinen jvf. guiden fra Seatle Coffee Gear, men det har desværre ikke båret frugt. Jeg har også skiftet pressostaten som også tit får skylden for denne type fejl, men det hjalp heller ikke.
      Nogen der har nud på hvad der kan være galt eller er det bedre at lade kaffe mekka kigge på den ?

      VH
      Poul
      Hej Poul,

      Du skal have en ny Gicar box (er mit gæt).

      På de ældre ECM kører pressostaten igennem et relæ i boxen, og det er det relæ, der er dårligt.

      Typisk kan en original box ikke fås, så man bygger den om til den nyere box.
      David Sarinelli

      Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

      Giesen W1 m. Artisan connection
      Bullet R1 2.0 IBTS
      La Marzocco Linea Classic AV 1
      Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
      Profitec Pro500
      La Pavoni Professional
      ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
      Niche Zero single dosing conical burrs
      DIP DK-40 Bulk

      Masser af SSP burrs!


      www.espresso-systems.dk

      Comment

      • Javauser
        Lysristet
        • Jan 2013
        • 116

        #4
        Hej Kristian,

        tak for svaret. Den kan for så vidt godt blive varm, og et stykke tid virker den også helt normalt, og så taber den pludseig pusten, og manometeret ryger i 0. Så den er afkalket med varmt vand, og den så heller ikke særlig tilkalket ud, så jeg tror ikke længere det er det. Varmelegemet er dog stadig en mulighed, som jeg vil tjekke.
        Vh
        Poul
        Astoria CMA Compact CKXE, Rancilio Kryo 65 OD, Grohe Blue Pure, Swissmar Alpenröst

        Comment

        • KristianK
          Administrator
          • Aug 2009
          • 4365

          #5
          Oprindeligt indsendt af Javauser Se indlæg
          Hej Kristian,

          tak for svaret. Den kan for så vidt godt blive varm, og et stykke tid virker den også helt normalt, og så taber den pludseig pusten, og manometeret ryger i 0. Så den er afkalket med varmt vand, og den så heller ikke særlig tilkalket ud, så jeg tror ikke længere det er det. Varmelegemet er dog stadig en mulighed, som jeg vil tjekke.
          Vh
          Poul
          OK, ja så tror jeg hellere du må lytte til hvad David siger

          Der er nogen der siger, at han faktisk ved hvad han taler om (hehe)

          Mvh.
          Kristian
          KristianK
          En del af EspressoBar


          Følg mig meget gerne på
          https://instagram.com/kristianskaffe.dk
          https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

          Hjemmeside
          www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

          Comment

          • Javauser
            Lysristet
            • Jan 2013
            • 116

            #6
            Hej David,
            tak for svar. Det lader til at gicar box'en har været skiftet, der sidder nu istedet en Giemme MFC2N, som jeg går ud fra er den nyere box du omtaler. Men den kan jo godt være defekt igen.
            De er dog ret dyre de bokse og jeg har allerede skiftet pressostaten uden held, så jeg tror jeg kryber til korset og smider den ud til kaffemekka mandag :-)


            VH
            Poul
            Astoria CMA Compact CKXE, Rancilio Kryo 65 OD, Grohe Blue Pure, Swissmar Alpenröst

            Comment

            • davidsarinelli
              Coffeeholic
              • May 2009
              • 1484

              #7
              Har du et multimeter?

              Så kan du både måle om der er modstand i varmelegemet og se om der er spænding på, når pressostaten tænder.
              David Sarinelli

              Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

              Giesen W1 m. Artisan connection
              Bullet R1 2.0 IBTS
              La Marzocco Linea Classic AV 1
              Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
              Profitec Pro500
              La Pavoni Professional
              ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
              Niche Zero single dosing conical burrs
              DIP DK-40 Bulk

              Masser af SSP burrs!


              www.espresso-systems.dk

              Comment

              • Javauser
                Lysristet
                • Jan 2013
                • 116

                #8
                Oprindeligt indsendt af davidsarinelli Se indlæg
                Har du et multimeter?

                Så kan du både måle om der er modstand i varmelegemet og se om der er spænding på, når pressostaten tænder.
                Ja, jeg har et multimeter. Men er noget rusten i brugen, så skal nok ha lidt forklaring til hvordann :-)
                Astoria CMA Compact CKXE, Rancilio Kryo 65 OD, Grohe Blue Pure, Swissmar Alpenröst

                Comment

                • davidsarinelli
                  Coffeeholic
                  • May 2009
                  • 1484

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Javauser Se indlæg
                  Ja, jeg har et multimeter. Men er noget rusten i brugen, så skal nok ha lidt forklaring til hvordann :-)
                  Prøv at måle modstand (læs: ohm) på varmelegemets to poler. (Med maskinen slukket)

                  Du behøver ikke tage ledningerne af.

                  Der skal være 40-60 ohm afhængigt af varmelegemets effektopgivelse, typisk 1200-1400W.

                  Er der modstand, skal du checke om der er vekselspænding over de to poler ved tændt pressostat. Ca. 230V AC.
                  David Sarinelli

                  Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                  Giesen W1 m. Artisan connection
                  Bullet R1 2.0 IBTS
                  La Marzocco Linea Classic AV 1
                  Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                  Profitec Pro500
                  La Pavoni Professional
                  ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                  Niche Zero single dosing conical burrs
                  DIP DK-40 Bulk

                  Masser af SSP burrs!


                  www.espresso-systems.dk

                  Comment

                  • Javauser
                    Lysristet
                    • Jan 2013
                    • 116

                    #10
                    Har nu haft maskinen inde hos kaffemekka, hvor David har fikset det der viste sig at være en defekt gicar boks, samt lavet lidt forbedringer, ny filterkurv og steamtip. Har her til aften lavet 4 latte, der bare blev helt perfekte, meget nemmere at lave kontrolleret ensartet mælkeskum, så tak for den super gode service David :-)
                    Astoria CMA Compact CKXE, Rancilio Kryo 65 OD, Grohe Blue Pure, Swissmar Alpenröst

                    Comment

                    • davidsarinelli
                      Coffeeholic
                      • May 2009
                      • 1484

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Javauser Se indlæg
                      Har nu haft maskinen inde hos kaffemekka, hvor David har fikset det der viste sig at være en defekt gicar boks, samt lavet lidt forbedringer, ny filterkurv og steamtip. Har her til aften lavet 4 latte, der bare blev helt perfekte, meget nemmere at lave kontrolleret ensartet mælkeskum, så tak for den super gode service David :-)
                      Selv tak for de fine ord. Det er altid rart at ens arbejde bliver værdsat.

                      Jamen der skal tweakes lidt, når den nu allerede var til rep. :-)

                      Fedt at høre, at 1-huls tippen spiller. Det er næsten den eneste tip, der kan bruges på 1.5-1.8 liters HX-maskiner, hvis de justeres ned på 0.9-1.0 bar, pga. trykfaldet bliver for stort med flere og/eller større huller, så mælken ikke spinner ordenligt.

                      Jeg er bare glad for at det var et relativt easy fix, så den kunne komme hurtigt hjem igen og lave en masse kaffe :-)

                      God fornøjelse med den og god aften.
                      David Sarinelli

                      Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                      Giesen W1 m. Artisan connection
                      Bullet R1 2.0 IBTS
                      La Marzocco Linea Classic AV 1
                      Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                      Profitec Pro500
                      La Pavoni Professional
                      ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                      Niche Zero single dosing conical burrs
                      DIP DK-40 Bulk

                      Masser af SSP burrs!


                      www.espresso-systems.dk

                      Comment

                      • ras8000
                        Mørkristet
                        • May 2010
                        • 479

                        #12
                        Hvis andre står med dette problem og har modet på selv at reparere lidt, så er det muligt blot at skifte relæet. Jeg havde præcis samme problem for nogle måneder siden. Bestilte et nyt relæ på eBay til 30 kr og skiftede det. Jeg er bestemt ikke særlig teknisk, så hvis jeg kan, så kan andre også :-)
                        Rocket Giotto
                        Gaggia Achille
                        Mazzer Mini E
                        Behmor
                        Aeropress
                        Skerton med OE mod.

                        Comment

                        • Espressoplummer
                          Lysristet
                          • May 2013
                          • 122

                          #13
                          Fedt at høre, at 1-huls tippen spiller. Det er næsten den eneste tip, der kan bruges på 1.5-1.8 liters HX-maskiner, hvis de justeres ned på 0.9-1.0 bar, pga. trykfaldet bliver for stort med flere og/eller større huller, så mælken ikke spinner.[/QUOTE]

                          Jeg kører med en 3 huls på min i øjeblikket, men vil da helt klart prøve med en 1 huls i stedet ��
                          Rocket Cellini evoluzione V2
                          Mazzer mini E Med Super jolly blade

                          Comment

                          • Javauser
                            Lysristet
                            • Jan 2013
                            • 116

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Espressoplummer Se indlæg
                            Fedt at høre, at 1-huls tippen spiller. Det er næsten den eneste tip, der kan bruges på 1.5-1.8 liters HX-maskiner, hvis de justeres ned på 0.9-1.0 bar, pga. trykfaldet bliver for stort med flere og/eller større huller, så mælken ikke spinner.
                            Jeg kører med en 3 huls på min i øjeblikket, men vil da helt klart prøve med en 1 huls i stedet ��[/QUOTE]

                            Ja det er meget nemmere at lave den gode blanke mælk nu, hver gang. Jeg kører med et tryk på blot 0,7 bar hvilket giver en temp på ca 96-97 grader inden jeg flusher. Så det er en super opgradering til små penge :-)
                            Astoria CMA Compact CKXE, Rancilio Kryo 65 OD, Grohe Blue Pure, Swissmar Alpenröst

                            Comment

                            • Javauser
                              Lysristet
                              • Jan 2013
                              • 116

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af ras8000 Se indlæg
                              Hvis andre står med dette problem og har modet på selv at reparere lidt, så er det muligt blot at skifte relæet. Jeg havde præcis samme problem for nogle måneder siden. Bestilte et nyt relæ på eBay til 30 kr og skiftede det. Jeg er bestemt ikke særlig teknisk, så hvis jeg kan, så kan andre også :-)
                              Det er nemt at skifte selv hvis man ved hvad det er der ikke virker og har udstyr til at måle med. Jeg er dog ikke helt sikker på at det er det samme vi snakker om. Den controller boks jeg fik skiftet har jeg ikke kunnet finde billligere end 140$ og så kommmer der jo bidrag til den danske stat oveni. Men ellers så smid lige et link, det er anden gang den er blevet skiftet i min maskine, dog første gang hvor jeg har været ejer.
                              Astoria CMA Compact CKXE, Rancilio Kryo 65 OD, Grohe Blue Pure, Swissmar Alpenröst

                              Comment

                              Working...
                              X