151A eller 151B til Mazzer Major?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #16
    Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
    Hvor hurtig er den ??

    den kører samme rpm som Mzzer minni /super jolly/major
    4,4 = 18 gr. ca
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • Dyrlægen
      Espresso
      • Sep 2012
      • 625

      #17
      Med snakken om statisk kaffe tidligere i denne tråd, fik jeg lyst til at prøve at skifte mine originale 151B knive ud med nogle ældre og ret slidte 151A knive, blot for at se om de skulle være mindre statiske.

      Mine 151B knive bruger 3,20 sekunder på at kværne ca 20 gram af Stillers lyse rist, dog kan kaffen nemt blive lidt statisk. Et andet problem ved disse knive er at de levere et meget varierende output. Nogen gange levere de 18,5 gram på 3,20 sek og andre gange er det 22 gram. Det kan generer en del unødvendigt spild, ustabile skud, gennemløbstid og nedsætter værdien og funktionen i at have en timer.

      Nu har jeg så brugt mine slidte 151A knive i en uges tid og hvilken forskel! De er på ingen måde statiske, overhoved og på det plan langt bedre end mine B-knive. De bruger dog 5,70 sek på at kværne 19,5 gram, men det betyder ikke så meget med de 2-6 kopper kaffe der bliver drukket hos mig om dagen. En anden gevinst ved de gamle knive er at de giver et meget stabilt output, jeg har endnu ikke oplevet afvigelser på mere end 0,1 gram! Konklusionen er at jeg skifter ikke tilbage til mine 151B knive i nogen nærmere fremtid, og når jeg skal have nye, bliver det 151A
      Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
      Elektra Nino - Med Pulse Mod
      Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
      Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod

      Comment

      • peter_il
        Espresso
        • Sep 2011
        • 714

        #18
        Oprindeligt indsendt af Dyrlægen Se indlæg
        Med snakken om statisk kaffe tidligere i denne tråd, fik jeg lyst til at prøve at skifte mine originale 151B knive ud med nogle ældre og ret slidte 151A knive, blot for at se om de skulle være mindre statiske.

        Mine 151B knive bruger 3,20 sekunder på at kværne ca 20 gram af Stillers lyse rist, dog kan kaffen nemt blive lidt statisk. Et andet problem ved disse knive er at de levere et meget varierende output. Nogen gange levere de 18,5 gram på 3,20 sek og andre gange er det 22 gram. Det kan generer en del unødvendigt spild, ustabile skud, gennemløbstid og nedsætter værdien og funktionen i at have en timer.

        Nu har jeg så brugt mine slidte 151A knive i en uges tid og hvilken forskel! De er på ingen måde statiske, overhoved og på det plan langt bedre end mine B-knive. De bruger dog 5,70 sek på at kværne 19,5 gram, men det betyder ikke så meget med de 2-6 kopper kaffe der bliver drukket hos mig om dagen. En anden gevinst ved de gamle knive er at de giver et meget stabilt output, jeg har endnu ikke oplevet afvigelser på mere end 0,1 gram! Konklusionen er at jeg skifter ikke tilbage til mine 151B knive i nogen nærmere fremtid, og når jeg skal have nye, bliver det 151A
        Pyhhh, så slipper jeg for at skifte mine :-)

        Det der med sekunderne har altid moret mig lidt - jeg kan faktisk lide at bruge tid ved maskinen - så at det tager 2,5 sekunder længere med de gamle knive er da bare en bonus! Og lidt hurtig hovedregning giver følgende aldeles fjollede regnestykke, der viser, at du kun kan spare 35 timer ud af resten af din levetid ved at beholde de hurtige knive! Og herregud, hvad er 35 timer i det perspektiv?

        40 års fortsat brygning x 365 dage x 3,5 kopper om dagen (51100 kopper) x 2,5 sekunder tidsdifference pr kop / 3600 (sekunder på en time) = 35,5 i runde tal

        Tilgiv mig de 40 år. Det er ikke en forudsigelse, blot et tal ;-)
        La Marzocco Linea 1GR AV, Mazzer Major E, Bullet rister

        Comment

        • davidsarinelli
          Coffeeholic
          • May 2009
          • 1484

          #19
          Med undtagelse af retention flush om morgenen (her giver den mere på samme tid), og ved for lidt kaffe i hopperen, giver begge mine Major kværne med 151B knive et meget ensartet resultat. Jeg kører både arrangementer og skifter maskiner (Duetto 3, Appia 2 og Futurmat Ariete), og jeg har endnu ikke haft brug på at justere formaling, kun kværntiden, afhængigt af luftfugtighed og temperatur.

          Jeg har med 151B klart mindre static, mindre hylelyd fra kværnen, samt mindre kaffe på bordet ved høj dosering.

          Jeg har også prøvet 151C, men de kan kun anvendes til mørk kaffe, da kværnen ellers kan stalle, da den mangler startmoment. Her ligger kværntiden på 1.95-2.3 sekunder, og man kan klart mærke at den malede kaffe bliver lun ved høj volumen. Men de påvirker på ingen måde brygtiden.
          David Sarinelli

          Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

          Giesen W1 m. Artisan connection
          Bullet R1 2.0 IBTS
          La Marzocco Linea Classic AV 1
          Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
          Profitec Pro500
          La Pavoni Professional
          ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
          Niche Zero single dosing conical burrs
          DIP DK-40 Bulk

          Masser af SSP burrs!


          www.espresso-systems.dk

          Comment

          • Dyrlægen
            Espresso
            • Sep 2012
            • 625

            #20
            David, vejer du ind i mellem af for at tjekke om du får den mængde kaffe du forventer? Jeg er blevet lidt skadet og har fået for vane at veje hver eneste gang, både kaffe og ekstration med min to decimals vægt. Kan være at jeg kan lærer at styre min stereotypi med de "nye" a-knive

            Det skal siges at jeg ikke har noget anti-statisk gitter i min Major og har heller ikke nogen planer om det. Jeg fjerner alt kaffen i chuten hver gang og holder dermed retention på ca. 1,5 gram. Det kunne måske manglen på gitter der er skyld i at mine b-knive er mere upræcise end dine ?
            Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
            Elektra Nino - Med Pulse Mod
            Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
            Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod

            Comment

            • davidsarinelli
              Coffeeholic
              • May 2009
              • 1484

              #21
              Nej jeg kigger, mærker og smager. Som sagt er det nemt at se, at den giver mere på første skud, fordi kaffen er delvist malet og tør. Jeg har first drop på nøjagtig samme tid og samme kontakttid, hvert eneste shot.

              Det forklarer. Jeg har gitter på og minimum 500 gram i hopperen.

              Uden gitter og minimum 500 gram kaffe i hopperen, vil du opleve meget svingende dosering jo hurtigere knive du monterer.

              Af samme grund skal en Robur helst have 1 kg bønner i hopperen og stadigvæk free doser de fleste baristaer, da gitteret er til den grove side (løst pakket buffer) og bønnerne hopper pga. de 900W centrifugalkraft.

              Af samme grund anbefaler jeg ikke at singledose, da bønnerne hopper, hvilket resulterer i, at man skal male meget finere for samme pour.
              David Sarinelli

              Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

              Giesen W1 m. Artisan connection
              Bullet R1 2.0 IBTS
              La Marzocco Linea Classic AV 1
              Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
              Profitec Pro500
              La Pavoni Professional
              ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
              Niche Zero single dosing conical burrs
              DIP DK-40 Bulk

              Masser af SSP burrs!


              www.espresso-systems.dk

              Comment

              • Dyrlægen
                Espresso
                • Sep 2012
                • 625

                #22
                Så begynder det at give mere mening. For at holde kaffen frisk, så har jeg sjældent mere end 50-100 gram i min hopper. Jeg har lagt en 500 g tamperbase oven på bønnerne for at undgå at popkorn effekten, men det har tydeligvis ikke være nok til 151B når jeg kører uden gitter.

                Click image for larger version

Name:	Skærmbillede 2014-09-17 kl. 20.14.08.jpg
Views:	1
Size:	20,1 KB
ID:	223648
                Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
                Elektra Nino - Med Pulse Mod
                Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
                Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod

                Comment

                • Benjoh
                  Lysristet
                  • May 2016
                  • 143

                  #23
                  Hey,

                  Genopliver lige en gammel tråd. Jeg har en Major Automatic stående. Kan der bruges 151B knivene i den? Også til lyse bønner.

                  Skal kværnen startes inden man hælder bønner i for at undgå den staller.

                  David, hvor mange kg kaffe kørte du igennem inden du mærkede forskel?
                  Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

                  Comment

                  • Falckmanden
                    Coffeeholic
                    • Feb 2009
                    • 1370

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Benjoh Se indlæg
                    Hey,

                    Genopliver lige en gammel tråd. Jeg har en Major Automatic stående. Kan der bruges 151B knivene i den? Også til lyse bønner.

                    Skal kværnen startes inden man hælder bønner i for at undgå den staller.

                    David, hvor mange kg kaffe kørte du igennem inden du mærkede forskel?
                    Du kan sagtens bruge 151B I din Major.

                    Jeg har brugt en Major med 151B I 4-5 år med lyse espressobønner I, og den har vel stalet for mig 10 gange.

                    Du behøver ikke starte kværnen før du smidder bønner i.

                    Vh Kasper

                    Sendt fra min LG-H815 med Tapatalk
                    Hjemme:
                    ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                    La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                    Mazzer Robur E

                    Arbejde:
                    ECM Michelangelo 2grp
                    Mazzer Major

                    Comment

                    • Henrikaa
                      Mellemristet
                      • May 2014
                      • 238

                      #25
                      Jeg tror heller ikke du skal være bekymret for at kværnen staller, jeg havde både Mazzer producerede og SSP producerede knive i og der kværnede den som en drøm.

                      Comment

                      Working...
                      X