Walküre - Bayreuther kande

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • jma140267
    Grøn bønne
    • Aug 2014
    • 9

    Walküre - Bayreuther kande

    Jeg er ny i forummet - som bruger.

    Er der nogen der har erfaringer med Bayreuther kanden (fra Walküre Porzellan - også kendt som Karlsbader kanden). Kanden er baseret på et keramisk gitter filter og fungerer som pour over med en særlig vandfordeler. Groft kværnede bønner (grovere end stempel). Meget ren og olieret smagsoplevelse.

    Jeg anvender primært Guatemala bønner fra Risteriet (middelristet). Men kraftfuld smagsoplevelse.

    Last edited by jma140267; 27. August 2014, 08:50.
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    Jeg har ikke prøvet den, men synes den er flot.
    Det lyder som om du har smagt kaffe fra den - har du en selv?
    Det kunne være sjovt at sammenligne smagen med en stempelkande/v60/kalita/aeropress...

    Comment

    • jma140267
      Grøn bønne
      • Aug 2014
      • 9

      #3
      Jeg har en Bayreuther i 700 ml udgave. Bryggemetoden er afhængig af en grov maling. Jeg synes at kaffen er et godt alternativ til stempelkanden. Jeg drikker dog primært aeropress i øjeblikket. Da den egner sig bedst til enkeltkop.

      Bayreuther kaffen kan bedst beskrives som en meget kraftfuld kop, da olie fra bønnen ikke bliver fanget af papirfilter. Det dobbelte keramikfilter/si fungerer godt og resulterer i meget begrænset bundfald. Det kan beskrives som en meget ren kop. Ligesom enhver anden brygmetode afhænger smagsoplevelsen af den valgte bønne. Jeg sværger mest til Guatemala fra Risteriet...

      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        Information til de interesserede: De laver også en enkelt-kop brygger.

        Comment

        • jma140267
          Grøn bønne
          • Aug 2014
          • 9

          #5
          Bayreuther enkeltkop filter

          Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
          Information til de interesserede: De laver også en enkelt-kop brygger.
          http://www.walkuere.de/index.php?id=...senfilter0&L=3
          Hej Summer

          Den har jeg lige købt. Jeg slås lidt med at få kalibreret smag og fylde. Af en eller anden grund bliver det indtil videre en lidt tyndere kop. Jeg forsøger at øge mængden af kaffe, gennemløbstiden skulle være ok (Mao. at kværningsgrad er i orden). Har ikke haft så meget tid. Så jeg satser på weekenden:-)

          Comment

          • summer
            Coffeeholic
            • Jun 2011
            • 1407

            #6
            Bare af interesse: Hvor sensitiv er din 700ml kande i forhold til mængde?
            Har du f.eks. prøvet at lave en 500ml portion i din 700ml kande?

            Comment

            • jma140267
              Grøn bønne
              • Aug 2014
              • 9

              #7
              Godt spørgsmål! Og interessant i forhold til kop filter udgaven. Jeg har ikke forsøgt med halv kande. Endnu. Jeg vender tilbage om udfaldet...

              Comment

              • jma140267
                Grøn bønne
                • Aug 2014
                • 9

                #8
                700ml kan godt bruges til halve doser...

                Comment

                Working...
                X