Den store mælketråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Husfar
    Stamgæst
    • Apr 2012
    • 769

    #31
    Puha, vammel oplevelse.
    Jeg syntes bare det skulle siges til en voksen, det her:

    Tom sødmælkshylde i køleskabet og en forespørgsel på latte..

    Jeg gætter på at jeg ikke er den første i verdenshistorien der tryller en løsning for julefredens skyld.

    Bønnerne er Kontras cafe latte blanding, med 15% robusta.
    Faktas minimælk i skummekanden tilsat 40% piskefløde, tilovers fra julens fedtorgie.

    Desværre var der stor begejstring, og ønsker om mere..

    Glædelig jul..
    Fluid-o-tech og vægtstang

    Comment

    • Jens_Muff
      Master Brewer
      • Sep 2011
      • 2615

      #32
      Jeg håber det var piskefløden, der var på godt 40 % fedt og ikke din latte, der bestod af 40% piskefløde

      Jeg har selv forsøgt noget lignende med meget blandede resultater. Jeg drikker hellere en latte på minimælk end med fløde i, vil jeg sige. Men nok bare helst en americano eller espresso.
      - La Pavoni
      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
      - Aillio Bullet R1
      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

      Comment

      • Kjeldsen
        Coffeeholic
        • Feb 2010
        • 1086

        #33
        Oprindeligt indsendt af Husfar Se indlæg
        Puha, vammel oplevelse.
        Jeg syntes bare det skulle siges til en voksen, det her:

        Tom sødmælkshylde i køleskabet og en forespørgsel på latte..

        Jeg gætter på at jeg ikke er den første i verdenshistorien der tryller en løsning for julefredens skyld.

        Bønnerne er Kontras cafe latte blanding, med 15% robusta.
        Faktas minimælk i skummekanden tilsat 40% piskefløde, tilovers fra julens fedtorgie.

        Desværre var der stor begejstring, og ønsker om mere..

        Glædelig jul..
        Hah! Har du mere fløde? Jeg tror vi er nysgerrige efter hvordan 100% fløde steamer, og efterfølgende hvordan en latté smager.

        Comment

        • Husfar
          Stamgæst
          • Apr 2012
          • 769

          #34
          Fløden steamer ualmindelig flot, smagen kan diskuteres. 🍼
          Iøvrig er fløden heldigvis kun på de 38% .. Der findes cremedouble, men den må nogen af i andre eksperimentere med, jeg tør ikke af angst præcedens.
          Dagen i morgen byder på endnu en dag med eksperimenter af den uortodokse slags. En halv liter mere står og udløber på datomærkningen.. Og kloge kommentare i en anden tråd, har opfordret mig til at forbedre mit bryg ved at nedsætte brewratio. Det kræver en sund forbrænding at blive klogere på det her..
          Fluid-o-tech og vægtstang

          Comment

          • Husfar
            Stamgæst
            • Apr 2012
            • 769

            #35
            Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
            Jeg håber det var piskefløden, der var på godt 40 % fedt og ikke din latte, der bestod af 40% piskefløde

            Jeg har selv forsøgt noget lignende med meget blandede resultater. Jeg drikker hellere en latte på minimælk end med fløde i, vil jeg sige. Men nok bare helst en americano eller espresso.
            Hæ hæ, allerede med 20% tilskud i mælken var flødefornemmelsen og smagen overvældende.
            Fluid-o-tech og vægtstang

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #36
              Hvad størrelse mælkekande bruger I til at steame i ?

              Jeg fik anbefalet en steelfunction på 3,5 dl ... Hvis jeg hælder mælk i til der hvor hældetuden starter at gå ud fra kanten, kan der være 2 dl i, men egentlig ville jeg godt bruge mindre mælk. Jeg kan se der er en kande på 1,5 dl. Er den god at arbejde med ?
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #37
                Du kan jo til at starte med bare afveje mælken og bruge samme kande

                Det sagt er det da rart bare at kunne hælde til et synligt holdepunkt

                Hvor meget/lidt mælk er ønske mængden ?

                gå ud fra det mængde og se om du kan finde en kande hvor den mængde passer med tuden

                det er rart at ha dybde i mælken når man skal steame den , så så lille en kande som muligt ,men hvor der stadig er plads til slutvolumen og plads til bevægelsen under steaming
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • Jens_Muff
                  Master Brewer
                  • Sep 2011
                  • 2615

                  #38
                  Den store mælketråd

                  Min 0.28 kande fra Risteriet er fin til de 120 g jeg bruger til små cappuccinoer. 120g mælk er lige over knækket til hældetuden.

                  Bruger min 0,35 motta til de lidt større.
                  - La Pavoni
                  - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                  - Aillio Bullet R1
                  - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                  Comment

                  • johnster
                    Master Brewer
                    • Jun 2011
                    • 1756

                    #39
                    Har lige prøvet denne mælk.
                    Den steamer sådan set udmærket, men smagen er en kende underlig...
                    Vedhæftede filer
                    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                    Compak K10 Fresh
                    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                    Philips Café Gourmet

                    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                    Comment

                    • johnster
                      Master Brewer
                      • Jun 2011
                      • 1756

                      #40
                      Hvorfor h... lægger den billedet ned?
                      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                      Compak K10 Fresh
                      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                      Philips Café Gourmet

                      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                      Comment

                      • aspedersen
                        Master Brewer
                        • Jan 2014
                        • 1555

                        #41
                        Første gang jeg har set et setup skruet på vægen. Respekt!
                        /Anders

                        La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                        https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                        https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                        Comment

                        • Kleen™
                          Espresso
                          • Jan 2009
                          • 511

                          #42
                          Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                          Har lige prøvet denne mælk.
                          Den steamer sådan set udmærket, men smagen er en kende underlig...
                          Anti-gravity laktose har en bismag af Hollywood. Det er iøvrigt en kendt sag...
                          Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                          Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                          Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                          Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #43
                            Jeg har lige prøvet en Barista-mælk for første gang. Denne var erhvervet i Irma. Sort karton. Lavet af Thiese mejeri.

                            Hold da op, den er anderledes at steame end alm sødmælk (økologisk, plejer jeg at købe).

                            Første gang, jeg kørte den med steam-armen, stod det ud over kanten. Tænkte at jeg måske var kommet til at hælde lige lidt mere mælk i end ellers. Anden gang skete det samme. Jeg kan kun beholde mælken i kanden, hvis jeg holder den helt lodret og dyssen godt nede i mælken.

                            Hvad erfaringer har I andre med at steame Baristamælk ? Syns ikke jeg har hørt at nogen af jer bruger det ... ?
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • johnster
                              Master Brewer
                              • Jun 2011
                              • 1756

                              #44
                              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                              Jeg har lige prøvet en Barista-mælk for første gang. Denne var erhvervet i Irma. Sort karton. Lavet af Thiese mejeri.

                              Hold da op, den er anderledes at steame end alm sødmælk (økologisk, plejer jeg at købe).

                              Første gang, jeg kørte den med steam-armen, stod det ud over kanten. Tænkte at jeg måske var kommet til at hælde lige lidt mere mælk i end ellers. Anden gang skete det samme. Jeg kan kun beholde mælken i kanden, hvis jeg holder den helt lodret og dyssen godt nede i mælken.

                              Hvad erfaringer har I andre med at steame Baristamælk ? Syns ikke jeg har hørt at nogen af jer bruger det ... ?
                              Jeg har prøvet den sorte flere gange.
                              Jeg synes ikke, at den opfører sig meget anderledes end de øko mælk jeg plejer at bruge.
                              Men jeg er nu heller ingen ørn til mælkemønster.
                              Hvis den skummer for meget, er du nok mere ovre i cappucino skum.
                              Så det kan være, at den er mere responsiv på din steam teknik?
                              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                              Compak K10 Fresh
                              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                              Philips Café Gourmet

                              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                              Comment

                              • johnster
                                Master Brewer
                                • Jun 2011
                                • 1756

                                #45
                                Så fik jeg lige prøvet denne mælk. Den smager lækkert og steamer fint.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_20150315_092350.jpg
Views:	1
Size:	27,3 KB
ID:	226082
                                Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                                Compak K10 Fresh
                                Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                                Philips Café Gourmet

                                Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                                Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                                Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                                Comment

                                Working...
                                X