Test og diskussion af BWT Filtre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Louisathva
    Mellemristet
    • Feb 2008
    • 181

    #46
    Hmm filterforvirringen er totalt. Har pt. Et almindeligt bestmax filter, men det skal skiftes her i november. Havde regnet med at testen ville vise hvilket filter jeg skulle investere i, men ak nej.
    Jeg bor i Aalborg og i følge vandværket har vandet en hårdhed på 14. Bypass er indstillet til 3. Har prøvet 2, men synes det blev for syrligt/surt.
    Da jeg satte filtret op bemærkede jeg som flere her at syrligheden i kaffen virkelig kom frem. Jeg måtte ændre en del i doseringen af især filterkaffe. De første 20-30 liter vand smagte meget metallisk og underligt, som om filtret lige skulle skylles igennem. Ved ikke om det har medvirket til nogle af smagningernes resultater.

    Problemet er nu at vandene ser ud til at være delt mellem det almindelige filter og premium. Det vist enighed om at bestprotect er ude.

    Så hvad skal jeg vælge :-) foretrækker min espresso mørktristet og min filter lystristet for at gøre tingene mere besværlige...

    Mvh
    Michael

    Comment

    • Rocco
      Espresso
      • Jan 2009
      • 503

      #47
      Hej nu er det gået lidt tid og jeg tænkte på om folk har nogle opdates på systemet, nu hvor der er gået lidt længere tid. Jeg er især interesseret i hvad johnster har oplevede.

      For mit eget vedkommende må jeg sige at systemet fungere fint. Det er dejligt at slippe for kander der kan tørre ud og skal filtrere konstant. Nemheden i systemet, når det køre er for mig en dejlig ting. Jeg har skiftet maskine i mellemtiden og smagsmæssigt virker vandet til at følge fint med.
      Izzo Alex Duetto III
      Mazzer Major E

      Comment

      • Espressoplummer
        Lysristet
        • May 2013
        • 122

        #48
        Skal til at skifte filteret ( bestprotect ) til espressomasinen. Jeg har i mellemtiden købt nyt køleskab med vanddispenser, det skal naturligvis også køre over filteret Når jeg læser tråden igennem ligner det at premium er det bedste valg, når det nu skal køre almindeligt vand og kaffebrygning.

        Er i enige i det ?
        Rocket Cellini evoluzione V2
        Mazzer mini E Med Super jolly blade

        Comment

        • peter_il
          Espresso
          • Sep 2011
          • 714

          #49
          Oprindeligt indsendt af peter_il Se indlæg
          Hmmm, ok. Jeg har hidtil brugt Brita-kanden, så det kan jo godt være, jeg får mig en smagsmæssig træls oplevelse med DVA-filteret. Nu må vi se...
          Så har jeg langt om længe fået monteret DVA-filteret, og jeg lovede at melde tilbage i denne tråd.
          Smagsmæssigt har jeg ikke konstateret en forskel, men da jeg også rister lidt forskelligt, kan det være svært at identificere, hvor evt smagsafvigelser måtte komme fra. En egentlig smagstest med flere kopper brygget på forskelligt vand vil nok være påkrævet.
          Der er flere af jer, der deltog i BWT-testen, der bor i Kbh-området. Hvis I har lyst, kan I hente en dunk DVA-vand og sammenligne med BWTs filtre...

          Jeg har målt total hårdhed og carbonathårdhed på både hanevand og filtreret vand. Carbonathårdheden er uændret - dvs 16 i både hanevand og filtervand. Den totale hårdhed er gået fra 20 til et rundt 0. Nu skal jeg måle lidt over tid, for at tjekke filterets performance, og jeg skal lige have boret lidt i carbonathårdhedens betydning (i relation til surhed også)
          La Marzocco Linea 1GR AV, Mazzer Major E, Bullet rister

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #50
            Oprindeligt indsendt af peter_il Se indlæg
            Så har jeg langt om længe fået monteret DVA-filteret, og jeg lovede at melde tilbage i denne tråd.
            Smagsmæssigt har jeg ikke konstateret en forskel, men da jeg også rister lidt forskelligt, kan det være svært at identificere, hvor evt smagsafvigelser måtte komme fra. En egentlig smagstest med flere kopper brygget på forskelligt vand vil nok være påkrævet.
            Der er flere af jer, der deltog i BWT-testen, der bor i Kbh-området. Hvis I har lyst, kan I hente en dunk DVA-vand og sammenligne med BWTs filtre...

            Jeg har målt total hårdhed og carbonathårdhed på både hanevand og filtreret vand. Carbonathårdheden er uændret - dvs 16 i både hanevand og filtervand. Den totale hårdhed er gået fra 20 til et rundt 0. Nu skal jeg måle lidt over tid, for at tjekke filterets performance, og jeg skal lige have boret lidt i carbonathårdhedens betydning (i relation til surhed også)
            16kh er alt for meget, sådan ca. 4 gange for meget end anbefalet
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #51
              Jeg syntes også John målinger, meget godt viser at de fleste filtre ikke egner sig til kaffe brygning i områder med meget hårdt vand, jeg har selv haft andre firmaers filtre og resultatet var ligeså rædderligt som BWT uanset hvor lavt jeg indstillede dem, resultatet var at jeg måtte afkalke maskinen min. 2 gange årligt og en smag der var mindre perfekt, det vand jeg køre med nu (Volvic red) giver simpelthen en langt mere spændende kop, end noget filter jeg til dato har haft i hænderne og det er ikke så få endda.

              en kh over 10 er frygteligt dårligt, for den bør på ingen måder overstige 5! hvilket jeg til dato har til gode at opleve med ionebyttere
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • peter_il
                Espresso
                • Sep 2011
                • 714

                #52
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                Jeg syntes også John målinger, meget godt viser at de fleste filtre ikke egner sig til kaffe brygning i områder med meget hårdt vand, jeg har selv haft andre firmaers filtre og resultatet var ligeså rædderligt som BWT uanset hvor lavt jeg indstillede dem, resultatet var at jeg måtte afkalke maskinen min. 2 gange årligt og en smag der var mindre perfekt, det vand jeg køre med nu (Volvic red) giver simpelthen en langt mere spændende kop, end noget filter jeg til dato har haft i hænderne og det er ikke så få endda.

                en kh over 10 er frygteligt dårligt, for den bør på ingen måder overstige 5! hvilket jeg til dato har til gode at opleve med ionebyttere
                Tak for input

                Så lige til min forståelse...
                KH-værdien er ikke blevet forringet af DVA-filteret. Men jo altså heller ikke forbedret. Og det er, ud fra at smagsmæssigt synspunkt, omtrent fire gange så højt, som det bør være?
                Den markante reduktion af den totale hårdhed må dog tælle på plussiden i forhold til kalkdannelse i maskinen (samt i opvaske- og vaskemaskine).

                Du skriver, at du oplever, at ion-byttere i hårdtvandsområder ikke fungerer. Jeg er ikke helt med på den del. Hvis fx et DVA-filter reducerer dh fra 20 til 0 eller fra 10 til 0, er resultatet ved det samme eller hyr?
                La Marzocco Linea 1GR AV, Mazzer Major E, Bullet rister

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #53
                  målene som SCAE har opgjort som optimal er;
                  tørstofindhold 150mg/l (acceptabelt 75-250)
                  Hardness; 68mg/l (3,8dh) (acceptabelt 17-85mg/l "1-4,8dh")
                  Alkalinity; 40mg/l (2,3kh) (skal ligge tæt op af dette som muligt)
                  PH 7 (acceptabelt 6,5-7,5ph)
                  Natrium 10mg/l (skal ligge så tæt på dette som muligt)

                  så 16kh er alt for højt som du nok kan se ud fra et smagsmæssigt synspunkt

                  mit volvic er dog heller ikke optimalt men er da nogenlunde, dog er kh lige til den gode side, og natrium og tørstofindholdet er lidt for lavt
                  Tørstofindhold 130mg/l
                  Hardness 63mg/l (3,6dh)
                  Alkalinity 60,1mg/l (3,4kh)
                  PH 7
                  Natrium 7,3mg/l
                  Last edited by malling; 13. January 2015, 21:35.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • peter_il
                    Espresso
                    • Sep 2011
                    • 714

                    #54
                    Tak igen. Jeg vil prøve en direkte sammenligning. Til stempel eller dryp er det jo let at gøre. På espressomaskinen lidt mere bøvlet :-)
                    La Marzocco Linea 1GR AV, Mazzer Major E, Bullet rister

                    Comment

                    • johnster
                      Master Brewer
                      • Jun 2011
                      • 1756

                      #55
                      Oprindeligt indsendt af peter_il Se indlæg
                      Så har jeg langt om længe fået monteret DVA-filteret, og jeg lovede at melde tilbage i denne tråd.
                      Smagsmæssigt har jeg ikke konstateret en forskel, men da jeg også rister lidt forskelligt, kan det være svært at identificere, hvor evt smagsafvigelser måtte komme fra. En egentlig smagstest med flere kopper brygget på forskelligt vand vil nok være påkrævet.
                      Der er flere af jer, der deltog i BWT-testen, der bor i Kbh-området. Hvis I har lyst, kan I hente en dunk DVA-vand og sammenligne med BWTs filtre...

                      Jeg har målt total hårdhed og carbonathårdhed på både hanevand og filtreret vand. Carbonathårdheden er uændret - dvs 16 i både hanevand og filtervand. Den totale hårdhed er gået fra 20 til et rundt 0. Nu skal jeg måle lidt over tid, for at tjekke filterets performance, og jeg skal lige have boret lidt i carbonathårdhedens betydning (i relation til surhed også)

                      Vør lige opmærksom på det citat jeg bragte tidligere fra Jørn: "Hvis du måler efter filter kan du ikke bruge totalhårdheds test Gh. men karbonathårds test Kh."

                      Så du kan nok ikke helt regne med din måling på effekten af total hårdhed.
                      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                      Compak K10 Fresh
                      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                      Philips Café Gourmet

                      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                      Comment

                      • peter_il
                        Espresso
                        • Sep 2011
                        • 714

                        #56
                        Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                        Vør lige opmærksom på det citat jeg bragte tidligere fra Jørn: "Hvis du måler efter filter kan du ikke bruge totalhårdheds test Gh. men karbonathårds test Kh."

                        Så du kan nok ikke helt regne med din måling på effekten af total hårdhed.
                        Tak. Jeg så det godt. Og jeg forstod det hverken da eller nu :-)
                        Hvorfor kan en måling på det filtrerede vand ikke bruges?
                        La Marzocco Linea 1GR AV, Mazzer Major E, Bullet rister

                        Comment

                        • johnster
                          Master Brewer
                          • Jun 2011
                          • 1756

                          #57
                          Det ved jeg ikke. Måske du skal spørge Jørn?
                          Jeg kan ikke lige huske at have set det andre steder.
                          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                          Compak K10 Fresh
                          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                          Philips Café Gourmet

                          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                          Comment

                          • Spam
                            Mellemristet
                            • May 2012
                            • 171

                            #58
                            Jeg kan mærke, at jeg har et andet udgangspunkt. Jeg tænker ikke (meget) på smagen. Selvfølgelig må vandet ikke smage forfærdeligt, så jeg kunne ikke forestille mig, at brygge kaffe på postevand fra københavnsområdet. Det, der bekymrer mig mest, er kalk i maskinen. Smagen er fin med kildevand fra Mimer's brønd.

                            Jeg har en varmeveksler; det betyder at mineralkoncentrationen hele tiden øges i kedlen, især når jeg streamer mælk. Jeg har ingen aftapningshane, så det betyder at maskinen skal ned på siden og lukke vandet ud med tryk, hver gang jeg skal skifte vandet i kedlen. Det gjorde jeg før i tiden hver eneste uge. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kan jeg nøjedes med at gøre det en gang hvert halve år, hvis jeg får et DVA-kalkfilter.

                            Jeg har længe overvejet BestMax, fordi den lader til at være nemmere at have med at gøre, på mange punkter; men efter at have set denne test, må jeg konkludere, at den ikke er effektiv nok.

                            Hvad gør i andre, som har varmevekslere? Giver i f****n i det, og afkalker årligt, eller hvordan?
                            --
                            Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
                            Mahlkönig Vario

                            Comment

                            • Spam
                              Mellemristet
                              • May 2012
                              • 171

                              #59
                              Oprindeligt indsendt af peter_il Se indlæg
                              Tak. Jeg så det godt. Og jeg forstod det hverken da eller nu :-)
                              Hvorfor kan en måling på det filtrerede vand ikke bruges?
                              Nu gætter jeg ...

                              Jeg tænker, at konteksten var BestMax-filteret, som jo i visse tilfælde tilsætter magnesium. Det vil sige, at den totale hårdhed måske var uændret, mens karbonathårheden var reduceret. Så jeg vil ikke gå så vidt som til at sige man ikke kan bruge det til noget, men man skal lige have i mente, hvad det er der sker.
                              --
                              Nuova Simonelli Oscar (m/VB, OPV, 3mm restrictors, st. varmelegeme, dobb. kedel-isolering, kontraventil af stål, og WBC dampstuts).
                              Mahlkönig Vario

                              Comment

                              • Duhalde
                                Grøn bønne
                                • Feb 2015
                                • 24

                                #60
                                En yderligere erfaringsdeling.

                                Hej Alle,

                                Jeg har med fornøjelse læst ind i denne tråd og vil gerne droppe ind med mine egne præferencer mht vand.
                                Jeg har igennem flere snakke med Klaus Thomsen fra The Coffee Collective, fundet frem til en meget lavpraktisk metode, der ganske vist kun egner sig til filterbryg og ikke til espressomaskiner.
                                Problemet erjo som bekendt med carbonathårdheden i vandet, da carbonat-ioner binder de syreforbindelser i kaffen, der indeholder de flygtige aromaer, som vi (næsten) alle stræber efter.

                                Dette er, at tilsætte ca 1-2 tsk frisk citronsaft til vandet inden det koges op. OBS: ved hårdt Vesterbro-vand.

                                Hov, hov, hov, tænker nogle måske... Det vil gøre vandet decideret SURT. Men det gælder faktisk om at finde den balance, hvor citronen ikke kan smages, men kun neutraliserer de føromtalte carbonaforbindelser i vandet. Derved er det blødt og klart til at videregive de fantastiske aromaer til os.

                                Jeg har senere lært, at det også er hvad Hans Kristian Andersen, fra Copenhagen Coffe Lab, der forresten vandt DM i Aeropress i søndags, gør derhjemme. Lige en fjer i hatten til metoden.
                                Jeg vil gerne omtale den, da det er super lavpraktisk, kan benyttes overalt og bibeholder den mundfylde vandet har. Hov, der breakede jeg vist et nyt begreb, som ikke er voldsomt omtalt i denne tråd. Som opvokset i Kbh har jeg vænnet mig til det meget mineralholdige vand vi har her i hovedstaden. Det drejer sig ikke om kalkindhold, da det egentlig ikke kan smages for der brygges kaffe af vandet.
                                Det drejer sig om en relativt fyldig mundfølelse af vandet, som kildevand, efter min mening, slet ikke har.
                                Og her kommer jeg så til mine kommentarer til filtreret vand.
                                Jeg har drukket utallige kopper kaffe hos TCC, hvor jeg forstår deres ide med omvendt-osmose-filtreret vand med ca 10% bypass, der holder kalkniveua på ca 100-120 mg/L. Men kun efter en isoleret syre/aroma-smagsbetragtning. Ift mundfølelsen er jeg fuldstændig uenig. Det virker i min mund helt tyndt, og blegt i smagen. Og det påvirker desværre også hvordan jeg bryder mig om kaffen brygget på dette vand.

                                De bedste kopper kaffe jeg har fået serveret, har været hos Copenhagen Coffee Lab og hos Koppi i Helsingborg, men skønt jeg foretrækker bønner fra begge steder overfor TCC, havde jeg ikke sammenkædet disse oplevelser med vandet før i sidste uge, hvor jeg lærte, igennem Charles Nystrand fra Koppi, at de benytter et "almindeligt" BWT Bestmax filter i deres kaffebar. Hvilket fik mig til at spørge hos Cph Coffee Lab, der sagde det samme... WOW... En blindsmagning af mange forskellige bryg, der havde et klart kendetegn. Det måtte jeg da reagere på.
                                Derfor har jeg været nede og låne vand hos hhv. TCC og Cph Coffee Lab, altså dobbelt-osmosefiltreret vand, iblandet hanevand til ønsket carbonathårdhed, og Kbh vand, filtreret med BWT Bestmax. Efter smagninger af både bryg og vand kan jeg dele følgende oplevelser:

                                Jeg har brygget på V60 med Koppi's La Lia, en Caturra bønne fra Costa Rica, der har solbær og muscovado i koppen.

                                Osmosevand:
                                Dejligt at drikke rent. Minder meget om kildevand. Meget blødt og måske grænsende til smagsløst.
                                I kaffe kan jeg smage alle de fine noter, men jeg synes kaffen bliver for syrlig (måske grænsende til sur, men koppen har så meget sødme, at jeg er sikker på den ikke er underekstraheret.). Og så er der den der mundfølelse. Jeg synes den er tynd, spinkel og egentlig uinteressant. Meget lig, hvad jeg oplever hos TCC.

                                BWT bestmax:
                                Smager faktisk ikke så godt rent, hvor en lidt mineralsk smag overdøver mine smagsløg (muligvis fordi de normalt er neutraliserede af carbonathårdheden??), men jeg er faktisk glad for at drikke mit hanevand, som jeg synes smager godt.
                                I kafffe, derimod, træder sødmen utroligt klart igennem, men en elegant balance fra syrligheden i kaffen, der har meget tydelige solbær. Den har de samme gode karakteristika som jeg får serveret hos Cph Coffee Lab OG hos Koppi. Jeg forbinder det altså meget med vandet. Og det kan jeg virkelig godt lide.

                                Jeg har ikke prøvet Bestmax Premium, men fra hvad jeg hører igennem tråden, er der blandede meninger om det.
                                Jeg ville udelukkende dele min erfaringer med to forskellige slags filtreret vand. Og så dele den lavpraktiske metode, der er meget velegnet til filterbryg.

                                \David

                                Comment

                                Working...
                                X