Test og diskussion af BWT Filtre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SQLCPH
    Mørkristet
    • Mar 2014
    • 400

    #16
    Tak Rasmus. Jeg huskede heldigvis rigtigt... Og ja Best protect nr 3 smagte mig som kildevand. Meget blødt. Og i den anden skala nr 4 bestmax der smagte helt i skoven surt. Lige præcis det filter er måske rigtig godt at teste en gang mere da denne test/filter kan være med fejl? Blot for at udelukke at det kan være et mandagsfilter! Premium mest som vand fra hanen
    /Søren

    Comment

    • frachlitz
      Stamgæst
      • Jul 2013
      • 936

      #17
      Det lykkes mig endeligt at få (lortet=rørne, ikke filtrene!) tætte - jubii :-)

      Så gik jeg igang med at tjekke KH/H i forhold til indstilling af Bypass. Det var lidt svært. Mit vandværk oplyser kun total hårdhed (13), men ikke karbonat hårhed som BWT's skemaer er lavet udfra.

      Men jeg fandt følgende skema - håber i kan bruge det.Click image for larger version

Name:	HOH Capture.jpg
Views:	1
Size:	95,0 KB
ID:	223448
      LMWDP #422
      La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
      Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
      Aillio Bulet R1 Pre-order
      BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

      Comment

      • frachlitz
        Stamgæst
        • Jul 2013
        • 936

        #18
        Jeg fil lusket mig til at låne et karbonat test kit, og ganske som korte viste lå den på 10 i Kolding (efter 10 dråber blev den rød) så har sat mit bypass på 3.

        Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1405023655.770105.jpg
Views:	1
Size:	76,1 KB
ID:	223451

        Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1405023671.834679.jpg
Views:	1
Size:	70,3 KB
ID:	223452

        Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1405023686.551150.jpg
Views:	1
Size:	70,8 KB
ID:	223453
        LMWDP #422
        La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
        Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
        Aillio Bulet R1 Pre-order
        BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #19
          Så fik jeg skiftet filter for første gang på min allerede eksisterende Bestmax installation. Jeg havde et udtjent Premium filter siddende, som jeg skiftede ud med BestProtect - og uhf hvor en kedelig overraskelse. Det skal lige siges, at jeg kun har lavet én kop drypkaffe (på MoccaMaster Cup-One) siden skiftet, men forskellen er så markant, at jeg ikke er i tvivl om, ag BestProtect sikkert nok er godt til at passe på maskinen, men nærmest uegnet til at brygge kaffe med.

          Min ellers udemærket hverdagskaffe, som jeg kender særdeles godt, Etiopisk Yirgacheffe fra KaffeMekka, smagte af kedelig supermarkedskaffe. Det var fladt, bittert og helt uden nogle af de florale noter, som jeg ellers godt kan lide i kaffen.

          Det er nok en hård dom efter én kop, og jeg vil selvfølgelig følge op efter længere tids brug
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • Bumsen
            Grøn bønne
            • Mar 2010
            • 24

            #20
            Fint initiativ BWT har taget, men er ærlig talt lidt skuffet over, at der ikke rigtig kommer nyt input fra testerne i denne tråd.
            Nuova Simonelli Musica
            Mahlkönig K30 Vario
            Mahlkönig Vario V2 med stålskiver

            Comment

            • frachlitz
              Stamgæst
              • Jul 2013
              • 936

              #21
              Jeg er ved at opsætte en smagning med brygget kaffe - 3/4 slags (3 filtre + rent vand) og 2 slags kaffe på mit arbejde.

              Regner med at kunne sige mere inden for en måned.
              LMWDP #422
              La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
              Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
              Aillio Bulet R1 Pre-order
              BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

              Comment

              • movin
                Espresso
                • Aug 2013
                • 630

                #22
                Jeg har også har testet alle 3 filtre med stortset samme resultater som øvrige testpersoner. Jeg syntes dog at de to filtre ud magnesium er mere tilgivende ved mørke rist end ved lys.

                Comment

                • Sulfo
                  Webmaster
                  • Jul 2014
                  • 93

                  #23
                  Nogle der har testet vandets hårdhed (dH) efter brugen af de filter?

                  Må også melde mig på banen, og ønske lidt mere information kom ud fra dem, som modtog udstyret. Ved ikke hvilke vilkår der var, for at tage imod udstyret, men lad os håbe jeres erfaringer kommer ud :-)

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
                    Min ellers udemærket hverdagskaffe, som jeg kender særdeles godt, Etiopisk Yirgacheffe fra KaffeMekka, smagte af kedelig supermarkedskaffe. Det var fladt, bittert og helt uden nogle af de florale noter, som jeg ellers godt kan lide i kaffen.

                    Det er nok en hård dom efter én kop, og jeg vil selvfølgelig følge op efter længere tids brug
                    Så vil jeg lige dele mine videre erfaringer med BestProtect. Min oplevelse var ikke helt så markant på Espresso som på dryp. Om det skyldes, at det er en glidende overgang at få skiftet vandet ud i espressomaskinens kedel og at man dermed ikke smager den helt skarpe kontrast, eller om det er fordi at vandet egner sig lidt bedre til espresso, ved jeg ikke. Men jeg vil også sige, at selvom oplevelsen ikke var lige så dårlig som ved dryp, så kunne jeg ikke få min espresso til at smage optimalt. Den blev igen flad og der var ikke meget andet en ristesmag i min ellers florale yirgacheffe. Ved stempelkande var min oplevelse tæt op ad den, som jeg havde med drypkaffe.

                    Jeg havde filteret siddende i 2-3 uger, hvorefter jeg skiftede det ud med Bestmax "standard" filtret. Dette fik min kaffe til at live op igen og jeg er nu spændt på at få "cirklen sluttet" ved at komme tilbage til det nye Premium filter. Det regner jeg med at skifte til her i løbet af en uges tid.

                    Indtil videre er min konklusion, at jeg aldrig kunne finde på at købe et BestProtect filter til kaffebrygning. Selvom det måske var det bedste for min maskine, er jeg ikke i stand til at producere tilfredsstillende kaffe med dette vand. Og når det er sagt, så tror jeg slet ikke at den ekstra beskyttelse er nødvendig. Efter at have brugt Premium i et par år, ser jeg ingen tegn på kalk nogen steder på/i min maskine (har ikke haft den skilt ad, så jeg kan kigge ind i tanken), og min elkedel, hvor jeg også kun bruger vand fra min aftapning med Bestmax er der efter et par år uden afkalkning heller ingen tegn på kalk.

                    Jeg er spændt på at høre, hvad i andre er kommet frem til indtil videre.
                    Last edited by MoBak; 30. October 2017, 12:08.
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • martinmic
                      Espresso
                      • Jun 2012
                      • 629

                      #25
                      Ja, jeg venter også spændt på at høre lidt flere erfaringer!! Synes ikke der har været så meget liv her inde som man kunne have håbet.
                      - Promac Club ME
                      - Casadio Istantaneo
                      - Gene Cafe

                      Comment

                      • Lars Sørensen
                        Mellemristet
                        • Feb 2010
                        • 243

                        #26
                        Mine erfaringer kommer op i aften. Den ventede feedback kan nok også skyldes sommerferie og til dels også emnets kompleksitet, og at det faktisk er en anelse svært at sammenligne, når der skal tappes vand og brygges ad mange omgange.
                        Overordnet kan jeg da afsløre, at tre stempelkander og en låne-Chemex hjalp og at BTW er et hit i mine øjne!

                        Jeg mangler lige at få hevet billederne ud af kameraet, og så kommer der en mere detaljeret gennemgang!
                        Mit kaffegrej
                        Hverdag: La Spaziale Mini Vivaldi II, Mazzer Major.
                        Hyggegrej: La Pavoni Professional 49mm, Porlex Mini.
                        Sort: Chemex 6 cup, Aeropress, stempelkander, Wilfa WSCG-2.
                        Reserve/udlån/(måske)til salg: Rancilio Silvia v3 m. PID.

                        Comment

                        • movin
                          Espresso
                          • Aug 2013
                          • 630

                          #27
                          Jeg er kommet frem til meget af det samme. alle bønner hvor jeg ellers ville forvente blomster og frugt er lidt tamme hvis ikke jeg bruger premium. De 2 øvrige kan jeg dog ikke smage forskel på. Hvis jeg havde et firma med en kaffe automat og noget kaffe af dårlig kvalitet kunne jeg forestille mig at premium ville være en dårlig ide da den også kan fremhæve de uønskede nuancer I kaffe. Jeg oplever det ved at espressoer der er trukket ved for høj temperatur giver en ekstra udrikkelige grums smag på premium filteret.

                          Men jeg vil frem over altid købe premium. Jeg er også begyndt at tage 2 liters flasker med til min arbejds v60.

                          Det ville være dejligt hvis folk kunne stille spørgsmål når der er noget de gerne vil vide.

                          Comment

                          • RasmusDJ
                            Stamgæst
                            • Mar 2012
                            • 950

                            #28
                            Jeg syntes ikke at BestProtect og Bestmax gav samme smag, men der er ikke nogen tvivl om at jeg ville vælge premium. Så er det lige meget om det er espresso eller filter. Men det er kun fordi det virker til at få lidt mere syre frem end de andre. Hvilket jeg godt kan lide.

                            Nu sidder jeg fx med en 7eleven Cafe Rosso kaffe, de kunne nok godt have brugt et filter, enten til at dæmpe brændte smag ad bønnen eller til at få det gjort lidt mere syrligt
                            //Rasmus Bonnesen

                            Comment

                            • frachlitz
                              Stamgæst
                              • Jul 2013
                              • 936

                              #29
                              Enig med det med syren, lavede en hurtig test igår med en ny bønne fra Great Coffee med alm. Vand, BestProtect og Bestmax Premium.

                              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1408606277.324642.jpg
Views:	1
Size:	71,9 KB
ID:	223538

                              Meget lidt forskel på rent vand og BestProtect. Men en helt sindsyg klar syre ved Bestmax Premium. Men skal lige have testet igen, da det kan have været en dårlig bønne i den sidste.
                              LMWDP #422
                              La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                              Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                              Aillio Bulet R1 Pre-order
                              BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                              Comment

                              • Rocco
                                Espresso
                                • Jan 2009
                                • 503

                                #30
                                Så her kommer der lidt. Jeg havde måske troet det skulle samles lidt mere som en samlet omgang med de andre testere, men efter opfordring om at få delt må jeg hellere komme med lidt.
                                Jeg har haft alle filtrene på og tankede vand så jeg havde mulighed for at prøve dem samlet.

                                Installering virker rimelig nemt (mit blev sat på samme del som til opvaskemaskine og krævede jeg købte e T-stykke og en ballufix). Da jeg ikke har direkte vand på min Oscar har jeg tappede vand hvilket virker helt fint.

                                Test. Jeg har brugt filtrene til at brygge både sort kaffe på primært Aerospress og kalita. Jeg har Brygget på min espressomaskine En oscar og en Mazzer Major E kværn til.
                                De to første har jeg ikke brugt så meget i daglig brug, da jeg ret hurtigt fandt en fyldesgørene resultat med dem.
                                Så har jeg lavet Cupping med dem. Her har jeg ud over filtrene brugt. Hanevand fra Nørrebro, Kildevand fra Netto, Britta kande og Dobbelt osmosisk vand fra TCC.

                                Hvem er jeg? Jeg er uddannet kok og arbejder som kok. Jeg har arbejdet på TCC i 3 år og har været i Jægersborggade og i T-Hallerne. Nu brygger jeg desværre kun til eget hjemme brug.

                                Bønner brugt fra TCC: Kieni, Youkru. FVH Espresso 1
                                Bønner fra Estate: Estate 4 estate og deres økologiske espresso kan ikke huske hvad den hedder, men den kan ikke anbefales

                                Test udstyr. Jeg har ikke kørt TDS Ph værdiere eller andet. Jeg har brugt min mund og næse som jeg normalt finder ret effektive. Det gør at det er en subjektiv smagsvurdering af tingene og en anden person vil måske komme frem til et andet resultat, men sådan vil det jo altid kunne være.


                                BestProtect: Dufter og smager som mit vand i vandhanen.
                                Det gør intet positivt hverken for smagen i sort kaffe eller espresso. Smager som om der er brugt almindeligt vand her fra Nørrebro. Fordelen må være at der efter brug ikke er nogle kalk ophobning at spore i min elkeddel og det vil der ellers normalt være. Så for maskineriets skyld har dette filter en berittigelse. For kaffen NEJ

                                Bestmax: vandes smag fint, friskt og minder langt mere om vandet fra min Brita kande eller kildevand.
                                Kaffen bliver lidt mere levende og får noget mere dybde i noterne. På espresso siden kan jeg ikke smage den store foreskel til BestProtect.
                                Filteret minder meget om hvad jeg får ud af at bruge min Brita kande og set i det lys må det være en opvejning om man vil bruge sådan en kande med de fordele og ulemper den har. Jeg tror nok jeg ville vælge kanden pga nemheden. Dog er filtret ret nemt når det er installeret og bare klar til at tappe fra.

                                Bestmax Premium: vandes smag klar ren frisk
                                Her giver det hele meget mere mening. Kaffen får meget mere dybde, friskhed og syrlige noter. Den sorte kaffe liver gevaltigt op og bliver igen værd at drikke. Espressoen fremstår med langt mere fylde og får syrlige noter som slet ikke kom med før.
                                Dette filter kan klart anbefales når det kommer til smag og giver langt bedre resultater end ved kildevand (den fra Netto).

                                Helt overordnet konklusion for mig på dette tidspunkt.
                                De to første filtre ville jeg holde mig fra når det kom til kaffe. Bestmax Premium giver en god smag er bedre en kildevand og må derfor siges ikke at konkurere med andet end andre ligende produkter.
                                Bestmax Premium giver bestemt en god kop kaffe og giver minimalt kalk i min elkeddel efter brug og efterlader mig med en fornemmelse af at min espresso maskine er væsentligt bedre stillet end før.

                                Sammenlignet med osmosisk vand fra TCC taber filtret dog klart, hvilket jeg også havde forventet. Gør det så Bestmax Premium til et dårligt filtre? Nej det syntes jeg bestemt ikke Det er som at sammenligne en opel Astra med er F1 bil.
                                Hvis jeg skille od og inverstere i et filtersystem ville jeg Klart overveje et dobbelt osmosisk system (http://www.danpure.dk/water-cleaning...me-200-tds.htm), men eftersom prisen herpå er langt højere og fylder væsentligt mere ville jeg når alt kommer til alt vælge Bestmax systemet.

                                Jeg håber at der er nogle der kan bruge dette til noget ellers skal i være velkommen til at skrive til mig.
                                Izzo Alex Duetto III
                                Mazzer Major E

                                Comment

                                Working...
                                X