Test og diskussion af BWT Filtre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
    Jeg har nu været igennem BestProtect, BestMax og BestMax Premium på min Quooker med Valby-vand.

    BestProtect var håbløst; Ingen klarhed og syrlighed - alting smagte omtrent lige kedeligt.
    BestMax virkede fint balanceret og gav generelt en fin klarhed og god syre i kaffen. Ingen klager her.

    Nu har jeg skiftet til et Premium, som jeg ikke kan blive venner med. Vandet lige fra filteret har en form for surhed eller syrlighed, som er helt svag, men ikke desto mindre tydelig og ikke behagelig. Som bryggevand fungerer det heller ikke. Jeg oplever, som flere andre, at kaffen bliver decideret sur, fremfor syrlig, hvilket ikke er særligt lækkert.

    Jeg skifter tilbage til BestMax en af de næste dage. Hvis der er nogen, der vil overtage et BestMax Premium med godt 900 liters kapacitet tilbage (ved KBH-vand), kan vi aftale afhentning via PM.
    I august havde vi dette mysterium. Faktisk var det både Bidstrup og Johnster, som havde prøvet BestMax Premium og ikk ku li det. Mens vi er mange andre, som syns godt om det vand. Et herligt vand-mysterium ;-)

    Nu har jeg fundet et forklaringsmulighed mere.

    Her i december skulle jeg anmelde Kontras kaffe-adventskalender ... og tænkte jeg ville smage de 4 kaffer (alle Costa Rica, bare forskellig grad af Honey processed) med forskelligt vand. Fordi Kontra plejer at riste mørkere end hvad jeg er til. Og så kan det jo være at kaffen spiller bedre med en anden type vand end jeg normalt bruger. De erfaringer, jeg har indtil nu med de mørkere rist, er at de får mere chokolade/nødder med højere mineralitet/alm postevand.

    Jeg fik Rudi Fidel og Malling med på den smagstest. De har jo også nørdet at varieret vandet.

    I en runde havde vi 3 vand overfor hinanden: Nornir, Denice og BestMax Premium fra mit filter (bypass 1). Nornir havde ekstra lav Magnesium-indhold, mens Premium havde ekstra højt.

    Jeg har skrevet om det i min anmeldelse https://www.kontracoffee.com/blog/an...skalender-2018

    Her uddrag:
    Mikkel ku bedst lide den med Nornir vand. Han synes, der var noget træls i smagen med mit filtervand. Nornir vand har meget lavt magnesium-indhold, mens mit BWT-filter vand har ret højt magnesium, mens Denice ligger imellem.

    For Andreas og jeg var det omvendt. Vi kunne bedst lide den med mit filtervand. Jeg synes den kaffe, som var brygget på Nornir vand var al for fokuseret i det syrlige. Den var uinteressant for mig. Mens jeg synes, der var mere dybde og kompleksitet i smagen i den på mit filtervand med højt magnesium-indhold. Det var stikmodsat for Mikkel: For ham folder smagen sig ud med Nornir vand. Han er også meget mere til høj syrlighed end jeg er.


    Aha! Så en forklaring på det her vandmysterium ligger også i hvilke smagsløg, man har. Interessant. Forresten syns vi slet ikke om Denice vand. Uden at ku sætte en finger på hvorfor.


    I øvrigt ... jeg blev overrasket over ristegraden. Den var meget tættere på hvad jeg går efter end hvad jeg tidligere har prøvet fra Kontra. Deres ristemester siger det nok skyldes at de har skiftet fra en vintage Probat rister til high-tech Loring. Den historie kunne være et godt plot til et podcast-afsnit. Så nu er jeg ved at stable interview-aftale på benene.
    Last edited by Kaffe T; 1. January 2019, 16:57.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • johnster
      Master Brewer
      • Jun 2011
      • 1756

      Det har helt sikkert noget at gøre med både smagsløg og vand. Jeg elsker også de syrlige kaffer.

      Og den der Kontra Geisha fra sidste julekalender smagte jo også udmærket i den sample du havde, mens den aldrig blev god hjemme hos mig.
      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
      Compak K10 Fresh
      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

      Philips Café Gourmet

      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        Det her er med i mit podcast-afsnit om vand. Det er smage-runde nr 2.



        Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
        I august havde vi dette mysterium. Faktisk var det både Bidstrup og Johnster, som havde prøvet BestMax Premium og ikk ku li det. Mens vi er mange andre, som syns godt om det vand. Et herligt vand-mysterium ;-)

        Nu har jeg fundet et forklaringsmulighed mere.

        Her i december skulle jeg anmelde Kontras kaffe-adventskalender ... og tænkte jeg ville smage de 4 kaffer (alle Costa Rica, bare forskellig grad af Honey processed) med forskelligt vand. Fordi Kontra plejer at riste mørkere end hvad jeg er til. Og så kan det jo være at kaffen spiller bedre med en anden type vand end jeg normalt bruger. De erfaringer, jeg har indtil nu med de mørkere rist, er at de får mere chokolade/nødder med højere mineralitet/alm postevand.

        Jeg fik Rudi Fidel og Malling med på den smagstest. De har jo også nørdet at varieret vandet.

        I en runde havde vi 3 vand overfor hinanden: Nornir, Denice og BestMax Premium fra mit filter (bypass 1). Nornir havde ekstra lav Magnesium-indhold, mens Premium havde ekstra højt.

        Jeg har skrevet om det i min anmeldelse https://www.kontracoffee.com/blog/an...skalender-2018

        Her uddrag:
        Mikkel ku bedst lide den med Nornir vand. Han synes, der var noget træls i smagen med mit filtervand. Nornir vand har meget lavt magnesium-indhold, mens mit BWT-filter vand har ret højt magnesium, mens Denice ligger imellem.

        For Andreas og jeg var det omvendt. Vi kunne bedst lide den med mit filtervand. Jeg synes den kaffe, som var brygget på Nornir vand var al for fokuseret i det syrlige. Den var uinteressant for mig. Mens jeg synes, der var mere dybde og kompleksitet i smagen i den på mit filtervand med højt magnesium-indhold. Det var stikmodsat for Mikkel: For ham folder smagen sig ud med Nornir vand. Han er også meget mere til høj syrlighed end jeg er.


        Aha! Så en forklaring på det her vandmysterium ligger også i hvilke smagsløg, man har. Interessant. Forresten syns vi slet ikke om Denice vand. Uden at ku sætte en finger på hvorfor.


        I øvrigt ... jeg blev overrasket over ristegraden. Den var meget tættere på hvad jeg går efter end hvad jeg tidligere har prøvet fra Kontra. Deres ristemester siger det nok skyldes at de har skiftet fra en vintage Probat rister til high-tech Loring. Den historie kunne være et godt plot til et podcast-afsnit. Så nu er jeg ved at stable interview-aftale på benene.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Sinobi
          Mellemristet
          • Mar 2018
          • 188

          Efter at have brugt BestMax Premium filter i 7 måneder på mit vestFynske hanevand http://emtekaer-tanderup-vand.dk/van...-kontrol-2018/
          og haft to brygkeddel temperatur følere der fejlede pga. korrosion af den meget tynde messing overflade,
          har jeg nu skiftet til BestProtect, og sat en stålprobe i.
          Inden jeg skiftede filterpatron tappede jeg 5 liter Premium af, så jeg kunne lave V60 over en periode med begge vandfiltreringer.

          Vi har nu prøvet nogle gange med V60 400ml lavet af hver vandfiltrering, med forskellig bryg rækkefølge.
          Bønnen var en Ethiopian Yirgacheffe Kochore gr 1 natural, ristet til 1:02 efter FC, med hviletid omkring 14 dage.

          Smag
          BestProtect smager lidt mere kompleks, afrundet.
          Premium smager mere enkelt, clean om man vil, men med en klar metallisk/lyssyrlig smag over det hele og en anelse sur i eftersmagen.

          Faktisk kan vi begge bedst lide BestProtect, så det er jo, i denne situation, ret heldigt kan man sige.

          /Henrik
          Last edited by Sinobi; 16. February 2019, 11:02.
          Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
          Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
          Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
          Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
          KitchenAid Cold Brew koldbrygger
          Brewista Smart Scale v2.0
          DIY Fluidbed 300 gr. rister

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            Tak for rapporten. Fedt I fik sammenlignet så grundigt de to filtre overfor hinanden.

            Lyder som at smag og anti-korrosion så ka gå hånd-i-hånd herfra ;-)
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • airborn
              Lysristet
              • Dec 2019
              • 51

              Pyhh
              Som newbee der overvejer en fasttilsluttet manuel dualboiler espresso maskine har jeg idag læst hele tråden - og nu ved jeg ikke om jeg opgiver at anskaffe den.
              Eller flytte til Silkeborg😉

              Comment

              Working...
              X