Daterra folk fortæller hos TCC 1. april - cupping på Yellow Burbon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Daterra folk fortæller hos TCC 1. april - cupping på Yellow Burbon

    Idag havde Coffee Collective på Godthåbsvej, Frederiksberg besøg af folk fra den brasillianske kaffefarm Daterra. Der var åben adgang.

    Daterra-folkene fortalte om hvordan de producere kaffe. De er meget eksperimenterende og gør meget ud af at sortere kaffen. De sælger 24 forskellige slags kaffe - sorteret efter smag.

    Til sidst lavede de cupping på en og samme bønne, Yellow Burbon, dyrket på samme mark. Forskellen lå i de 4 metoder til at lave bær om til kaffebønner. Altså fjerne frugtkødet.

    1: "Fermentered" - den klassiske våde metode/ vasket kaffe (normalt betegnes smagen som lettere og renere)

    2: "Natural" - den klassiske tørre metode (den ældste metode, læg til tørre i solen, normalt betegnes smagen som mere fylde og lavere syrlighed end våd metode, men her er oftere defekte bønner med)

    3: "Pulped" - som er mix af de to første (jeg har hørt den omtalt som "pulped natural": først vand, siden tørre - her plejer smagen at betegnes som ved natural, men renere/mere ensartet, fordi defekte bønner er sorteret fra i vandet)

    3: "Pulped rasin" - denne metode er vist ikke sædvanlig. Det er de overmodne bær, som nærmest er blevet til rosiner på træet. Ved den første sortering i vand, sorteres de fra de modne bær. Her eksperimentere Daterra.


    De par noter, jeg fik gjort mig af de 4:

    1: Den fermenterede: Da den var varm var smagen ret svag. Den blev dog bedre efter afkøling.

    2: Natural: Syrlig duft (før vand blev tilsat). Syrlig i smagen - egentlig mærkeligt når den tørre metode ellers skulle resultere lav syrlighed.

    3: Pulped: Mere smag. Den ku jeg bedst li.

    4: Pulped rasin: svagere. Jeg syns den havde lidt metalsmag ligesom vandhane-vand kan have.

    Det var bare et par løselige noter. Hvis du var tilstede og smagte, vil jeg gerne høre om dine smagsindtryk.

    mvh Therese
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
Working...
X