Erfaringer med Ascaso Steel Uno Prof - eller anbefaling af alternativ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DK007
    Grøn bønne
    • Jan 2011
    • 17

    Erfaringer med Ascaso Steel Uno Prof - eller anbefaling af alternativ?

    Hej,

    Søger en ny maskine og vil gerne holde det på et jævnt niveau, dvs. vi taler ikke en maskine til 5000+

    Næsten alle anbefaler miss Silvia i dette prisleje, men ærligt, så ligner den noget fra et industrikøkken - og det får jeg aldrig min bedre halvdel med på Jeg har derfor kig på en Ascaso Steel Uno Prof, der blev opgraderet sidste år og kan fås for 3500 som ny. Er der nogen, der har erfaringer med denne maskine? Husk, det skal være v2. Jeg fandt lidt på nettet, hvilket virker positivt (ift. prisklasse):



    Blogger is a blog publishing tool from Google for easily sharing your thoughts with the world. Blogger makes it simple to post text, photos and video onto your personal or team blog.



    Alternativt overvejer jeg en brugt ECM Classika - virker rigtig lækker -, men er umiddelbart ikke meget for at give 4-5000 for en maskiner, der er over to år gammel.

  • fotografikeren
    Mørkristet
    • Dec 2011
    • 480

    #2
    Du kan få en brugt domobar for ca. 3.000, det er så vidt jeg ved en fin begyndermaskine. De fleste espressomaskiner er bygget til at holde hvis de bliver passet godt, så brugtkøb kan sagtens være lykken!
    Mazzer Robur Electronic
    Nuova Simonelli Appia II
    BWT Bestmax Premium
    Aeropress
    Wilfa kværn
    Håndkværn og et par stempelkander

    Comment

    • fotografikeren
      Mørkristet
      • Dec 2011
      • 480

      #3
      Min kone havde også en reaktion på silviaen der ikke var til at tage fejl af. 80'er Volvo kontakter var bl.a. En af kommentarerne
      Mazzer Robur Electronic
      Nuova Simonelli Appia II
      BWT Bestmax Premium
      Aeropress
      Wilfa kværn
      Håndkværn og et par stempelkander

      Comment

      • Rallen
        Administrator
        • Jul 2012
        • 1003

        #4
        Jeg kan også varmt anbefale en Vibiemme Domobar Single Boiler. Jeg solgte netop min for et par uger siden til 3000.
        Er der en speciel grund til at det er ECM Classika du overvejer? Der er du efterhånden oppe i et prisleje hvor du kan få en HX maskine til næsten samme pris.
        --
        Rasmus

        Comment

        • DK007
          Grøn bønne
          • Jan 2011
          • 17

          #5
          80'er Volvo er meget rammende, men det er jo også en solid og driftsikker maskine. Men er Ascasoen så slem? - særligt ift. seneste opgradering af Uno Prof med keddel i rustfrit stål, 360 grader no-burn arm og lækker filterholder...

          Comment

          • DK007
            Grøn bønne
            • Jan 2011
            • 17

            #6
            Har set ECM'en hos risteriet og det virker til at være kram, så vil være mere tryg ved at købe den brugt Har ikke haft fat i en Domebar, men har læst godt om dem herinde, så skal måske undersøges nærmere. Det med HX'er kan jeg godt undvære - så hellere en god single boiler. Har tidligere haft en single boiler og kan godt leve med ventetiden.

            Comment

            • -E*
              Master Brewer
              • Apr 2013
              • 1949

              #7
              Hov. Den har jeg jo erfaring med...
              Jeg har til gengæld ikke erfaringer med silviaen...

              Jeg købte min som min første maskine i april sidste år. Indtil videre har jeg ikke haft nogen nævneværdige problemer med den. Specs er rimeligt det samme som silvia, marginalt større boiler (325 ml >< 300 ml) og marginalt mere kraftfuld varmelegeme ( 1250 w >< 1100 w). Det er ikke forskelle jeg tror har nogen reel betydning. I det daglige producerer jeg 2 db shot mælkedrikke (cappuer), har erfaret at den kan klare 3, har ikke prøvet mere. Virker også som om tempsurfing er praktisk talt ikke-eksisterende. Har prrøvet lidt og får bedre shots når jeg lader være, men det kan selvfølgelig være at jeg har bleedet for meget vand ud. Opvarmningstiden fra bryg til steam passer ca med den tid det tager mig at tømme og skylle pf samt hælde mælk i en pitcher. Så det generer ikke (det store). Det er for mig at se en pæn silvia.

              Af decideret kritik for en entry level singleboiler...? Det eneste jeg umiddelbart kan se er at termometret er fuldstændigt ubrugeligt. Det skøjter rundt. Ifølge det er min brygtemperatur typisk 125 grader (det er den altså ikke)... go figure.

              Derudover har Ascaso skiftet boilere ud med thermoblok i alle deres singleboilers lige omkring da jeg købte min. Min har som sagt boiler, jeg har hørt en masse grimt om thermobloksystemer mht temp stabilitet, men jeg ved ikke om det holder, eller om det har noget med de maskiner at gøre der typisk har haft thermoblok (<2000,- klassen).

              Når alt det er sagt, skulle jeg idag gøre om, havde jeg nok valgt en lille hx'er eller som minimum domobar singleboiler. De virker bare til at kunne give både den her og silviaen en ordentlig gang høvl. Men jeg gik ind i det her game uden at kende e-bar og uden at vide hvad jeg skulle være opmærksom på ved brugt køb, så det turde jeg ikke... Ikke noget jeg fortryder, bare en erkendelse af at jeg med min nuværende erfaring havde valgt lidt anderledes.

              Har du konkrete spørgsmål er du velkommen til at skrive, er du i nabolaget, kan du smide en besked, så kan du komme forbi og prøve

              Så den evige: Hvad planlægger du med af kværn?
              -Sune

              Mahlkönig Kenia / OE Lido3
              Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
              Computerstyret Hottop
              Instagram

              Comment

              • DK007
                Grøn bønne
                • Jan 2011
                • 17

                #8
                Super feedback! Det lyder til, at jeg bør springe et trin op, men så bliver det nok en brugt maskine. Er lidt principielt indstillet ift. ikke at gøre for meget ud af det, da det hurtig kan tage overhånd, så vil gerne holde det på et jævnt niveau. Har tidligere haft en Ascaso Arc for at prøve det lidt af. Den var egentlig okay - den kunne lave bedre kaffe end hvad man ofte får ude i byen - men var alligevel lidt for skrabet i kvaliteten, så den er solgt.

                Er du sikker på, at Uno Steel Prof også har fået termoblok? Den (v2) skulle have en stålkedel på 325 ml. Derimod har alle Ascaso Dream fået termoblok i den seneste version 3.


                Angående kværn, så har jeg en i2 mini alu - den skulle gå an lidt endnu

                Comment

                • -E*
                  Master Brewer
                  • Apr 2013
                  • 1949

                  #9
                  Ikke helt 100, min er også en v2 med boiler, men jeg har hørt de har ændret efterfølgende til termo...
                  -Sune

                  Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                  Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                  Computerstyret Hottop
                  Instagram

                  Comment

                  • davidsarinelli
                    Coffeeholic
                    • May 2009
                    • 1484

                    #10
                    Dream er med termoblock nu, men Uno Prof, er stadig med 325 ml boiler i rustfri stål.
                    David Sarinelli

                    Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                    Giesen W1 m. Artisan connection
                    Bullet R1 2.0 IBTS
                    La Marzocco Linea Classic AV 1
                    Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                    Profitec Pro500
                    La Pavoni Professional
                    ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                    Niche Zero single dosing conical burrs
                    DIP DK-40 Bulk

                    Masser af SSP burrs!


                    www.espresso-systems.dk

                    Comment

                    • DK007
                      Grøn bønne
                      • Jan 2011
                      • 17

                      #11
                      Hvor meget betyder det, at kedlen er af stål og ikke messing eller kobber?

                      Comment

                      Working...
                      X