Et forsøg med kaffe, smag og vand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • -E*
    Master Brewer
    • Apr 2013
    • 1949

    Et forsøg med kaffe, smag og vand

    Ohøj nørder.
    Noget jeg ikke har læst op på indtil nu er vand (tcc skulle vidst have et rimeligt godt blogindlæg/artikel... den må jeg finde engang...). Men i en nu-må-jeg-fandeme-prøve-approach har jeg idag lavet et lille forsøg.

    2 kopper, 2 v60 01, 2x7 g kaffe (jep, den samme) og 2x100 g vand (hhv fra vandhane og fra denice).
    Kopperne, filtre og tragte blev gennemvædet af vandhanevand, hvorefter der blev brygget vandhanevandskaffe og kogt vand til kildevandskaffe, da vandhanevandskaffen var hældt på, var kildevandet kogt.
    Så godt som det var muligt samme mængde til bloom, samme totalmængde (hhv. 99,4 og 100,6g) og samme hældeteknik (2 aeropresser havde nok givet mere ens resultat...)
    En lille mærkat under bunden på den ene og så bytte rundt på kopperne i en uendelighed...

    Det umiddelbare resultat: Jeg er usikker på om jeg kunne smage forskel, hvilket til dels overraskede mig, da vand skulle være så vigtigt. Til dels ikke, fordi min smagspalette er et sted, hvor jeg kan definere noter som bær og citrus, og det jordagtige i en enkelt kaffe eller to, men ellers stadig på et øvelsesstadie.
    Når jeg siger at jeg er usikker, er det fordi der var to meget flygtige nuancer jeg synes var forskellige, nemlig at den der viste sig at være vandhanevands frugtnoter var lidt tydeligere og at den der var kildevand havde en marginalt mindre bitterhed da begge kaffer var helt kolde.

    Af fejlkilder kan jeg finde, at jeg synes frugt træder mere frem når kaffen lige har stået lidt, og at kalkkaffen jo hele tiden har stået en lille smule længere end kildekaffen. Men om det har betydning kan jeg ikke helt afgøre. Og så min smagspalette

    Så gik jeg efterfølgende igang med at undersøge vandet... noget man måske skulle have gjort inden. Denice indeholder 22 mg calcium pr liter og 13 mg magnesium. De bruges til at udregne hårdhed, hvordan ved jeg ikke, men ifølge dette skulle det give en hårdhed på 6 dH eller blødt i humanistiske termer. Vandet i skanderborg kommune generelt er temmeligt hårdt (12-18 dH), men fra Ry vandværk (som jeg antager vi får vand fra i Ry) er det kun middelhårdt (10,0 dH).

    Jeg kan se at risteriet anbefaler vand med hårdhed ml 4 og 8 dH (til espresso godt nok), og det ligger vi jo rimeligt tæt på, så smagsforskellen er nok større i KBH, der vidst har ret hårdt vand

    Jeg er ikke heeelt sikker på hvor jeg vil hen med det her, ud over at høre om vores ikke-så-hårde vand måske er skyld i den udemærkede smag, eller om det udelukkende handler om min smagspalette... Og vel så en opfordring til ellers selv at gøre forsøget, for det sjove og spændendes skyld.

    Kommentarer?
    -Sune

    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram
  • -E*
    Master Brewer
    • Apr 2013
    • 1949

    #2
    Hov. Det skal måske tilføjes at calcium er knyttet til kalk idet kalk er CaCO3... 3tallet skal være sænket.
    -Sune

    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

    Comment

    • peter_il
      Espresso
      • Sep 2011
      • 714

      #3
      Hvis du gerne vil "nørde vand", så kan du kaste dig over denne klassiker fra alt.coffee (The Insanely long waterfaq...) :-)

      La Marzocco Linea 1GR AV, Mazzer Major E, Bullet rister

      Comment

      Working...
      X