Gode råd til køb af ismaskine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Gode råd til køb af ismaskine

    Jeg ved jo, at man kan få gode råd herinde til en hvilken som helst køkkengadget.

    Nu overvejer jeg, om jeg skal ud og købe en ismaskine med kompressor.

    Jeg har sådan en simpel én med et køleelement i, men du kunne jeg måske godt tænke mig en med kompressor.

    Er der nogle der har nogle gode erfaringer med dette, som de vil dele. Meget gerne med for og imod for de maskiner I har erfaringer med. Jeg har google lidt, og der er jo rigtig mange muligheder, og jeg har meget svært ved at skelne fordele og ulemper ved de enkelte maskiner.

    Jeg kigger nok primært i prisklassen 2-3.000 kr. Selvfølgelig gerne billigere, hvis der er noget der kan anbefales. Er den helt rigtige maskine lidt dyrere, høver jeg nok budgettet, men jeg går ikke op i 5-6.000 kr eller mere.

    Håber på noget godt input.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • TRi
    Lysristet
    • Jun 2010
    • 86

    #2
    Den helt store fordel ved en maskine med kompressor er at den ikke kræver forberedelse, men sætter bare stikket i også er den klar (næsten) og bliver ved og ved med at lave is.
    Pavoni
    Hario Syphon TAC-2
    Mahlkönig K30
    Behmor 1600

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Den er jeg med på, og det er netop derfor, jeg gerne vil have sådan én.

      Men har du erfaring med nogle bestemte maskiner, som du vil dele?
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • JesperOK
        Mellemristet
        • Feb 2011
        • 211

        #4
        Jeg har en Nemox 1700 Pro, der fungerer ganske udemærket. Hvis man skal lave flere batch, er det en fordel med en ekstra skål, da man så bare kan tage skålen af og sætte en ny portion igang og lade den køre, mens man gør den første færdig og rengør skålen.
        Rocket Evoluzione v2

        Compak K10 ProBarista
        Sort Feldgrind

        Behmor 1600

        Comment

        • Rallen
          Administrator
          • Jul 2012
          • 1003

          #5
          Hej Mads!

          Jeg har haft mig sådan en sag her: http://www.pricerunner.dk/cl/250/Ism...=unold%2048816

          Den var jeg rigtigt godt tilfreds med. Eneste grund til jeg skaffede mig af med den var at jeg ikke fik den brugt, og hellere ville udnytte pengene/pladsen til kaffegrej ;-)
          Jeg kan ovenikøbet se at den er blevet væsentligt billigere siden jeg købte den.
          --
          Rasmus

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Tak Jesper og Rasmus.

            Nemox 1700 Pro er nok udenfor det jeg vil ofte prismæssigt. Men jeg kan se, at når man google støder man generelt på Nemox alle vegne, så det må være en populær maskine. Og de fås fra omkring 2000. Nogen der har erfaringer med nogle af de billigere? Eller ved hvad man går på kompromis med?

            Den du linker til Rasmus, er jo helt afgjort attraktiv i prosen. Den vil jeg lige kigge lidt nærmere på og have med i overvejelserne

            Jeg hører gerne om flere erfaringer eller gode råd
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • Sonne
              Master Brewer
              • Jul 2007
              • 1641

              #7
              Nemox og Isomac laver gode ismaskiner. Jeg tror ikke du skal regne med noget ordentligt til under 2k.
              La Marzocco GS/3 AV
              Mahlkönig K30 Vario
              Mahlkönig Vario Home m/stålknive
              La Pavoni Professional
              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
              BLOG

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
                Jeg tror ikke du skal regne med noget ordentligt til under 2k.
                Hvad ligger der i ordentligt? Går de billige maskiner i stykker, har de lavere kapacitet, laver de dårligere is, tager længere tid? Hvor er det præcist man går på kompromis.

                Umiddelbart synes jeg, at denne ser helt fin ud:



                Den har skål, som kan fjernes (og ikke har nogen akse op igennem), og man kan lave is i både skålen og direkte i maskinen (som jeg forstår det). Dvs, at man i særlige tilfælde kan lave to portioner efter hinanden uden at købe en ekstra skål. Så bliver rengøringen jo dog nok noget mere bøvlet, når det er selve maskinen, der skal gøres ren i stedet for en aftagelig skål. endvidere er det muligt at nedkøle flasker, hvilket jo er super smart, når man har glemt at lægge champagnen på køl
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • Sonne
                  Master Brewer
                  • Jul 2007
                  • 1641

                  #9
                  Sorry, mente Simac og ikke Isomac. Som jeg forstår det er det svært at lave en ismaskine helt billig hvis den skal have kompressor. Kompressoren er en faktor som stiller krav til plads og ordentlig strømforsyning. Med bare rimelig kapacitet (1-1œ lt) stilles krav til en god motor.
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

                  Comment

                  • Louisathva
                    Mellemristet
                    • Feb 2008
                    • 181

                    #10
                    Jeg er også på udkig efter en maskine, men det er jo en jungle :-) Mit hovedkrav er at man kan skifte skåle og derved lave flere portioner i træk. Kan godt lide at lave en stor portion iscreme og så fryse det ned i forskellige variationer, men med min nuværende krups, giver det visse udfordringer. Derudover skal man kunne få løse skåle og reservedele.
                    Mvh
                    Michael

                    Comment

                    • BigBen
                      Mellemristet
                      • Apr 2013
                      • 160

                      #11
                      Morten Heiberg bruger og anbefaler bl.a. sådan en her: http://www.webhallen.com/dk-da/husho...l=external:ref

                      Jeg har set den i brug hos en kammerat. Bestemt OK resultat.
                      Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
                      Baratza Forte Brew Grinder
                      Hario v60
                      Bodum 8 kops stempel

                      Comment

                      • Louisathva
                        Mellemristet
                        • Feb 2008
                        • 181

                        #12
                        Desværre skriver de jo også at denne er bedre

                        Comment

                        • sjs
                          Mellemristet
                          • May 2012
                          • 191

                          #13
                          Vi har en Nemox som den her derhjemme: http://www.rigtigkaffe.dk/is-maskine...exclusive.html

                          Den fungerer fint og laver isen ret hurtigt - særligt hvis ismassen er kølet ned i forvejen. Vi tømmer skålen, over i en boks som ryger i fryseren, så maskinen kan blive fyldt op igen - lidt besværligt, men det fungerer.

                          Den larmede lidt på et tidspunkt, men fik smurt den med noget fedt. Den fås også i en børstet ståludgave, som koster omkring 5k - indmaden er vist den samme. Til prisen er den rigtig fin. Kan i øvrigt varmt anbefale opskrifterne fra det lille ismejeri.

                          Comment

                          • BigBen
                            Mellemristet
                            • Apr 2013
                            • 160

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Louisathva Se indlæg
                            Desværre skriver de jo også at denne er bedre
                            http://www.dinside.no/918367/nemox-g...o-iskremmaskin
                            Sakset direkte fra anmeldelsen:

                            Om det er verdt noen tusenlapper ekstra, vil være opp til den enkelte å bedømme. Vil du spise mye og ofte is; og sitter tusenlappene løst, vil vi definitivt anbefale Gelatissimo. Er dette noe som kun vil brukes en gang iblant, gå for den rimeligere varianten. Det blir ikke like bra med Wilfa, men det blir godt, det også.

                            Minder lidt om vores evige dilemma indenfor bryggeudstyr...
                            Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
                            Baratza Forte Brew Grinder
                            Hario v60
                            Bodum 8 kops stempel

                            Comment

                            • Thomas M
                              Grøn bønne
                              • Oct 2012
                              • 38

                              #15
                              Kender et par isfreaks, der er glade for denne: http://shop.lagondola.it/product.php?pid=685&nav=

                              Ikke helt billig.

                              Min billige Philips-maskine er lige gået i stykker for anden gang, så jeg overvejer også diverse løsninger med kompressor.

                              Comment

                              Working...
                              X