VTS filterkurv - hvilken størrelse samt tamper med "klik"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #16
    Oprindeligt indsendt af Corte Se indlæg
    ..... men Varioen skulle altså ikke være lavet til at kunne kværne lysristede bønner.
    OT - men det er squ da for dårligt fra Mahlkönig/Baratza's side når det Nordiske marked netop er kendt for at leverer de fine lyse riste. Jeg kan da ikke forstå at KaffeMekka vil stå inde for den udtalelse?
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • johnster
      Master Brewer
      • Jun 2011
      • 1756

      #17
      Oprindeligt indsendt af Corte Se indlæg
      Det er også min erfaring. Efter et års brug gik motoren i stykker i min Vario, og ifølge Kaffemekka skyldtes det, at jeg brugte lysristede bønner. Desværre blev jeg ikke informeret om dette, da jeg købte kværnen i august 2012, men Varioen skulle altså ikke være lavet til at kunne kværne lysristede bønner.
      Jeg bruger kun lyse bønner.
      Da jeg brugte min Vario til espresso, oplevede jeg problemer med justeringen nogle gange.
      Men ellers var den virkelig god.
      Med metal knive har jeg brugt den til filter.
      Den er købt brugt og er vel 2-3 år gammel.
      Jeg oplever ingen problemer med lyse bønner til filter.
      Jeg synes heller ikke, at det tyder på, at motoren skulle have problemer.
      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
      Compak K10 Fresh
      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

      Philips Café Gourmet

      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

      Comment

      • soendergaard
        Lysristet
        • Dec 2012
        • 136

        #18
        Kan ikke lige finde det jeg havde læst om det, men fandt det her istedet hvor det også bliver diskuteret http://coffeegeek.com/forums/espresso/grinders/512764 . Har aldrig hørt om nogle der havde problemer med metal knive. Måske de også har rettet "problemet" i de nyeste modeller. Men tror heller ikke det er alle der har problemet med lyse bønner - som sagt, for nogle kører det bare.
        Last edited by soendergaard; 5. January 2014, 17:32.
        // Expobar Brewtus IV-P, Mazzer SJ E, Hario v60, stempel

        Comment

        • zoidberg
          Mellemristet
          • Jun 2013
          • 157

          #19
          Jeg prøver med en VTS 22 grams kurv og en tamper som klikker ud - jeg har jo stadig det "gamle" grej hvis teknikken skal pudses mere af :-)
          Men jeg tager mig sammen, og prøver at ramme præcist samme mængde kværnede bønner hver gang. Jeg har nok nogen gange prøvet at være gavmild, og lavede lidt top på kurven. Må hellere skrabe lige af i stedet for ;-)
          Ang. det at kværne med Varioen - så synes jeg faktisk det er svært. For den skal vel hele tiden justeres i takt med bønnerne bliver ældre. Jeg køber små potioner kaffe og opbevarer den i køleskab. Jeg hælder kun de bønner i varioen som jeg skal bruge. Men det er jo ikke noget jeg har nået at eksperimentere med, da andre ting jo har drillet - så den har altid stået i stilling "2".

          Comment

          • ras8000
            Mørkristet
            • May 2010
            • 479

            #20
            Det er ikke sikkert at en 22 grams filterkurv passer i en standard filterholder. I så fald skal du ha' gang i et bundløst. Jeg anbefaler i stedet for 18 gram, så er du ikke så låst.
            Rocket Giotto
            Gaggia Achille
            Mazzer Mini E
            Behmor
            Aeropress
            Skerton med OE mod.

            Comment

            • Xiburst
              Master Brewer
              • Feb 2012
              • 1762

              #21
              VTS filterkurv - hvilken størrelse samt tamper med "klik"

              Et 21 gram fra mekka passer i hvert fald ikke i std portafilter. Ved ikke med vts
              Rocket Giotto
              Casadio Istantaneo
              Gene Café
              Aeropress
              V60

              Comment

              • soendergaard
                Lysristet
                • Dec 2012
                • 136

                #22
                Du behøves nødvendigvis ikke have et større filter for at lave stærkere kaffe. Større filter har hovedsageligt indflydelse på mængde kaffe For stærkere kaffe kan du evt vælge en bønne med en anden smag/rist. Eller højere brewing ratio
                // Expobar Brewtus IV-P, Mazzer SJ E, Hario v60, stempel

                Comment

                • Jens_Muff
                  Master Brewer
                  • Sep 2011
                  • 2615

                  #23
                  VTS filterkurv - hvilken størrelse samt tamper med "klik"

                  Oprindeligt indsendt af Corte Se indlæg
                  Det er også min erfaring. Efter et års brug gik motoren i stykker i min Vario, og ifølge Kaffemekka skyldtes det, at jeg brugte lysristede bønner. Desværre blev jeg ikke informeret om dette, da jeg købte kværnen i august 2012, men Varioen skulle altså ikke være lavet til at kunne kværne lysristede bønner.
                  Sælger man en kaffekværn, skal den selvfølgelig kunne holde til at kværne kaffe - om den er lyst ristet eller mørkt. Går motoren i stykker er dette en klar mangel, hvis sælger ikke udtrykkeligt har gjort opmærksom på, at den ikke er egnet til at kværne lysere kaffer.

                  Min Vario gik også i stykker. Muligvis fordi jeg har kværnet noget lys kaffe. Who knows.. men jeg fik den fikset.

                  Nu er det ikke for at bore i din sag, men den slags har jeg det lidt svært med Du har en klar vinder, hvis du klager til forbrugerstyrelsen - og det er let som en leg. Den bør kaffemekka ikke slippe uden om. Du kan evt. lige skrive til Kaffemekka først.. De plejer at løsne lidt op sådan nogle forhandlere.
                  Last edited by Jens_Muff; 7. January 2014, 14:15.
                  - La Pavoni
                  - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                  - Aillio Bullet R1
                  - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                  Comment

                  • Jens_Muff
                    Master Brewer
                    • Sep 2011
                    • 2615

                    #24
                    VTS filterkurv - hvilken størrelse samt tamper med "klik"

                    Uddrag fra købeloven:

                    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1389100575.228202.jpg
Views:	1
Size:	76,6 KB
ID:	222684



                    ... og Undskyld for at køre helt off topic :-/
                    - La Pavoni
                    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                    - Aillio Bullet R1
                    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                    Comment

                    • zoidberg
                      Mellemristet
                      • Jun 2013
                      • 157

                      #25
                      Jens_Muff: Det er da rar viden for os alle. Off-topic eller ej :-)

                      Comment

                      Working...
                      X