Kvalitets Robusta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SweetBrikka
    Espresso
    • Dec 2012
    • 591

    Kvalitets Robusta?

    Der kører en tråd på Home Barista som godt nok handler om sukker og italiensk kaffe, men nu har fået en drejning som gør mig lidt interesseret.


    Det som interesserer mig er de cupping notes man ser på side 3 af tråden.
    De Fragrance/Aroma/Flavor karakterisika som kendetegner fine robusta (i modsætning til commercial robusta) ser ganske tiltalende ud.

    Hvis man følger linket til cupping protokollen fra Uganda i 2010, vil man bemærke at flere robusta kaffer fik en score på over 80 og demed lægger sig i speciality coffee kategorien.


    Baggrunden for min interesse er, at jeg har en drøm om at genskabe den idealiserede italienske espresso blend i en form som rent faktisk smager godt - også uden sukker. Jeg tror kun smagen kan genskabes ved at bruge en andel robusta, men hvis man skal undgå nødvendigheden af at nedtone de mindre attraktive noter med sukker så skal man finde en bedre robusta.

    Problemet er bare, hvor finder man nogen der er modige nok til at sælge fine robusta? Er der nogle af jer som har en bønnepusher med god robusta på programmet?
  • Coffee
    Grøn bønne
    • Jul 2013
    • 17

    #2
    Jeg ved at Risteriet solgte uristet Robusta på et tidspunkt, men ellers har jeg ikke set det her i Danmark.

    Så du kommer formentligt til at tage en tur til enten England eller Tyskland, eftersom de er de eneste steder hvor jeg mindes at have set "god" Robusta, men eftersom jeg selv går langt udenom Robusta, så kan jeg af gode grunde ikke svare på om det er oppe i speciality klassen.

    Men ellers spørg på Home-Barista eller evt. Det tyske eller engelske kaffe Forums får du ikke nogle bedre svar.

    Comment

    • Jens_Muff
      Master Brewer
      • Sep 2011
      • 2615

      #3
      Jeg havde på et tidspunkt et kg grøn robusta, men jeg tror ikke det var af den fine slags :-X Den var privat importeret af en gut, som havde et par sække stående.

      Ristede en batch. Smagte på det, smed resten ud.

      Lyder ellers spændende.
      Last edited by Jens_Muff; 24. July 2013, 13:55.
      - La Pavoni
      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
      - Aillio Bullet R1
      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        Kaffemekka har grøn indisk robusta, øko og ikke-øko, så vidt jeg husker. Kvaliteten kender jeg ikke noget til, men prisen ligger vistnok omkring 80/kg for øko.
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • skastdk
          Mørkristet
          • Aug 2008
          • 399

          #5
          Et par risterier i Tyskland og en i Østrig ved jeg henter noget kvalitets robusta hjem



          Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
          SCAE certificeret kafferister & medejer af:
          https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
          Cederfeldsgade 18A
          5560 Aarup (Fyn)

          Comment

          Working...
          X