Test: Vibiemme Domobar Super PID

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RuneL
    Espresso
    • Jun 2007
    • 576

    #16
    Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

    Halløjsa allesammen,

    journey og jeg var igår på kafferunde i det københavnske, og var i den forbindelse inde ved kontra, hvor de har DallaCorte mini og Vibiemme PID stående side om side, tændt, og man må lege med dem (uiiii) :-)
    Umiddelbart første indtryk af vibiemme PID er at den er utroligt smuk, men den virker meget spinkel i sin konstruktion. Da journey og jeg vred portafilteret på plads var vi ved at trække grupehovedet af maskinen!
    Hvad siger jer der ejer maskinen, oplever i det, eller er det noget der forsvinder over tid?
    Dampkraften og den øvrige funktionalitet virkede fin, især den stor spildbakke var skøn.

    DC\'en derimod, er nok den jeg pt. hælder mest til. Udseendet kan nok diskuteres, men kaffemæssigt, dampmæssigt og betjeningsmæssigt lå den i top. Håndtagene gik lækkert, knapperne virkede som om de holdt for evigt, og det 53mm filter virkede ikke så amatøragtigt som først antaget.
    Kritikpunkter var det lille hul i vandtanken samt at maskinen drejede med rundt (som silvia) hvis man vred meget i PF.

    Jeg er spændt på hvad i andre med vibiemmer siger, om i oplever det som træls at hele maskinen vrider så meget når man spænder.
    Good, fast, cheap... Pick two!

    Comment

    • KiHa
      Lysristet
      • Jan 2008
      • 66

      #17
      Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

      RuneL wrote:
      Halløjsa allesammen,

      journey og jeg var igår på kafferunde i det københavnske, og var i den forbindelse inde ved kontra, hvor de har DallaCorte mini og Vibiemme PID stående side om side, tændt, og man må lege med dem (uiiii) :-)
      Umiddelbart første indtryk af vibiemme PID er at den er utroligt smuk, men den virker meget spinkel i sin konstruktion. Da journey og jeg vred portafilteret på plads var vi ved at trække grupehovedet af maskinen!
      Hvad siger jer der ejer maskinen, oplever i det, eller er det noget der forsvinder over tid?
      Dampkraften og den øvrige funktionalitet virkede fin, især den stor spildbakke var skøn.

      DC\'en derimod, er nok den jeg pt. hælder mest til. Udseendet kan nok diskuteres, men kaffemæssigt, dampmæssigt og betjeningsmæssigt lå den i top. Håndtagene gik lækkert, knapperne virkede som om de holdt for evigt, og det 53mm filter virkede ikke så amatøragtigt som først antaget.
      Kritikpunkter var det lille hul i vandtanken samt at maskinen drejede med rundt (som silvia) hvis man vred meget i PF.

      Jeg er spændt på hvad i andre med vibiemmer siger, om i oplever det som træls at hele maskinen vrider så meget når man spænder.
      Hej

      Jeg kender ikke DS\'en. Jeg har jo Vibiemmer PID og det er ganske rigtigt at den kan virke lidt klejn og det ville klæ Vibiemme at bruge en plade der er lidt kraftigere. Den mangler lige det allersidste. Jeg tror dog også at man har valg den lidt tyndere konstruktion og at få det \"lette\" look. Men derfor kunne de jo godt have sat bryghovedet bedre. Er det det samme problem med de andre Vibiemmer ??

      Når det er sagt så synes jeg ikke det er noget problem - det virker ikke som den går i stykker hver gang man sætte filteret på plads.

      Min næste maskine - der går rigtig lang tid :woohoo: - ville være med fast vand, måske rotations pumpe. Ellers er der ingenting jeg ville ændre.

      Db kedel og PIP er en god løsning, til privat brug, så man ikke skal fluse maskinen som på HX \'er

      Hvis kedelen til damp var lidt stører ville det være fint.

      PID\'en (som jeg har døbt den) bliver flittigt brugt flere gange om dagen. Bliver der problemer eller gode oplevelser, skal jeg nok vende tilbage på denne tråd !

      Comment

      • RuneL
        Espresso
        • Jun 2007
        • 576

        #18
        Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

        Jeg mener mobak nævnte at maskinen han testede ikke vred så meget sidst på ugen, sopm først. Oplever du det samme? Det kunne jo tænkes at pakningen blot skal ha tid til at blødgøres lidt.

        Med mindre jeg falder over en meget billig HX\'er så skal jeg også ha en dualboiler. Det er primært kaffen der interesserer mig, så første modifikation bliver at bygge en kontakt på varmelegmet til dampkedlen.
        Dampkedlen i DC\'en virker som om den har godt styr på det, der er ihvertfald pænt tryk på selv når man skumme i en større kande.
        Flushing gider jeg ikke spilde det fine filtrerede vand på ;-)
        Good, fast, cheap... Pick two!

        Comment

        • KiHa
          Lysristet
          • Jan 2008
          • 66

          #19
          Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

          RuneL wrote:
          Jeg mener mobak nævnte at maskinen han testede ikke vred så meget sidst på ugen, sopm først. Oplever du det samme? Det kunne jo tænkes at pakningen blot skal ha tid til at blødgøres lidt.
          Jeg kan godt mærke at den gir sig lidt men jeg synes ikke det er voldsomt. Om det var mere i starten før den blev brugt, har jeg ikke lagt mærke til.

          Comment

          • ChrZacho
            Master Brewer
            • May 2007
            • 1580

            #20
            Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

            En Dual boiler .. virker vel stadig efter HX princippet???
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

            Comment

            • KiHa
              Lysristet
              • Jan 2008
              • 66

              #21
              Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

              ChrZacho wrote:
              En Dual boiler .. virker vel stadig efter HX princippet???
              Det er jeg nok ikke den rigtig til at svare på, men jeg ved at ved min Vibieme PIP, skal men ikke fluse (tappe for vand der er for varmt - inden brygningen af espresso) Dem der kender HX byd ind !

              Comment

              • ChrZacho
                Master Brewer
                • May 2007
                • 1580

                #22
                Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

                Det er jeg med på, det kune være fordi den har en lavere kedel temp ... så bliver bryghovdet ikke overophedet.

                Men kommer vandet direkte fra kedlen eller kommer den fra tanken gennem en HX anordning??
                Administrator på EspressoBar
                Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                Mazzer Kony Electronic

                Comment

                • KiHa
                  Lysristet
                  • Jan 2008
                  • 66

                  #23
                  Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

                  ChrZacho wrote:
                  Det er jeg med på, det kune være fordi den har en lavere kedel temp ... så bliver bryghovdet ikke overophedet.

                  Men kommer vandet direkte fra kedlen eller kommer den fra tanken gennem en HX anordning??
                  Dampen komme så vidt jeg ved direkte fra kedlen trykket / temperaturen på kedlen er væsentlig større end på espresso kedlen

                  Comment

                  • RuneL
                    Espresso
                    • Jun 2007
                    • 576

                    #24
                    Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

                    Nej, en dualboiler virker ikke efter HX princippet, den har en seperat keddel til dampvand, og en til brygvand. Begge forsynes direkte fra vandtanken.
                    Da dampvandet nu kan være meget varmere uden at overophede brygvandet, kan man få meget kraftig damp samt fint tempareret brygvand uden at gå på kompromis.
                    Good, fast, cheap... Pick two!

                    Comment

                    • Brose
                      Grøn bønne
                      • Feb 2008
                      • 33

                      #25
                      Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

                      RuneL wrote:
                      Halløjsa allesammen,

                      journey og jeg var igår på kafferunde i det københavnske, og var i den forbindelse inde ved kontra, hvor de har DallaCorte mini og Vibiemme PID stående side om side, tændt, og man må lege med dem (uiiii) :-)
                      Umiddelbart første indtryk af vibiemme PID er at den er utroligt smuk, men den virker meget spinkel i sin konstruktion. Da journey og jeg vred portafilteret på plads var vi ved at trække grupehovedet af maskinen!
                      Hvad siger jer der ejer maskinen, oplever i det, eller er det noget der forsvinder over tid?
                      Dampkraften og den øvrige funktionalitet virkede fin, især den stor spildbakke var skøn.

                      DC\'en derimod, er nok den jeg pt. hælder mest til. Udseendet kan nok diskuteres, men kaffemæssigt, dampmæssigt og betjeningsmæssigt lå den i top. Håndtagene gik lækkert, knapperne virkede som om de holdt for evigt, og det 53mm filter virkede ikke så amatøragtigt som først antaget.
                      Kritikpunkter var det lille hul i vandtanken samt at maskinen drejede med rundt (som silvia) hvis man vred meget i PF.

                      Jeg er spændt på hvad i andre med vibiemmer siger, om i oplever det som træls at hele maskinen vrider så meget når man spænder.
                      Hej,

                      Da jeg så Vibiemmen\'en hos KaffeMekka for første gang og satte portafilteret på var det også noget af det første jeg bemærkede - at man kunne se at gruppehovedet give sig en smule i forhold til frontpladensmule. Jeg spurgte Niels som forsikrede mig at jeg kunne hive i det lige så tosset jeg ville uden at der skete noget ved det :-)
                      Anyway, jeg tror også at grunden til at man bemærker det skyldes den meget blanke front - der skal ikke meget vrid til for at lys og refleksion flyttes en smule.
                      Nu er jeg ikke typen der stemmer imod med det ene ben på siden af maskinen når portafiltret sættes på plads, og i dag er det slet ikke noget jeg bemærker. Til en start sad portafiltret med skråt men efter efterhånden som si og pakninger mm. bliver brugt kommer det hele mer \"på plads\". Dog vil jeg sige at Vibiemme helt sikkert godt kunne have monteret det mere stabilt - måske det kunne være løst med en kraftigere frontplade.

                      Jeg vil se om jeg kan lave et par optagelser med et par skud, portafiltret der sættes på plads og hvis der stadig er interesse for det, hvordan den fyldes op. Har lige en skiferie der skal klares først, men efter det burde det bestemt være muligt :-)

                      Comment

                      • RuneL
                        Espresso
                        • Jun 2007
                        • 576

                        #26
                        Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

                        Brose wrote:
                        Jeg vil se om jeg kan lave et par optagelser med et par skud, portafiltret der sættes på plads og hvis der stadig er interesse for det, hvordan den fyldes op. Har lige en skiferie der skal klares først, men efter det burde det bestemt være muligt :-)
                        Ja, endeligt! Det vil jeg meget gerne se.
                        Good, fast, cheap... Pick two!

                        Comment

                        • Sonne
                          Master Brewer
                          • Jul 2007
                          • 1641

                          #27
                          Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

                          ChrZacho wrote:
                          Det er jeg med på, det kune være fordi den har en lavere kedel temp ... så bliver bryghovdet ikke overophedet.
                          Men kommer vandet direkte fra kedlen eller kommer den fra tanken gennem en HX anordning??
                          ChrZacho stiller et meget relevant spørgsmål.
                          Der er nemlig en fordel ved at kombinere HX med brygvandskedlen på en Dual Boiler maskine af denne type. Hvis brygvandskedlen hele tiden fødes gennem en HX i dampkedelen, undgår man at koldt vand direkte fra tanken, køler brygvandet ned mens man brygger. Se hvordan på Expobar Brewtus http://www.home-barista.com/expobar-brewtus-review.html. Det er rigmeligt genialt.
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                          La Pavoni Professional
                          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                          BLOG

                          Comment

                          • Hobzon
                            Coffeeholic
                            • Dec 2007
                            • 1426

                            #28
                            Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

                            hjalle wrote:
                            Det må være sådan en 25 liters kande Hobzon bruger til sine latteart marathon\'s :laugh: , så det er jo interessant for ham...:silly:
                            HEHE - næææhh... måske nok 25 liter - men dog ikke på en gang :-) :unsure: :woohoo:
                            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                            Østerbro

                            La Marzocco GS3
                            Mahlkönig K30 Vario


                            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                            Comment

                            • Wolff
                              Master Brewer
                              • Oct 2007
                              • 1577

                              #29
                              Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

                              RuneL wrote:
                              Brose wrote:
                              Jeg vil se om jeg kan lave et par optagelser med et par skud, portafiltret der sættes på plads og hvis der stadig er interesse for det, hvordan den fyldes op. Har lige en skiferie der skal klares først, men efter det burde det bestemt være muligt :-)
                              Ja, endeligt! Det vil jeg meget gerne se.
                              Joh det ville jeg egentlig også gerne , så håber skiferien er ved og være overstået
                              Fortid
                              La Marzocco GS3
                              Casadio Macinadosatore Istantaneo
                              Hottop KN8828-P

                              BWM S M/LCD på vandværket
                              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                              Pullman/Synesso ridgeless
                              Bumper TS
                              Motta Knockbox
                              Nutid
                              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                              French Press-Bodum 4 cup

                              Comment

                              Working...
                              X