Side 3 af 3 FørsteFørste 123
Viser resultater 21 til 29 af 29

Emne: Test: Vibiemme Domobar Super PID

Lysristet
    Registreringsdato
    Jan 2008

Re:Test: Vibiemme Domobar Super PID

ChrZacho wrote:
    En Dual boiler .. virker vel stadig efter HX princippet???
    Det er jeg nok ikke den rigtig til at svare på, men jeg ved at ved min Vibieme PIP, skal men ikke fluse (tappe for vand der er for varmt - inden brygningen af espresso) Dem der kender HX byd ind !

Master Brewer
    Registreringsdato
    May 2007
    Sted
    Rosmus,Djursland

Det er jeg med på, det kune være fordi den har en lavere kedel temp ... så bliver bryghovdet ikke overophedet.

Men kommer vandet direkte fra kedlen eller kommer den fra tanken gennem en HX anordning??
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Lysristet
    Registreringsdato
    Jan 2008

ChrZacho wrote:
    Det er jeg med på, det kune være fordi den har en lavere kedel temp ... så bliver bryghovdet ikke overophedet.

Men kommer vandet direkte fra kedlen eller kommer den fra tanken gennem en HX anordning??
    Dampen komme så vidt jeg ved direkte fra kedlen trykket / temperaturen på kedlen er væsentlig større end på espresso kedlen

Espresso
    Registreringsdato
    Jun 2007

Nej, en dualboiler virker ikke efter HX princippet, den har en seperat keddel til dampvand, og en til brygvand. Begge forsynes direkte fra vandtanken.
    Da dampvandet nu kan være meget varmere uden at overophede brygvandet, kan man få meget kraftig damp samt fint tempareret brygvand uden at gå på kompromis.
    Good, fast, cheap... Pick two!

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Feb 2008

RuneL wrote:
    Halløjsa allesammen,

journey og jeg var igår på kafferunde i det københavnske, og var i den forbindelse inde ved kontra, hvor de har DallaCorte mini og Vibiemme PID stående side om side, tændt, og man må lege med dem (uiiii) :-)
    Umiddelbart første indtryk af vibiemme PID er at den er utroligt smuk, men den virker meget spinkel i sin konstruktion. Da journey og jeg vred portafilteret på plads var vi ved at trække grupehovedet af maskinen!
    Hvad siger jer der ejer maskinen, oplever i det, eller er det noget der forsvinder over tid?
    Dampkraften og den øvrige funktionalitet virkede fin, især den stor spildbakke var skøn.

DC\'en derimod, er nok den jeg pt. hælder mest til. Udseendet kan nok diskuteres, men kaffemæssigt, dampmæssigt og betjeningsmæssigt lå den i top. Håndtagene gik lækkert, knapperne virkede som om de holdt for evigt, og det 53mm filter virkede ikke så amatøragtigt som først antaget.
    Kritikpunkter var det lille hul i vandtanken samt at maskinen drejede med rundt (som silvia) hvis man vred meget i PF.

Jeg er spændt på hvad i andre med vibiemmer siger, om i oplever det som træls at hele maskinen vrider så meget når man spænder.
    Hej,

Da jeg så Vibiemmen\'en hos KaffeMekka for første gang og satte portafilteret på var det også noget af det første jeg bemærkede - at man kunne se at gruppehovedet give sig en smule i forhold til frontpladensmule. Jeg spurgte Niels som forsikrede mig at jeg kunne hive i det lige så tosset jeg ville uden at der skete noget ved det :-)
    Anyway, jeg tror også at grunden til at man bemærker det skyldes den meget blanke front - der skal ikke meget vrid til for at lys og refleksion flyttes en smule.
    Nu er jeg ikke typen der stemmer imod med det ene ben på siden af maskinen når portafiltret sættes på plads, og i dag er det slet ikke noget jeg bemærker. Til en start sad portafiltret med skråt men efter efterhånden som si og pakninger mm. bliver brugt kommer det hele mer \"på plads\". Dog vil jeg sige at Vibiemme helt sikkert godt kunne have monteret det mere stabilt - måske det kunne være løst med en kraftigere frontplade.

Jeg vil se om jeg kan lave et par optagelser med et par skud, portafiltret der sættes på plads og hvis der stadig er interesse for det, hvordan den fyldes op. Har lige en skiferie der skal klares først, men efter det burde det bestemt være muligt :-)

Espresso
    Registreringsdato
    Jun 2007

Brose wrote:
    Jeg vil se om jeg kan lave et par optagelser med et par skud, portafiltret der sættes på plads og hvis der stadig er interesse for det, hvordan den fyldes op. Har lige en skiferie der skal klares først, men efter det burde det bestemt være muligt :-)
    Ja, endeligt! Det vil jeg meget gerne se.
    Good, fast, cheap... Pick two!

Master Brewer Sonne's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2007
    Sted
    Herning

ChrZacho wrote:
    ChrZacho stiller et meget relevant spørgsmål.
    Der er nemlig en fordel ved at kombinere HX med brygvandskedlen på en Dual Boiler maskine af denne type. Hvis brygvandskedlen hele tiden fødes gennem en HX i dampkedelen, undgår man at koldt vand direkte fra tanken, køler brygvandet ned mens man brygger. Se hvordan på Expobar Brewtus http://www.home-barista.com/expobar-brewtus-review.html. Det er rigmeligt genialt.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Coffeeholic Hobzon's avatar
    Registreringsdato
    Dec 2007
    Sted
    København Ø.

hjalle wrote:
    Det må være sådan en 25 liters kande Hobzon bruger til sine latteart marathon\'s :laugh: , så det er jo interessant for ham...:silly:
    HEHE - næææhh... måske nok 25 liter - men dog ikke på en gang :-) :unsure: :woohoo:
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Master Brewer Wolff's avatar
    Registreringsdato
    Oct 2007
    Sted
    Aabenraa Denmark

RuneL wrote:
    Brose wrote:
    Ja, endeligt! Det vil jeg meget gerne se.
    Joh det ville jeg egentlig også gerne , så håber skiferien er ved og være overstået
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup